Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › EPS lampje brand en stuurbekrachting werkt niet meer
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 november 2021om 14:51 door the-duke.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2021 om 13:16 #18444047
Hallo,
vandaag bij mijn Corsa C GSI uit 2001 helaas het EPS lampje gaan branden en terwijl het brandt werkt de stuurbekrachtiging niet meer.
Als contact aan/uit, gaat het lampje uit en werkt alles weer even, maar na een paar bochten lampje weer aan de stuurbekrachtiging stopt er dan weer mee.Uitgelezen en het volgende gevonden:
Via OpCom in Chassis/Electric power steering staat de foutcode C1507 – (0) Wrong Motor Voltage – Present.
Als ik dan de Measuring Blocks open, zie ik daar bij het Motor Voltage 0 V staan.Als ik de auto stop/start en de foutcode wis en terwijl het lampje uit is en alles nog werkt kijk dan zie ik bij het Motor Voltage verschillende positieve en negatieve voltages voorbij komen wanneer ik aan het stuurwiel draai.
Heeft iemand enig idee hoe dit te fixen of te bypassen is ?
Alvast bedankt,
The Duke10 november 2021 om 19:04 #18444193Ben zelf maar begonnen met wat proberen en heb het volgende gedaan:
– in boekje opzoeken welke zekeringen van EPS zijn in de zekeringskast (vond er 2, 1 van 5A en 1 van 50A), eruit gehaald en contactspray erop
– onder dashboard alle 4 de stekkers los die aan de stuurkolom zitten bij de EPS, losmaken en contactspray eropIn tussentijd kleine 30 km probleemloos gereden, terwijl de fout eerder binnen 1 km terugkwam, dus hoopvol dat het misschien hiermee opgelost is.
Ik had ergens op een Engels forum gelezen dat dit wel eens wilde helpen, omdat het blijkbaar om hele kleine amperages gaat voor bepaalde signalen (de aansturing of 1 of andere relaisschakeling waarschijnlijk ) en dat dat gevoelig zou zijn voor niet optimaal contact.Gr,
The Duke10 november 2021 om 20:19 #18444205Ik heb niet veel ervaring met C1507, maar zie wat tis zegt:
C1507 Wrong Motor Voltage
– “Switched Power Supply” is greater than 5.5 V
– Motor is not actuated.
– The voltage between the control unit input terminal 2 (X63) and terminal 1 (X63) is greater than 8.5 Vhier de bedoeling is dat er is geen motor weerstand tussen X63:1,2, defect motor
or
The voltage between the control unit input terminal 2 (X63) and terminal 1 (X63) is less than 0.2 V
Above conditions must be fulfilled for at least 0.5 shier de bedoeling is dat de motor is in kortsluiting
Effect:
The telltale is switched on.
The steering boost is switched off.Note:
The value of the “Switched Power Supply” (Terminal 30 ) is determined at an internal relay in the control unit.
Concerned Terminals:
1, 2 (X60) 1, 2 (X63)Die echte diagnose hier is een oscilloscope op +30, massa en motor spanning. Dan zie je gelijk per direct wat aan de hand is.
13 november 2021 om 14:51 #18444533@liviu2004 Bedankt voor de extra info!
Gelukkig doet hij het na een paar 100 km nog steeds zonder problemen, dus ik hoop dat het opgelost is met een beetje contactspray deze keer ;)
Gr,
The Duke -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.