Electrische fan met thermoswitch

Forumindex Forums Techniek Cih Electrische fan met thermoswitch

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209779
    hubert002
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 August 2006

      Ik wil een electrische fan bouwen in mijn GT in plaats van de vaste fan.

      Op de site van dutch power trading vind ik verschillende diameters fans en verschillende thermoswitches (schakeltemperatuur).

      Ik wil een draadbus onder in de radiateur solderen en daar een thermoswitch in draaien.

      Heeft iemand enig idee hoeveel graad Celcius het inschakelpunt van de thermoswitch (voor temperatuur) zou moeten zijn ?

      #17481891
      larsjeG40
        Lid sinds:
        23 January 2008

        die van mij zit onder aan de radiateur en zit op 82 graden

        #17481892
        henkjan_80
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 December 2006

          Is dat niet wat te laag qua temperatuur. Bij een beetje auto slaat ie pas in bij ruim 100 graden maar dat is dus als het de radiator in gaat maar ‘t lijkt me niet dat die bijna 20 graden koelt.
          Maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben:P

          #17481893
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            ik heb er 1 inzitten van 90 of 92 graden

            en als je op de sloop ff een elecktrische fan van een volvo 850 haalt heb je n hele mooie grote fan

            die heel waarschijnlijk aardig goeiekoper is als van dpt;););)

            ik heb ook gewoon op de sloop n oud type radiateur gezocht
            die nog koperen bakken had
            waar zo,n moer ingesoldeerd zat

            die moer weer gebruikt met n nieuwe schakelaar;)

            #17481894
            GSE
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 August 2006

              Water/Koelvloeistof onder druk krijgt een ander kookpunt als water in de buitenlucht bij 100 graden kook in de regel,nu kan ik me herinneren dat water/koelvloeistof in een auto rond de 110 graden gaat koken,en dat moet ten alle tijden vermeden worden.

              Een Monza met AC heeft 2 sensors in de radiateur zitten 1x voor de electrische koelvinnen in te schakelen en 1x om de ac uit te schakelen als het koelwater te warm is,ik dacht dat beide themoschakelaars rond de 95 graden,als je een thermo schakelaar wilt plaatsen zou ik um midden van de radiateur maken,onderaan is erg kritiek,dan is het het hele systeem al ruim 90 graden en gaat er al water van 90graden terug de motor in,de radiateur heeft onderaan geen goede koelende werking meer.

              #17481895
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                mooi verhaal maar bij een manta ascona en gt

                kun je de sensor domweg niet halverwege zetten
                omdat daar geen plek is om hem in te solderen;);)

                en aangezien de topic starter het op n gt wil monteren
                is jou advies nvt:o;):P:P:P

                bovendien werkt het onderin de radiateur ook prima heb het al dik 10jaar zo in m,n manta

                zelfs bij zomers 30 graden en file rijden no problem;)

                #17481896
                H-400
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 November 2006

                  Ik zou ook efkes naar de autosloper stappen,veel goedkoper!
                  Heb steeds met een schakelaar gewerkt tesamen met de visco-fan,maar ik geef toe
                  dat ik met warm weer een half oog op m’n temperatuurmeter heb.
                  Heb vorige week nog een mooie fan uit een Renault 21 gehaald!

                  #17481897
                  hubert002
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 August 2006

                    Bedankt voor jullie advies en opmerkingen allemaal, hier kan ik mee verder. Eerst even meten en dan naar de sloop.

                    Is een fan eigenlijk blazend of zuigend te maken door enkel plus en min om te draaien?

                    zelf vond ik dit nog:
                    http://www.jawadde.nl/opelgt/forum/viewthread.php?tid=123

                    #17481898
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      vaak is dat inderdaad geen probleem om de draairichting te veranderen

                      maar ga maar eens zoeken naar 1 van een volvo 850:thumbup

                      #17481899
                      hubert002
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        15 August 2006

                        Ben eigenwijs geweest, heb een fan van een Honda civic 92-95 gekocht, voor weinig.

                        Die kan voor de radiateur en past dan heel aardig in het voorste ‘schutbord’ of achter aan de radiateur vast, maar of dit laatste past moet de tijd leren, eerst moet de motor er dan weer in.

                        Ik weet niet of ik genoeg ruimte heb tussen motor en waterpomp poeli. Kan iemand dit meten: afstand radiateur tot waterpompfan van een GT 1900?

                        #17481900
                        gvy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 September 2007

                          hoy,

                          Ik heb een 2.2i blok, maar dat maakt niet uit.
                          Ik meet 55mm tussen radiator en waterpomppoulie (daar zit dan de bestaande fan aan vast)

                          Geert

                          #17481901
                          mr-turbo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2004

                            origineel gepost door GSE,onderaan is erg kritiek,dan is het het hele systeem al ruim 90 graden en gaat er al water van 90graden terug de motor in,de radiateur heeft onderaan geen goede koelende werking meer.

