Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Electrische supercharger..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2012 om 22:08 #17945751
Lees ik het goed?
ik ben inspirerend :Dben blij dat je nu snapt wat ik bedoel en waar ik op doel :D
15 maart 2012 om 23:10 #17945752@trashmetal wrote:
Lees ik het goed?
ik ben inspirerend :Dben blij dat je nu snapt wat ik bedoel en waar ik op doel :D
Zeker! :D De discussie kan hoog oplaaien, maar is toch nog ergens goed voor heh! :thumb
Nee, begrijp me niet verkeerd hoor, het idee van een electrische supercharger is natuurlijk heel leuk om over te filosoferen, alleen is het realiseren er van nog een hele klus, en kostbaar.
Over vermogen maken uit 12V wordt vaak een beetje licht gedacht, veel stroom betekent zeer dikke kabels. Bedenk je dat je startmotor maar heel even draait en daar is rekening mee gehouden. Zou je die een paar minuten laten draaien op vol vermogen dan gaan de kabels in je auto gewoon roken. Niet voor niks dat electriciteitsmaatschappijen voor heel hoge spanning kiezen voor het transport van electriciteit. Dat is niet alleen maar omdat je er verder mee komt, maar natuurlijk ook omdat het met dunnere kabel veel meer vermogen kan transporteren.
Niet voor niks dat er in auto’s zo vaak brand ontstaat. Het zou geweldig zijn in mijn visie als ze in auto’s ook 24V gingen toepassen! :thumbup
Dus ja, het idee is heel leuk en zoals ik er over nadenk nu kun je nog best ver komen als je de motor niet belemmert in hogere toeren. Dus gewoon zorgen dat onderdruk onbelemmerd door kan stromen en overdruk mooi wordt afgesloten. Je zal er denk ik voor moeten zorgen dat de charger de hele koppel curve zo mooi mogelijk laat aansluiten op de vermogens curve. Dus dat er ook niet te veel een gat ontstaat.
Nou vraag ik me wel af of de overgang van overdruk naar onderdruk puur op vacuum kan werken of dat het nog een handje geholpen moet worden door de klep electrisch te openen en sluiten. Het zou ook mooi zijn dat op het moment dat de klep zich opent de charger wordt uitgeschakeld om de dynamo lichter te laten draaien…. Toch maar een electrisch bediende klep dan… :hmmz
Denk dat het beste beginnetje wat je kunt maken is om te kijken hoe grote dynamo je nog kwijt kunt in je auto en dat als uitgangspunt nemen voor het vermogen van de charger. Er is volgens mij vrij makkelijk aan een dynamo te komen die ruim over de 100 ampere levert…. En dan kom je wel weer op het nadeel uit dat die stroom door motor vermogen geleverd zal moeten worden, dus dat is een percentage verlies. Nu ik er over denk zou het beste zijn om dus een 24V of 48V dynamo te pakken, dan heb je al een vermogens verdubbeling of verviervoudiging en kun je met half zo dunne of een kwart zo dunne kabels af! Deze dynamo zou je dan ‘bij’ plaatsen, zodat hij enkel en alleen voor de charger is. En er moet minstens een grote condensator tussen, of een beetje compact accu pakket. Een condensator is denk ik beter, want het hoeft niet veel te doen, als de dynamo draait op toerental dan levert hij ook en als de charger in toerental gekoppeld is dan gaat dat redelijk gelijk op.
Ik ga ook eens een en ander uitwerken en datasheets van die turbines bestuderen om te kijken wat realistisch is.
