Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › egr klep schoonmaken corsa b X1.2XE (bj:1999)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2016 om 19:54 #17274915
Even het forum doorgespit, maar er staat niks geschreven over hoe je een egr klep kan schoonmaken van een corsa b met een X1.2XE motor erin.
Werkt het bij dit motor type hetzelfde als bij een 1.4, of is dit anders.
Na uitlezen bleek nu ook de egr klep een probleem te wezen (mm lampje blijft branden), en de monteur zei dat deze vervangen diende te worden.
Is dit niet eerst schoon te maken net als bij andere motoren??
En dient de pakking gelijk vernieuwd te worden, of kan de huidige blijven zitten(waarschijnlijk niet, ik denkende als leek).Alvast bedankt voor de reacties.
groet,
Mischa.8 januari 2016 om 14:24 #18307453Ik heb bij mijn auto dezelfde storing gehad.
Volgens mij was uiteindelijk niet de EGR klep, maar de luchtmassameter de boosdoener.
Mijn EGR is in ieder geval nog nooit vervangen.
De EGR van een x12xe is wel net ff anders dan die van een 1.4.Merk je tijdens het rijden dat ie stottert oid?
Als je op het forum zoekt op luchtmassameter (LMM) dan kom je zat topics tegen.Als je toch besluit om hem schoon te maken, zorg dan dat je idd een nieuwe pakking hebt (kost maar een paar euro), een fles koelvloeistof en een bus turbocleaner/remmenreiniger.
Denk alleen dat je er achter zal komen dat ie nog best mooi schoon is ;)succes :thumbup
8 januari 2016 om 14:29 #18307454Stekker van je lmm los halen kijken of je motor beter loopt en het zelfde voor je egr
9 januari 2016 om 15:38 #18307455Na het demonteren van de egr klep, bleek deze niet vies….maar vreselijk vies te wezen.
na een hoop vastgebakken troep weggehaald te hebben, en een hoop remmen reiniger gebruikt te hebben was de egr klep weer aardig als nieuw.
Egr klep ingespoten met wd40 en een nieuwe pakking geplaatst, en starten…..auto loopt weer als een zonnetje en het mm lampje is weer uit.LMM was al vervangen, net als de bobine….dus hopelijk blijft hij nu voorlopig uit.
Achteraf was het een werkje van niets, alleen de pakking was wat moeilijker te verkrijgen.
Deze bleek alleen via de dealer te verkrijgen te zijn.Probleem opgelost :D
bedankt voor de reacties en het meedenken.
Groet,
Mischa.10 januari 2016 om 09:54 #18307456Pakkingkjes, en andere kleine deeltjes zijn heel vaak helaas alleen bij de dealer te verkrijgen.
Mooi dat het gelukt is.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
12 januari 2016 om 11:56 #18307457@wim-v6 wrote:
Pakkingkjes, en andere kleine deeltjes zijn heel vaak helaas alleen bij de dealer te verkrijgen.
Mooi dat het gelukt is.
Maar die kleine deeltjes zijn dan ook bij de dealer vaak niet de hoofdprijs.
12 januari 2016 om 13:13 #18307458Nee, je moet er alleen even een blokje voor om
12 januari 2016 om 14:11 #18307459@Byjugo wrote:
@wim-v6 wrote:
Pakkingkjes, en andere kleine deeltjes zijn heel vaak helaas alleen bij de dealer te verkrijgen.
Mooi dat het gelukt is.
Maar die kleine deeltjes zijn dan ook bij de dealer vaak niet de hoofdprijs.
Het probleem was dat de lokale dealer ze niet had liggen, dus moest er voor uitwijken naar een andere stad.
Geld vindt ik niet het probleem, als het maar voorradig en goed is :thumb15 februari 2016 om 09:51 #18307460In ben ondertussen druk bezig om hem te demonteren en schoonte maken. Alleen krijg ik de dikke koel slang die op de egr zit niet los. Dit is toch de koel slang? Hoe krijg je deze los? Metalen klipje inknijpen met een tang alleen geen beweging.
15 februari 2016 om 10:49 #18307461Mooiste is een waterpomp teng inknijpen.
En de slang over de waterpomp proberen te draaien.
Hij blijft vaak aan de slang plakken omdat deze al jaren zo zit.
15 februari 2016 om 12:59 #18307462Eerst metalen klipje inknijpen en dan deze dan voorbij de aansluiting van de egr klep weer loslaten.
Daarna heb ik met een schroevendraaier(grote platbek) een beetje lopen frikken tussen de slang(uiteinde) en de egr klep….en dan met een draaiende beweging losgetrokken.Zoals Wim al aangeeft: de slang zit er een beetje aan vast gebakken.
15 februari 2016 om 16:03 #18307463Danku! Heb hem schoon gekregen en gesmeerd. Nu heb ik het gevoel dat mijn koelvloeistof niet lekker pompt, de bovenste slang die naar de voorkant loopt blijft koud volgens mij. Heb hem bijgevuld met anderhalf liter. Wat moet ik hier nog doen?
16 februari 2016 om 07:24 #18307464Effe op toeren houden tot de koelvin aanslaat, en vooral niet schrikken als de temperatuur richting of iets bocen de 100graden komt.
16 februari 2016 om 08:12 #18307465Yes heb ik gedaan is nu prima volgens mij. Zal vandaag nog even foto’s posten van de werkzaamheden. Danku!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.