Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › euro 98
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2010 om 20:36 #17218480
Heren (en wellicht ook dames),
Zoals in het topic waarin ik me voorstel te zien is heb ik sinds vorige week een Opel Corsa.
Het wagentje rijdt op Euro. Nou is mij dus verteld dat het goed is om Euro 95 en Euro 98 eens in de zoveel tankbeurten af te wisselen.
Wat mij vandaag opviel is dat hier in de omgeving bijna geen 98 te verkrijgen is. Ik ben bij een Tango en Tinq (onbemand) en bij een ‘gewone’ Shell geweest. De Tango en Tinq hadden Euro en Super Plus (alleen Tinq dacht ik weer). De Shell had ook Euro 95 V-Power maar dat is toch geen 98???Nou vroeg ik me af of jullie een aantal benzinepompen weten die wel Euro 98 verkopen. Hiermee doel ik op de naam van het tankstation (enkele mogelijkheden zijn bijv. Total of BP). Dan kan ik zelf nagaan of het hier in de buurt zit want anders is het heel simpel en zal ik op Euro 95 moeten blijven rijden. Ook al is het goed om af te wisselen met 98 zoals gezegd.
10 maart 2010 om 21:05 #17627952nergens voor nodig….
gewoon lekker op 95 blijven rijden
10 maart 2010 om 21:07 #17627953Rijd al jaren met alle opels op euro95 en nooit problemen mee.
Willem
10 maart 2010 om 21:56 #17627954super plus is 98,en shell v power zou 97 moeten zijn.
wat voor motor heeft je corsa??
Een oude carburateurmotor als een 12S of 13S in een corsa A heeft officieel wel 98 nodig11 maart 2010 om 12:20 #17627955origineel gepost door corsaracer
nergens voor nodig….gewoon lekker op 95 blijven rijden
In de garage waar ik hem gekocht heb is gezegd dat het goed is voor vooral de motor om 95 eens in de zoveel tankbeurten af te wisselen met euro 98. Weliswaar voor het milieu wel slechter maar voor de auto en vooral de motor beter.
Daarom verrast het me dat jij zegt dat ik ook gewoon lekker op 95 kan blijven rijden.
@asconahobbyist, mijn Opel Corsa moet het doen met een 1.2 motor dacht ik. Heeft niets met de motor te maken overigens dacht ik, dat 1.2 maar dat is het enige wat ik weet. Misschien dat jij dan zo weet wat voor motor erbij hoort.11 maart 2010 om 13:01 #176279561.2 heeft wel zeker iets met de motor te maken..
Het betekent dat het een 1,2 liter motor is. 1200 cc… ongeveer dan hè..
en die rijdt gewoon op 95… zelfs wel op 91.
98 doet helemaal niks meer.11 maart 2010 om 13:10 #17627957ik rij met mijn manta van 74 1.9 ook euro.
heel soms gooi ik er 98 in.11 maart 2010 om 13:23 #17627958lekker 95 erin droppen.
in de standaard auto’s gooi ik nooit geen dure bezine..rijden net zo goed op 95…
Af en toe de snelweg opgaan en de motor lekker op temperatuur laten komen is veel belangrijker (als je veel stads kilometers maakt).11 maart 2010 om 14:11 #17627959Euro 98 wordt nergens meer verkocht. Sinds Shell met V-Power kwam zijn alle pompen “dure” namen gaan geven aan iets wat in essentie gewoon Euro98 (of vergelijkbaar) is.
V-Power, Ultimate, Supreme, en al die andere soorten zijn gewoon brandstoffen met een hoger octaangetal als Euro95.Dat heeft er mee te maken dat de nederlandse overheid geen hoger octaangetal als 98 toelaat.
De pompen willen natuurlijk wel een graantje meepikken in de marketing hype en gaan daarom Euro98 onder een andere naam pompen. Hoppa, dubbeltje per liter meer, pure winst.In Duitsland is een hoger octaangetal wel toegestaan. Daarom is de V-Power etc daar wel met een octaangetal 100 (aka Euro100 ;) ).
