Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Electrische supercharger..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2012 om 09:16 #17945726
@usbstick wrote:
ja het is jammer dat er geen actie ondernomen wordt anders had ik het graag willen zien,alleen het ik nu nog steeds het idee dat je er een fohn tegenaan zet, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit..
dan heb je niet gelezen wat ik gepost heb
helaas hebben andere dingen voorang mn astra moet nog naar de rdw en apk,
vermogenstest moet ik ook doen voordat ik hier aan begin anders kan ik geen bewijs op papier aanleveren :vertag
de corsa sedan van mn vriendin loopt ook op zijn eind en moet vervangen worden
hier gaat mn geld eerst naar toe
als je iets goeds wilt ontwikkelen is het nooit binnen een zucht en een scheet gedaan
ik hoop van de zomer mn eerste proefmodel klaar te hebben10 maart 2012 om 09:27 #17945725@Vinci wrote:
Dit verhaal heb ik al eens eerder ontkrachtigd. Die fan van die ‘turbo’ is 30 watt, ik weet niet of jullie wel eens voor de grap op een stofzuiger hebben gekeken? Dat vermogen gaat helemaal niks uithalen om meer lucht je motor in te krijgen.
Denk dat je nog eerder kunt verwachten dat dat ding vastloopt, onderdelen uit gaat spugen en je hele motor om zeep helpt eerlijk gezegd!
:jerryOw heb jij dit ontkrachtigd? heb jij het geprobeerd dan?
kun je hier direct bewijs an aanvoeren :vertag
ff mijn posts lezen aub :D10 maart 2012 om 10:23 #17945719kom op jongens zo iets werkt toch niet staat niet voor niks is slap geouwehoer topic :shock:
als je een turbo op je blok bouwt moet je ook een remap doen
is gewoon weer van die american shit
10 maart 2012 om 11:47 #17945714@trashmetal wrote:
@Vinci wrote:
Dit verhaal heb ik al eens eerder ontkrachtigd. Die fan van die ‘turbo’ is 30 watt, ik weet niet of jullie wel eens voor de grap op een stofzuiger hebben gekeken? Dat vermogen gaat helemaal niks uithalen om meer lucht je motor in te krijgen.
Denk dat je nog eerder kunt verwachten dat dat ding vastloopt, onderdelen uit gaat spugen en je hele motor om zeep helpt eerlijk gezegd!
:jerryOw heb jij dit ontkrachtigd? heb jij het geprobeerd dan?
kun je hier direct bewijs an aanvoeren :vertag
ff mijn posts lezen aub :DNee, is gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken… :ass
12 maart 2012 om 23:15 #17945731Om het verhaal nog iets te nuanceren dan, een turbo is een met veeeeeeeeeeeel vermogen aangedreven fan, op de druk van het uitlaat systeem. Het aantal toeren wat hij draait doet er niet zo veel toe, ware het niet dat je met een turbo daarmee wel op een compacte afmeting komt met behoud van een sterke luchtverplaatsing.
Om dit met een electrische ventilator/duct/slakkenhuis/turbine te verkrijgen moet je er serieus veel vermogen in pompen om echt druk te verkrijgen. Die 200.000 toeren is onbelast toerental, zodra je de uitgang van zo’n ding gaat ‘belasten’ oftwel ‘dicht’ gaat knijpen om dus druk te maken zal je merken dat dit al een heel eind terug loopt.
Om bij een motor toerental van 6500 nog voldoende luchtverplaatsing met voldoende vermogen te krijgen met een electrische aandrijving zul je er bereveel electrisch vermogen in moeten pompen.
Wat ik al zei, een stofzuiger van 2000 watt, die heeft aan zuigkracht misschien net genoeg om enig effect te hebben als dit blaaskracht zou zijn op je motor van je auto, maar nog steeds in de verte niet wat een echte turbo doet….
Ik zou het project graag zien slagen, maar heb er dus sterk mijn bedenkingen over.
