Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Electro-probleempje?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2009 om 15:07 #17213719
Goedemiddag,
Vandaag had ik een paar uurtjes vrij dus ik dacht, ik ga mijn subwoofer installeren; ik had alles in huis en het regende niet, dus gaan met die banaan. Ten eerste een draad naar de accu gemaakt, paste perfect. De 10a zekering kon ongeveer 50cm na de accu worden geplaatst. De draad kon via het schutbord naar binnen dus helemaal mooi.
Dan de aarde. Door een van de dorpellijsten (die de vloerbedekking vasthouden) te gebruiken, kon ik mooi aarde maken. Alles doorgemeten en het werkte. Ook mooi!
Dan was er voor de sub nog een 3e draad, een blauwe. Die moest op de radio werd mij verteld. Nou, geen probleem, dat paste ook. Toen dacht ik; even kijken of het werkt!!
En: NEE. Contact aan, niks. Normaal gaat dan de radio aan. Maar ook deze bleef uit. Alles gecheckt, alles aangesloten, maar zowel radio als subwoofer deden niks. Er branden wel lampjes op het dashboard, dus de accu deed het. Dan maar starten.
Helaas verzoop ‘ie de eerste keer maar uiteindelijk kreeg ik ‘m lopend. Eerst stukkie rijden om de motor weer lekker te krijgen, en toen onderweg ergens de radio weer aangesloten om te kijken of het ging. Ondertussen had ik wel de kabels van de subwoofer weer allemaal losgemaakt. Radio erin; ook niks. Verder deed alles het gewoon, van de lampen tot het klokje.
Rara wat is hier in godesnaam aan de hand? :wtf
Zekeringen zijn allemaal nog goed…2 november 2009 om 15:39 #17544360heb je een aansluitschema bij je subwoofer gekregen meschien iets verkeerd aangesloten, kan proberen alles aan te sluiten en dan doormeten op het moment dat je de radio aanzet?
en meschien moet er wel een versterker tussen je radio en je sub :hmmz
2 november 2009 om 15:41 #17544361origineel gepost door Redmen
en meschien moet er wel een versterker tussen je radio en je sub :hmmzOh sorry nee dat hoeft niet, het is een actieve sub (met ingebouwde versterker, daarom moet ‘ie ook 12v hebben.
2 november 2009 om 15:44 #17544362ik had een soortgelijk probleem toen ik me installatie er in aan het zette was toen eerst een draad verkeerd aangesloten
hee en me andere probleem was geen goede aarde kan dat het ook nie bij jou wezen
2 november 2009 om 15:49 #17544363Maar waarom houd mijn radio er dan ook mee op?
Dat is het rare.
2 november 2009 om 15:52 #17544364hmmm ja dat zou ik ook nie zo snel kunnen zeggen
2 november 2009 om 16:44 #17544365wel een goede plus aan je radio nu je die zweefzekering er tussen hebt geplaatst?
blauwe kabel is remote, die ervoor zorgt dat de radio & je sub-installatie tegelijk aan en uit gaan. ook zeker dat deze goed aangesloten is?
verder kan ‘t nooit veel wezen.. probeer de massa eens ergens anders.
en ff alle zekeringen checken voor ‘t geval dat je toch even iets verkeerd hebt gehad zitten.2 november 2009 om 16:53 #17544366ook e.v.t kijken of er een zekering op je radio zit.en of die niet geklapt is.
2 november 2009 om 16:59 #17544367Is je bronspanning hoog genoeg?
Een radio heeft minimaal geloof ik 11,5 V nodig. gaat de radio niet aan dan de sub ook niet. Je kan de sub testen door op de blauwe ook even 12V te geven. Hij zou nu aan moeten gaan. Dan weet je iig dat daar het probleem niet ligt.De zekering van je autoradio kun je ook nog controleren deze kan zijn doorgeslagen (zit achterop). Misschien heb je de gele draad en de blauwe gewisseld en daar dus je radio overbelast.
2 november 2009 om 18:21 #17544368Je had verteld dat je Sub 150 Watt was. Je hebt hem nu afgezekerd op 10 Ampere. 10 maal 12volt is 120 Watt.
Je zekering is dus te klein.
De volgende stap is 15 Ampere. (Maximaal 3 Ampere per kwadraat) 15 gedeeld door 3 is 5mm kwadraat minimaal. Zowel je plus als je massa moeten dus 6mm kwadraat zijn.Dit staat echter geheel los van je probleem.
Inderdaad even de blauwe draad loshalen en een lusje leggen tussen je plus en de aan/uit aansluiting op je versterker.