Et Voila, daarom vind je nergens Euro98 ;)
Maargoed, volgens mij hebben alle Corsa A’s maximaal als eis Euro95. Sommige modellen hebben een octaanstekker waarmee je de motor ook kan instellen om Euro91 te rijden, maar dat wordt helemaal nergens meer gepompt… Naja, misschien in derde-wereld-landen ;)11 maart 2010 om 14:57 #17627960vind je nou niet dat je een gigantisch lang, en redelijk oninteressant verhaal ophangt over euro 98?
lang verhaal over een naamvoering… t is geen spreekbeurt.:Pbp ultimate 98, en tango heeft gewoon euro 98.
11 maart 2010 om 15:13 #17627961Ach ik houd er wel van om duidelijk te zijn. Misschien heeft iemand er wat aan ;)
De topicstarter is er in ieder geval mee geholpen omdat hij nu weet dat hij ook Euro98 krijgt als hij “dure” brandstof koopt ;)Tango hier heeft geen Euro98 btw ;) Dichtstbijzijnde Tinq ook niet.
Shell Express en Firezone heb ik nog niet geprobeerd.11 maart 2010 om 15:15 #17627962:P
En derde wereld landen? Duitsland verkoopt gewoon 91 hoor. Samen met ongeveer elk land oostwaarts vanaf daar. Simpelweg omdat kleine motoren er prima op rijden en het goedkoper is..11 maart 2010 om 15:23 #17627963origineel gepost door McKaamos
Ach ik houd er wel van om duidelijk te zijn. Misschien heeft iemand er wat aan ;)
De topicstarter is er in ieder geval mee geholpen omdat hij nu weet dat hij ook Euro98 krijgt als hij “dure” brandstof koopt ;)Tango hier heeft geen Euro98 btw ;) Dichtstbijzijnde Tinq ook niet.
Shell Express en Firezone heb ik nog niet geprobeerd.tinQ hier heeft t ook.
shell vpower is geen 98, dat zelfde geld voor dat nieuwe spul van de Avia.
enige echte 98 die ik hier kan krijgen is tinQ, BP en tango.
11 maart 2010 om 15:23 #17627964Dat zeg ik, derde wereld landen ;)
origineel gepost door mayhem
origineel gepost door McKaamos
Ach ik houd er wel van om duidelijk te zijn. Misschien heeft iemand er wat aan ;)
De topicstarter is er in ieder geval mee geholpen omdat hij nu weet dat hij ook Euro98 krijgt als hij “dure” brandstof koopt ;)Tango hier heeft geen Euro98 btw ;) Dichtstbijzijnde Tinq ook niet.
Shell Express en Firezone heb ik nog niet geprobeerd.tinQ hier heeft t ook.
shell vpower is geen 98, dat zelfde geld voor dat nieuwe spul van de Avia.
enige echte 98 die ik hier kan krijgen is tinQ, BP en tango.
Ok, geen 100% 98, maar het ligt er zo dicht bij dat het geen ruk uit maakt ;) Het is alleen duurder.
11 maart 2010 om 15:44 #17627965nou op shell v power en total excellium ging mijn motor toch echt pingelen..
dat deed die niet op de ouderwetse 98 super plus..Op de duitse octaan 100 is er niets aan de hand..
Dan nog ff erbij.. Noem duitsland aub geen derde wereld land…Duitsers weten tenminste hoe ze auto’s moeten bouwen.
kunnen we van de nederlanders niet zeggen :)11 maart 2010 om 16:23 #17627966origineel gepost door mayhem
origineel gepost door McKaamos
Ach ik houd er wel van om duidelijk te zijn. Misschien heeft iemand er wat aan ;)
De topicstarter is er in ieder geval mee geholpen omdat hij nu weet dat hij ook Euro98 krijgt als hij “dure” brandstof koopt ;)Tango hier heeft geen Euro98 btw ;) Dichtstbijzijnde Tinq ook niet.