13 maart 2012 om 09:05 #17945723ten eerste is dit een jaar geleden al een keer uitgebreid besproken hier (lang leve de zoekfunctie :jerry ) en ten tweede is het gewoon puur op logica al onzin… zoals vinci al zegt. wat voor computerfan je ook neemt, en ik heb er een hoop in mn handen gehad in 20 jaar ITwerk, die leveren veeeeeeeeeeeel te weinig vermogen om meer lucht in n automotor krijgen dan dat ie zelf al aanzuigt.. de lucht zal aan de fan gaan zuigen en zo zelfs de flow ophouden…
13 maart 2012 om 09:08 #17945722@bleucorsaboy wrote:
kom op jongens zo iets werkt toch niet staat niet voor niks is slap geouwehoer topic :shock:
als je een turbo op je blok bouwt moet je ook een remap doen
is gewoon weer van die american shit
een remap hoeft echt niet perse.. ik rij nu ook met andere onderdelen, maar hij gaat toch echt wel harder enzo.
maar er kan veel meer uit gehaald worde.. das wel zo.
13 maart 2012 om 09:38 #17945720tsja, kan mn x16xe ook niet echt meer origineel noemen
x16xe blok c16xe kabelboom & ecu (ongechipt/niet remapped) Mantzel inlaat, k&N open toeter, spaghetti met katloze group n uitlaat 54mm, plat vliegwiel, geen egr en sai
wat hij er nu aan pk’s uitpoept weet ik niet, wel dat het boven de 4000rpm een kanon is wat veel revhappyer is dan een (vrij standaard) c20xe
ik weet waar ik over praat heb een gsi 16v gehad en met meerdere van deze jongens gereden en geprutst
wat ik nog wil doen is betere bougies plaatsen grotere injectoren en brandstofdrukregelaarhet systeem wat ik in mijn hoofd heb gaat mij zowiezo vermogenswinst leveren, al is het maar een heeeeel klein beetje
omdat mijn luchtfilter nu warme lucht hapt uit mn motorruimte, daarna koelere lucht van achter de bumper
dus mocht het echt falen kan ik de fan er vantussen halen bedrading weg stukje pijp op de plek van de fan en klaar
jammer van de fan en de gemaakte kabelboom, maar de rest is geen foute investering :D13 maart 2012 om 10:29 #17945717@kaneelschep wrote:
ten eerste is dit een jaar geleden al een keer uitgebreid besproken hier (lang leve de zoekfunctie :jerry ) en ten tweede is het gewoon puur op logica al onzin… zoals vinci al zegt. wat voor computerfan je ook neemt, en ik heb er een hoop in mn handen gehad in 20 jaar ITwerk, die leveren veeeeeeeeeeeel te weinig vermogen om meer lucht in n automotor krijgen dan dat ie zelf al aanzuigt.. de lucht zal aan de fan gaan zuigen en zo zelfs de flow ophouden…
Wie had het over een computerfan? lezen :vertag
Wel leuk een electrische turbine in een pc :agent :jerry13 maart 2012 om 12:45 #17945713Een turbine is niet heel anders als een fan hoor, alleen is er al een flowguide geplaatst die de uitstralende luchtstroom concentreert. In het geval dus van het gebruik als turbo/supercharger maakt dat dus geen snars uit omdat de uiteindelijke ‘belasting’ aan de luchtstroom ‘doodloopt’ in de inlaat van de motor. Dus fan in een pijp of turbine in een pijp = identiek. Wat nog niet wil zeggen dat de een minder effectief zal zijn als de andere, maar dat zal samenhangen met het toerental. Het komt uit de lengte of uit de breedte….
Het vacuum wat bij een atmosferische motor in de inlaat wordt gecreerd door de naar beneden bewegende zuigers gaat al met een vermogen gepaard waar je u tegen zegt. In de motor is dit negatief vermogen, want het wordt in beweging gezet door de kracht van de ontbranding die er voor plaats vond die in het vliegwiel is gaan zitten. Voordat je met een electrisch aangedreven ‘luchtverplaatser’ het voor mekaar krijgt om niet alleen dat vacuum op te heffen, maar ook nog overdruk hierin te creeren praat je over immens vermogen. Wat je daar al aan bekabeling naar toe moet trekken! Jij hebt het nog over een draadboompje, nou om zeg 2Kw met 12V die kant op te krijgen, dat is al 166 ampere vriend! En dan denk ik dat je nog maar een fractie van het vermogen hebt wat een turbo/supercharger zou leveren, dus op een hoger toerental komt het absoluut tekort….
Succes nog!
