Forumindex › Forums › Modellen › Astra › EGR klep vervangen of afsluiten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 november 2012 om 23:21 #17252980
Hallo!
Ik ben van de week bij de opeldealer geweest omdat mijn auto last had van vermogensverlies. Het leek soms alsof hij maar op 3 cilinders liep. De auto is uitgelezen en daar kwam een storing aan de EGRklep uit. Volgens de dealer moet ik deze laten vervangen wat mij 400 euro gaat kosten. Nu las ik ergens dat je de EGRklep ook af kan laten sluiten, er stond bij dat dit wel nadelen kan hebben voor bijvoorbeeld je katalysator.
Mijn vraag is of jullie mij kunnen vertellen wat de precieze nadelen nou zijn. En misschien kunnen jullie mij wat advies geven over wat ik het beste kan doen.Ik heb een opel astra G 1.6 16V uit januari 2002
Ik heb trouwens ook nog gelezen dat bij de meeste mensen het motorstoringslampje brand. Dit is bij mij niet zo.22 november 2012 om 23:51 #18076080Toevallig laatst zelf vervangen, nieuwe EGR klep via FSRS-opelwebshop.nl besteld, kostte me 8 tientjes met verzenden, en komt met een nieuwe pakking.
Klus was bij mijn motor goed te doen, heb een X16Xe blok ik de Corsa B.Weet niet of de EGR bij jou moeilijker of juist makkelijker te bereiken is.
23 november 2012 om 06:14 #18076081EGR zit onder de kunstof kap aan de rechter kant. Ik zou hem afdoppen hoef je geen nieuwe te kopen en als dat de oorzaak is ben je ook van je probleem af. Al denk ik dat op 3 ciliners lopen niet een egr probleem is.
23 november 2012 om 12:15 #18076082Kan me ook niet voorstellen dat een defecte EGR zorgt voor het lopen op 3 cilinders.
Kijk even bij de How-To’s bij ‘viercilinder benzinemotoren’, daar heb ik een how-to gemaakt voor het schoonmaken van je EGR, als je er dan een dichte pakking tussen stopt, is je EGR afgedopt.23 november 2012 om 13:33 #18076083Volgens de monteur bij opel was het lopen op 3 cilinders een logisch gevolg?
Ik vind jullie reacties supertof, maar ik ben echt totaal a-technisch. Ik wil het dus laten doen (vervangen of afdichten). Vandaar mijn vraag naar de eventuele nadelen van afdichten.23 november 2012 om 13:39 #18076084Hmm, ik zie het logische verband nog niet….de EGR zorgt ervoor dat je je uitlaatgassen “recyclt”. Als de klep blijft hangen, kan de motor uitvallen, maar lopen op 3 cilinders?
Maar het afdichten van je EGR is heel gemakkelijk. Hier heb je een how-to: viewtopic.php?f=150&t=157956 en hier voor het schoonmaken: viewtopic.php?f=150&t=157719
Je hoeft voor zulke dingen niet technisch te zijn, alleen in het bezit van wat basale gereedschappen en een gezond verstand.
23 november 2012 om 14:08 #18076085Heren, het werkt niet om een defecte EGR af te doppen. Een defecte EGR wordt sowieso opgemerkt, afgedopt of niet. Afdoppen is foppen maar dat geldt niet voor een defect iets.
Eerst zou ik een voordelige maar werkende EGR aanschaffen, daarna hardwarematig een afdoppakking aanbrengen. Zodat de problemen niet meer terugkomen. MAAR hoe nieuwer de Astra, hoe moeilijk het foppen is. De nieuwere electronica merkt alles op en zorgt voor motormanagement lampjes, erg irritant. De EGR moet dus ook softwarematig worden verwijderd.
Even informeren of de EGR hardwarematig en softwarematig verwijderd kan worden. Zo ja, de stappen van alinea 2 opvolgen.
MAAR! EEN AUTO DIE OP 3 CILINDERS LOOPT, KLINKT NIET ALS EEN DEFECTE EGR!
23 november 2012 om 17:28 #18076086Even uit interesse : heb je de X16Xel of de Z16XEP ?
