Et waardes, J waardes en andere dingen

Forumindex Forums Modellen Calibra Et waardes, J waardes en andere dingen

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    HardcoreHell

Ik zie hier regelmatig vragen mbt velgen voorbij komen.
      Ikzelf heb ook vaak vragen daarover.
      Misschien dat iemand in dit topic eens goed kan uitleggen wat wel en niet kan mbt velgen voor een Calibra.

Wat ik dus wil weten:
      Calibra 8v (4×100 dus)
      Hier wil ik andere velgen onder gooien in de lente/zomer.
      Maar wat is mogelijk mbt et waarde en J waarde?
      Ik wij nu op originele Opel velgen, 15″ ET 49 6,5 of 7 J.
      Ik wil dus wat groter.
      Maar wat is mogelijk?
      Bijvoorbeeld:
      15″ velgen, 4×100, ET 36, 7,5 J…. past dit?
      Oftewel, origineel heb ik ET 49, hoeveel mag ik hiervan afwijken?

McKaamos
      Deelnemer

Eigenlijk is het een complexe berekening ;) Het is altijd maar wat gokwerk om het te zeggen op basis van de gestandaardiseerde maten. De ene band+velg combi wil wel en de andere met een kleinere maat niet. Er zit verschil tussen de dikte van de velgrand, hoe bol de band staat, etc.

De beste manier is dus om het uit te rekenen.

Kijk eerst wat de exacte maten van je huidige wielen zijn.
        Meet dan op wat je aan ruimte hebt aan beide kanten van het wiel (binnen en buitenkant).

(De helft van de bandbreedte + 1 ruimte (binnen of buiten)) – ET waarde = exacte ruimte vanaf het het midden van de wiel-lager.
        De kleinste van de twee (berekening doen voor binnen en buiten ruimte) *2 is je maximale bandbreedte bij ET 0.

De ET waarde van de nieuwe velg geldeeld door twee is de maximale hoeveelheid die de band breder mag zijn dan de hier voor berekende maximum breedte.
        Dat is je nieuwe maximumbreedte.

Verder wordt er bij ET waardes gezegd dat je liefst niet teveel daar van af mag wijken.
        De ET waarde zorgt dat de centerlijn van het wiel exact rond het wiellager zit. Als je de centerlijn naar buiten verplaatst (kleinere ET waarde) zet je extra druk op het lager waardoor deze sneller zou kunnen slijten.
        Je steekt dan effectief een hefboom in je lager waardoor de binnenring en de buitenring ten opzichte van elkaar willen gaan twisten over de lengte-as van de auto, en zo de rolkanalen van de kogels harder uitslijten.

In de praktijk valt het wel mee, de lagers kunnen best tegen een stootje. Meer als 10 afwijking in de ET waarde wordt in de regel wel afgeraden.

satiesz

Net wat McKaamos zegt, het is een beetje gokken geblazen basis van de standaard maten.

wat ik gedaan heb was..

Gewoon velgen kopen die ik mooi vind wel in 5×110 (v6)… en dan gewoon de auto aanpassen aan mn velg… alleen had ik wel geluk dat ik alleen mn wielkasten hoefde uit te rollen.

HardcoreHell

Volgens mij kan je tot max 18″ gaan onder een calibra.
            Maar ik ben meer aan het kijken voor 16″ of 17″, ivm geplande toekomstige verlaging van 4cm

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.