Ook even de zekeringen achter je radio controleren inderdaad.
2 november 2009 om 21:32 #17544369Ah ok bedankt allemaal, ik ga denk ik woensdag weer verder.
De blauwe draad, die vanuit de radio komt, waar haalt die zijn stroom vandaan?
Vanuit de radio of via een blauw draad die uit het dashboard komt?Zekering in de radio is nog goed. Moet dus morgen ook even ene nieuwe zekering halen. Deze was echter niet naar de klote na het testen.
2 november 2009 om 21:37 #17544370hmm die blauwe draad komt vanaf de radio die geeft 12V naar je sub om te zorgen dat radio en sub tegelijkertijd aangaan. Ik denk dat als je geen kapotte zekeringen je het probleem niet bij de radio en sub moet zoeken maar eerder in de kabelboom die je radio voedt. Misschien zijn je draden niet bestand tegen de gevraagde stromen en doorgebrand.
Je weet ook zeker dat je niet per ongeluk spanning op je massa hebt gezet. Deze is niet afgezekerd en kan behoorlijke schade in je radio veroorzaken.
3 november 2009 om 09:14 #17544371origineel gepost door googempie
Je weet ook zeker dat je niet per ongeluk spanning op je massa hebt gezet. Deze is niet afgezekerd en kan behoorlijke schade in je radio veroorzaken.Misschien een stomme vraag maar hoe controleer je zoiets? En waar kan ‘ie dan het makkelijkst doorbranden?
Zou wel raar zijn want de + en – van beide apparaten zijn gescheiden lijkt me?
3 november 2009 om 21:27 #17544372HO wacht de zekering van de subwoofer is goed, ik keek even verkeerd. Het nominale ingangsvermogen is 50watt.
Maargoed mijn vragen nu:
Waarom is mijn radio ermee opgehouden?
Moet de blauwe draad vanaf de radio worden aangesloten op een draad vanuit het dashboard? (er ligt nu nog een groene en een blauwe met rode streep los)Helaas regent het de komende tijd dus de auto gaat nergens heen.
3 november 2009 om 21:33 #17544373Wat gebeurt er als je je radio gewoon op de directe spanning aansluit van je accu, ie moet toch 12 volt kunnen hebben, of dat krijgt ie toch ook gewoon, of ben ik nu gek…
…t is al laat…weet niet meer zo krek hoe ik het heb zitten..
3 november 2009 om 21:42 #17544374Je moet meten met een multimeter.
De radio heeft een constante voeding nodig (voor o.a. het geheugen) (GEEL)
De radio heeft een geschakelde voeding nodig (de radio gaat uit als je het contact uit zet) (ROOD)
De radio heeft een massa nodig. (ZWART)Uit de radio komen verschillende draden (afhankelijk van type radio)
Je hebt een aansturing voor een externe versterker (REMOTE) (meestal BLAUW of BLAUW/WIT geloof ik)
Je hebt een aansturing voor een electrische antenne
Je hebt een aansluiting om de verlichting van het display te dimmen als je je verlichting aanzet. (Ik dacht ORANJE)
Je hebt een mute-aansluiting vanaf een carkit (radio gaat zacht als telefoon gaat).De REMOTE aansluiting kan maximaal een bepaald aantal milliAmpere schakelen. Als je dit overschrijdt, fakkelt je radio uit.
4 november 2009 om 19:32 #17544375als het goed is.
dan is de blauwe draad uit je radio de remote.
die moet je naar de versterker trekken.
en als het goed is.
als je de radio aan zet gaat de versterker ook aan.4 november 2009 om 19:46 #17544376AnoniemLid sinds:
1 January 1970kan goed zijn dat als je die blauwe draad niet goed heb aangesloten
dat je radio nu is overleden
beter had je van te voren ff gevraagd hoe t moest
want als ik het zo lees weet je niet helemaal wat je doet:o
ik bedoel t niet verkeerdmaar als je al vraagt of die blauwe ergens naar je dah moet????
normaal is blauw je remote
die schakeld dus de versterker in
(die bij jou in de sub zit)kijk anders ff in de beschrijving van je radio
welk de remote ismaar haal eerst die remote draad eens los
en chek of je radio t nog wel doet zonder die sub;)4 november 2009 om 21:06 #17544377Ja de blauwe is de remote.
Maargoed, ik ga van het weekend (als het droog is :swear) ff meten of er nog stroom uit m’n dashboard komt. Zou wel lelijk zijn als mijn radio naar de klote is. Eerste keer testen heb ik alles wel correct aangesloten. Daarvoor uiteraard de + en – aantal keer doorgemeten om te kijken of het aansloot..
