Forumindex › Forums › Modellen › Astra › ESP service + ABS lampje Astra J
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 februari 2022om 21:33 door
Nick-GSI.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2022 om 13:37 #18456265
Hallo
Even kennismaken. Ik ben Saar en woon in Kampenhout en rij met een opel astra j sports tourer van 2012. Ik ben daar altijd tevreden over geweest, maar de miserie lijkt te beginnen.
Dinsdag de auto binnengebracht voor nieuwe remblokken + remschijven (te lang blijven rijden met versleten remmen) + nieuwe ABS sensor rechts vooraan. Er liggen ook andere banden op vooraan (tweedehands winterbanden, maat gecontroleerd, staat vergelijkbaar met de banden achteraan). Het lampje van ABS brandde al een tijdje en ook een melding van ESP service. Dat leek opgelost met het vervangen van de sensor, maar ‘s anderendaags tijdens het derde ritje na zo’n 5km, ging ineens de snelheidsmeter eventjes trillen (voordien heb ik dat nooit opgemerkt) en kwam de foutmelding terug. De volgende rit was het al na zo’n 2km. Ik heb de auto teruggebracht naar de garage en hij heeft hem nog eens uitgelezen. Zelfde foutcode: C0040. Hij weet niet goed wat het nu kan zijn en zuchtte fel dat het een hoop miserie zou kunnen betekenen. Wielnaaf ofzo niet dacht hij want het lampje brandt niet onmiddellijk maar pas na een tijdje. Het zou ergens iets aan de bekabeling kunnen zijn, maar dat zal veel werkuren vragen om te zoeken. Of de abs unit zelf, maar dat zijn nog grotere kosten. Ik heb geen zin om nog veel uit te geven aan de auto, want ik weet niet hoe lang ik er nog mee wil/ga rijden… Maar binnen 2 weken wou ik er wel mee op skivakantie gaan. Zonder AbS lijkt me dat geen goed idee… Iemand een idee wat het probleem nog zou kunnen zijn en hoeveel het mij zou kosten ongeveer? Ik ben een beetje radeloos, zeer slechte timing want op 2 weken tijd kan ik ook geen andere tweedehandswagen vinden… Tips aub?
11 februari 2022 om 19:14 #18456423Waarom breng je hem niet even naar een garage die wel verstand van zaken heeft? Met de wielen in de lucht het wiel ronddraaien en de bekabeling heen en weer bewegen zal eventuele draadbreuken uitsluiten. Denk niet dat dit het probleem zal zijn. Bij de astra j zit er een blikken ring tussen de naaf en de aandrijfas. Die willen nog wel eens breken en gaan dan voor de abs ring zitten. Dit geeft vaak niet meteen een foutcode maar pas na een stukje rijden. Kwestie van centrale wielmoer losdraaien, aandrijfas er een stukje uitduwen en de ring ertussenuit halen. Advies is dan ook om meteen de andere kant ook te doen op dezelfde manier. Alleen is het een gepriegel om de ring doormidden te knippen maar het is te doen.
11 februari 2022 om 21:33 #18456438als het de rechts voor sensor is, er wil nog wel eens een draadbreuk zijn tussen de koplamp en luchtfilterbak, ook kan het zijn dat er een afstandsring die tussen de aandrijfas en wiellager zit breekt en daardoor de sensor blokkeerd
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.