Elektrische koelvloeistofverwarming

Forumindex Forums Modellen Astra Elektrische koelvloeistofverwarming

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Astra16VClub
    Deelnemer

Goed, de winter komt er weer aan en ik zat te kijken naar een elektrische koelvloeistofverwarmer.

Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden die enigszins betaalbaar is: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/857490/Motorvoorverwarmer-OWL-1″ onclick=”window.open(this.href);return false;

Voor de mensen die niet weten hoe dit werkt: Het principe hiervan is dat je dit apparaat tussen je KVS slangen plaatst. Als je vervolgens de stekker in het stopcontact steekt dan wordt dat apparaat heel heet en pompt je KVS rond. Dit betekent dat je motor langzaam wordt opgewarmd en als je daarbij je blowers aanzet zou het zelfs je ramen kunnen ontdooien (nooit meer krabben!). Afhankelijk van je motor kan dit ongeveer 30 – 60 mins duren volgens de specificaties. De motor kan tijdens op het opwarmen uitblijven

Oftewel samengevat de voordelen:
      – Motor warm (minder slijtage + benzineverbruik)
      – Ramen ontwasemen + niet meer krabben
      – Warme kachel in de winter
      – Kost maar ongeveer €0,30 stroom per 60 minuten.
      – Goedkoper dan een ingebouwde standkachel op benzine (€1500)

Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft met een soortgelijk systeem, of beter hetzelfde systeem? Ik ben namelijk op zoek naar de nadelen…

opel-motorsport
      Deelnemer

kost dus 0.30 euro aan stroom om het op te warmen
        bij mijn wagen kost het toch ook ma 0.30 eer de motor warm is lijkt me zo
        dit vind ik zelf echt geld weggegooid

Astra16VClub
        Deelnemer

Dat is niet zo. Een koude motor kan tot 2x zoveel benzine verbruiken als een warme motor. Voordat je motor goed warm is met een goede winter dan ben je ook al makkelijk 20km verder. Als ik dan van een gemiddelde van 1 op 14 uit ga en grofweg het dubbele neem, dus 1 op 7, dan ben je met 20 km al (20/7)*1,80 = €5 kwijt aan benzine.

Als je motor al warm is en gewoon vrijwel direct meteen 1 op 14 rijdt dan ben je (20/14)*1,80 = €2,60 kwijt

Dus je zou per rit al makkelijk €2,00 kunnen besparen voor het “opwarmen”.. Als je elke dag rijdt is dat al €10. Het gaat mij ook niet eens om het geld, maar om de voordelen ervan: niet meer krabben en meteen een warme kachel.

Ik ken trouwens iemand die met een vw golf 1.6 16.v uit 2004 al de 500 000 km gepasseerd is zonder problemen. Die heeft zo’n webasto standkachel en die gebruikt hem elke dag (ook in de zomer, airco meteen koud bij instappen) dus het heeft zeker een positief effect op de slijtage van de motor.

opel-mark
          Deelnemer

ik zie hier wel een maar bij, je olie is niet op temperatuur en diverse motoronderdelen ook niet en je kvs wel(als het werkt zoals conrad beweerd) als je dit doet.
            Bovendien zorgt de extra pomp ook weer voor tegenwerking in het koelsysteem wanneer je rijdt.

Als je warm in de auto wil zitten dan plaats even een keramisch 220V kacheltje in de auto of koop ene klein 12V keramisch kacheltje en zet die aan als je gaat rijden.

Mark
            http://www.AstraTuningClub.nl

Nick-GSI
            Deelnemer

@opel-mark wrote:

ik zie hier wel een maar bij, je olie is niet op temperatuur en diverse motoronderdelen ook niet en je kvs wel(als het werkt zoals conrad beweerd) als je dit doet.
              Bovendien zorgt de extra pomp ook weer voor tegenwerking in het koelsysteem wanneer je rijdt.

Als je warm in de auto wil zitten dan plaats even een keramisch 220V kacheltje in de auto of koop ene klein 12V keramisch kacheltje en zet die aan als je gaat rijden.

