Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Elektrisch dakraam corsa b?(dakraam ingebouwd!)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2014 om 22:35 #17264965
Is het mogelijk een elektrisch dakraam te plaatsen (orgineel opel) in een corsa b?? En van welke modellen zou ik dan moeten kijken?? Vectra b zoiezo niet lijkt me want die schuift weg in het dak zelf en dat gaat nooit lukken denk ik?? Had de zoekfunctie al gebruikt maar niet veel wijzer van geworden
Mvg ivar
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
26 maart 2014 om 23:02 #18226421Een origineel Opel dakraam in n Corsa B heeft twee standen. Klapstand (achterste rand omhoog) en schuifstand (weg onder het dak).
Je kan zo’n raam trouwens niet monteren zonder de hele dakplaat van een Corsa B over te zetten.
Het dak heeft namelijk rond het volledige mechanisme een verstevigingsbalk zitten waar hij tegenaan geschroefd zit. Dat beslaat zo ongeveer 75% van de lengte van het dak.
Dat is dus om het dak er in te houden, maar ook om het dak stevig te houden.Die aftermarket dakjes van b.v. Hollandia en Webasto zitten gewoon in t originele dak ge-kit en daarbij zijn de dakspanten doorgezaagd. Die voelen dan ook altijd vrij slap aan en gaan vaak roesten omdat het metaal steeds buigt en de verf daardoor breekt.
Verder heb je ook een ander dakhemeltje nodig, want het hemeltje van een model met origineel dakraam is in het midden lager als een zonder dakraam, zodat er ruimte is voor het hele dakraam systeem.
Anyway, je kan het originele kapje+zwengeltje vervangen voor het kapje+motor+schakelaars van b.v. een Vectra, Astra, etc. Dat schijnt direct op een origineel dakraam te passen.
Edit: dus ff kort gezegd heb je dit nodig:
Dakplaat van een Corsa B met dakraam
Dakraam mechanisme
Dakhemeltje voor Corsa B met dakraam
Kunststof binnenlicht kap met zwengel uitsparing
Zwengel/hendel
Afwateringsbuizen (4 stuks, 2x via A-stijl, 2x via C-stijl)
Een grote stapel boutjes met 10mm kop (stuk of 20 a 25? dakraam zit echt wel heel erg vast, zeg maar ;) )27 maart 2014 om 09:14 #18226422Dus met andere woorden is t niet te doen zonder me complete dak te verwisselen?? Maar een orgineel open dak uit een corsa b kan wel dmv alleen een gat te zage?
27 maart 2014 om 17:41 #18226423Elektrisch kun je een corsa b dakraam zelf maken. Motor uit een astra pakken.
27 maart 2014 om 18:23 #18226424maar als ik dus een orgineel kanteldakraampje koop uit een corsa b,kan ik gewoon dat gat uitlaten zagen en dan erin laten zetten en naderhand ombouwen naar elektrisch?? dus ook geen gezeur met dak omwisselen etc? of is dit alleen zo bij de aftermarket setjes?? want de orginele dakraampjes uit een corsa b hadden toch alleen een ‘omhoogklap stand’ en die schuiven toch ook niet weg in het dak?
27 maart 2014 om 18:46 #18226425@ivartje wrote:
Dus met andere woorden is t niet te doen zonder me complete dak te verwisselen?? Maar een orgineel open dak uit een corsa b kan wel dmv alleen een gat te zage?
Nee, een origineel open dak kan alleen met de complete dakplaat van een Corsa B met dakraam.
Ook de ramen van o.a. de Astra en de Vectra zitten op dezelfde manier gemonteerd. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij zijn die dakramen zelfs exact hetzelfde.Je kan wel een Webasto/Hollandia dakraam monteren, want die worden in het plaatstaal van het dak gezet met een rubber strip ipv gebruik te maken van een verstevingsbalk met montagepunten.
Echter zou ik die dakramen niet aanraden omdat het de stevigheid van de carrosserie aantast en je het risico loopt dat het rond het raam gaat roesten en lekken.
Dit is een origineel dakraam vanaf de binnenkant, zonder de binnenbekleding er tegenaan.
Die hele metalen plaat die je zit, plus het raam wat er voor zit is het dakraam van een Corsa B.
Zoals je ziet beslaat het bijna de volledige lengte en breedte van je dak.
