Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Elektrode van bougie afgebroken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 augustus 2014 om 19:14 #17267861
Vanavond waren we met onze Meriva 1.4i 16v van 2006 onderweg naar huis toen plotseling het motorstoringslampje aan ging en de auto niet meer vooruit te branden was. We waren bijna thuis (minder dan 2km), dus ben rustig verder gereden.
Thuis gekomen heb ik opel assistance gebeld aangezien we daar een jaar lang recht op hebben sinds de aanschaf, ook de 6 mnd bovag garantie is nog niet verlopen. Om 19.30u melding gemaakt en om 19.50u hadden we de ANWB al op de stoep staan, om 20.25u was de auto alweer (tijdelijk) gemaakt.
Oorzaak: De elektrode van de bougie van cilinder 3 was afgebroken, bovendien zat deze bougie er los in (kon zonder moeite met alleen bougiedop met de hand los gedraaid worden).
ANWB man heeft geadviseerd nog even bij Opel langs te gaan, omdat hij niet een bougie van het juiste type bij zich had, maar voor tijdelijk wel kon. Tevens motor na laten kijken, want mogelijk had bobinebrug ook opdonder gehad doordat de bougie niet goed vast zat en dus niet gasdicht was. En natuurlijk het stukje elektrode, dat is ook weg of al via de uitlaat verdwenen.
Nu zit het me niet lekker, zou dat stukje al schade veroorzaakt kunnen hebben? Wat zouden jullie nu doen? En wat is reeel wat ik van de opel-dealer mag vragen?
31 augustus 2014 om 19:20 #18251022Als de motor nu goed loopt kan je er weinig mee, dat stukje bougie is al lang en breed weer vertrokken uit je motor.
1 september 2014 om 13:48 #18251023Vanmorgen is mijn vrouw met de Meriva op pad gegaan naar haar werk, want dit kon gewoon volgens ANWB.
Helaas…….bijna op haar werk weer storing en motor begon weer in te houden, ze is nog wel op haar werk gekomen.
Ik heb daarop Opel Assistance weer gebeld en die waren, middels de ANWB, binnen een half uur ter plaatse. Ben er zelf ook ff heen gegaan met de Kadett en ANWB-man zei er niet zoveel aan te willen doen, want er zit nu een tik in het blok. Waarschijnlijk motorschade zei hij. Hij heeft nog wel de bougies eruit gehaald en een compressietest gedaan, dit was gelukkig nog wel goed.
Hij heeft transport geregeld naar onze dealer in Meppel en daar staat onze Meriva nu sinds 11.00u vanmorgen. Ze zijn er direct mee aan de slag gegaan, want ze vermoedden de bobinebrug, maar waren nu (15.30u) nog steeds bezig zonder een diagnose/oorzaak te hebben. Klinkt niet best dus.
Dealer gaf direct zelf al aan dat de kosten sowieso voor hun zijn aangezien het nog binnen de garantie-termijn valt. Ik was blij dat ze dat zeiden, dus hebben we daar straks geen discussie meer over. Ik hoop voor hun dat de schade mee valt en voor ons natuurlijk ook.
Nu een nieuwe Agila als leenauto mee met een pittig 3 pitterje.
Ik ben benieuwd wat ze gaan vinden……..
1 september 2014 om 14:00 #18251024Die tik zal wel het deeltje wat afgebroken is zijn wat nu leker aan het rammelen is en schade heeft veroorzaakt aan kleppen, zuiger en cylinderwand.
2 september 2014 om 07:17 #18251025Net bericht van garage gehad.
Auto is weer klaar, oorzaak zou een vervuilde recirculatieklep zijn……
Heb er een beetje een dubbel gevoel bij…..
Is dit toeval dat het gelijk ontstaan is? Of zou het mogelijk zijn dat we al langer met die kapotte bougie gereden hebben en dat deze al langere tijd slechte ontsteking heeft gehad (auto hikte wel eens).
En dat die recirculatieklep onze ellende van afgelopen dagen veroorzaakt heeft? Bobinebrug heeft duidelijk zichtbaar ook uitlaatgassen over zich heen gehad, bobine van cilinder 3 was zwaar vervuilt door niet afdichtende bougie. Moet ik hier nog wat mee?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.