Die eerste schijnt volgens de dealer wel afgedopt te kunnen worden maar die laatste niet ?23 november 2012 om 20:11 #180760872002 zal wel een Z16XE zijn, die is prima af te doppen..
de X16XEL is geleverd tot 2000
de Z16XEP is een twinport motor, die kwam pas in 2003Willem
23 november 2012 om 21:15 #18076088Heeft het afsluiten van de klep ook nog negatieve gevolgen bij de APK de 4 gasmeting?
23 november 2012 om 21:17 #18076089normaal niet
24 november 2012 om 10:09 #18076090Mannen, bedankt voor de reacties!
Hierboven schrijft iemand dat je eerst de EGRklep moet vervangen om hem vervolgens af te dichten. Is dat zo?
Ik heb inderdaad de Z1.6XE
Misschien loopt hij wel gewoon op 4 cilinders, maar ik heb in ieder geval vermogensverlies. Gisteravond een klein stukje gereden (5km) en dan valt hij onderweg twee keer uit. Past dit wel bij het verhaal van de EGRklep?Ik ben een vrouw en ik wil niet stigmatiseren, maar ik ben geen handige vrouw. Gezond verstand heb ik wel, maar een lamp vervangen is al lastig. Denk dus toch maar niet dat ik er zelf aan begin.
Kan natuurlijk wat mannen in mijn. Omgeving lief aankijken.25 november 2012 om 23:43 #18076091Kan iemand mij nog even vertellen of dat uitvallen wel verband houdt met de EGRklep?
Een vriend van me gaat de klep afsluiten. Onderdeeltje gehaald bij opelgarage. Moet ik dan bij opel de software nog aan laten passen? Want de een zegt van wel en de ander van niet.
26 november 2012 om 13:07 #18076092Valt die uit onder het rijden of bij het afremmen.
En laat de egr klep eerst afsluiten, kan je daarna gelijk zien wat er gebeurd.
Gaat er dan geen mm lampje branden , dan hoef je verder niets meer te doen. ;)26 november 2012 om 19:05 #18076093De auto valt uit bij het afremmen. Er brand nu ook geen lampje dus ik neem aan dat dit sowieso positief is?
Het blijft raar dat dealers zeggen dat het niet of misschien kan.26 november 2012 om 19:18 #18076094Dealer verkoopt liever elk jaar een nieuwe EGR, tenminste een aantal, sommige ook niet.
Maarja, voor zover ik weet blijft een afgedopte EGR die al storing gaf, storing geven…..
9 december 2012 om 01:01 #18076095EGR defect zorgt voor een stotter tijdens het rijden, het rijden op drie cilinders staat daar van los, een al defecte EGR klep blijft een storing geven (zelf na afdopping en/of schoonmaken), mocht deze schoongemaakt zijn en afgedopt (wat voor veel motoren zorgt voor een langere levensduur) en geen storingen geven na een reset, moet dit het einde zijn van deze storing.
Heb dit jaar daadwerkelijk een defecte EGR gehad en een nieuwe die zich niet liet afdoppen. Afdop pakking aangeschaft via opel dealer, toen dit geen oplossing mocht geven kreeg ik een interessante discussie van Opel monteurs onderling dat dit heeft te maken aan het type EGR wat geleverd is geworden. “Men spreekt” hier over Electrische EGR kleppen die waarnemen wanneer deze wordt afgedopt en hierdoor een storing geven. Mijn auto behuisd een X1.6XEL 16v. en gebruikt een EGR die niet af te doppen is.
Destijds heb ik samen met iemand anders een testrit gemaakt om haar mening te geven over dit probleem. Zij verweet dit aan Bougies/Bobine, Ik verweet vrijwel direct EGR.
Kwalen waren hetzelfde als hierboven, vermogensverlies, inhouden, stotteren, gevoel dat auto op 3 cilinders rijdt en op een bepaald punt afslaan.Meestal tussen versnelling 2-3 tussen de 2-3000 toeren.
Echter is het soms moeilijk feit van fictie te scheiden want er wordt veel geroepen, ook bij instanties die geacht worden dit feilloos te kunnen waarnemen.
Na het vervangen van mijn EGR waren mijn problemen in ieder geval opgelost, alleen was afdoppen geen optie. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.