Rondom dat systeem zit een balk die het dak stevig houdt en waar dat raamsysteem tegenaan geschroefd zit.
En dit is dus zo’n plastic paneeltje uit een Astra F/Vectra B met een schakelaar.
Waar het halfronde plaatje zit, zit normaal gesproken een zwengel/draaihendel. In dit geval zit daar een motortje achter.
Op deze foto zie je het originele zwengeltje met bijbehorend kunststof kapje.
En dit is hoe de rand van het dak er uit ziet waar het raam er in zit. Zoals je ziet is de rand omgekruld en niet scherp.
Dat is omdat het raam hier tussen geschoven wordt door het mechanisme. Er hangt dus niets aan deze rand.
Aftermarket dakramen worden met een stuk rubber in het gat geklemd.
Het is slecht zichtbaar op deze foto, maar langs de randen van het dak en vlak achter de raam opening zitten verstevigingsbalken (stukken U-profiel tegen het dak aan gelast). In de balken die rondom het mechanisme zitten, zijn gaten geboord met schroefdraad er in. Daar zit het raamsysteem aan vast.@ivartje wrote:
maar als ik dus een orgineel kanteldakraampje koop uit een corsa b,kan ik gewoon dat gat uitlaten zagen en dan erin laten zetten en naderhand ombouwen naar elektrisch?? dus ook geen gezeur met dak omwisselen etc? of is dit alleen zo bij de aftermarket setjes?? want de orginele dakraampjes uit een corsa b hadden toch alleen een ‘omhoogklap stand’ en die schuiven toch ook niet weg in het dak?
Er is geen origineel kantelraampje.
Het enige originele dakraam voor een Corsa B is een schuif+kanteldak.
Dat raam kan je niet monteren door een gat te zagen, want het raam zit simpelweg niet aan het gat vast, maar aan het gehele dak van de voorkant tot de achterkant en over de hele breedte.Ik heb zelf een origineel Opel/GM dakraam in mijn huidige Corsa zitten, had er eentje in m’n GSi (die ik compleet ontleed heb, dus ik weet tot op het boutje nauwkeurig hoe ze er in horen te zitten ;) ) en kennissen van me hebben ook een Corsa B met origineel dakraam (en ik doe het onderhoud :P )
Tijdens m’n zoektocht naar de huidige Corsa ben ik diverse andere Corsa B’s tegen gekomen met dakraam, maar de meesten niet origineel.
Die zitten dus anders in het dak en die hebben alleen maar een kantelfunctie.Anyway, zoals gezegd raad ik je een aftermarket dak niet aan.
Het origineel heeft een ingebouwde afwaterings goot en op alle 4 hoeken een slangtule waar het water weg kan. Deze tules zijn voorzien van rubber slangen. Twee er van lopen naar de achterlichten en gaan via een rubber doorvoer naar de wielkuipen (en druipen af op je banden). De andere twee gaan via de A-stijl naar voren en komen vlak voor de deuren helemaal onderaan uit, vlak bij een gaatje waar het chassis afwatert.27 maart 2014 om 19:22 #18226426Kortom, de snelste en beste manier om een origineel dakraam in je Corsa te monteren is als volgt:
Volledige interieurbekleding verwijderen (Bank, A-stijl covers, dorpel covers, Zijpanelen achterbank, B-stijlen, Zijcovers kofferbak, C-stijl covers, pas dan kan de hemel er uit. Alles in deze volgorde)
Verwijder dakrail covers
Verwijder voor-ruit
Puntlassen van dakplaat uitboren
Kit verbinding dakplaat losbreken
Verwijder het dak.Nieuwe kit aanbrengen
Dak plaatsen
Dak vast puntlassen
Voor-ruit terug monteren
Dakrail covers terugplaatsen
Hemelbekleding plaatsen
Binnenbekleding en achterbank terugplaatsen.Eventueel kan je de kofferklep verwijderen om het verwijderen en plaatsen van het dak gemakkelijker te maken en minder gewicht aan de auto te hebben hangen die eventuele plaatsingsproblemen door kromtrekken kan veroorzaken.
De andere methode zou zijn om de losse verstevigingsbalken te scoren en deze op hun plek te puntlassen. Uiteraard moet dan ook de hele binnenbekleding los.
Dan zaag je het raam-gat kleiner uit dan nodig is, zodat je de randen kan omrollen (felsen).
