Ervaring met Hot Spark

Forumindex Forums Modellen Kadett Ervaring met Hot Spark

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 63)
  • Auteur
    Berichten
  • #17216152
    Jurgen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 September 2007

      Hebben mensen hier ervaringen met de contactpuntvervanger van Hot Spark? Ik heb het volgende artikel gelezen en werd wel enthousiast, alleen nu las ik de voetnoten en daar werd ik dan niet zo blij van ;)

      http://www.kadett-b.nl/techniek/artikel002.php

      http://www.hot-spark.eu/webshop/index.php?page=details&prod=3&cat=2&group=7

      Zijn er mensen die wel goede ervaringen mee hebben?

      #17589290
      Paullus
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        gebruik de zoekamchine eens, dit is al eens voorbij gekomenking:

        #17589291
        Aapje
          Lid sinds:
          1 January 2009

          Enige verschil wat ik kan opmerkingen tussen de hotspark… Is dat hij magneten gebruikt om een contactje te verbinden, waar de normale contactpuntjes door een mechanische beweging ontsteken.

          Inprincipe blijf je het probleem van contactpuntjes die slijten houden. Alleen hoef je ze nu waarschijnlijk wat minder vaak te afstellen. En begeven de contactpuntjes in de hotspark het waarschijnlijk buiten de garantie periode.

          De bobine vraagt best wat stroom zodra je deze gebruikt om de vonk te maken, deze stroom gaat door deze puntjes heen… Kijk maar eens naar je huidige contactpuntjes, deze hebben waarschijnlijk enorme slijtage vergeleken met nieuwe contactpuntjes…

          #17589292
          Jurgen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 September 2007

            origineel gepost door Aapje
            Enige verschil wat ik kan opmerkingen tussen de hotspark… Is dat hij magneten gebruikt om een contactje te verbinden, waar de normale contactpuntjes door een mechanische beweging ontsteken.

            Inprincipe blijf je het probleem van contactpuntjes die slijten houden. Alleen hoef je ze nu waarschijnlijk wat minder vaak te afstellen. En begeven de contactpuntjes in de hotspark het waarschijnlijk buiten de garantie periode.

            De bobine vraagt best wat stroom zodra je deze gebruikt om de vonk te maken, deze stroom gaat door deze puntjes heen… Kijk maar eens naar je huidige contactpuntjes, deze hebben waarschijnlijk enorme slijtage vergeleken met nieuwe contactpuntjes…

            Het lijkt mij gewoon een soort van hallgever idee toch? magneetje komt voorbij, wordt onderbroken omdat er even geen magneetje zit, de sensor geeft een signaal af die je bobine aanstuurt. Niks mechanisch meer aan volgens mij.

            #17589293
            Aapje
              Lid sinds:
              1 January 2009

              origineel gepost door *Jurgen*

              Het lijkt mij gewoon een soort van hallgever idee toch? magneetje komt voorbij, wordt onderbroken omdat er even geen magneetje zit, de sensor geeft een signaal af die je bobine aanstuurt. Niks mechanisch meer aan volgens mij.

              Jep, geen mechanische. Dat is dus ook het enige verschil wat ik kan zien eraan… Maar uiteindelijk is het signaal naar de bobine wel het signaal dat de bobine van stroom voorziet.

              De bobine vraagt best wel wat stroom om te ontsteken, deze zal dus door het element van de hotspark moeten lopen. Dit zal in mijn mening voor slijtage intern verzorgen.

              Weet verder niet hoe de hotspark van binnen werkt. Maar zoveel stroom gaat slijten op contactpuntjes/contactjes in algemeen… Bijvoorbeeld zelfs een relais kan slijten…

              #17589294
              veldhuizen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 February 2007

                op wat voor motortje wil je het zetten dan?
                een electrische ontsteking van een a corsa pas ook op de 1.1 en 1.2 motortjes uit b en c kadett

                #17589295
                Jurgen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 September 2007

                  1.2 OHV motor in een C kadett. En dat van de corsa A ontsteking weet ik, is alleen een stuk meer aanpaswerk en net zo duur. Dus als het zo kan, dan zou het mooi zijn ;)

                  #17589296
                  Aapje
                    Lid sinds:
                    1 January 2009

                    Voordeel wat je wel hebt met de ontsteking van een Corsa is de brandstof uitschakeling op de bijhorende carb…

