Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › elektrisch probleem?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 april 2018om 11:02 door Jan-WillemK.
-
AuteurBerichten
-
13 december 2017 om 22:53 #18350239
Hallo,
Helaas een probleem met de Vectra (C1 station, Z20NET). Het volgende is al een paar keer gebeurd:
De auto start zonder problemen, verlichting aan, even kort stationair draaien en dan rij ik weg. Dan knippert heel kort de verlichting uit en weer aan (zowel buiten als binnen in de auto, het dashboard gaat ook ‘uit’). Dit duurt echt maar heel kort, het flikkert als het ware 1 keer. Tevens hoor je linksvoor een relais klikken, ook dit is eenmalig. Soms gebeurt dit gelijk met weg rijden of direct na het starten en soms na een kort stukje rijden, bijvoorbeeld enkele tientallen meters.
De motor blijft gewoon draaien en ik heb ook niet het idee dat er andere dingen uitvallen, de radio blijft het ook gewoon doen bijvoorbeeld.Vandaag was mijn vriendin op pad met de auto en toen was er een kort piepend geluid (V-snaar/Multi-riem) en toen viel ook de verlichting/dashboard even kort uit. Vervolgens geen problemen.
Het lijkt net of er een hele korte spanningsdip is? De accu heb ik gemeten, de spanning is goed (accu is circa 4 maanden oud). De dynamo geeft ruim 14V en is ongeveer een jaar geleden vervangen.
Ik heb vanavond de OPCOM aan de auto gehad en daar kwamen de volgende meldingen uit:
– C1523 – Systeemspanning te hoog
(07) – Niet aanwezig– B3797 – Motor veiligheidsvergrendeling portier best.zijde, open circuit
(04) – Aanwezig– B1325 –
(07) – Niet aanwezig– B3797 – Motor veiligheidsvergrendeling portier pas.zijde, open circuit
(04) – Aanwezig– U1423 – Timeout-fout radiobus
(72) – Niet aanwezig– B3843 – Circuit luchtkwaliteitssensor, spanning te laag
(02) – Niet aanwezigNa het uitlezen probeerde ik nog wat data te verzamelen met de OPCOM, maar ik kreeg steeds foutmeldingen dat er geen verbinding gemaakt kon worden? Ik zal straks de software nog even opnieuw installeren en de OPCOM van een collega proberen.
Is er misschien iemand die aan de hand van de symptomen en/of foutcodes een idee heeft waar ik de oorzaak moet gaan zoeken? Op het forum en internet staan wel problemen met uitvallende dashboards als gevolg van slechte ABS-stekkers en defecte CIM-modules, maar ik heb het idee dat mijn klachten niet helemaal met die problemen overeen komen.
Alvast hartelijk dank voor de tips!!! :help:
28 december 2017 om 14:07 #18351030he Jan Willem,
ik denk dat de eerste code het belangrijkst is, de volgende twee hebben te maken met je deuren die wellicht open stonden toen je fouten ging lezen de volgende is je radio ( aftermarket? ) en je lucht kwaliteit sensor meet alleen maar binnen lucht.
wat zou kunnen is dat, ondanks een nieuw dynamo, de spanning die hij levert veel te hoor is. meet eens op je accu polen met een volt meter. stationair zonder verbruiker en op toeren. de spanning mag niet boven de 14,4 volt komen.
6 januari 2018 om 17:52 #18351469Hoi Marc,
De deuren zijn/waren dicht, maar de fout blijft terug komen.
Heb een spanningmeter die werkt op de sigarettenaansteker gemonteerd, zodat ik de spanning makkelijk kan monitoren. Bij motor uit is het 12.6 volt en bij draaiende motor varieert het tussen 13.8 en 14.2, afhankelijk van de verbruikers en rijden/stilstaan/ gasgeven.
Heb de massapunten in de auto gecontroleerd en schoongemaakt, maar dit maakt geen verschil.
Vandaag een relais besteld die linksonder bij zekeringkast zit, omdat je die hoort klikken als de verlichting flikkert.
Overigens gebeurt het niet elke keer als ik met de auto rij. De zoektocht duurt nog even voort dus!
4 maart 2018 om 17:55 #18353452Vervolg…
Er was een terugkerende foutmelding in de EHPS stuurbekrachtigingspomp en soms leek de stuurbekrachtiging weg te vallen. Dus een andere stuurpomp gemonteerd, want wie weet heeft dit iets met de storing te maken.
Na het omwisselen leek het een kleine 2 weken goed te gaan, maar helaas is het probleem niet opgelost met het klikkende relais en verlichting.
Dus weer verder zoeken. Zou het probleem mogelijk bij de lichtschakelaar vandaan kunnen komen of zit hier niet veel in wat storing kan veroorzaken? :help:
4 maart 2018 om 22:14 #18353462Is je tellersklok verlicht zonder dat verlichting aan staat? Zo nee, even de teller zo programmeren dat de verlicht aan gaat bij contact aan. (Kan met opcom).
Wat ik me dan afvraag is als het weer gebeurd gaat dan de tellersverlichting niet uit en de rest van de verlichting wel?
Dan is de kans aanwezig dat het in de schakelaar / regensensor of bedrading van de schakelaar zit.De accu is recent vervangen, waarom?
De dynamo is vervangen, waarom?
Wat waren de voorgaande problemen?
12 april 2018 om 11:02 #18354951Hallo Haasje17,
Nog bedankt voor je reactie
De tellersklok is niet verlicht als de verlichting uit staat. Weet jij welke optie ik daarvoor in OPCOM moet hebben, want ik kwam er niet zo goed uit? Ben ook benieuwd wat er dan gebeurd. Overigens gebeurt deze storing nog maar vrij zelden tegenwoordig :S …. beetje vreemd dus. Laatst op wintersport geweest, 2500km zonder problemen…
Je vraagt waarom de accu en dynamo zijn vervangen. Na aanschaf van de auto was na ongeveer 2 weken de dynamo al kapot helaas, dus toen een revisie dynamo eronder. Paar maanden later bleek de accu overleden. Eerst een vrij lang stuk gereden, even kort stoppen en daarna geen spanning meer. Nieuwe accu erin en daar in ging de Vectra weer!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.