Forumindex › Forums › Overige › PC & Multimedia › Even jullie aandacht -> ICT Mensen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 september 2011 om 14:15 #17226034
Ik plaats dit topic even hier, sorry maar zit even in een soort van dilemma :-P
Ik heb thuis een oud systeem draaien als een server met windows 2003 en alle poespas.
Maar ik zit te kijken voor een NAS met 2 hardeschijven.Wat zal ik doen?
De nas toch aanschaffen ? Of toch maar niet?De oude systeem die draaid prima! genoeg opslag en ik draai hem bijna 24/7
wat zouden jullie doen?
26 september 2011 om 15:22 #17729688Server lekker laten draaien. Nas vergeten.
Een onbeheerde drive vol met data die continu aan het internet hangt met vage software die toevallig voor de fabrikant het goedkoopst was, is niet mijn idee van veilig. ;)26 september 2011 om 15:48 #17729687Daar heb je punt wel mee want de nas hoort hele dag aan te zonder dat hij ‘beschermd’ wordt een virus scanner en dat soort toestanden.
@kaneelschep wrote:
Server lekker laten draaien. Nas vergeten.
Een onbeheerde drive vol met data die continu aan het internet hangt met vage software die toevallig voor de fabrikant het goedkoopst was, is niet mijn idee van veilig. ;)26 september 2011 om 15:58 #17729686NAS is uit energie oogpunt wel stukken zuiniger.
Een goede (lees: duurdere) NAS heeft een ingebouwde firewall en als je slim bent hang je hem zelf ook nog achter een firewall..
Dan kan er niets gebeuren!26 september 2011 om 16:01 #17729685ALS ik hem ga nemen kost me nog best wel wat in de zakken.. dan hang ik zowieso achter een firewall…
maar heb zo me twijfels of ik hem ga nemen..
@DarkNL08 wrote:NAS is uit energie oogpunt wel stukken zuiniger.
Een goede (lees: duurdere) NAS heeft een ingebouwde firewall en als je slim bent hang je hem zelf ook nog achter een firewall..
Dan kan er niets gebeuren!26 september 2011 om 17:18 #17729684Er kan niets gebeuren is je hoofd in het zand steken. ;)
Ja tuurlijk.. Ik ging wel van een extra firewall na je modem uit ja.
Elke nas heeft toch een firewall? Als een nas geen firewall had was het helemaal een zinloos ding.
Maar voor die nassen komen natuurlijk op internet ook allemaal leuke hacktooltjes. Of zijn er al.
Windows is veel meer bezig met beveiliging en logging dan een willekeurige nas fabrikant ;) Duurdere meer dan goedkopere geloof ik wel ja ;)
Een server gebruikt wel meer stroom ja. Maar daar krijg je weer beveiliging voor terug.Ik vertrouw ze gewoon niet ;) En ik heb toch al een server staan, dus voor mij is het ook nog eens zinloos.
En aangezien jij hetzelfde hebt, zeg ik: Lekker laten staan.27 september 2011 om 06:37 #17729683Een NAS is natuurlijk ook minder gevoelig voor virussen want het is geen Windows bak.
Als de Win2003 bak prima werkt zou ik het ook zo laten, de besparing aan energiekosten heeft nog wat tijd nodig vrees ik om de aanschaf van een NAS voordeliger te maken.
1 oktober 2011 om 21:49 #17729689Een NAS heeft bar weinig nadelen eigenlijk.
Zo’n ding hangt echt niet permanent aan internet z’n inhoud te delen. Dat gebeurt pas als jij dat ding zo instelt en dan moettie de optie daar voor uberhaupt aan boord hebben (nee dat hebben ze lang niet allemaal).
Virussen doen ze niet aan, dus een virusscanner heeft het ding niet nodig.Wil je je server gebruiken voor meer als alleen bestanden opslaan, sja, dan is een NAS mogelijk niet zo handig.
Gelukkig zijn er steeds meer die meer functies bieden (b.v. printserver, twonkymedia/DNLA voor videosharing naar lokale LAN apparaten (denk aan TV’s met DNLA support of iPods))Verder is het gewoon lekker energie zuinig.
Als je eissen niet te hoog zijn, en je server is op het einde van zn leven, dan is een NAS een prima optie :)
Eerder vervangen is niet slim, want de aanschafkosten v.s. energiebesparing heeft dan meer tijd nodig om zichzelf terug te betalen.1 oktober 2011 om 22:24 #17729690wellicht kan men ook eerst is de vraag stellen…
waar gebruik je je server voor??
heb je nog meer apperatuur aan je server hangen??3 oktober 2011 om 13:09 #17729693FTP
NZB
Remote
Printsimpele dingen
@svdk20 wrote:
wellicht kan men ook eerst is de vraag stellen…
waar gebruik je je server voor??
heb je nog meer apperatuur aan je server hangen??3 oktober 2011 om 13:31 #17729694Tja NAS is puur storage.. Als ik zo lees kan jij beter bij je Windows bak blijven.. :)
Ik ben helemaal over op Apple, nooit geen Windows bak meer voor mij….!
3 oktober 2011 om 14:21 #17729691hahaha
ik blijf bij mijn windows bakkieNas kan je uitbreiden als je een duurdere neemt
@DarkNL08 wrote:Tja NAS is puur storage.. Als ik zo lees kan jij beter bij je Windows bak blijven.. :)
3 oktober 2011 om 15:17 #17729692@DarkNL08 wrote:
Tja NAS is puur storage.. Als ik zo lees kan jij beter bij je Windows bak blijven.. :)
Anders ik wel.. Heb wel een Windows bak voor de dingen die ik op de Apple nog niet snap;)
3 oktober 2011 om 19:40 #17729695weet niet wat je te spenderen hebt maar kijk anders is hieraan dit zou een ideale oplossing zijn voor jou.
http://nl.hardware.info/reviews/2168/thecus-n5200xxx-review” onclick=”window.open(this.href);return false;
deze eventueel gevuld met western digital caviar schijven of samsung ecogreen schijven.succes met je keuze
4 oktober 2011 om 10:18 #17729696Synology maakte voorheen ook hele mooie NAS oplossingen, met werkelijk allerlei opties, zoals streamen, torrents, nzb, printservers, ftp, backup scheduling etc. Is nog enigszins betaalbaar.
4 oktober 2011 om 11:05 #17729697@Harjan wrote:
@DarkNL08 wrote:
Tja NAS is puur storage.. Als ik zo lees kan jij beter bij je Windows bak blijven.. :)
Anders ik wel.. Heb wel een Windows bak voor de dingen die ik op de Apple nog niet snap;)
Daarvoor draai ik Windows 7 virtueel met Parallel’s Desktop! Loopt sneller dan op een windows bak ;) Haha!
Ik ben een beetje anti geworden!21 november 2011 om 19:42 #17729682Neem een Synology NAS uit de SMB lijn met een knappe cpu bijvoorbeeld de 710+. Wel even kijken naar de ondersteunde schijven op de lijst.
Stream, opslag vanaf buiten te benaderen allemaal mogelijk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.