Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › electrische achterklep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 juni 2010 om 21:08 #17222562
Ik heb een probleem met de electrische achterklep van mijn Vectra. Soms gaat hij maar gedeeltelijke dicht, soms helemaal niet en soms sluit hij normaal. Er is geen peil op te trekken. Iemand suggesties?
17 juni 2010 om 16:30 #17688980ik neem aan dat het om een vectra C gaat :)
spuit eens een halve bus WD40 in de loop mechanismes en de motors (zijn het er 1 of 2? :hmmz)
Denk gewoon dat er vervuiling optreedt.Ook op het motortje zelf zou ik goed veel spuiten dat het er lekker in trekt.
En de bekabeling eens nakijken of je geen kabelbreuk hebt of slecht contact in de stekker.
17 juni 2010 om 16:34 #17688981Is dat als je hem met de afstandbediening sluit ?
Kan zijn dat de batterij het niet meer trekt:hmmzJan
17 juni 2010 om 18:36 #17688982Het is idd een Vectra C. Het enigste wat zichtbaar is en niet afgeschermd zijn de schanieren. Deze heb ik al ingespoten met WD40. De cilinders zijn mooi afgeschermd. Ik heb het idee dat er een motor inzit aan de rechterkant omdat ik daar onderin een leiding zie die naar de cilinder gaat. Echter nog niet kunnen ontdekken waar de motor zit.
En het treed dus niet alleen op als ik klep wil sluiten met de afstand bediening dus de afstand bediening is ook uit te sluiten.
17 juni 2010 om 18:42 #17688983dan zal het spulletje toch uit elkaar moeten.
volgens mij zit er een schroef mechanisme in de cilinder.17 juni 2010 om 19:07 #17688984Het is gewoon een electrische katrol met staalkabel.
De rechter gasveer is een dummy. Is gewoon een holle pijp en de linker is een extra sterke gasveer.Vervolgt hij het sluitpoces als je de sluitknop weer indrukt?
Zoja kan het best zijn dat de microswitch in de achterklep vol water staat.17 juni 2010 om 19:22 #17688985origineel gepost door Laagvlieger
Het is gewoon een electrische katrol met staalkabel.
De rechter gasveer is een dummy. Is gewoon een holle pijp en de linker is een extra sterke gasveer.Vervolgt hij het sluitpoces als je de sluitknop weer indrukt?
Zoja kan het best zijn dat de microswitch in de achterklep vol water staat.Zit die staalkabel dan wel aan de rechterkant en gaat die dan het omhulsel van de gasveer in?
Meestal gaat hij een stukje omlaag en stopt dan om vervolgens naar een paar seconden weer omhoog te gaan. Maar ik heb dus al meegemaakt dat hij helemaal niets meer doet en soms werkt hij wel.
17 juni 2010 om 21:41 #17688986Rechts in de koffer zit de motor met katrol.
Daar wikkelt de staalkabel omheen.
Het lijkt mij dat hij in de obstakelbeveiliging schiet.
Maar of dat zo is kun je alleen zien op de tech 2.18 juni 2010 om 09:06 #17688987origineel gepost door Laagvlieger
Rechts in de koffer zit de motor met katrol.
Daar wikkelt de staalkabel omheen.
Het lijkt mij dat hij in de obstakelbeveiliging schiet.
Maar of dat zo is kun je alleen zien op de tech 2.Dat idee heb ik ook. Ik heb wel een OPCOM maar geen foutmeldingen kunnen vinden. Zou je dit ook met een OPCOM kunnen zien of alleen met de Tech 2? En als het ook met een OPCOM kan waar zou ik dat dan moeten zoeken?
18 juni 2010 om 12:25 #17688988Op com heb ik weinig ervaring mee.
Ik werk dagelijks met de TECH.
Vergeet niet dat Opel bepaalde gegevens niet vrijgeeft voor universele apparatuur. Die zijn dus alleen te zien met een TECH 2 en TIS licentie.Wat er moet gebeuren is gewoon alle sensorwarden van de achterklpe module bekijken. En op zoek naar afwijkingen.
