ERG Informatie

Forumindex Forums Modellen Astra ERG Informatie

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    granripper
    Deelnemer

Beste Opel Fans ik zit met een vraag.

Ik hebt een OPel astra G sedan 2003 1.6 16v automaat Njoy model.
      Laatste tijd hebt ik wat meegmaakt dat mij auto soms shokt als ik gas terug neemt soms van 80 of 100 of 120.

Ik hebt gehoord dat als je soms verschillend tank station tank kan je ERG onder drukk zitten?

ik tank soms V-power van shell of 95 normaal.
      maar soms ook bij ESSO 95.

Bij mij vorige opel g astra 3 deurs 1.6 16v automaat.
      had ik ook het zelfde probleem als ik soms 80 reed schokte het en dan valt alles uit toen hebt ik laten uitlezen door de motorhuis en ook mijn gasklep huis laten schoonmaken maar probleem was er steeds toen daarna mijn ERG vervangen toen was alle problemen weg.

nog steeds weet ik niet hoe het komt dat mijn erg stuk van ging.
      Kan het zijn dat het door verschillende tank station tank misshien waarvan ze geen goede benzine in zit misshien 93 waarvan 95 is aangeven

ik soms V-power en 95 welke station ik maar vindt of moet ik erop gaan letten waar ik tank en wat ik tank?

OPC Turbo

E.G.R. is de juiste benaming…

Benzine die je E.G.R. onder druk zet? lijkt me een sterk verhaal…

Je E.G.R. geeft meestal de geest door overmatige vervuiling (korte stukjes rijden of als een bejaarde rijden)
        Een “schone” brandstof tanken (V-Power o.i.d.) wil nog wel eens helpen of af en toe een toevoeging in je benzine gooien (Forté bijvoorbeeld)
        En regelmatig de auto “uitlaten” wil ook wel helpen.

Als je E.G.R. eenmaal begint de donderen is er een goede oplossing… vervangen dat ding!

Bij sommige type motoren kan de dealer met een SPS (software update) de E.G.R. uitschakelen omdat er problemen mee zijn.

oeshkar
        Deelnemer

mijn oplossing (althans, het werkt bij mij): EGR afdoppen met een plaatje van de opeldealer (weet zo het bestelnummer niet uit mn hoofd) en eens in de maand dat ding eraf schroeven en even doorspuiten met wat remmenreiniger. Ik denk dat we dezelfde motor hebben (ik heb een z1.6xe, weet niet of er veel verschil in zit omdat jij een automaat hebt) en nergens last van. Computer begint ook niet te sputteren…

OPC Turbo

Als dat werkt is het ook een mooie oplossing maar om elke maand de E.G.R. te smeren… das een beetje omslachtig… ook al is het weinig werk…

Die pakking is een prima oplossing als hij idd. geen DTC’s geeft (bij een X16XEL geeft hij dat helaas wel) maar als het goed is kan je bij de Z16XE en de Z16SE (8 klepper v.a. m.j. 2001) de E.G.R. uitprogrammeren met SPS (software update via de Opel dealer) en dan ben je overal vanaf… dan is hij ook niet meer in de ECU aanwezig en kan je er helemaal geen DTC’s meer op krijgen dus dat is eigenlijk een mooiere oplossing…

(mits dat programmeren bij de Z16XE kan natuurlijk)

wim-v6
            Deelnemer

Mijne geeft inderdaad af en toe storing (X16XE), maar dit is niet van invloed op het rijden van de auto.

Dus laat het lekker zo.

Bij de X16XEL-II en Z16XE is een pakking nodig met 1 gat erin, thv plunjer, daar deze naar buiten opent.

Willem

Fearless
              Deelnemer

Die krengen zijn altijd vervuild. Waardoor de klep blijft steken.
                Vandaag op het werk weer een corsa.
                Lampje was 1 keer aan gegaan.
                Uitlezen met de tech 2….stond ie er in. Opgeslagen foutcode.

Heb de motor laten draaien, en de klep aangestuurd (kan met de tech2)
                Dan hoor je de motor anders stationair draaien, is een teken dat de klep nog werkt.

Wil je het goed hebben dan zal die klep er af moeten.
                Grondig schoonmaken en lekker afdoppen.

Dit is bij de ene motor makkelijker ls de ander!

wim-v6
                Deelnemer

Lang leve de eerste generatie X14XE / X16XE / X16XEL.

Bij de overige benzine motoren kan je er ronduit goed bij.

Willem

oeshkar
                  Deelnemer

ja, alleen de plastic kap met “ecotec” eraf (2x torx en de olievuldop losschroeven) en je ziet m zo zitten (rechts van de motor, onder een leiding, klep zit zelf vast met 2 bouten, makkelijk te bereiken met een lange torxschroevendraaier

plaatje ziet er zo uit: http://img408.imageshack.us/img408/1029/dsc02399mediumae7.jpg

wim-v6
                    Deelnemer

Lang leve de eerste generatie X14XE / X16XE / X16XEL.

bij deze motoren is het echt geen pretje hoor!!! zeker niet als ie in een corsa-B ligt.

Willem

oeshkar
                      Deelnemer

ja ik heb er wel eens verhalen over gehoord… schijnt dat je het hele inlaatspruitstuk moet verwijderen, of niet?

wim-v6
                        Deelnemer

bovenhelft inlaat, en gasklep om er makkelijker bij te komen.

en de gasklep is al geen pretje om uit te bouwen..

OPC Turbo

Tigra A en Corsa B is wat lastig… toch klaar ik dat klusje in een half uur… koelvloeistof reservoir eruit, map sensor eruit en eventueel de linker motorsteun (op versenllingsbak) los dan kantelt de motor zo’n 5-10 cm en kan je er wat makkelijker bij maar meestal laat ik die zitten.

Marcotigra
                            Deelnemer

Bij de Z22SE kan je een stukje elektronica aansluiten op de EGR stekker, deze immiteerd de EGR klep. Dus dan kan je hem afdoppen en hele EGR klep welaten zonder je computer te laten herprogrammeren.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.