Shell Express en Firezone heb ik nog niet geprobeerd.tinQ hier heeft t ook.
shell vpower is geen 98, dat zelfde geld voor dat nieuwe spul van de Avia.
enige echte 98 die ik hier kan krijgen is tinQ, BP en tango.
Toevallig weet ik dat we hier in de buurt geen BP hebben. Wel een Tinq én een Tango. De Super Plus is daar eigenlijk ‘gewoon’ de dure naam voor Euro 98 als ik het goed begrijp?
@kaneelschep, Ik ben (nog) niet zo thuis in de autowereld dus had helemaal niet in de gaten dat 1.2 er mee te maken had hoewel ik er wel over twijfelde eerlijk gezegd.
@McKaamos, we hebben hier in de buurt geen Esso zitten, die doen in Supreme ben ik inmiddels achter en ook geen BP die het de naam Ultimate gegeven hebben. Het enige wat we hier hebben is een Texaco, Tinq, Tango, Shell (bemand en onbemand). Volgens mij was die het wel zo een beetje.
Om maar direct terug te komen op je 2e post in dit topic. De Shell Express hier heeft Euro 95 en Diesel heb ik net op internet teruggevonden. Ook de Firezone zit hier niet in de buurt dus kijken heeft dan al weinig zin.
@mayhem, De v-power van Shell schijnt inderdaad weer Euro 97 te zijn. Een Avia hier in de buurt heb ik nog nooit gezien. Het kan zijn dat die werken op bepaalde delen van het land denk ik.11 maart 2010 om 16:35 #17627967en als je corsa een 12S is (hoe oud is ie??) dan heb je grote kans dat ie op 98 toch beter loopt.
S motoren moesten 98 hebben (dus super benzine) en N motoren konden op normale benzine (95),staat ook in het instructieboekje.
mijn 1.6SH Ascona’s moeten echt op 98 anders pingelen ze,en je kan de ontsteking wel wat verstellen zodat het weg is maar het is dan wel zo dat ze op euro 95 domweg minder zuinig zijn,dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer
de nieuwere injectiemotoren kunnen sowieso wel op 95,daar voegt 98 niks aan toe11 maart 2010 om 17:15 #17627968ik flikker alleen maar 95 in me kadett D 12S :P de corsa moet ook op 98, dus die D kan t bekijken:D
vaak kan je op de site van het merk wel zien welke producten ze hebben en of dat een echte 98 is.
11 maart 2010 om 18:02 #17627969de 1.2 motoren kan je gewoon afstellen voor op Normale benzine..
dat hebben wij ook altijd gedaan, zo afstellen dat de boel niet pingelt als de motor al pingelt.
kan het helemaal geen kwaad om op 95 te rijden..
Willem
11 maart 2010 om 18:08 #17627970origineel gepost door asconahobbyist
en als je corsa een 12S is (hoe oud is ie??) dan heb je grote kans dat ie op 98 toch beter loopt.
S motoren moesten 98 hebben (dus super benzine) en N motoren konden op normale benzine (95),staat ook in het instructieboekje.
mijn 1.6SH Ascona’s moeten echt op 98 anders pingelen ze,en je kan de ontsteking wel wat verstellen zodat het weg is maar het is dan wel zo dat ze op euro 95 domweg minder zuinig zijn,dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer
de nieuwere injectiemotoren kunnen sowieso wel op 95,daar voegt 98 niks aan toeMijn Corsa is niet meer de jongste, al zeg ik het zelf.
Hij is van april 2001 dacht ik. Alweer zo een 9 jaartjes oud dus bijna. Ik denk dat die dan gewoon op 95 kan rijden of zit er dan een zogenoemde S-motor in??11 maart 2010 om 18:12 #17627971S motor stamt nog uit de tijd van de Carburateur (tot 1990 ongeveer)
jouwe is een 1.2 16V (Z12XE motor) Volinjectie..
deze kan zelfs probleemloos op euro 91 rijden..
