Ervaring met Hot Spark

Forumindex Forums Modellen Kadett Ervaring met Hot Spark

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 51 tot 63 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Berichten
  • #17589339
    Jurgen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 September 2007

      nope, zo zou het goed moeten gaan. Wel bobine gewoon vast op de carrosserie zetten uiteraard.

      #17589340
      Jurgen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 September 2007

        Nou, doet ie het inmiddels?

        #17589341
        Makko
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 July 2007

          Wou gister kijken, maar had nog een verjaardag. ooooh.
          Zowiezo donderdag, en dan ‘s avonds horen jullie ook meer. :thumbup

          #17589342
          Jurgen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 September 2007

            Hoe is het afgelopen? Doet ie het inmiddels al?

            #17589343
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Mooi systeem dat hot spark, ziet er naar uit dat het gewoon met mosfets de bobine aanstuurt zoals een ontstekingsmodule op een C20XE. Daar gaat dan een lage stroom signaaltje op en dat wordt dus verzorgd door een hall sensor of spoeltje met magneetje wat dan in de plaats van de contactpuntjes wordt gemonteerd. Met een magneetje en spoeltje moet je wel een condensatortje en diode gebruiken en dan kun je daar een blokgolf van maken en zo keihard mosfets laten schakelen die de stroom verzorgen in de primaire spoel van de bobine. Hall elementje is wel het mooist, want dan heb je geen magneet nodig waar rotzooi aan kan blijven plakken, een Hall element werkt al door er gewoon ijzer langs te bewegen.

              Nul slijtage geeft dat en schakelt inderdaad super snel!

              #17589344
              Makko
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 July 2007

                Geen vonk….Bougie nagekeken op vonk.
                Vliegwiel en rotor stonden gelijk afgesteld, hij liep nog tijdens het uitbouwen van de contactpunten.
                Ben het nu helemaal kwijt. :swear
                Deze Hotspark heb ik gekocht: 3BOS4U1

                #17589345
                Makko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 July 2007

                  Ik ga een andere bobine kopen, blauwe bosch 3 ohm?
                  Het lijkt mij dat het probleem daar moet liggen.

                  #17589346
                  rekord-e
                    Lid sinds:
                    9 February 2006

                    Vandaag heb ik bij een kennis van mij een HotSpark ingebouwd in een B-Kadett. Deze inbouw ging helemaal zoals het hoort: De reeds gemonteerde bobine had een weerstand van 3,2 Ohm –> Ruim genoeg om de HotSpark niet te overbelasten.
                    In deze auto zit ook LPG ingebouwd, zodat op de “oude” groene draad een aftakking naar 1 van de LPG-afsluiters zat. Deze was echter keurig voorzien van een Stekker/contrastekker, zodat de zwarte stekker zonder aanpassen op de draad kon worden geklikt.
                    Op de bobine zat maar 1 (zwarte) draad, maar er was nog een tweede stekkertje vrij, waar ik nu de rode draad op kon klikken.

                    Bij mijn eigen Bosch verdeler uit 1968 had ik een ronde doorvoer voor de groene draad zitten. Ik heb toen de vierkante rubber tule van de HotSpark met een mesje / zijkniptang “rond” gemaakt. Bij de Bosch verdeler in deze B-kadett zat echter wel een vierkante doorvoer, net zoals op de verdelers van mijn Opel rekords. Ik kon nu dus probleemloos het hele setje in enkele minuten inbouwen en aansluiten.

                    Het resultaat was er dan ook na: Na het starten nog even de ontsteking draaien tot de boel op tijd stond, en de auto liep weer perfect!

                    Nog een opmerking over het verwisselen van rood en zwart: Let op dit kan de Hotspark kapot maken! In het rode blokje zit elektronica die het niet fijn vindt om verkeerd om aangesloten te worden!

                    Rood = + en moet op de zwarte draad van de bobine
                    Zwart = – en moet op aansluiting van de bobine waar eerst de groene draad op zat!