13 maart 2012 om 14:01 #17945712:thumb thank you!
besef me zeer goed dat ik niet met poppenspul moet komen aanzetten
en weet echt wel dat ik nooit het vermogen zal halen van een normale turbo of supercharger
maar feit, als nooit eens iemand iets zou proberen wat onmogelijk lijkt waar zouden we nu dan zijn? ;)
voordat ik uberhaupt iets ga testen cq bouwen zal er eerst nog het een en ander gedacht en gerekend worden
mensen staren zich vaak blind op de onmogelijkheden in plaats van de mogelijkheden op te zoeken
en indd kabelboompje, je denkt toch niet dat ik een dikke plus kabel die waarschijnlijk fokking warm wordt ook nog eens ga verwerken in een draadboompje?
deze zal van een condensator af moeten komen dan om genoeg power te kunnen leveren
de kabelboom dan ;) zal alleen de bedrading bevatten voor de aansturing
wat het toerental betreft als hij tot +- 4500 toeren wel bij kan sloffen ben ik een eind tevreden
een x16xe met mantzel begint hierna namelijk als een gek te trekken en hoop dat ik dit moment kan vervroegen
vanaf 1500 ongeveer zou mooi zijn :jerry13 maart 2012 om 14:17 #17945711Ik bekijk het zo: als de auto stationair loopt, en je houd je hand voor (tegen) de lmm, dan is er een behoorlijk vacuüm voelbaar. Laat staan als er meer toeren worden gemaakt. Om ook maar enig effect te hebben zal je meer druk moeten leveren, dan dat de motor uit zich zelf aanzuigt. Dit gaat (zeker met wat meer rpm’s) om duizenden liters lucht, waarvan ik denk dat een (simpele?) ventilator dat niet kan leveren. En stel hij red het wel, dan red hij het bij hogere toeren zeker niet, en dat zou weer betekenen dat je bij lage toeren misschien iets wint, en bij hogere toeren aardig wat kan verliezen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de stroom die getrokken wordt, want dat kost je zowiezo al pk’s.
Ik geloof dit soort avonturen pas als ik een uitdraai zie. En dan niet een uitdraai van een bedrijf die de sets levert.13 maart 2012 om 14:24 #17945710Wat ik al zei, het komt uit de lengte of uit de breedte. Als je een luchtverplaatser neemt die veel druk kan leveren zal die ook meer de luchtstroom belemmeren als hij het niet bij kan benen. Ik ben dan benieuwd hoe jij gaat voorkomen dat hij boven de 4500 toeren een belemmering zal vormen? Je kan het niet bypassen.
Weet niet waar jij natuurkunde hebt gehad, maar er is zo iets als de wet van behoud van energie. Als je een wiel gaat aandrijven met een electromotor en die weer gaat voeden met een dynamo die door dat wiel wordt aangedreven dan is het nog steeds niet zo dat het wiel met een zetje eeuwig zal blijven draaien. Hoe mooi het ook zal zijn. Toch zijn er dozijnen mensen die er in geloven als je er een tekeningetje van maakt…. Helaas is er op allerlei fronten verlies en zal het wiel net zo hard (of nog harder!) tot stilstand komen als zonder poespas er aan….
Een beetje natuurkundige kennis leert dat jou systeem niet haalbaar is, en dat probeerde ik in antwoord 1 al aan te geven. Het is ook niet een beetje haalbaar, het geeft gewoon geen netto winst en dat is op zich een simpel te beredeneren feit. Een eenvoudig rekensommetje.
Als ik ook maar in de verste verte kans van slagen zag dan zou ik er al een stuk enthusiaster op reageren…
Het is gewoon van alle kanten veel simpeler en effectiever om een echte turbo of supercharger te pakken. En over geen poppenspul, daar kom je dus weer op het simpele rekensommetje uit. Waarom denk je dat een supercharger met een dikke riem wordt aangedreven in plaats van een V-snaar? Waarom denk je dat een turbo zo veel toeren moet draaien.
Simpel, lengte – breedte, breedte – lengte…. Spanning*stroom=vermogen Toeren*kracht=vermogen
En dan zie je dus dat toeren niet alles is, want als er slechts sprake is van een tiende of een honderdste van de kracht dan ga je er met toeren ook al gauw niet komen….
13 maart 2012 om 14:29 #17945691Ik weet ook niet beter dat een compressor zelf al iets van 20% van het vermogen kost. Het is dat ie druk levert, maar het is een vrij oneconomisch systeem.
