Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › ET 49 op Vectra?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2010 om 23:05 #17228279
beste jongens,
weet iemand of ik velgen 6J x 16″ en ET 49 afkomstig van een Astra G onder mijn Vectra C, GTS uit 2005 kan (voor winterbanden) gebruiken?
gr.
10 november 2010 om 04:11 #17757531Ik meen dat de ET-waarde van een C een stuk lager is dan 49, dus zullen de wielen een stuk verder naar binnen vallen. Met als mogelijk risico dat ze, zeker bij de voorwielen, ergens aan gaan lopen bij bochtenwerk.
10 november 2010 om 12:08 #17757532je kunt er ook een 5 mm spacer tussen zetten.
10 november 2010 om 18:02 #17757533volgens de “steekwijzer” is ET 35 – 42 en volgens “steekmaat” zou ook ET 49
moeten passen.Conclusie: niet echt betrouwbaar info op die sites? (verkoop-belangen?)
Besluit: niet boven ET 42 te gaan,
bedankt voor jullie info
10 november 2010 om 18:20 #17757534De ET waarde is geen absolute waarde, het is een relatieve waarde.
De ET waarde geeft aan hoe veel het midden van de velg dieper naar binnen ligt.Mensen staren zich een beetje blind op de ET waarde, maar het is de combinatie van ET waarde en velgbreedte/bandenmaat die je moet bekijken.
Rekenvoorbeeld:
Normaal heb je een 17″ velg met een ET van 42 en een band van 225 onder je auto zitten.
Je band steekt dus 225mm /2 + 42mm = 154,5mm naar binnenJe gaat nu een stalen 16″ velg met een ET van 49 en een band van 205 onder je auto zetten.
Je band steekt in dit geval 205mm /2 + 49mm = 151,5mm naar binnen.Dit betekend dus dat je ondanks de hogere ET waarde 3 mm meer speling aan de binnenkant van je velg krijgt.
Je kan deze velg dus gewoon monteren.10 november 2010 om 18:22 #17757535zoals ik zei, kan best, met een spacer er tussen
ET49 met een spacer van 10 mm is alweer ET39 ;)
10 november 2010 om 18:29 #17757536Spacers zijn niet nodig. Past gewoon.
10 november 2010 om 18:38 #17757537nu wordt echt feest,
deze vraag heb ik ook aan mijn VOD gesteld en in zijn antwoord-mail lees ik ook dat in geval van ET 49 lager verkeerd belast zou kunnen worden ???10 november 2010 om 18:57 #17757538dat klopt ook wel.
ik rij 1.5 jaar met ET38 op mijn B die standaard 49 heeft.
ja ze zullen best in theorie iets harder slijten, maar dat zal niet veel zijn hoor.in jouw geval hebben we het over 7 mm.
die slijtage aan je wiellagers zal allemaal wel meevallen hoor.
en die 6 J wieltjes lopen zo gauw niet aan hoor.11 november 2010 om 04:08 #17757539Op mijn A heb ik 16″ liggen met 205 banden. De ET-waarde is 35 (origineel moet dat 49 zijn). De totale extra breedte zit daardoor dus helemaal aan de buitenkant.
De hartlijn van het wiel zelf valt nu maar 7 mm naast de hartlijn van de lagers, maar omdat de wielen niet alléén op de hartlijn “dragen” zal de extra belasting van de lagers enorm meevallen. De binnenkant van de wielen blijven immers ruimschoots aan de “goede” kant van de hartlijn van het lager?11 november 2010 om 20:06 #17757540bedankt allemaal
11 november 2010 om 21:02 #17757541origineel gepost door yzf1kr
De ET waarde is geen absolute waarde, het is een relatieve waarde.
De ET waarde geeft aan hoe veel het midden van de velg dieper naar binnen ligt.Mensen staren zich een beetje blind op de ET waarde, maar het is de combinatie van ET waarde en velgbreedte/bandenmaat die je moet bekijken.
Rekenvoorbeeld:
Normaal heb je een 17″ velg met een ET van 42 en een band van 225 onder je auto zitten.
Je band steekt dus 225mm /2 + 42mm = 154,5mm naar binnenJe gaat nu een stalen 16″ velg met een ET van 49 en een band van 205 onder je auto zetten.
Je band steekt in dit geval 205mm /2 + 49mm = 151,5mm naar binnen.Dit betekend dus dat je ondanks de hogere ET waarde 3 mm meer speling aan de binnenkant van je velg krijgt.
Je kan deze velg dus gewoon monteren.Je moet wel rekenen met J maten he.
Ik kan ook op een 16 inch velg een 175 band gebruiken.
J maat geeft uitsluitsel. ;)12 november 2010 om 08:17 #17757542De J maat is een maat waar je in praktijk weinig mee kan (bahlve de juiste bandenmaat bepalen).
Dat komt omdat de J maat de maat van het velgbed aangeeft en niet de breedte van de hele velg.
In dit geval is de velg 15″ 6J dus 152mm breed, en hij heeft er een band van 205mm op liggen.Iedereen snapt wel dat het nu onzin is om de maat van het velgbed te nemen om te kijken of een band aanloopt.
In het geval van een 175mm band loop je idd de kans dat de velg buiten de band uitsteekt. Dan is de enige oplossing er een meetlat bij te pakken en de werkelijke breedte van de velg te meten. Want dan geeft de J maat ook geen uitsluitsel.
In praktijk zit je ook nog met de bolling van de zijwand van de band, maar als dat je marge is dan moet je je sowieso gaan afvragen of je wel goed bezig bent.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.