                    #17589297
                    city77
                      Lid sinds:
                      4 July 2004

                      origineel gepost door Aapje
                      . Bijvoorbeeld zelfs een relais kan slijten…

                      1 miljoen keer schakelen is het gemiddelde king:
                      ook voor contactpunten voor ze gaan inbranden

                      #17589298
                      McKaamos
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 December 2009

                        origineel gepost door city77

                        origineel gepost door Aapje
                        . Bijvoorbeeld zelfs een relais kan slijten…

                        1 miljoen keer schakelen is het gemiddelde king:
                        ook voor contactpunten voor ze gaan inbranden

                        1miljoen? Zou niet best zijn. Dan zouden de meeste mensen eens per paar weken de boel moeten vervangen.

                        1 miljoen is bij 2500RPM constant 6.6 uur, doe dat keer 4 (of meer, afhankelijk van hoeveel cylinders je hebt) ongeveer 26.6 uur genot van je verdeler.

                        Denk dat dat voor een auto wel wat hoger ligt ;)

                        #17589299
                        Aapje
                          Lid sinds:
                          1 January 2009

                          origineel gepost door McKaamos

                          origineel gepost door city77

                          origineel gepost door Aapje
                          . Bijvoorbeeld zelfs een relais kan slijten…

                          1 miljoen keer schakelen is het gemiddelde king:
                          ook voor contactpunten voor ze gaan inbranden

                          1miljoen? Zou niet best zijn. Dan zouden de meeste mensen eens per paar weken de boel moeten vervangen.

                          1 miljoen is bij 2500RPM constant 6.6 uur, doe dat keer 4 (of meer, afhankelijk van hoeveel cylinders je hebt) ongeveer 26.6 uur genot van je verdeler.

                          Denk dat dat voor een auto wel wat hoger ligt ;)

                          En daarom moetje om de 4500km de contactpunten afstellen :P

                          #17589300
                          olafspoolder
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 October 2007

                            Hallo Allemaal,

                            Samen met Ralph van het B-kadett forum heb ik de hot-spark uitgeprobeerd. Tot nu toe ben ik ruim 7000 km verder en ik heb er helemaal geen problemen mee. Ik ben er mee op en neer naar Kroatie geweest, heel nederland door en helemaal geen problemen.

                            Het enige probleem wat ik heb gehad is dat het voetplaatje van de ontvanger niet helemaal goed in mijn ontsteking paste, dit heb ik aangepast. Dit komt doordat er toch wel een heel klein beetje verschil tussen de verschillende Bosch ontstekingen zit. Ik heb meerdere B-kadettjes zowel met een OHV als een CIH motor, de hot-spark zit in mijn CIH motor. In mijn OHV zit een A-corsa ontsteking. Het inbouwen is inderdaad niet veel werk, het enige waar je op moet letten is dat je de weerstandsdraad vervangt.

                            Conclusie: Ik ben heel erg tevreden en ben heel erg blij dat ik hem gekocht heb. De motor loopt rustiger en ik hoef helemaal niks meer af te stellen want je hebt dus helemaal GEEN slijtage meer.

                            Wat hierboven staat vermeldt is dus NIET juist over de slijtage.

                            Groeten Olaf

                            #17589301
                            Aapje
                              Lid sinds:
                              1 January 2009

                              En nog zit ik met de vraag, hoe werkt de hotspark intern. Want als daar gewoon een stukje metaal tegen een ander stukje aangetrokken word dmv. een magneetje…

                              Dan is ´t in feite niets anders dan een normaal Contactpuntje.

                              En olaf, ik rij op dit moment al 10.000 km op 1 setje contactpuntjes en rotor… Dus ik vind 7000km nog niet echt te vergelijken.

                              #17589302
                              Jurgen
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                6 September 2007

                                ik neem aan dat het ongeveer net zo werkt als de Hall sensor, dus zoals in het volgende stukje beschreven staat:

                                http://www.autohelpdesk.nl/component/007.htm

                                Dus komt geen mechanisch onderdeel aan te pas.

