Beste Opel (Vectra) liefhebbers,
Ik heb een Opel Vectra B uit ’98 met motor X16XEL, 1598ccm 100pk. Dit jaar nog op terugreis van wintersport is 1 van de uitlaatkleppen van de motor afgebroken en had ik ineens nog maar 3 cilinders over.
Na de nodige (financiële) afwegingen heeft maat beunhaas een revisie uitgevoerd (kop eraf). Afijn, lang verhaal kort, hij reed daarna weer.
Nu, half jaar later zit de Egr klep verstopt/vervuild en sluit hij niet meer wanneer dat moet en visa versa. Hoogstwaarschijnlijk door de olie lekkage (dat is iets erger geworden na de revisie, 1 liter per 600km) Nu gaf de garage man wat opties:
1) Egr klep dicht laten zetten
2) Egr klep schoon (laten) maken
3) Egr klep vervangen
Omdat het olie lekkage probleem z.g.a. niet te traceren is (lijkt mij?), zal de oorzaak van het probleem blijven. Dus oplossing 2 en 3 zijn vrij tijdelijk van aard.
Het probleem met optie 1 was volgens de garage man dat de Egr klep geen feedback geeft richting de boardcomputer. Die weet dus niet of hij dicht is. Dus het mengsel wat de motor denkt in te moeten brengen zal niet correct zijn als die denkt dat de Egr klep open staat.
Nu wilde ik graag even dubbelchecken of er echt geen mogelijkheid is om ervoor te zorgen dat de motor ‘weet’ dat die klep niet (nooit) open staat.
(die extra emissie zal mij een worst wezen
Verbeter mij in mijn aannames/uitspraken waar nodig en alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.