Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Electrische fan met thermoswitch
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 mei 2009 om 17:22 #17209779
Ik wil een electrische fan bouwen in mijn GT in plaats van de vaste fan.
Op de site van dutch power trading vind ik verschillende diameters fans en verschillende thermoswitches (schakeltemperatuur).
Ik wil een draadbus onder in de radiateur solderen en daar een thermoswitch in draaien.
Heeft iemand enig idee hoeveel graad Celcius het inschakelpunt van de thermoswitch (voor temperatuur) zou moeten zijn ?
11 mei 2009 om 19:58 #17481891die van mij zit onder aan de radiateur en zit op 82 graden
11 mei 2009 om 20:38 #17481892Is dat niet wat te laag qua temperatuur. Bij een beetje auto slaat ie pas in bij ruim 100 graden maar dat is dus als het de radiator in gaat maar ‘t lijkt me niet dat die bijna 20 graden koelt.
Maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben:P11 mei 2009 om 20:44 #17481893AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik heb er 1 inzitten van 90 of 92 graden
en als je op de sloop ff een elecktrische fan van een volvo 850 haalt heb je n hele mooie grote fan
die heel waarschijnlijk aardig goeiekoper is als van dpt;););)
ik heb ook gewoon op de sloop n oud type radiateur gezocht
die nog koperen bakken had
waar zo,n moer ingesoldeerd zatdie moer weer gebruikt met n nieuwe schakelaar;)
12 mei 2009 om 19:31 #17481894Water/Koelvloeistof onder druk krijgt een ander kookpunt als water in de buitenlucht bij 100 graden kook in de regel,nu kan ik me herinneren dat water/koelvloeistof in een auto rond de 110 graden gaat koken,en dat moet ten alle tijden vermeden worden.
Een Monza met AC heeft 2 sensors in de radiateur zitten 1x voor de electrische koelvinnen in te schakelen en 1x om de ac uit te schakelen als het koelwater te warm is,ik dacht dat beide themoschakelaars rond de 95 graden,als je een thermo schakelaar wilt plaatsen zou ik um midden van de radiateur maken,onderaan is erg kritiek,dan is het het hele systeem al ruim 90 graden en gaat er al water van 90graden terug de motor in,de radiateur heeft onderaan geen goede koelende werking meer.
12 mei 2009 om 19:42 #17481895AnoniemLid sinds:
1 January 1970mooi verhaal maar bij een manta ascona en gt
kun je de sensor domweg niet halverwege zetten
omdat daar geen plek is om hem in te solderen;);)en aangezien de topic starter het op n gt wil monteren
is jou advies nvt:o;):P:P:Pbovendien werkt het onderin de radiateur ook prima heb het al dik 10jaar zo in m,n manta
zelfs bij zomers 30 graden en file rijden no problem;)
12 mei 2009 om 20:29 #17481896Ik zou ook efkes naar de autosloper stappen,veel goedkoper!
Heb steeds met een schakelaar gewerkt tesamen met de visco-fan,maar ik geef toe
dat ik met warm weer een half oog op m’n temperatuurmeter heb.
Heb vorige week nog een mooie fan uit een Renault 21 gehaald!17 mei 2009 om 06:35 #17481897Bedankt voor jullie advies en opmerkingen allemaal, hier kan ik mee verder. Eerst even meten en dan naar de sloop.
Is een fan eigenlijk blazend of zuigend te maken door enkel plus en min om te draaien?
zelf vond ik dit nog:
http://www.jawadde.nl/opelgt/forum/viewthread.php?tid=12324 mei 2009 om 09:00 #17481898AnoniemLid sinds:
1 January 1970vaak is dat inderdaad geen probleem om de draairichting te veranderen
maar ga maar eens zoeken naar 1 van een volvo 850:thumbup
20 juni 2009 om 12:25 #17481899Ben eigenwijs geweest, heb een fan van een Honda civic 92-95 gekocht, voor weinig.
Die kan voor de radiateur en past dan heel aardig in het voorste ‘schutbord’ of achter aan de radiateur vast, maar of dit laatste past moet de tijd leren, eerst moet de motor er dan weer in.
Ik weet niet of ik genoeg ruimte heb tussen motor en waterpomp poeli. Kan iemand dit meten: afstand radiateur tot waterpompfan van een GT 1900?
20 juni 2009 om 12:39 #17481900hoy,
Ik heb een 2.2i blok, maar dat maakt niet uit.