13 maart 2012 om 14:42 #17945684@2000 wrote:
Dit gaat (zeker met wat meer rpm’s) om duizenden liters lucht, waarvan ik denk dat een (simpele?) ventilator dat niet kan leveren.
Kijk jij begrijpt het. Simpel reken sommetje… stel dat het een 2 liter motor is bijvoorbeeld, dan moet zich als ik me niet vergis elke omwenteling een halve liter lucht vullen, laat staan als we over overdruk gaan praten. Dan heb je dus bij 5000 toeren al 2500 liter lucht nodig per minuut ZONDER overdruk!!
13 maart 2012 om 14:59 #17945706Hier had ik hem ook al eens besproken…
http://www.migweb.co.uk/forums/off-topic-discussions/126372-electric-supercharger-again.html” onclick=”window.open(this.href);return false;13 maart 2012 om 16:43 #17945702het gaat gewoon tegen alle natuurkunde en zinnigheid in. maar er is iemand erg eigenwijs! :jerry
13 maart 2012 om 16:58 #17945698ook dat is al vaker gedaan wat dat betreft ben ik niet uniek, helaas :jerry
13 maart 2012 om 17:01 #17945699@kaneelschep wrote:
het gaat gewoon tegen alle natuurkunde en zinnigheid in. maar er is iemand erg eigenwijs! :jerry
Ja ik vind het ook erg schattig hoor, vind het gewoon moeilijk om niet bot te doen en er lopen bosjes mensen rond die zo naief zijn…. dus wil ik wel de moeite nemen om er woorden aan vuil te maken in een verwoede poging het kennis niveau op te krikken….
In Engeland lijkt het beter gesteld met gemiddelde kennis niveau, gezien de reacties daar….
13 maart 2012 om 17:37 #17945692zeg al niks meer ;)
heb er voorlopig toch geen tijd voor :vertag13 maart 2012 om 18:48 #17945688Hmm, het bestaat dus heh, een werkend ding nog wel!
http://www.treehugger.com/cars/electric-supercharger-boosts-torque-50-and-reduces-co2-by-20.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Ziet er naar uit dat de waardes die ik hier boven schatte vrij goed kloppen!!
13 maart 2012 om 21:01 #17945665Begint het nu toch plausibel te worden om het zo maar te zeggen? ;)
13 maart 2012 om 21:18 #17945662Ik weet niet of je enige notie hebt van wat voor vermogen je daar over praat. Kijk als je een nucleair aangedreven auto wilt dan zal er ook wel een mogelijkheid voor zijn, maar wat is wijsheid? Op dit vermogen kan je bekant de auto direct laten rijden, op de electromotor van deze supercharger…
350 ampere om dat ding volop te laten blazen, 1,8KW. De ENIGE en ENKELE motivatie om dit te doen is als je geen plek hebt voor een supercharger op de normale plek. Electrisch heb je natuurlijk iets meer vrijheid om het ding op een gekke plek te plaatsen, maar verder is in alle opzichten een snaar aangedreven supercharger een veel betere optie. Laat staan een turbo, want die kost je amper energie en levert er een hele hoop voor in ruil terug. De energie waarmee de uitlaatgassen naar buiten knallen gaat immers normaliter geheel verloren en benut je met een turbo heel mooi. Bij een supercharger heb je al immens veel meer verlies. Zoals 2000 al zei zo’n 20% gaat al in de aandrijving van de supercharger zitten.
Dit geintje gaat ook namelijk wel wat kosten! En voor minder dan dit wil je het niet doen, anders ga je nogmaals onherroepelijk PK’s inleveren bij hogere toeren.
Als jij dit wilt bouwen succes nogmaals! :thumb En helemaal als je het toerental geregeld wilt maken op 350 ampere! :vertag HAHahahahah!
:jerryEén vraagje nog, waar ga je eigenlijk die 350 amperes vandaan halen? Die gaat je dynamootje namelijk niet leveren… :hmmz
EDIT: Nog een vraagje, volgens mij krab jij ook met je linker hand achter je hoofd langs aan je rechter oor als je er jeuk aan hebt of niet?
:jerry13 maart 2012 om 21:30 #17945661en weer is er geen filmpje van…
13 maart 2012 om 21:33 #17945660ik heb wel ee 50 meter verleng kabeltje…..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.