                            onderin is juist de beste plek :jerry

                            ik heb ze op allerlei plaatsen gezet, zowel van boven als van onderen als in de slang van boven als in de slang van onder.
                            IN de radiator aan de (zuig) onderkant is de beste plek..

                            wel de temp. schakelaar afstemmen op de thermostaat…

                            #17481902
                            robbyrood
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 February 2006

                              Onderin en gewoon zo’n messing moer uit zijn kunstof bak slopen en gat in je radiator glad schuren en erin solderen,met een dood normaal brandertje.

                              #17481903
                              mr-turbo
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2004

                                psies, of bij een radiator specialist een paar van die m22 bungs halen , kosten meestal niets (als je daar wel vaker komt dan) :D

                                #17481904
                                henkjan_80
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 December 2006

                                  origineel gepost door GSE
                                  Water/Koelvloeistof onder druk krijgt een ander kookpunt als water in de buitenlucht bij 100 graden kook in de regel,nu kan ik me herinneren dat water/koelvloeistof in een auto rond de 110 graden gaat koken,en dat moet ten alle tijden vermeden worden.

                                  In een motor kookt ie pas rond de 125 (ongeveer he) maar nog niet bij 110.
                                  Bij de meeste Opels zoals Corsa, Astra e.d. gaat de temp.meter net iets over de 100 graden voordat de fan inslaat. Blijft de vraag hoe betrouwbaar de temp.meter op ‘t dashboard is…..

                                  #17481905
                                  GSE
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 August 2006

                                    Okay meer als 110 graden koken geloof ik wel,der zat me nl iets bij van een graad of 10/15 meer als de normale 100graden waar water bij kookt,maar dat is dus iets meer,alleen vraag ik me nu af waarom Opel bij de modellen Commo C/Rekord E/Monza/Senator A met airco.

                                    2 sensors in de radiateur heeft gezet als je een AC instalatie hebt de bovenste is voor inschakeling van de electrisch vin (A1 heeft 1 vin en 2 vinnen bij een A2) en de onderste die nog niet eens bij de bodem van de radiateur zit is er voor om de AC instalatie uit te schakelen (zo zitten ze bij mij geschakelt teminste) om oververhitting van de motor te voorkomen vanwege het extra vermogen wat de AC compressor vergt.

                                    Als je toch een electrische vin wilt plaatsen als zekerheid of vanwege ruimte gebrek dan wil je toch ook wat speling hebben kwa temp en de sensor niet helemaal onderin zetten met de kennis dat het water al 90 graden of meer is in het hele systeem en dat dan pas de electrische vin aanspring en je geen speling meer hebt,dan zou een keuze van wat hoger plaatsen toch logisch zijn zodat bv halverwege de koeler de temp oploopt tot 90 je de zaak aanstuurt wat extra te koelen ipv op het randje van oververhitting?

                                    Teminste zo heeft Opel gedacht met de plaatsing van de sensors neem ik aan,geen van 2 sensors zit in de buurt van de onderkant van de radiateur zoals hier word beschreven.
                                    En zo denk ik ook als Opel,liever als de mogelijkheid er is wat hoger bv halverwege de radiateur,als helemaal onderin.

                                    #17481906
                                    mr-turbo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      1 July 2004

                                      ik snap het niet, wat je nu met die 90 graden bedoelt, :wtf dan steek je er toch een schakelaar in van 85 graden als dat een probleem zou zijn ??

                                      en hoe warm het in de radiator is, is niet van belang.
                                      de temperatuur van de koelvloeistof die de motor ingaat dat is van belang

                                      Als de temp nu in de radiator bovenin / midden 100 graden is, maar door de rijwind hij wordt gekoeld tot 75 graden aan de onderkant, hoeft er toch geen fan te gaan draaien ?

                                      de beste plek zou zijn in de slang naar de waterpomp,
                                      alleen het nadeel wat je dan hebt, is dat als de motor wordt stopgezet de fan onnodig blijft nadraaien, omdat er geen circulatie is, en de radiator allang steenkoud is geblazen, maar de temp in de slang nog niet echt is gezakt

                                      #17481907
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        bovendien is in dit topic al gepost dat er in dit geval niet eens n mogelijkheid is

                                        om de sensor halverwege te zetten
                                        dus begrijp jou punt helemaal niet

                                        en net wat mr turbo zecht dan kun je gewoon n wat koudere sensor plaatsen

                                        maar om het verhaal af te sluiten de topic starter heeft het
                                        al klaar ;):thumbup

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.