                    Ralph

                    #17589347
                    Makko
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 July 2007

                      Mooi werk :thumb

                      Zal ik mijne dan al hebben uitgefikt? Misschien al bij de eerste aansluiting verkeerd op de draden. :???:

                      Is mijn bobine wel goed? op pagina 2 foto.

                      #17589348
                      rekord-e
                        Lid sinds:
                        9 February 2006

                        @Makko wrote:

                        Mooi werk :thumb
                        Is mijn bobine wel goed? op pagina 2 foto.

                        Dat is moeilijk te schatten. Er zijn meerdere types gebruikt, en van buiten kun je eigenlijk niet zien welk type je hebt. Om te bepalen of je een geschikte bobine hebt, moet je met een (goede) multimeter de weerstand van de primaire aansluiting meten. Deze moet voor een goede werking met de Hotspark minimaal 3 Ohm zijn. Is deze waarde lager, dan wordt de stroom door de Hotspark zo hoog, dat deze kapot kan gaan.

                        Is je weerstand lager als 3 Ohm, dan kun je eventueel een voorschakelweerstand tussen je bobine en de Hotspark plaatsen. Deze kun je ook bij http://www.hotspark.eu kopen! Een andere oplossing is een bobine kopen met een hogere weerstand. Een veel gebruikte is de door jouw genoemde “Blauwe Bosch” bobine. In de webwinkel van hotspark kun je ook andere geschikte bobines krijgen.

                        Ik heb inmiddels meerdere auto’s uitgevoerd met een hotspark module. Niet alleen B-kadetts met kleine 1.1 en 1.2 motoren, maar ook mijn Opel Rekords met 1.7 en 2.0 CIH motoren, en deze doen het prima. De foto’s van de “handleiding” op de Holland Kadett B Club website heb ik gemaakt toen ik mijn eerste hotspark inbouwde in mijn E-Rekord met 1.7 CIH motor op LPG. Het was ook deze auto die na 500 km stopte omdat de hotspark defect was geraakt door de verkeerde bobine. Na de inbouw van een blauwe Bosch bobine (en de op garantie verkregen nieuwe hotspark) liep ook deze Rekord perfect!

                        Ralph

                        #17589349
                        Makko
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          27 July 2007

                          Heeft iemand een serie nummer van de blauw bobine?
                          Die werkt met de Hotspark…..

                          #17589350
                          Makko
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 July 2007

                            12v was zeker belangrijk.

                            Had een 9v draad in de kabelboom.
                            Deze is nu 12v van de zekeringhouder, en inmiddels een originele Opel elektrische ontsteking. :thumbup

                            #17589351
                            kadscona
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              13 April 2005

                              En wat zijn de ervaringen na twee jaar gebruik?

                              Ik heb de website even bekeken, maar zoals te verwachten is worden er mooie verkoop kreten gedaan. Ten eerste, meer kracht in de motor en sneller starten. Ik wil dat wel eens bevestigd zien in een test, ik denk niet dat een 1.2S met deze ontsteking sneller start dan mijn Kadett met puntjes. Verder is mijn blok nog altijd sterk, ik denk zelfs dat mijn motor meer pk’s heeft dan origineel, dus voor meer power heb ik geen elektronise ontsteking nodig. En hoe kan het voor meer stroom naar de bougies zorgen? Dat doet de bobine, niet de puntjes of elektronise ontsteking. Maar wat ik vooral niet geloof is dat je deze Hot Spark maar 1 keer inbouwd en nooit meer hoeft te vervangen. Hiermee zouden ze zichzelf in de voeten schieten. Als iedereen deze hotspark zou kopen en gebruiken, dan is er immers geen handel meer. Bijvoorbeeld wasmachines werden vroeger zo gemaakt dat ze eeuwig meegingen, nu zijn ze na 5 jaar op, zodat de fabrikant altijd verzekerd is van verkoop van nieuwe wasmachines. Of om in auto termen te blijven, de onverwoestbare distributie ketting is vervangen door de snel slijtende riem, handel voor de fabrikant en voor de garage.

                            13 berichten aan het bekijken - 51 tot 63 (van in totaal 63)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.