Mark
              http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

idd veel mensen denken dat als de motor 90 graden is dat ie dan warm is, maar de motor is pas warm als de olie goed op temperatuur is, en dat duut langer dan koelvloeistof

RISL
              Moderator

Zoveel langer duurt dat ook weer niet, want de warmte van de motor wordt in principe eerst opgenomen door de olie en daarna afgestaan aan de kvs.
                Een maat van me rijdt een Impreza met koelvloeistofthermometer en een oliethermometer. Beiden lopen vrijwel gelijk op.

Ontopic: je zegt dat je voor 30 cent per keer een warme auto hebt, daarbij vergeet je wel even de €169 aanschafprijs.

opel-mark
                Deelnemer

De warmte van de motor wordt via de cilinders het snelst doorgegeven aan de kvs, de olie duurt langer, voordat de olie op dezelfde temperatuur is en overal goed versprijd is ben je wel even wat tijd kwijt, bovendien hangt de krukas bijvoorbeeld in de olie(wetsump), dat is een flinke bonk met staal wat ook op temperatuur moet komen, de olie in de versnellingsbak is ook niet op temperatuur.

En zoals risl ook al zegt reken daarbij je aanschafprijs van 169 euro dan denk ik dat je je geld beter ergens anders aan kan besteden.

Mark

RISL
                  Moderator

@opel-mark, de olie-kanalen lopen dichter langs de cilinders dan de koelvloeistofkanalen, dus volgens mij komt de warmte vanuit de cilinders eerst bij de olie toch (even afgezien van de soortelijke warmte e.d.)? Of haal ik nu dingen door elkaar?

Olie in de versnellingsbak is volgens mij het laatst op temperatuur en die verwarm je ook niet met de unit van Conrad.

opel-mark
                    Deelnemer

Het eerste wat op temperatuur is dat zijn de zuigers, dan de cilinder, de cilinders liggen in de koelvloeistof, naast de cilinders lopen ook wel wat kleine oliekanaaltjes die naar de kop lopen, maar die zijn niet heel groot bovendien is het een massief gedeelte, voordat de voorraad olie die onder in het carter ligt op temperatuur is dat duurt nog wel even, naast het feit dat er ook olie gaat naar plekken die niet langs de cilinders loopt, bovendien warmt koelvloeistof sneller op dan olie, maar dat is ook logisch anders gebruikte we wel olie ipv koelvloeistof ;)

misschien heeft er iemand wel een plaatje van een mooi opengezaagd blok, die heb ik ooit eens gehad van een reliant robin, daar werd met kleuren mooi aangegeven wat waar zat.

En inderdaad de olie in de versnellingsbak is het laatst op temperatuur.

Astra16VClub
                      Deelnemer

Nogmaals, het gaat mij niet om de kosten maar om de voordelen.

RISL
                        Moderator

@opel-mark wrote:

Het eerste wat op temperatuur is dat zijn de zuigers, dan de cilinder, de cilinders liggen in de koelvloeistof, naast de cilinders lopen ook wel wat kleine oliekanaaltjes die naar de kop lopen, maar die zijn niet heel groot bovendien is het een massief gedeelte, voordat de voorraad olie die onder in het carter ligt op temperatuur is dat duurt nog wel even, naast het feit dat er ook olie gaat naar plekken die niet langs de cilinders loopt, bovendien warmt koelvloeistof sneller op dan olie, maar dat is ook logisch anders gebruikte we wel olie ipv koelvloeistof ;)

misschien heeft er iemand wel een plaatje van een mooi opengezaagd blok, die heb ik ooit eens gehad van een reliant robin, daar werd met kleuren mooi aangegeven wat waar zat.

En inderdaad de olie in de versnellingsbak is het laatst op temperatuur.

Hmm, ik ben het daar toch niet helemaal mee eens, naar mijn mening vormt de olie de primaire koeling en de koelvloeistof de secundaire koeling (die neemt de warmte op uit de olie).
                          Ik heb geen foto van mijn x18xe1 toen die uit elkaar lag bij de hand, maar hier kunnen we het ook wel een beetje aan zien:

De met rood aangemerkte kanalen zijn de oliekanalen.