5 november 2009 om 11:54 #17544378Gewoon even 1 voor een uitsluiten wat er aan de hand is. Alles losgooien en meten of je voeding van de auto krijgt.
– Constante stroom
– geschakelde plus (contact)
– Massa
Meet deze draden via de massa draad van de radio. Meet je niets pak dan even massa via een deurscharnier of ander goed massapunt.Is dit goed sluit dan je radio aan. Schakel radio in werkt deze dan weet je dat je radio goed is. Werkt deze niet dan kun je verschillende problemen hebben. Misschien heb je aan je perongeluk je speakerdraden kortgesloten (stekkertjes die tegenelkaar aan zitten) dat vind je radio ook niet vet. Of komen deze tegen de koets van de auto.
Werkt de radio nog niet dan is deze waarschijnlijk overleden.Hierna ga je de sub weer introduceren. Sluit de constante voeding van de sub en de massa aan en laat de remote nog even los. Sluit ook de audio uitgang van de radio aan op de audio ingang van de sub.
Als je nu spanning op de remote geeft (dus niet vanaf de radio) zou de sub moeten aangaan en moet alles werken. De laatste stap is om de remote aan te sluiten op de sub.Ergens in dit verhaal zou je op problemen moeten stuitten. Dan heb je weer een gerichte vraag hoe je dit moet oplossen.
Succes.
5 november 2009 om 16:15 #17544379Wat vaak gebeurt met boosters is dat de massa van de booster niet goed contact maakt met het chassis en daardoor de massabaantjes in de autoradio doorbranden, kun je controleren door de buitenkant van de radio dmv. een draad tegen het chassis van de auto te houden.
Ook komt het vaak voor dat de remote van de autoradio defect raakt, meestal dan een transistor in de radio defect, en kan zelfs zijn dat de radio ook geen geluid meer geeft.
Pioneer heeft standaard een 0,5 A zekering in deze lijn.Derde mogelijkheid heb ik ook al eens meegemaakt, heeft zelfde oorzaak als punt 1, dat de massabaantjes van de tulpaansluitingen in de radio zijn doorgebrand, remote werkt wel maar doordat de booster geen massa aan de ingang ziet geeft hij geen geluid.
Maar wat bedoel je met opgenomen ingangsvermogen van 50 Watt, worden de actieve boxen op de boxuitgang van de radio aangesloten?
Als dit zo is, moet je uitkijken met aansluiten, als de radio een hoog vermogen uitgang heeft staat er altijd 6 volt op alle uitgangsdraden. Deze manier van aansluiten geeft ook veel ruis, beter is het tulpaansluitingen te gebruiken als ze er aan zitten.Mocht de radio echt stuk zijn mag je hem altijd hier heen sturen voor reparatie:angel
5 november 2009 om 16:44 #17544380Wederom bedankt voor de nuttige informatie. Ik heb met een cheapo-multimeter ff wat doorgemeten en de +, de geschakelde plus en de massa werken allemaal. Ik weet niet hoeveel volt erop staat, dat ga ik morgen doen dan heb ik een nieuwe multi-meter. Mijn huidige is dood.
Even over de geluids-input van, dat gaat via speaker-uitgang van de radio. Deze gaat via een Dietz-converter naar speakerdraden naar RCA, van 24 naar 12volt.
Trouwens, nog wat info om stomme fouten te voorkomen:
De audio-input was niet aangesloten ten tijde van het testen (stekker zaten er bij de sub in maar er zat verder niks aan)
De radio was bij diezelfde test uitgebouwd, deze lag op mijn middenconsole om het wat makkelijker te maken.5 november 2009 om 18:25 #17544381Dan is het misschien wel te hopen dat je radio stuk is.
Dan kan je namelijk gelijk een radio kopen met pre-out. (tulp-aansluitingen achterop je radio)
Je hebt radio,s met 2 pre-out (line-out) aansluitingen (links en rechts).
Je hebt radio’s met 4 pre-outs (ook voor en achter apart)
Je hebt ook nog radio’s met een extra sub-out aansluiting. Deze stuurt alleen de lage frequenties naar je subwoofer.
Zo’n Dietz converter is vragen om storing en ruis.
klik eens in het zoekscherm van marktplaats bijv. : pioneer autoradio.
Altijd wel iets leuks in de buurt.5 november 2009 om 18:39 #17544382http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=58200&page=1#pid770832
hier had je veel info uit kunnen halen.
maar goed dat is achteraf,succes verder!
5 november 2009 om 20:44 #17544383Ja dat topic had ik ook doorgelezen.
Maargoed mijn radio is dus dood? :(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.