Schroef het dakraam er in, Rubber slangen via de A en C stijlen naar beneden voeren, hemel er tegenaan, interieur terug monteren.
Gaten boren in je wielkuipen voor afwatering en de slangen van de C-stijlen er in drukken.Opzich lijkt dat korter/sneller, maar ik zie je niet even op je oprit/stoep de rand omrollen.
29 maart 2014 om 18:40 #18226427@McKaamos wrote:
Die aftermarket dakjes van b.v. Hollandia en Webasto zitten gewoon in t originele dak ge-kit en daarbij zijn de dakspanten doorgezaagd. Die voelen dan ook altijd vrij slap aan en gaan vaak roesten omdat het metaal steeds buigt en de verf daardoor breekt.
Ik vind dat je iemand wel heel erg bang maakt om een aftermarket dak te monteren.
Rijdt al sinds 2001 met een schuif-kanteldak erin en dat zonder problemen, in de loop van de tijd is de auto zelfs overgespoten en het dak weer terug gemonteerd.Kijk je moet natuurlijk wel alle randen goed behandelen en het dak verder goed monteren, want anders gaat het wel roesten en lekken.
Nu heb ik zelfs een maat groter dak erin dan er volgens de aftermarket leveranciers inpast.
En het dak blijft ook nog gewoon stevig.29 maart 2014 om 19:14 #18226428is het veel moeite op zo’n dakraam Elektrisch te maken?
ik heb in mijn corsa b gsi uit 2000 een origineel dakraam met zwengel.
wat heb ik daar allemaal voor nodig?31 maart 2014 om 10:55 #18226429Is heel makkelijk, je moet alleen een motor met afdekplaat kunnen vinden. Die zijn een beetje zeldzaam. Voor de rest hoe je maar 1 draadje te trekken.
31 maart 2014 om 18:16 #182264301 draadje?
1 plus draad naar je zekeringkast? en de massa pakt de motor van de chassis?
als het een makkelijk klusje is,dan MOET mijn opel dat ook hebben :jerry
31 maart 2014 om 19:20 #18226431Ja, massa kun je van chassis pakken. Plus draad is net wat je wilt. Durfde hem niet aan de binnen verlichting te hangen dus heb een draad naar de asbak getrokken voor geschakelde plus. Is overigens wel fijner om het om de constante plus te zetten want je vergeet hem nog wel is dicht te doen.
28 mei 2014 om 17:53 #18226432Dakraam pas geleden aangeschaft,het is een webasto dakraampje geworden (kantel/schuif) kon ik voor 30 euro ergens op de kop tikken
Inmiddels is ie al geplaatst :
Ziet er best netjes uit al zeg ik het zelf! kosten vielen ook aardig mee €125,- voor het inbouwen inclusief leenauto (wit)
Mvg Ivar
10 januari 2015 om 23:54 #18226433origeneel dakraam van van een corsa b is toch schuif/kantel , en dan schuift ie toch over het dak heen en niet erin?
en klopt het dat als je hem elektrische wil maken ook de hele rechthoekige lijst nodig heb.
kan iemand mij trouwens hier een foto plaatsen hoe het er van binnen uitzit origineel met een slinger?
11 januari 2015 om 18:21 #18226434dit is geen orgineel dakraam maar een aftermarket
11 januari 2015 om 19:27 #18226435Origineel van alle Opels zijn schuif- kantel waarbij het dak onder de dakplaat wegschuift, enigste uitzonderingen zijn de Calibra en de Tigra A die hebben een topslider dak aangezien het coupé dak geen ruimte heeft om het dak onder weg te laten schuiven.
12 januari 2015 om 01:08 #18226436gadverdamme er zit dus een aftermarket dakraam in me corsa…………………..
12 januari 2015 om 07:57 #18226437@johanhummer9 wrote:
gadverdamme er zit dus een aftermarket dakraam in me corsa…………………..
Daar hoeft op zich niks mis mee te zijn hoor: In mijn Astra F station zat een elektrisch Webasto topsliderdak, alleen maar veel plezier van gehad.
12 januari 2015 om 20:14 #18226438Idd vooral webasto is een top aftermarket merk en ZEKER geen rotzooi
12 januari 2015 om 20:40 #18226439Ja ik heb ook een webasto alleen niet elektrische, weet iemand of je die ook nog elektrisch kan maken
12 januari 2015 om 21:34 #18226440volgens mij is dat niet mogelijk zover ik weet dan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.