Interessante discussie, maar we dwalen wel een beetje af van het onderwerp, voortzetten per pm? Of in een apart topic?

Astra16VClub
                          Deelnemer

Zulke discussies zijn zeker interessant en mogen van mij gewoon in dit topic blijven ;)

Wat betreft de unit: Ik denk toch dat ik het ga kopen, en dan een T-stuk tussen de KVS slangen zet zodat de unit weinig wrijving zal geven voor de waterpomp van de auto zelf. Elektrisch kacheltje heb ik ook aan zitten denken en is eventueel ook nog een optie, maar 1x je deur open en veel warmte is alweer weg. Probleem is dat ik mijn auto voornamelijk gebruik voor werk (3 km) en school (18 km) en als ik net bij school ben komt er net wat warmte uit de kachel wat acceptabel is…

wim-v6
                            Deelnemer

Primaire Koeler is de KOELVLOEISTOF.

De Roodgemerkte kanaaltjes op de Foto zijn Koel kanalen, op de @ uiterst linkse en 2 uiterst rechtse kanalen na..
                              De Cilinderbussen (Cilinders) liggen GEHEEL in een bad van Koelvloeistof.

De Motor olie loopt met slechtst Enkele kanaaltje meestal 4 in totaal (2 hogedruk aanvoer naar boven, en 2 lage druk retour), en lopen niet Direct langs de cilinderwand, of enkel een enkel centimeter in diameter.

Dat de Imp zijn olie net zo snel als de KVS warm heeft kan aan 2 dingen liggen, Of hij trapt m volgas warm, of hij heeft net als de Opel V6en en Turbo benzine motoren, een Serieuze warmte wisselaar..

indien de motor warm is zorgt indien een warmte wisselaar aanwezig de Koelvloeistof OOK apart voor de koeling van de Motorolie, dit is enkel van belang bij vermogende motoren daar daarvan ook de olie warmer word, door de hogere belasting, zelfde geld voor turbo motoren..

Willem

opel-mark
                              Deelnemer

Wim was me net voor, van alle kanalen die aangegeven zijn zijn slechts de twee kleine ronde kanaaltjes de olie kanaaltjes.

Olie zorgt voor smering, soms zie je ook (in de racerij enz) een olie koeler, maar dat is niet om het blok te koelen maar om de olie te koelen, vaak zit er dan ook een thermostaat tussen die de olie rond 65 graden houdt.

Mark
                                http://www.AstraTuningClub.nl

opel-mark
                                Deelnemer

@Astra16VClub wrote:

Zulke discussies zijn zeker interessant en mogen van mij gewoon in dit topic blijven ;)

Wat betreft de unit: Ik denk toch dat ik het ga kopen, en dan een T-stuk tussen de KVS slangen zet zodat de unit weinig wrijving zal geven voor de waterpomp van de auto zelf. Elektrisch kacheltje heb ik ook aan zitten denken en is eventueel ook nog een optie, maar 1x je deur open en veel warmte is alweer weg. Probleem is dat ik mijn auto voornamelijk gebruik voor werk (3 km) en school (18 km) en als ik net bij school ben komt er net wat warmte uit de kachel wat acceptabel is…

Stoelverwarming is ook heel handig ;) dat heb ik ook in mijn reliant robin zitten, als je dan in de winter wegmoet is het de auto starten en stoelverwarming aan, kleine keramische kacheltje erbij aan en dan loop je niet meer te klappertanden.

Mark

Astra16VClub
                                  Deelnemer

Stoelverwarming is heerlijk, maar heb ik helaas niet :(

Heb ook voor 2e hands interieur gekeken maar dan kom je toch vaak op leder uit met een kostenplaatje van €500 – €750… toch jammer aangezien de rest allemaal al voorbereid ligt. Weet iemand waar die matjes voor stoelverwarming te krijgen zijn op internet?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.