Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Ervaring BBS Rm > C coupe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 november 2012 om 18:06 #17245364
Heren,
Ik heb een setje BBS RM’s op de kop kunnen tikken voor mijn coupetje.
Er zit nog wel wat werk aan maar dat zal wel goed komen.Nu wil ik achter bredere randen monteren, alleen ik heb geen idee hoe breed ik zou kunnen gaan.
Heeft er iemand ervaring met deze velgen onder een C kadettje?De auto gaat volgend jaar uit elkaar en dan worden ook de spatbord randen gerold.
Dus dan heb ik al meer speling als standaard.
Eerder wil ik toch niet gaan rijden met deze velgen.ET waarde is 33
7 november 2012 om 19:11 #17975748Okee kleine berekening:
Volgens mij zijn jouw velgen nu 6.5J?
6.5 * 25.4 = 165,1 mm (totale breedte velg)
165,1 / 2 = 82,55 mmAangezien de, naar binnengaande maat, van de velg niet verandert is de totale maat naar binnen:
82,55 + 33 = 115,5 mm (onveranderbaar bij deze velgen)Oude maat naar buiten:
82,55 – 33 = 49,55 mm (verandert met andere randen)Stel; je legt er ringen op van 0,5J breder dus velgbreedte 7J, krijg je:
7 * 25,4 = 177,8 mm (totale breedte nieuwe velg)Nieuwe maat naar buiten:
177,8 – 115,5 = 62,3 mmDus met randen van 0,5J breder krijg je er dus 62,3 – 49,55 = 12,75 mm aan de buitenkant bij. (= 7J ET 27)
Bij 7,5J, randen 1J breder krijg je er 25,45 mm bij. ( = 7,5J ET 20)Ik denk dat dat laatste een beetje te gek wordt.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Maar misschien is het net zo makkelijk als iemand weet hoe breed je kunt gaan :jerryHet is een beetje lastig omdat je met een bredere rand niet alleen de breedte van de velg maar ook gelijk de ET waarde verandert…
Maar het zijn in ieder geval hele mooie velgen voor onder een C-tje! :thumbOja, als die 6,5J niet klopt, klopt van de hele berekening natuurlijk geen :ass
7 november 2012 om 21:44 #17975749Ik zou de velg monteren en meten wat de afstand is tussen je velgrand en de carrosserie. Dan bepalen wat je precies wil met je velg (poke, flush of tucked). Dan weet je welke rand je wil doen.
8 november 2012 om 10:24 #17975750Mooie berekening trouwens Dennis :thumb , maar dan moet je wel de maten weten van de wielkassen.
Heb de velg al even gemonteerd en ik denk dat ik 1,5 inch extra kwijt kan.
Vandaar de vraag of er iemand ervaring mee heeft :PMomenteel staat de coupe ook op 7,5J verbreed staal ;)
14 november 2012 om 05:58 #17975751Houd ook rekening met zijdelingse reacties van de achteras naar buiten (spatbordranden) of naar binnen (tegen binnenschermen). Zou ik dus ook goede bussen monteren en harde demping gebruiken om de zijdelingse verplaatsing van de as zoveel mogelijk te beperken. Uit eigen ervaring kan dit zomaar een centimeter zijn. Bij mij raakten de banden aan de binnenkant ook nogal eens het binnenscherm. Dus meten in stilstaand heeft eigenlijk geen zin. Je moet hem ook testen met een klinker ofzo onder de wielen (centimeter of 10 hoog). Dan moet ook nog alles vrijlopen.
Aan de vooras heb je natuurlijk geen last van de zijdelingse verplaatsing van de as. Wel bij inveren bij stuuruitslag. Als de velgen te breed zijn en de auto flink inveerd raakt de bad onderkant van het voorspatbord waardoor deze indeukt. Dus lakschade.
Sucses verder, laat eens zien hou het geworden is…14 november 2012 om 09:21 #17975752Met de bussen moet het wel goed komen, heb nu overal achter PU bussen in zitten ;)
De stugheid van mijn veren is best wel hoog en ik heb korte koni’s.
Dus ik denk dat dat wel goed komt ;)Momenteel heb ik voor ook weinig ruimte. Vandaar dat ik voor niet breder dan 6,5J ga :D
14 november 2012 om 12:13 #17975753@076 wokkel wrote:
Met de bussen moet het wel goed komen, heb nu overal achter PU bussen in zitten ;)
De stugheid van mijn veren is best wel hoog en ik heb korte koni’s.
Dus ik denk dat dat wel goed komt ;)Momenteel heb ik voor ook weinig ruimte. Vandaar dat ik voor niet breder dan 6,5J ga :D
ziet er inderdaad nogal krap uit aan de voorkant
14 november 2012 om 14:16 #17975754Gaat toch al lang goed ;)
Maar ben benieuwd, er is maar 1 manier om er achter te komen of het echt goed gaat met die BBSen :DIemand toevallig nog een adres voor de onderdelen van bbsjes rm/rs?
17 november 2012 om 19:29 #17975755Heb onder mijn c coupe een tijdje een set rs’en gehad, 7,5J rondom et 27 past prima!
Voor de onderdelen, kun je hier terecht: http://www.carbonara-tech.de” onclick=”window.open(this.href);return false; is een polijstboer bij me in de buurt, ook kun je de duitse ebay in de gaten houden komt ook vaak het een en ander voorbij..19 november 2012 om 14:58 #17975756Ik hou inderdaad nu ebay in de gaten, maar goed onderdelen blijven toch flink duur :swear
Maar ach je moet wat over hebben voor je hobby ;)
Heb je toevallig :kewlpics van de coupe met rs’en?
