Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Even een complimentje richting ‘t Beestje
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2013 om 22:21 #17254723
Ik kom niet vaak op ‘t Tigra-gedeelte. Ik rij zelf Astra, maar m’n vriendin heeft een zwarte Tigra A (die bij ons de bijnaam ‘t Beestje heeft verdient) dus zo af en toe lees ik wel eens mee.
Hoe dan ook; ‘t Beestje staat al een goede 1.5 week stil, dus vanochtend maar eens onder de sneeuw en ijs vandaag gehaald om ook zijn pootjes even te strekken richting m’n werk. Stilstand is achteruitgang, dus de Astra moest z’n taak een dagje overgeven aan ‘t Beestje.
Ik had voor de zekerheid, gezien de vorst en alle nattigheid, maar de start booster al klaar gezet, maar dat bleek niet nodig te zijn. Bij een temperatuur van -5, met een goede 10 cm sneeuw om ‘t Beestje heen, startte ie in 1 keer. De startmotor draaide de motor hooguit 2-3 keer rond, en toen sloeg ie aan alsof ie een uurtje geleden pas uit was gezet. Even stationair laten draaien terwijl ik de laatste sneeuw er vanaf haalde, en probleemloos heen en weer naar m’n werk mee gereden.Top! Voor een 14 jaar oude auto die niet veel gebruikt wordt, om dan in 1 keer aan te slaan en zonder ook maar een krimp te geven eventjes een probleemloze koude start doen, snaarstrak stationair draaien en na een paar minuten al lekker warme lucht de cabine in blazen; ik vind ‘t indrukwekkend. :thumb
22 januari 2013 om 22:46 #18099006Dat probleem had ik ook na 3en halve week stilstaan van de Vectra uit 1999.
heb er zelfs eens een filmpje van gemaakt.. (nog niet geupload)starte soepel na deze 3,5weken, waarvan de laatse week met nacht temperuren hier van rond de -8 a -9
tijdens starten was het -5,5 (meter gaf -4 omdat de auto tegen het huis aan stond).en jouw 2 a 3x 3ond zal wel 2 a 3 slagen zijn, dat 1 a 1,5x rond bij een 4 cilinder (2 slagen per omwenteling)
De Vec deed er 5 slagen over (3slagen per omwenteling voor een 6cilinder) bijna 2 rondjes dus
Mijn Combo met eenzelfde X16XE motor afgelopen jaar met -16 op de meter in de combo in 2 door de dikke olie wat moeizame slagen, (aan de spanning en stroom zal het niet gelegen hebben dat ie langzaam ging in iedergeval, er lagen 2 jonge accu’s in van 55 en 90amp uur (Ah) (400A din din en 780A din)
Ik kan je wel mededelen dat Velen nieuwere auto’s het er veel minder hebben afgebracht in ieder geval, die starten na 1 nachtvorstje al niet meer haha…
Willem
22 januari 2013 om 23:09 #18099007Netjes :thumb
De diesel start naar 514.900km ook nog iedere morgen naar 4sec gloeien op 3 poten en vervolgens naar enkele seconde op 4 poten.
Laten we het zo zeggen oudere auto’s zijn gewoon beter als die nieuwere zooi op de markt :agent
Geld ook voor mijn dodge V8 van 76 enkele nachten stilstaan onder het vriespunt -10 overleeft, start binnen 2sec op GAS.
23 januari 2013 om 19:48 #18099008AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wel lachen.. maar je kan veel over de Tieg zeggen.. meestal is het wel meteen starten en lopen.. zelfs met deze kou.. :)
24 januari 2013 om 23:03 #18099009Niet alleen de Tieg hoor..
hangt veel meer van het onderhoud af (ook preventief), dan van merk en type auto…
Willem
25 januari 2013 om 07:51 #18099010Vooral het preventieve onderhoud doet echt veel wonderen. Vooral voor mensen met een kleine beurs is het aan te raden zodat je niet in een keer een hoop kosten krijgt. Onder B start met deze kou ook geweldig. Laatst tijdens het vervangen van de distributie ook gelijk de bougies vervangen + de kabels. Deze waren bijzonder verduurd en zorgde ervoor dat ze op 2 cilinders doorsloegen. Nu start hij als een trein. Sowieso hebben we vanaf het begin af aan er voor gezorgd dat we zo dicht mogelijk bij alle intervallen bleven: olie, riemen, rollen etc. Zo ga je niet alleen met een gerust hart onderweg maar je hebt gewoon langer plezier van je auto.
4 februari 2013 om 05:30 #18099011mijn overigens ook, ” tigra ”
gewoon starten met -4, -6, -10 graden..
eventjes laten draaien en gaon!!! ;)voelt goed wanneer je je auto start met temperaturen onder nul!
netjes, en zeer tevreden.groetjes sahin king:
5 februari 2013 om 11:51 #18099012De Combo, -16, Starten en Volgas wegknallen, geen enkel probleem hoor haha…… Oude olie, gare bougie in Cilinder 3 (door olieverbuik), toerenbegrenzer haalt ie ook prima bij -16 haha….
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.