Zonder dat te (kunnen) bekijken is het lang zoeken.Trouwens. Heb je al eens geprobeerd de accupool er even af te halen?
Dat helpt ook wel eens bij vage storingen :D18 juni 2010 om 13:12 #17688989Die vraag is al eens eerder voorbij gekomen.
Het systeem is gewoon ontregeld, dat gebeurt als iemand met de hand aan de klep gaat zitten duwen of trekken.
Oplossing is heel simpel. Gewoon op het knopje drukken en als de klep niet helemaal dicht gaat wachten tot hij weer open gaat.
Als hij helemaal open is weer opnieuw drukken. Dit blijven herhalen tot hij wel netjes dicht gaat.
Daarna klep weer open doen, en weer herhalen net zo lang tot de klep een paar keer achter elkaar goed open en dicht gaat.Daarna zou je nooit meer problemen moeten hebben, tenzij er iemand weer met de hand tegen de klep gaat duwen.
18 juni 2010 om 21:27 #17688990Ik heb de accupool losgemaakt maar ook dat helpt niet. Toen nog maar een keer (reeds meerdere malen) proberen uit te voeren wat yzf1kr beschrijft maar no go. Uiteindelijk bleef de klep open staan en deed helemaal niets meer. Accupool wederom los geen resultaat. Omdat het rijden met open achterklep ook geen optie was, klep met de hand dicht geduwd. Uur later wil ik weg rijden, gaat het lampje branden dat achterklep open staat en de kofferverlichting en nummerplaat verlichting gaan branden en blijven branden, ook gaat de achterklep niet meer open. Accuklemmen nog maar eens los gemaakt en er 15 minuten vanaf gelaten maar nog steeds blijft het controle lampje en de kofferverlichten en nummer plaat verlichting branden en gaat de klep niet meer open.
Ik heb nu de accupool er maar vanaf gehaald om te verkomen dat de verlichting de accu leeg trekt tijdens de nacht en ik wil morgenvroeg naar de VOD gaan om te kijken of zij raad weten. Hopelijk hebben ze tijd om er naar te kijken (zonder afspraak).
1 juli 2010 om 15:34 #17688991Zoals ik in Topic http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=112767&page=1#pid1702674 al heb aangegeven was bij mij de oplossing het vervangen van de potentiometer. Zit aan de rechterachterkant bij de motor van de achterklep. Deze potentiometer meet de weerstand die ontstaat als er iets tussen de klep en de carrosserie zit. De betreffende computer zorgt er dan voor dat de klep niet verder sluit. Na vervanging bleek dat er een erg hoge weerstand moet ontstaan wil het sluiten van de klep stoppen. Is dus gevaarlijker.
Ik heb diverse maanden met een dan wel en dan niet functioneren achterklep rond gereden. Hij was op enig moment al minstens twee weken niet van plan te sluiten toen ik op vakantie in Italie de Opeldealer maar bezocht.
Het leek alsof hij het fenomeen kende en blokkeerde quasi per ongeluk het openen van de klep. De achterklep sloot zich daarna weer. De achterklep functioneerde daarna weer een maand zonder problemen. Je staat dan voor gek omdat je bij een dealer bent terwijl de klep het gewoon doet.
Omdat de klep bij mijn vectra na een klein jaar weer slechter begint te functioneren vraag ik me af of er geen alternatieve potentiometer verkrijgbaar is. Blijkbaar houdt de originele Opel potentiometer het niet lang uit.