19 november 2012 om 15:44 #17975757Ik heb ook een setje BBS RM, maar zit nog even met het naafgat. Hoe ga jij dit oplossen? Opel = 56,6 RM is origineel VW en die hebben 57,1. Ik denk dat ik er iets laat uitdraaien en dat ik dan een aluminium bus laat draaien die er tussen past.
Centreerringen zijn er in die maat niet te vinden.
19 november 2012 om 15:51 #17975758Ohja…dat verhaal van die centreer ringen!
Naja ik heb nog nooit centreer ringen gebruikt, mijn originele klaverblad velgen zitten ook niet strak om de naaf ;) .
Mijn mening is dat je geen centreer ringen nodig hebt, als je maar zorg dat je draadeinden recht zijn en je geen schuifbouten of onzin gebruikt.
En dat gaat tot nu toe al 3 jaar goed ( ook met alu velgen)
19 november 2012 om 16:19 #17975759@076 wokkel wrote:
Ohja…dat verhaal van die centreer ringen!
Naja ik heb nog nooit centreer ringen gebruikt, mijn originele klaverblad velgen zitten ook niet strak om de naaf ;) .
Mijn mening is dat je geen centreer ringen nodig hebt, als je maar zorg dat je draadeinden recht zijn en je geen schuifbouten of onzin gebruikt.
En dat gaat tot nu toe al 3 jaar goed ( ook met alu velgen)
Ik ben er geen liefhebber van.
Waar ga je de randen kopen?
Ik laat de harten eerst coaten, daarna 4 nieuwe randen en uiteraard 120 nieuwe boutjes.
19 november 2012 om 18:13 #17975760Ik heb nog geen idee. Aangezien de randen die ik vind allemaal 120 euro kosten per stuk, heb ik besloten om eerst alleen achter nieuwe randen te zetten en de voorste op te knappen.
Maar ik heb er geen haast mee en ben er nog niet uit waar ik ze wil bestellen.
Ik heb ook nog geen idee welke kleur ik de harten ga maken en natuurlijk neem ik nieuwe boutjes ;)Waar wil jij jou randen halen?
*edit: randen voor 95 euro ;)
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m614926964-bbs-rm-rs-randen-boutjes-naafdoppen-etc-etc.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr19 november 2012 om 23:28 #17975761@076 wokkel wrote:
Ik heb nog geen idee. Aangezien de randen die ik vind allemaal 120 euro kosten per stuk, heb ik besloten om eerst alleen achter nieuwe randen te zetten en de voorste op te knappen.
Maar ik heb er geen haast mee en ben er nog niet uit waar ik ze wil bestellen.
Ik heb ook nog geen idee welke kleur ik de harten ga maken en natuurlijk neem ik nieuwe boutjes ;)Waar wil jij jou randen halen?
*edit: randen voor 95 euro ;)
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/volkswagen-onderdelen/m614926964-bbs-rm-rs-randen-boutjes-naafdoppen-etc-etc.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lrKijk eens aan, je hebt de link al gevonden. Tijdens het lezen dacht ik inderdaad ook aan deze advertentie.
Ik haal alles bij stroeve. Die maakt uiteindelijk een mooi prijsje. Ga nog wel even in Essen kijken als ze daar nog wat moois hebben.
Maar eerst de velgen maar eens laten coaten. Het kost inderdaad een hele smak geld, maar ik heb er net zoals jou geen haast mee.
Wel leuk om te lezen dat we allebei een setje op gaan knappen.
Hoeveel inch randen ga je halen dan?
20 november 2012 om 18:12 #17975762Ik wil het niet te gek maken, ik zit te denken om achter 1,5 J erop te zetten en voorlopig voor 0,5 J.
Wil eigenlijk voor ook wel wat breder maar als ik groter dan 1 J neem dan passen de velgen niet meer binnen mijn kassen ben ik bang :(
En 1J randen zijn soms erg lelijk :angel29 november 2012 om 10:00 #17975763Ik had 1,5J randen. Dat is wel wat smal voor achter, vond ik zelf
Heb trouwens nog 4 originele 1J randen liggen, die moeten nog wel geschuurd en gepolijst worden.
29 november 2012 om 13:22 #17975764Achter 1,5J smal ja? :shock:
Ik dacht dat dat al krap zou worden met mijn schermen, nou is mijn kadett wel iets lager.Mooie C trouwens :thumb
29 november 2012 om 13:58 #17975765Ligt er natuurlijk wel aan welke banden je erop gooit, ik had er 165/50 op liggen en dat lijkt nogal iel aan de achterkant. Heb nu een setje 8J maar heb de Kadett niet meer om te passen.
Ik zou de velg zonder rand even monteren en meten tot hoever je kan.Als je trouwens van poetsen houd dan zal ik alu randen nemen, anders zijn RVS randen wat voor je :D
3 december 2012 om 18:23 #17975766Haha dat van alu en rvs was ik al achter, alleen zit aan die rvs randen ook een prijskaartje :shock:
Ik moet het voorlopig nog doen met een studenten budget helaas :(
Maar het zijn wel dingen om over na te denken, de velgen worden er namelijk niet minder waard door :thumb7 december 2012 om 18:41 #179757679 december 2012 om 20:27 #17975768@16v kadett c wrote:
hey
ik heb zelf oz turbo,s die zijn achter 8,5 j
dit licht wel aan de et van de velgBij mij ook wel bekent ja :thumb
Super dikke dett !Wat is de et van jou velgen?
9 december 2012 om 21:03 #17975769Ik zou het niet weten de velgen zijn gecoot dus is niet meer te vinden in de velg die jongen waar ik ze van koch
t zij et15 en ze passen dus :thumb -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.