Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › EGR klep inleren??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2011 om 14:17 #17237933
Hallo,
Ik wil aankomend weekend mijn EGR klep van mij Zafira 1.8 Bwjr 1999 even reinigen.
Het betreft hier een x18xe1 blok.
Moet de EGR klep na reinigen weer ingeleerd worden.
Zo ja kan ik met een nog niet ingeleerde EGR klep naar de dealer rijden (12Km) om hem in te leren.Waarom Reinigen:
Af en toe heeft hij bij het gas geven wat moeite om hem op te pakken tijdens het doorschakelen, met name in lager toerenrtal.
Trek ik de auto door naar 3500 a 4000 toeren, dan heb ik er geen last van.Of zijn er andere dingetjes die ik hiervoor even onder de loep moet nemen.
Er zijn overigens geen foutcodes tijdens het uitlezen.
Iemand een idee, laat het dan even weten.
27 juli 2011 om 20:04 #17881792vervelend of ja beter….dat er geen foutcodes zijn
anders had het nog aan je wervelklep kunnen liggen (al weet ik niet of je die hebt)
maar dan moet de foutcode P1112(61) naar voren komen
d.w.z. wervelklep vastgelopen
dan trekt ie ook niet zo lekker door als alleen bij hoge toeren.30 juli 2011 om 14:52 #17881793Wervelklep heb ik nergens kunnen vinden, ook niet in mij hoe sleutel je een Zafira uitelkaar boek.
Dus ik ga er vanuit dat die er niet zit.
Ik heb vandaag even onder de kap gesnuffeld.
De bouten van de egr klep zijn aardig verroest, dus dat zal lastig worden die heel eruit te schroevn.
Ik heb wel de dunne slang van de carterventilatie schoongemaakt, deze zat een beetje dicht aan de kant van de kleppendeksel, verder was deze open.
Ik heb meteen even een kudde dooie vliegen uit de luchtmassameter gehaald (luchtfilter was heel, dus hoe die er komen ik wete het niet)
Verder heb ik geconstateerd dat de gasklephuis donkerbruin was van binnen en aardig vet was.
Dus die wil ik van de week even lekker op gaan poetsen.
Moet deze opnieuw ingeleerd worden als deze terug geplaatst word na de grote schoonmaak??Het valt mij overigens op dat hij alleen soms inhoud als de buiten temperatuur boven de 20 graden is.
Onder de twintig graden heb ik er geen last van.
Als het regent en koud is zijn er totaal geen problemen.Ach zo blijven we lekker sleutelen.
Leuke vakantie vulling.30 juli 2011 om 15:40 #17881794@Cobus wrote:
Het valt mij overigens op dat hij alleen soms inhoud als de buiten temperatuur boven de 20 graden is.
Onder de twintig graden heb ik er geen last van.
Als het regent en koud is zijn er totaal geen problemen.Ach zo blijven we lekker sleutelen.
Leuke vakantie vulling.Dit probleem is volgens mij ook aardig bekend bij het Zafira A type
3 augustus 2011 om 08:11 #17881795Na het reinigen van de luchtmassa meter en de slangetjes van de carter ventilatie is het schokken nagenoeg weg.
Nu alleen nog even het gasklephuis en egr-klep reinigen.
Alleen is nog steeds de grote vraag, moeten deze weer ingeleerd worden als deze van het blok zijn geweest.3 augustus 2011 om 10:18 #17881796Je hoeft de EGR klep niet in te leren.
Deze kun je er gewoon afhalen en er weer opzetten.Gasklephuis schoonmaken is ook belangrijk, als deze vervuild is kunnen ze ook raar gaan reageren.
Greetzz
3 augustus 2011 om 14:02 #17881797Oke da’s mooi.
Maar het gasklephuis dan??
Ik haal alleen het gasklephuis van het inlaatspruitstuk, ff intern oppoetsen en er weer op??3 augustus 2011 om 14:45 #17881798Yep, gewoon schoonmaken en ook het pijpje van de carterventilatie open maken als deze verstopt zit.
3 augustus 2011 om 15:32 #17881799Klopt pijpje van de carterventilatie zit nagenoeg dicht.
Het leek mij ook niet verstandig deze schoon te maken als het gashuis er nog op zit, ivm met vallend aangekoekte olie in het inlaatspruitstuk.
Nu alleen even wachten op wat beter weer. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.