engine swap oldtimer voor 1970

Forumindex Forums Overige APK & RDW engine swap oldtimer voor 1970

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17215098
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      beste luitjes

      ik meen dat ik ergens gelezen had, dat bij een engine swap bij autos voor 1-1-1970 dit niet hoeft gekeurd te worden in lelystad of bij een RDW station, maar dat dit schriftelijk bij de RDW gemeld kon worden zodat het kentekenbewijs aangepast kan worden.

      helaas kan ik dit nergens meer terugvinden….

      weet iemand of dit waar is, of andere regels gelden voor autos voor 1970 wat betreft motorombouw?

      #17568925
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        ook voor 1970 gelden dezelfde regels, dus helaas geen uitzondering.

        #17568926
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Tegenwoordig is heel die motorombouw keuring toch een lachertje?
          Gewoon ombouwen en heen gaan!

          #17568927
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            klopt…

            #17568928
            mantadevil
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              mende dat er voor 1973 dacht ik geen type goedkeuring was en je er gewoon in kon bouwen wat je wilde
              of ik dit ook alweer veranderd

              #17568929
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Beste RDW,

                ik had enkele vragen omtrent oldtimer-klassiekers, dus voertuigen ouder dan 25 jaar.

                -als de oldtimer als benzine op kenteken staat, en men wilt er gas in bouwen, moet dit dan gekeurd worden bij een RDW keuringsstation? Of kan dit tegenwoordig via een schriftelijke notificatie?

                -zijn voor- en achterbumper verplicht bij een APK-keuring?

                -bij een motorombouw van voertuigen voor 1-1-1970, moeten deze ook omgekeurd worden via een RDW keuringsstation, of kan dit schriftelijk te kennen worden gegeven?

                -welke regels gelden er voor een motorombouw bij een oldtimer-voertuig, als deze wordt omgebouwd van een 4 cylinder naar een 6- of 8 cylinder motor?

                Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

                Met vriendelijke groet,

                Mark

                antwoord RDW:

                Geachte heer …..,

                In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
                Wanneer u zelf LPG inbouwt dient u uw oldtimer bij de RDW te laten keuren.
                Over een voor of achterbumper wordt in de APK niet gesproken. Deze hoeven dus niet aanwezig te zijn. Wel is het zo dat er geen uitstekende delen aanwezig mogen zijn. Mocht door het verwijderen van de bumpers dit toch het geval zijn dan zou dat tot afkeur kunnen leiden.

                Verder vraagt u informatie over het wijzigen van de motor van uw oldtimer.

                Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

                Het gaat om de volgende wijzigingen:

                – het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

                – het wijzigen van het aantal cilinders;

                – het wijzigen van de cilinderinhoud;

                – het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

                – het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

                In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

                Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. Het aantal cilinders maakt daarbij niet uit. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

                In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt

                Kosten:

                De kosten kunnen varieren van ? 26,00 tot ? 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

                Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

                Met vriendelijke groet,

                Medewerker Klantenservice RDW

                er zijn geen uitzonderingen voor 1998, maar auto’s ouder dan 1960 hoeven geen apk meer te hebben.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.