Weet iemand het productnummer? Een alternatieve leverancier van die product?1 juli 2010 om 17:51 #17688992origineel gepost door ait
Zoals ik in Topic http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=112767&page=1#pid1702674 al heb aangegeven was bij mij de oplossing het vervangen van de potentiometer. Zit aan de rechterachterkant bij de motor van de achterklep. Deze potentiometer meet de weerstand die ontstaat als er iets tussen de klep en de carrosserie zit. De betreffende computer zorgt er dan voor dat de klep niet verder sluit. Na vervanging bleek dat er een erg hoge weerstand moet ontstaan wil het sluiten van de klep stoppen. Is dus gevaarlijker.Ik heb diverse maanden met een dan wel en dan niet functioneren achterklep rond gereden. Hij was op enig moment al minstens twee weken niet van plan te sluiten toen ik op vakantie in Italie de Opeldealer maar bezocht.
Het leek alsof hij het fenomeen kende en blokkeerde quasi per ongeluk het openen van de klep. De achterklep sloot zich daarna weer. De achterklep functioneerde daarna weer een maand zonder problemen. Je staat dan voor gek omdat je bij een dealer bent terwijl de klep het gewoon doet.
Omdat de klep bij mijn vectra na een klein jaar weer slechter begint te functioneren vraag ik me af of er geen alternatieve potentiometer verkrijgbaar is. Blijkbaar houdt de originele Opel potentiometer het niet lang uit.
Weet iemand het productnummer? Een alternatieve leverancier van die product?Weet je wie de motor produceert?
Ik weet dat de meeste motoren (ruitenwisser, ruiten en schuifdak) van Dong Yang komen. Daar heb ik wel contacten, maar van de achterklep motor weet ik het niet.
1 juli 2010 om 18:01 #17688993Ga ik uitzoeken.
22 juli 2010 om 18:16 #17688994Mijn probleem is opgelost door de vervanging van de potmeter. De potmeter kost € 62,00. Blij dat ik de vervanging van het slot van € 500,00 zoals de VOD voorstelde niet heb laten uitvoeren.
22 juli 2010 om 19:02 #17688995Inmiddels is bij mij ook de potentiometer vervangen.
Kosten € 65,15 en € 27,50 uurtarief excl. btw.
Klep doet het nu weer. Hopelijk langer dan de laatste keer ± 11 maanden.yzf1kr
Het merk van de motor heb ik niet kunnen achterhalen.
Het merk van de potentiometer is STABILUS powerise.
Nummers 3381YW, 228/08 en 93 190 877.GM partnummer 1207384.
23 juli 2010 om 09:30 #17688996origineel gepost door de_som
Ik heb de accupool losgemaakt maar ook dat helpt niet. Toen nog maar een keer (reeds meerdere malen) proberen uit te voeren wat yzf1kr beschrijft maar no go. Uiteindelijk bleef de klep open staan en deed helemaal niets meer. Accupool wederom los geen resultaat. Omdat het rijden met open achterklep ook geen optie was, klep met de hand dicht geduwd. Uur later wil ik weg rijden, gaat het lampje branden dat achterklep open staat en de kofferverlichting en nummerplaat verlichting gaan branden en blijven branden, ook gaat de achterklep niet meer open. Accuklemmen nog maar eens los gemaakt en er 15 minuten vanaf gelaten maar nog steeds blijft het controle lampje en de kofferverlichten en nummer plaat verlichting branden en gaat de klep niet meer open.Ik heb nu de accupool er maar vanaf gehaald om te verkomen dat de verlichting de accu leeg trekt tijdens de nacht en ik wil morgenvroeg naar de VOD gaan om te kijken of zij raad weten. Hopelijk hebben ze tijd om er naar te kijken (zonder afspraak).
Alleen accuklem loshalen werkt niet. De accuklem loshalen en even verbinden met de andere accuklem was bij mij de oplossing bij een niet werkend dashboard instrumentenpaneel. Deze actie werd op zondagmiddag uitgevoerd door een monteur van de wegenwacht. Hij vertelde dat dit de manier was om de boordcomputer te resetten. Resultaat het instrumentenpaneel kwam weer tot leven.
Nu weet ik dat er verschillende boordcomputers in de Vectra zitten maar misschien het proberen waard.
Nadeel is dat dan de tellers van de verbruiksmeter op nul gezet worden. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.