El. spiegelverstelling en draadbreuken Zafira A (en Astra?)

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) El. spiegelverstelling en draadbreuken Zafira A (en Astra?)

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266044
    jeroegro
      Lid sinds:
      4 March 2012

      Ik had al heel lang geen werkende elektrische spiegelverstelling meer op mijn Zafira uit 03-2002. Bij deze auto schijnt het een kwaal te zijn dat de draadbomen naar de deuren kapot draaien. Daarom stelde ik het steeds maar uit, tot ik het schema te pakken kreeg waarop stond hoe het systeem werkt en waar welke spanningen gemeten konden worden. Het blijkt een zeer ingenieus schakelaartje dat steeds de + en – omwisslet van 4 motortjes, op/neer en in/uit voor de beide spiegels. Toen ik op klem 1 en 2 12 volt had gemeten maar de uitgaande spanningen niet goed kon vinden (door de zeer kleine pennetjes) zocht ik in de schakelaar zelf. Die heb ik uit het deurpaneel gepeuterd en de stekker losgenomen. Met een dun draadje pen 1 en 2 doorverbinden en aan een ohm meter gehangen, 1 of twee van de pennetjes 3 t/m 8 moeten doorverbinden bij het indrukken van een functie. Toenh bleek dat er geen geleiding plaats vond. Bij het uit elkaar halen bleek dat de contacten vervuild waren. Niet zichtbaar vuil maar vettig (leek wel plastic achtig) met contactreiniger toch weer aan de praat gekregen. T is maar een tip.

      Overigens, heeft iemand een tip om die rotte draadbomen in de achterstijlen te repareren. Hoe kan ik in de stijl komen en waar breken de draden meestal? Moet het deurpaneel er ook uit?

      #18235661
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Hallo ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn Zafira A. Het zijn inderdaad bekende euvels van de Zafira.
        Hier heb ik een paar foto’s met een klein beetje uitleg.

        Afgelopen weekend 2 defecten gerepareerd. Bij aankoop van de Zafira werkten de elektrische spiegels en achter ramen niet.

        – De Elektrische ramen hadden we snel kunnen oplossen omdat de contacten van de spiegels geoxideerd was. Even schoonmaken en de spiegels werkte zoals het zou moeten werken.

        – Het probleem van de achterramen hadden we ook redelijk snel gevonden op de bekende plek namelijk een kabelbreuk in de achterdeur rechtsachter. Zie foto’s.

        1.
        2.
        3.
        4.

        Deze kabelbreuk hebben we gerepareerd. Daarna alles getest en alles werkt weer zoals het zou moeten. :thumb

        Succes ermee.

        #18235662
        mikeuitscheveningen
          Lid sinds:
          8 August 2010

          @jeroegro wrote:

          Ik had al heel lang geen werkende elektrische spiegelverstelling meer op mijn Zafira uit 03-2002. Bij deze auto schijnt het een kwaal te zijn dat de draadbomen naar de deuren kapot draaien. Daarom stelde ik het steeds maar uit, tot ik het schema te pakken kreeg waarop stond hoe het systeem werkt en waar welke spanningen gemeten konden worden. Het blijkt een zeer ingenieus schakelaartje dat steeds de + en – omwisslet van 4 motortjes, op/neer en in/uit voor de beide spiegels. Toen ik op klem 1 en 2 12 volt had gemeten maar de uitgaande spanningen niet goed kon vinden (door de zeer kleine pennetjes) zocht ik in de schakelaar zelf. Die heb ik uit het deurpaneel gepeuterd en de stekker losgenomen. Met een dun draadje pen 1 en 2 doorverbinden en aan een ohm meter gehangen, 1 of twee van de pennetjes 3 t/m 8 moeten doorverbinden bij het indrukken van een functie. Toenh bleek dat er geen geleiding plaats vond. Bij het uit elkaar halen bleek dat de contacten vervuild waren. Niet zichtbaar vuil maar vettig (leek wel plastic achtig) met contactreiniger toch weer aan de praat gekregen. T is maar een tip.

          Overigens, heeft iemand een tip om die rotte draadbomen in de achterstijlen te repareren. Hoe kan ik in de stijl komen en waar breken de draden meestal? Moet het deurpaneel er ook uit?

          Zou u mij dat schema kunnen mailen?
          mhw35@hotmail.com

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.