16 maart 2012 om 07:27 #17945753Qua dymano heb ik plek zat, een x16xe met mantzel in een astra
Kan mezelf tussen het brandschot en de motor wurmen als ik wil haha :D
Overgaan naar 24 of 48 volt lijkt me niet zo geslaagd
Dan zal ik toch ook weer 12v moeten hebben voor bv mn audio, verlichting en denk niet dat mn ecu dat zo leuk vind :D
Zelf dacht ik aan een minimaal 100amp dynamo en daar een condensator en 12v>24v omvormer achter puur alleen voor de supercharger
ICM goede bekabeling lijkt me 1500watt genereren een peuleschilletje :D16 maart 2012 om 07:39 #17945754Oke, maar een compressor hoeft al minder toeren te draaien dan een turbo om vermogen te winnen. De schoepen van een compresoor zijn namelijk al met al wel een beetje anders dan die van een turbo. De turbos van de z20let hebben een kleiner schoepenwiel dan dit. Nu dacht ik zo de blower van je kachelmotor verplaats veel meer lucht is een 12volt fan en draaid ook heel wat toeren. Stationair heeft een motorblok een negatieve druk in het spruitstuk als je dit al op 0 bar kunt brengen heb je al winst.
En alles wat daarboven komt is mooi meegenomen.Nu denk ik dat een blower van je kachelfan meer lucht verplaats dan dit dus als je zoiets wil maken probeer dat eens. Daarvoor zou je namleijk soort slakkenhuis kunnen maken net zoals bij een turbo.
Als je dit soort systemen gaat gebruiken zou ik het wel voor het luchtfilter plaatsen of een intercooler ertussen. Mocht er een schoep afbreken. Dan is niet je motor in puin.
16 maart 2012 om 08:04 #17945755wat dat betreft heb ik al een aantal wat compactere blowers gevonden dan een kachelfan
en het plaatsen van een ic om schades te voorkomen is een goed idee
want ik denk dat als er een filter voor de inlaat geplaatst wordt dit weer negatief uitpakt voor de luchtstroming :hmmz16 maart 2012 om 14:23 #17945756Je moet zowieso de blower PWM gaan aansturen, daarmee kun je mooi toerental regelen en hou je een hoog rendement.
24V of 48V bedoelde ik overigens als gescheiden systeem. De auto blijft dan gewoon verder 12V, je plaatst dan een dynamo BIJ die dus geisoleerd een hogere spanning levert. Massa mogen ze wel delen, alleen er komt een + uit met hogere spanning PUUR voor de supercharger.
Geloof me dat dat verreweg het meest praktisch is in verband met kabeldiktes, brandgevaar etc.
48V komt aan de andere kant wel weer wat dichter in de buurt van spanning waarmee je last kunt krijgen van vocht. 24V is denk ik het makkelijkst, want dan kun je een vrachtwagen dynamo gebruiken die denk ik vrij algemeen is en dus goedkoper.
Heb nog wat verder gedacht, bijvoorbeeld aan een druksensor in de inlaat die bij een bepaalde waarde de bypass opent. Die bypass kun je natuurlijk op allerlei manieren uitvoeren, zodat je gewoon met één luchtfilter blijft werken…
Vraag me alleen af hoe ver je kunt gaan zonder remap….en standaard ECU….Je moet niet gaan krijgen dat de boel te arm loopt en je blok de soep in loopt natuurlijk….
16 maart 2012 om 14:33 #17945757het is zo dat turbo motoren vaak een rijker mengsel heeft voor de koeling van de cilinders,klinkt gek,ik weet het.
16 maart 2012 om 16:36 #17945758Nou, dat vind ik niet zo gek klinken… Wat ik weet is dat een te arm mengsel voor flinke oververhitting zorgt en vaak zat vastlopers veroorzaakt…
16 maart 2012 om 16:52 #17945759psies..
16 maart 2012 om 22:37 #17945760@trashmetal wrote:
wat dat betreft heb ik al een aantal wat compactere blowers gevonden dan een kachelfan
en het plaatsen van een ic om schades te voorkomen is een goed idee
want ik denk dat als er een filter voor de inlaat geplaatst wordt dit weer negatief uitpakt voor de luchtstroming :hmmzLijkt me een mooi plan om de datasheets van blowers even op een rijtje te zetten in bijv. een Google spreadsheetje ofzo. Zodat prijs, flow rates, formaten, consumptie en werkspanning even op een rijtje gezet kan worden. Heb hier zelf helaas weinig tijd voor….