Ik meet 55mm tussen radiator en waterpomppoulie (daar zit dan de bestaande fan aan vast)Geert
20 juni 2009 om 14:17 #17481901origineel gepost door GSE,onderaan is erg kritiek,dan is het het hele systeem al ruim 90 graden en gaat er al water van 90graden terug de motor in,de radiateur heeft onderaan geen goede koelende werking meer.
onderin is juist de beste plek :jerry
ik heb ze op allerlei plaatsen gezet, zowel van boven als van onderen als in de slang van boven als in de slang van onder.
IN de radiator aan de (zuig) onderkant is de beste plek..wel de temp. schakelaar afstemmen op de thermostaat…
23 juni 2009 om 16:44 #17481902Onderin en gewoon zo’n messing moer uit zijn kunstof bak slopen en gat in je radiator glad schuren en erin solderen,met een dood normaal brandertje.
23 juni 2009 om 19:43 #17481903psies, of bij een radiator specialist een paar van die m22 bungs halen , kosten meestal niets (als je daar wel vaker komt dan) :D
23 juni 2009 om 20:31 #17481904origineel gepost door GSE
Water/Koelvloeistof onder druk krijgt een ander kookpunt als water in de buitenlucht bij 100 graden kook in de regel,nu kan ik me herinneren dat water/koelvloeistof in een auto rond de 110 graden gaat koken,en dat moet ten alle tijden vermeden worden.In een motor kookt ie pas rond de 125 (ongeveer he) maar nog niet bij 110.
Bij de meeste Opels zoals Corsa, Astra e.d. gaat de temp.meter net iets over de 100 graden voordat de fan inslaat. Blijft de vraag hoe betrouwbaar de temp.meter op ‘t dashboard is…..23 juni 2009 om 21:49 #17481905Okay meer als 110 graden koken geloof ik wel,der zat me nl iets bij van een graad of 10/15 meer als de normale 100graden waar water bij kookt,maar dat is dus iets meer,alleen vraag ik me nu af waarom Opel bij de modellen Commo C/Rekord E/Monza/Senator A met airco.
2 sensors in de radiateur heeft gezet als je een AC instalatie hebt de bovenste is voor inschakeling van de electrisch vin (A1 heeft 1 vin en 2 vinnen bij een A2) en de onderste die nog niet eens bij de bodem van de radiateur zit is er voor om de AC instalatie uit te schakelen (zo zitten ze bij mij geschakelt teminste) om oververhitting van de motor te voorkomen vanwege het extra vermogen wat de AC compressor vergt.
Als je toch een electrische vin wilt plaatsen als zekerheid of vanwege ruimte gebrek dan wil je toch ook wat speling hebben kwa temp en de sensor niet helemaal onderin zetten met de kennis dat het water al 90 graden of meer is in het hele systeem en dat dan pas de electrische vin aanspring en je geen speling meer hebt,dan zou een keuze van wat hoger plaatsen toch logisch zijn zodat bv halverwege de koeler de temp oploopt tot 90 je de zaak aanstuurt wat extra te koelen ipv op het randje van oververhitting?
Teminste zo heeft Opel gedacht met de plaatsing van de sensors neem ik aan,geen van 2 sensors zit in de buurt van de onderkant van de radiateur zoals hier word beschreven.
En zo denk ik ook als Opel,liever als de mogelijkheid er is wat hoger bv halverwege de radiateur,als helemaal onderin.24 juni 2009 om 07:55 #17481906ik snap het niet, wat je nu met die 90 graden bedoelt, :wtf dan steek je er toch een schakelaar in van 85 graden als dat een probleem zou zijn ??
en hoe warm het in de radiator is, is niet van belang.
de temperatuur van de koelvloeistof die de motor ingaat dat is van belangAls de temp nu in de radiator bovenin / midden 100 graden is, maar door de rijwind hij wordt gekoeld tot 75 graden aan de onderkant, hoeft er toch geen fan te gaan draaien ?
de beste plek zou zijn in de slang naar de waterpomp,
alleen het nadeel wat je dan hebt, is dat als de motor wordt stopgezet de fan onnodig blijft nadraaien, omdat er geen circulatie is, en de radiator allang steenkoud is geblazen, maar de temp in de slang nog niet echt is gezakt24 juni 2009 om 14:29 #17481907AnoniemLid sinds:
1 January 1970bovendien is in dit topic al gepost dat er in dit geval niet eens n mogelijkheid is
om de sensor halverwege te zetten
dus begrijp jou punt helemaal nieten net wat mr turbo zecht dan kun je gewoon n wat koudere sensor plaatsen
maar om het verhaal af te sluiten de topic starter heeft het
al klaar ;):thumbup -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.