EGR klep en loeien na start…

Forumindex Forums Modellen Corsa EGR klep en loeien na start…

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    mavada

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post op dit forum.

Mijn vrouw heeft een Corsa B uit 2000 waarvan de egr klep soms kuren heeft (is uitgelezen bij de dealer)
      Motorlampje b gaat daardoor ook branden en hapert bij accelereren en start dan ook moeilijk.

Tevens is er bij de koude start een loeiend geluid te horen, lijkt op ventilator…bij warme start niet altijd…
      Heeft dit met de egr klep te maken of thermostaat?

Gr.

Mark

2e-c14nz

Welkom op het forum!

De stofzuiger die je hoort bij de koude start is de secundaire luchtpomp. Deze zuigt de eerste 90 seconden extra lucht aan waardoor de katalysator sneller warm wordt, dit is beter voor het milieu, de motor zal hierdoor ook iets meer toeren maken.

mavada

ok, bedankt voor je snelle reactie :thumb

Mbt de EGR klep, heb vluchtig hier gelezen hoe deze te verwijderen, maar kan nergens vinden hoe deze schoon te maken…is er een foto waarop de binnenkant van de klep zichtbaar is zodat ik kan zien wat ik schoon moet maken, of kan zien dat hij aan vervanging toe is?

corsabc20xe
          Deelnemer

viewtopic.php?f=150&t=157719

is wel een ander blok maar ja idee is hetzelfde

mavada

auto loopt nu constant op 3 cilinders bij starten, heeft dat ook met de egr klep te maken? vaak na herstart is het weer in orde…

mavada

heb vanmiddag en pakking gehaald om deze na het reinigen van de egr klep te monteren.
                echter, ik kan de egr klep niet vinden, volgens opel garage zitten ze bij sommige modellen dieper verborgen…
                iemand een idee of ik deze van bovenaf kan bereiken?
                Het betreft een corsa b 1.4 16v 14x

Smithy
                Deelnemer

http://corsa-novatuning.nl/nl/pdf/Tuning%20X14XE%20_%20X16XE.pdf
                  hier staat het ongeveer in uitgelegd, hopelijk heb je er iets aan..

joop1970
                  Deelnemer

Egr klep zit diep verborgen bij de x14xe. Inlaatspruitstuk moet eraf, voor het gemak je koelvloeistof vaatje en een hoop andere zooi. Ben je wel even mee bezig.

mavada

Bedankt voor de snelle reactie :thumb
                      Dus dan heb ik ook een nieuwe pakking nodig om het inlaatspruitstuk opnieuw te monteren?
                      Gaat het echt niet dmv alleen de koelvloeistofvaatje te verwijderen…?
                      is er programmatuur te vinden waarin dit stap voor stap wordt beschreven?

joop1970
                      Deelnemer

Zou eventueel wel kunnen maar is wel geklooi.
                        http://www.corsasport.co.uk/board/viewthread.php?tid=484749″ onclick=”window.open(this.href);return false;

staat ongeveer wat je moet doen, daar doppen ze hem gelijk ook af na het schoonmaken, nooit meer gezeik en mag voor de apk. Heel af en toe gaat het mm lampje dan branden maar dat hoort.
                        LEt wel, engelse auto’s hebben de accu op de plaats van het kvs vaatje zitten, dus is iets anders.

mavada

ja fantastisch, dit zocht ik nou net…bedankt!!! :thumb

mavada

wel grappig dat toen ik opel belde met de vraag of het mogelijk is om die dichte versie pakking te gebruiken hij antwoode dat dat niet mogelijk is omdat de egr klep dan helemaal niet meer werkt en de klachten blijven… :sleeping

joop1970
                            Deelnemer

Wel als je hem niet werkend terug zou zetten. ;) Dus goed schoon maken en dan is het opgelost. Dichte pakking kun je ook zelf maken van een stukje plaatstaal van redelijke dikte.

mavada

ah ok dus hij had wel gelijk, ik zit dus te slapen :sleeping
                                dus als ik er nu een dichte pakking tussen zet, blijft hij haperen, eerst schoonmaken dus.
                                dus de egr klep blijft werken ondanks dat hij dich zit met die pakking…snap ik niet…
                                enige onzekerheid is natuurlijk dat ik niet weet of hij werkt na de schoonmaak of dat er echt een nieuwe (gebruikte) op moet…maar dam weet ik in ieder geval hoe ik de nieuwe moet installeren.

joop1970
                                Deelnemer

Egr klep is zoals de naam al zegt een klep die open en dicht kan gaan om zo de uitlaatgassen te recirculeren naar de cilinders. Met de dichte pakking hou je het systeem voor de gek, klep moet dus open en dicht kunnen gaan anders heb je weer dezelfde foutmelding. Het kanaaltje heb je door de blinde pakking alleen afgesloten dus heb je geen uitlaatgas recirculatie meer.

Of hij helemala kapot is is moeilijk te zeggen, volgens mij kan je hem wel testen door er even 12v op te zetten maar dat weet ik niet zeker.

mavada

is het een bewegend deel, maw, moeten er delen bewegen na de schoonmaak of niet. niet dat ik iets forceer om het te laten bewegen en daardoor kapot gaat… :D

joop1970
                                    Deelnemer

Was bij mij niet het geval, heb er gewoon een bus remmenreiniger overheen gespoten icm een oude afwasborstel.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.