                                #17589303
                                olafspoolder
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  3 October 2007

                                  Hoi Allemaal,

                                  De Hot-Spark werkt inderdaad met een Hall Sensor welke dmv 4 kleine magneetje geactiveerd wordt. Hier kun je hele hoge schakelsnelheden behalen doordat je geen bewegende delen hebt. Tevens heb je door dit principe geen bewegende delen meer die kunnen slijten. En een mechanische schakelaar die je met een magneetje aantrekt is nooit snel genoeg om de schakelsnelheden van je ontsteking bij te houden, tevens zal een schakelcontact aan elkaar vastbranden. Met je contact puntjes gebeurt dit niet omdat deze met mechanische kracht open en dicht gedrukt worden.

                                  Inderdaad 7000 km op contactpuntjes is ook geen probleem maar meer dan 7000 km heb ik er nog niet mee gereden maar ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik tot nu toe geen problemen met de Hot-Spark heb gehad.

                                  Groeten Olaf

                                  #17589304
                                  Jurgen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 September 2007

                                    Nou ik heb de Hot-Spark besteld, we zien wel hoe het gaat lopen :thumbup

                                    #17589305
                                    olafspoolder
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 October 2007

                                      Als je het hebt ingebouwd, plaats dan je reactie hier even bij.

                                      Groeten Olaf

                                      #17589306
                                      Jurgen
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 September 2007

                                        Uiteraard laat ik mijn ervaring even horen ;)

                                        #17589307
                                        rekord-e
                                          Lid sinds:
                                          9 February 2006

                                          Hallo,

                                          Ik ben Ralph, en dus de schrijver van het stukje over de Hot Spark op de website van de Holland Kadett B Club.

                                          Zoals aangegeven in de voetnoot, ging mijn setje kapot na ongeveer 500 km. Deze heb ik zonder problemen omgeruild gekregen op garantie.
                                          De oorzaak van het kapot gaan is waarschijnlijk niet de Hot Spark module, maar mijn oude bobine. Deze had een te lage inwendige weerstand, waardoor de stroom door de Hot Spark te hoog was. Inmiddels heb ik de Hotspark al weer enige tijd ingebouwd, samen met een ‘blauwe’ Bosch bobine (deze heeft een hogere inwendige weerstand dan de standaard bobine), en de boel draait werkelijk zeer goed en betrouwbaar.

                                          Ik ben al met al dus wel zeer positief over Hot Spark (en ook over hun service / garantie).

                                          Ik moet het stukje op de website nog updaten, maar doordat ik de laatste weken het forum van de site heb vernieuwd is dit door mij gewoon vergeten:D

                                          Ralph (ook bekend als kadett-b20 op het forum van de Holland Kadett B Club)

                                          #17589308
                                          Jurgen
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 September 2007

                                            Nou ik heb m net geinstalleerd en het was starten en lopen! Zo ff naar de garage waar mijn vriendin werkt bij de benzinepomp, daar wilden ze m wel even met de stroboscoop afstellen. Hij loopt nu al mooi soepel! Als ie perfect op tijd staat nog even de carburateur afstellen en dan moet ie het weer piekfijn doen! Vooralsnog zeer tevreden ;)

                                            #17589309
                                            Jurgen
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 September 2007

                                              Even een update vanaf deze kant, inmiddels al vele kilometers er op zitten en niks geen problemen gehad. Is dus een aanrader voor degene die een contactpuntenvervanger willen hebben!

                                              #17589310
                                              Makko
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                27 July 2007

                                                Is dat nou het zelfde als een electrische ontsteking?
                                                Of haal ik dingen doorelkaar.

                                                #17589311
                                                Aapje
                                                  Lid sinds:
                                                  1 January 2009

                                                  Soort van, de elektrische ontsteking van een Corsa bijv maakt gebruik van een inductie stroompje wat naar een chip gaat. Die chip gooit op zijn beurt een knal naar de bobine. Deze vervangt gewoon letterlijk de contactpuntjes.

                                                  #17589312
                                                  Makko
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    27 July 2007

                                                    Dus kopen? lijkt me wel wat voor de cih.

                                                    #17589313
                                                    Jurgen
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 September 2007

                                                      Kreeg ineens een melding van het plaatsen van een reactie, ik dacht huh? :P Maar ik vind het in ieder geval een aanrader! Ik heb echter al 1.5 jaar niet meer gereden met de C Kadett maar ben er toevallig gister weer mee begonnen. Ik weet niet of ie het nog doet maar zal het laten weten ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 63)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.