Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Ervaring met Hot Spark
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 mei 2012 om 14:29 #17589339
nope, zo zou het goed moeten gaan. Wel bobine gewoon vast op de carrosserie zetten uiteraard.
15 mei 2012 om 11:44 #17589340Nou, doet ie het inmiddels?
15 mei 2012 om 13:43 #17589341Wou gister kijken, maar had nog een verjaardag. ooooh.
Zowiezo donderdag, en dan ‘s avonds horen jullie ook meer. :thumbup21 mei 2012 om 18:15 #17589342Hoe is het afgelopen? Doet ie het inmiddels al?
21 mei 2012 om 22:29 #17589343Mooi systeem dat hot spark, ziet er naar uit dat het gewoon met mosfets de bobine aanstuurt zoals een ontstekingsmodule op een C20XE. Daar gaat dan een lage stroom signaaltje op en dat wordt dus verzorgd door een hall sensor of spoeltje met magneetje wat dan in de plaats van de contactpuntjes wordt gemonteerd. Met een magneetje en spoeltje moet je wel een condensatortje en diode gebruiken en dan kun je daar een blokgolf van maken en zo keihard mosfets laten schakelen die de stroom verzorgen in de primaire spoel van de bobine. Hall elementje is wel het mooist, want dan heb je geen magneet nodig waar rotzooi aan kan blijven plakken, een Hall element werkt al door er gewoon ijzer langs te bewegen.
Nul slijtage geeft dat en schakelt inderdaad super snel!
22 mei 2012 om 17:08 #17589344Geen vonk….Bougie nagekeken op vonk.
Vliegwiel en rotor stonden gelijk afgesteld, hij liep nog tijdens het uitbouwen van de contactpunten.
Ben het nu helemaal kwijt. :swear
Deze Hotspark heb ik gekocht: 3BOS4U124 mei 2012 om 09:15 #17589345Ik ga een andere bobine kopen, blauwe bosch 3 ohm?
Het lijkt mij dat het probleem daar moet liggen.24 mei 2012 om 19:15 #17589346Vandaag heb ik bij een kennis van mij een HotSpark ingebouwd in een B-Kadett. Deze inbouw ging helemaal zoals het hoort: De reeds gemonteerde bobine had een weerstand van 3,2 Ohm –> Ruim genoeg om de HotSpark niet te overbelasten.
In deze auto zit ook LPG ingebouwd, zodat op de “oude” groene draad een aftakking naar 1 van de LPG-afsluiters zat. Deze was echter keurig voorzien van een Stekker/contrastekker, zodat de zwarte stekker zonder aanpassen op de draad kon worden geklikt.
Op de bobine zat maar 1 (zwarte) draad, maar er was nog een tweede stekkertje vrij, waar ik nu de rode draad op kon klikken.Bij mijn eigen Bosch verdeler uit 1968 had ik een ronde doorvoer voor de groene draad zitten. Ik heb toen de vierkante rubber tule van de HotSpark met een mesje / zijkniptang “rond” gemaakt. Bij de Bosch verdeler in deze B-kadett zat echter wel een vierkante doorvoer, net zoals op de verdelers van mijn Opel rekords. Ik kon nu dus probleemloos het hele setje in enkele minuten inbouwen en aansluiten.
Het resultaat was er dan ook na: Na het starten nog even de ontsteking draaien tot de boel op tijd stond, en de auto liep weer perfect!
Nog een opmerking over het verwisselen van rood en zwart: Let op dit kan de Hotspark kapot maken! In het rode blokje zit elektronica die het niet fijn vindt om verkeerd om aangesloten te worden!
Rood = + en moet op de zwarte draad van de bobine
Zwart = – en moet op aansluiting van de bobine waar eerst de groene draad op zat!Ralph
24 mei 2012 om 19:22 #17589347Mooi werk :thumb
Zal ik mijne dan al hebben uitgefikt? Misschien al bij de eerste aansluiting verkeerd op de draden. :???:
Is mijn bobine wel goed? op pagina 2 foto.
24 mei 2012 om 21:03 #17589348@Makko wrote:
Mooi werk :thumb
Is mijn bobine wel goed? op pagina 2 foto.Dat is moeilijk te schatten. Er zijn meerdere types gebruikt, en van buiten kun je eigenlijk niet zien welk type je hebt. Om te bepalen of je een geschikte bobine hebt, moet je met een (goede) multimeter de weerstand van de primaire aansluiting meten. Deze moet voor een goede werking met de Hotspark minimaal 3 Ohm zijn. Is deze waarde lager, dan wordt de stroom door de Hotspark zo hoog, dat deze kapot kan gaan.
Is je weerstand lager als 3 Ohm, dan kun je eventueel een voorschakelweerstand tussen je bobine en de Hotspark plaatsen. Deze kun je ook bij http://www.hotspark.eu kopen! Een andere oplossing is een bobine kopen met een hogere weerstand. Een veel gebruikte is de door jouw genoemde “Blauwe Bosch” bobine. In de webwinkel van hotspark kun je ook andere geschikte bobines krijgen.
Ik heb inmiddels meerdere auto’s uitgevoerd met een hotspark module. Niet alleen B-kadetts met kleine 1.1 en 1.2 motoren, maar ook mijn Opel Rekords met 1.7 en 2.0 CIH motoren, en deze doen het prima. De foto’s van de “handleiding” op de Holland Kadett B Club website heb ik gemaakt toen ik mijn eerste hotspark inbouwde in mijn E-Rekord met 1.7 CIH motor op LPG. Het was ook deze auto die na 500 km stopte omdat de hotspark defect was geraakt door de verkeerde bobine. Na de inbouw van een blauwe Bosch bobine (en de op garantie verkregen nieuwe hotspark) liep ook deze Rekord perfect!
Ralph
14 juni 2012 om 14:38 #17589349Heeft iemand een serie nummer van de blauw bobine?
Die werkt met de Hotspark…..7 mei 2014 om 15:31 #1758935012v was zeker belangrijk.
Had een 9v draad in de kabelboom.
Deze is nu 12v van de zekeringhouder, en inmiddels een originele Opel elektrische ontsteking. :thumbup8 mei 2014 om 08:39 #17589351En wat zijn de ervaringen na twee jaar gebruik?
Ik heb de website even bekeken, maar zoals te verwachten is worden er mooie verkoop kreten gedaan. Ten eerste, meer kracht in de motor en sneller starten. Ik wil dat wel eens bevestigd zien in een test, ik denk niet dat een 1.2S met deze ontsteking sneller start dan mijn Kadett met puntjes. Verder is mijn blok nog altijd sterk, ik denk zelfs dat mijn motor meer pk’s heeft dan origineel, dus voor meer power heb ik geen elektronise ontsteking nodig. En hoe kan het voor meer stroom naar de bougies zorgen? Dat doet de bobine, niet de puntjes of elektronise ontsteking. Maar wat ik vooral niet geloof is dat je deze Hot Spark maar 1 keer inbouwd en nooit meer hoeft te vervangen. Hiermee zouden ze zichzelf in de voeten schieten. Als iedereen deze hotspark zou kopen en gebruiken, dan is er immers geen handel meer. Bijvoorbeeld wasmachines werden vroeger zo gemaakt dat ze eeuwig meegingen, nu zijn ze na 5 jaar op, zodat de fabrikant altijd verzekerd is van verkoop van nieuwe wasmachines. Of om in auto termen te blijven, de onverwoestbare distributie ketting is vervangen door de snel slijtende riem, handel voor de fabrikant en voor de garage.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.