Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › enorme olieverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2011 om 01:33 #17242435
Mijn auto gebruikt de laatste tijd enorm veel olie. heb een astra coupe benzine (motor Z2.2SE). ik gooi Castrol 5W40 in het blok. als ik rond 3000 a 4000 km heb gereden met de verse Castrol dan krijg ik op mijn display (van bordcomputer) te zien: controleer de oliepeil….
mijn opel gebruikt nu rond 1 liter olie op 1000 km. verder zie je ook geen lekage etc.
iemand enige idee waar het aan kan liggen? en ik wil morgen dat spul genaamd 5in1 oil stabilizer van Brezan kopen en in gooien, zal dat helpen?
Ik hoor het graag van jullie wat de oorzaak van de olieverbruik kan zijn en of dat spul wel helpt.
Groet,
Sha21 oktober 2011 om 09:32 #17930057Mijn auto gebruikt de laatste tijd enorm veel olie. heb een astra coupe benzine (motor Z2.2SE). ik gooi Castrol 5W40 in het blok. als ik rond 3000 a 4000 km heb gereden met de verse Castrol dan krijg ik op mijn display (van bordcomputer) te zien: controleer de oliepeil….
mijn opel gebruikt nu rond 1 liter olie op 1000 km. verder zie je ook geen lekage etc.
Iets klopt er niet in je verhaal.
Kan niet 1 liter op 1000 verbruiken, want moet dan 3-4 liter hebben verbruikt voordat ie aangeeft dat je je oliepeil moet controleren en tussen min en max op je peilstok zit maar 1 liter.Deze motor is verder een hele lastige om te peilen, er is een strikte procedure voor anders klopt je meting niet.
Procedure:
1) Rijdt motor warm
2) Zet auto stil (en motor uit uiteraard) op vlakke ondergrond
3) Wacht minimaal 2-3 minuten
4) Peil de auto tussen de 3 en ongeveer 15 minuten na het stilzetten.Dan zit je zeker safe.
Als je de auto bijvoorbeeld 15 minuten laat staan, zal je zien dat het oliepeil ongeveer 3/4 liter hoger lijkt. Als je op deze manier de auto peil, zet je het niveau dus structureel te hoog en zal hij dat misschien opverbruiken tot hij ongeveer weer op het juiste peil zit, waardoor het verbruik veel hoger wordt.
Misschien (precies andersom) heb je wel lange tijd op een te laag niveau gereden (door eerder verkeerd te peilen), waardoor er onnodige slijtage is ontstaan.Dit staat niet duidelijk in “het boekje”, maar probeer het peilen maar eens uit in de praktijk en je zal zien wat er gebeurd.
Misschien eerst eens kijken dus of dit de oorzaak kan zijn.Gr,
The DukeZie hier mijn informatiebron, met voorbeeldmetingen van poster MarkV
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1998 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.