17 maart 2012 om 07:39 #17945761@Vinci wrote:
Nou, dat vind ik niet zo gek klinken… Wat ik weet is dat een te arm mengsel voor flinke oververhitting zorgt en vaak zat vastlopers veroorzaakt…
Verstelbare brandstofdrukregelaar misschien?
17 maart 2012 om 07:49 #17945762Simpel met je opcom kun je eigenlijk al testen of die arm of reik loopt op het moment dat de lamdas arm aangeven en daarna geen rijk meer kan het motor management het niet bijbeenen. Plaats dan grotere injectoren EN doe een remap van je ecu. Probleem opgelost.
Dat voltage gedoe en extra dynamo is enkel alleenmaar minder vermoge winst omdat je dan weer meer moet aandrijven. KUn je beter een echte supercharger aanschaffen in de grote van een dynamo. 12volt is meer dan genoeg erbij te bedenken dat het bij draaiende motor bijda 15volt is. 14,4 er zijn mensen met een audio install van 1500 watt rms op orginele accu en dynamo. Laat die weg een blower van 1500 watt verplaats heeeeeel erg veel lucht. Eehmm doe gewoon een dumpvalvue net zoals op een turbo voor de overdruk eraf te laten.
17 maart 2012 om 08:10 #17945763@trashmetal wrote:
@Vinci wrote:
Nou, dat vind ik niet zo gek klinken… Wat ik weet is dat een te arm mengsel voor flinke oververhitting zorgt en vaak zat vastlopers veroorzaakt…
Verstelbare brandstofdrukregelaar misschien?
Voor wat ik weet doet meer druk normaal vaak al niks, omdat het management dat weer compenseert op de lambda…
17 maart 2012 om 08:17 #17945764@Haasje17 wrote:
Simpel met je opcom kun je eigenlijk al testen of die arm of reik loopt op het moment dat de lamdas arm aangeven en daarna geen rijk meer kan het motor management het niet bijbeenen. Plaats dan grotere injectoren EN doe een remap van je ecu. Probleem opgelost.
Grotere injectoren zijn normaal met tunen pas bij vrij grote vermogens winst pas nodig, dus alleen in het extreme geval. De electrische supercharger die we nu voor ogen hebben zal niet de opbrengst gaan hebben van een echte supercharger, dus grotere injectoren denk ik nu nog even niet gelijk aan. Remap misschien wel…
@Haasje17 wrote:
Dat voltage gedoe en extra dynamo is enkel alleenmaar minder vermoge winst omdat je dan weer meer moet aandrijven. KUn je beter een echte supercharger aanschaffen in de grote van een dynamo. 12volt is meer dan genoeg erbij te bedenken dat het bij draaiende motor bijda 15volt is. 14,4 er zijn mensen met een audio install van 1500 watt rms op orginele accu en dynamo. Laat die weg een blower van 1500 watt verplaats heeeeeel erg veel lucht. Eehmm doe gewoon een dumpvalvue net zoals op een turbo voor de overdruk eraf te laten.
Op 12V is wel mogelijk, zeker wel, maar is ook in de supercharger minder handig omdat daar ook dikkere wikkelingen in moeten. Een 24V turbine zal een hoger rendement hebben. Tel daar dunnere kabels bij op en een half zo dikke PWM motor regelaar dan is dit toch wel het handigst. Een PWM converter eerst er tussen van 12V naar 24V kan natuurlijk ook.