Willem
11 maart 2010 om 18:12 #17627972origineel gepost door corsaboy
nou op shell v power en total excellium ging mijn motor toch echt pingelen..
dat deed die niet op de ouderwetse 98 super plus..Op de duitse octaan 100 is er niets aan de hand..
Dan nog ff erbij.. Noem duitsland aub geen derde wereld land…Duitsers weten tenminste hoe ze auto’s moeten bouwen.
kunnen we van de nederlanders niet zeggen :)en snelwegen aanleggen zonder snelheids limiet, of ja dat was 1 duitser die daar voor gezorgd heeft rond 1940 1945 :jerry
11 maart 2010 om 22:32 #17627973Tja, en dan zorgen dat je een Schnelle Opel hebt.
heb er 2 gelukkig
1x Combo-B goed voor zo’n 195km/u op euro 95
1x Vectra-B goed voor zo’n 255km/u op euro 95
Willem
12 maart 2010 om 20:45 #17627974Originally posted by eerste-opel
origineel gepost door asconahobbyist
en als je corsa een 12S is (hoe oud is ie??) dan heb je grote kans dat ie op 98 toch beter loopt.
S motoren moesten 98 hebben (dus super benzine) en N motoren konden op normale benzine (95),staat ook in het instructieboekje.
mijn 1.6SH Ascona’s moeten echt op 98 anders pingelen ze,en je kan de ontsteking wel wat verstellen zodat het weg is maar het is dan wel zo dat ze op euro 95 domweg minder zuinig zijn,dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer
de nieuwere injectiemotoren kunnen sowieso wel op 95,daar voegt 98 niks aan toeMijn Corsa is niet meer de jongste, al zeg ik het zelf.
Hij is van april 2001 dacht ik. Alweer zo een 9 jaartjes oud dus bijna. Ik denk dat die dan gewoon op 95 kan rijden of zit er dan een zogenoemde S-motor in??niet meer de jongste???
De gemiddelde leeftijd van de corsa’s is hier wel wat hoger hoor..Helemaal omdat er zelfs nog een aantal uit 1983 stammen..
Vind wel helemaal geweldig dat er zoveel mensen van uit ging dat het hier direct om een corsa a gaat…
:vertag
12 maart 2010 om 22:27 #17627975origineel gepost door corsaboy
Originally posted by eerste-opel
origineel gepost door asconahobbyist
en als je corsa een 12S is (hoe oud is ie??) dan heb je grote kans dat ie op 98 toch beter loopt.
S motoren moesten 98 hebben (dus super benzine) en N motoren konden op normale benzine (95),staat ook in het instructieboekje.
mijn 1.6SH Ascona’s moeten echt op 98 anders pingelen ze,en je kan de ontsteking wel wat verstellen zodat het weg is maar het is dan wel zo dat ze op euro 95 domweg minder zuinig zijn,dus uiteindelijk is het lood om oud ijzer
de nieuwere injectiemotoren kunnen sowieso wel op 95,daar voegt 98 niks aan toeMijn Corsa is niet meer de jongste, al zeg ik het zelf.
Hij is van april 2001 dacht ik. Alweer zo een 9 jaartjes oud dus bijna. Ik denk dat die dan gewoon op 95 kan rijden of zit er dan een zogenoemde S-motor in??niet meer de jongste???
De gemiddelde leeftijd van de corsa’s is hier wel wat hoger hoor..Helemaal omdat er zelfs nog een aantal uit 1983 stammen..
Vind wel helemaal geweldig dat er zoveel mensen van uit ging dat het hier direct om een corsa a gaat…
:vertag
Hehe, ja, 9 jaar is niks ;)
Dit is een forum vol liefhebbers, waarvan de meesten als hobby een pre-1990 auto hebben ;)
Als daily hebben veel wel een modernere wagen, maar toch he ;)En Corsa-A’s zijn gewoon de meest geweldige Corsa’s die er zijn ;) [/liefhebbende Corsa A eigenaar modus]
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.