Zowieso kun je beter een gewone supercharger aanschaffen, maar in het geval dat je het electrisch werkend krijgt dan ben je wel redelijk vrij en blij om hem te plaatsen waar het je mogelijk beter uit komt. Dumpvalve is zeker een plan, maar met de druksensor had ik meer in gedachte het punt dat de overdruk van ons klein electrisch chargertje overgaat in onderdruk te detecteren en dan een klep te openen om te voorkomen dat het dingetje een belemmering gaat vormen die vermogen KOST…
18 maart 2012 om 07:22 #17945765ik heb een astra uit 1994 en mag zonder lambda en kat rijden volgens het apk schematje king:
en val in de max 3,5% CO klasse
BDR no problemo
wat de injectoren betreft een x16xe is normaal 106 pk, zit nu rond de 140
denk toch niet dat dat zo’n verkeerde move is :D18 maart 2012 om 08:57 #17945766@trashmetal wrote:
ik heb een astra uit 1994 en mag zonder lambda en kat rijden volgens het apk schematje king:
en val in de max 3,5% CO klasse
BDR no problemo
wat de injectoren betreft een x16xe is normaal 106 pk, zit nu rond de 140
denk toch niet dat dat zo’n verkeerde move is :DVind toch wel weer apart dat er dan ineens toch getallen tevoorschijn komen…. :hmmz
Eerder postte je dit namelijk:
@trashmetal wrote:
wat hij er nu aan pk’s uitpoept weet ik niet, wel dat het boven de 4000rpm een kanon is wat veel revhappyer is dan een (vrij standaard) c20xe
:D18 maart 2012 om 12:08 #17945767@Vinci wrote:
@trashmetal wrote:
ik heb een astra uit 1994 en mag zonder lambda en kat rijden volgens het apk schematje king:
en val in de max 3,5% CO klasse
BDR no problemo
wat de injectoren betreft een x16xe is normaal 106 pk, zit nu rond de 140
denk toch niet dat dat zo’n verkeerde move is :DVind toch wel weer apart dat er dan ineens toch getallen tevoorschijn komen…. :hmmz
Eerder postte je dit namelijk:
@trashmetal wrote:
wat hij er nu aan pk’s uitpoept weet ik niet, wel dat het boven de 4000rpm een kanon is wat veel revhappyer is dan een (vrij standaard) c20xe
:Drond de 140pk is een ruwe schatting
de door mijn gedane ombouw is wel vaker gedaan dus zat vergelijkbaar materiaal…….
maar weet het dus nog niet exact23 maart 2012 om 09:47 #17945768x16xe met powerbox kom je niet op de 140 pk hoor eerder 126
als je blok helemaal goed is dan ander red je dat ook niet
23 maart 2012 om 10:11 #17945769Wat ik erg mis in dit verhaal is hoeveel lucht gebruikt een auto nu eigenlijk? Want je kunt het wel over allerlei blowers hebben, maar wat heb je nodig?
Uitgaande van mijn vectra: 1000 tpm, delen door 4 ( 1 cyclus) is 250. 250 slagen x 2.2 liter is 550 liter lucht per minuut?23 maart 2012 om 20:51 #17945770Ja dat klopt, bij een vier cylinder viertakt is de helft van de cylinder inhoud wat hij per omwenteling aan lucht hapt.
Dit is meerdere malen al aan bod gekomen in het topic trouwens. En dit is inderdaad het minimale doel, want wat ik ook al eerder had aangekaart heb je dan nog niks, je moet er meer in pompen dan nodig is om winst te boeken. Vergeet namelijk niet dat de energie die de charger nodig heeft er ook eerst nog af gaat.
3 mei 2012 om 09:13 #17945771Even terugkomend hierop:
http://www.autoblog.nl/volgende-subaru-wrx-krijgt-elektrische-turbo
3 mei 2012 om 10:31 #17945772Is wel allemaal nog heel voorzichtig en hypothetisch gesteld. Maar er zit dus wel degelijk muziek in, uiteraard is zo’n fabrikant tot meer custom oplossingen in staat om het optimaal te krijgen in tegenstelling tot de hoppyist die het van een modelbouw turbine zal moeten hebben…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.