Forumindex › Forums › Modellen › Astra › EGR klep en gasklephuis schoonmaken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2013 om 10:15 #17259899
Ls.,
Ik heb een opel astra 1.6XEL uit 1996. Sindskort brandt het motorstoringslampje als ik op de snelweg rijd en het gas loslaat… Denk dat de EGR-klep vervuild is. Nu zou ik die zelf willen schoonmaken en het gasklephuis meteen ook maar. Heeft iemand een step-by-step plannetje over hoe dit moet?
Alvast dank!11 augustus 2013 om 10:32 #18166177Ik zou EGR afdoppen, daarna blijft het gasklephuis en inlaatspruitstuk een stuk schoner.
viewtopic.php?f=150&t=165591
viewtopic.php?f=150&t=157999Suc6!
11 augustus 2013 om 11:14 #18166178Dank voor de verwijzingen! Die had ik idd al gevonden…
Dan wellicht waar het om draait.
Onderstaande foto is waar ik nu ben. Maar waar zit nu de EGR en waar het gasklephuis :???:
Alvast dank…
http://www.corsa-novatuning.nl/images/1416tuning/powerbox/MP18.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;11 augustus 2013 om 11:27 #18166179Rechts het gasklep huis met het stukje zwarte slang erop. Links naast het gasklep huis zit de egr.
11 augustus 2013 om 11:30 #18166180
EGR is in rood aangegeven.
Gasklephuis ziet er zo uit en zou tussen luchtfilterbox en inlaatspruitstuk moeten zitten.11 augustus 2013 om 12:43 #18166181Top! Dank voor de info! Nu snap ik de opbouw van het geheel wat beter… maar nu het volgende: is er een makkelijke manier om het gasklephuis los te krijgen? Of dien ik hiervoor ongeveer de hele motor los te halen? Ik kan van bovenaf een tweetal torx schroeven zien zitten. Maar neem aan dat het gasklephuis met meerdere schroeven vastzit?
Alvast dank!11 augustus 2013 om 15:56 #181661824 torx schroeven, op elke hoek 1. 2 koelslangen en 2 stekkers. En probeer de pakking heel te houden.
Voor de egr: 2 torx schroeven en 1 stekker. En de pakking niet vergeten.
11 augustus 2013 om 17:06 #18166183Zie onderstaande foto’s…
http://imageshack.us/a/img580/9780/j0kt.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/a/img546/1807/jede.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/a/img546/1044/wdv2.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://imageshack.us/a/img706/6060/kpp4.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;Foto 1 is een overzichtsfoto waar ik het eerste deel van het inlaatspruitstuk heb verwijderd. Raden jullie aan ook het tweede deel te verwijderen? Zo ja… dit is heel wat extra werk naar mijn inschatting…
Foto 2: zijn dit de vier torx schroeven die je moet verwijderen?
of moet je juist de nu twee zichtbare torxschroeven verwijderen op foto 3?
Op foto 3 is links bovenin ook de EBR te zien toch?Alle hulp is welkom… Maar het lijkt erop alsof dit gasklephuis en de EBR klep op een fijne lokatie zitten…. :???:
Bij de nieuwere astra’s lijkt een en andere makkelijker uit te bouwen…
Graag suggesties over waar en hoe ik verder moet!11 augustus 2013 om 17:12 #18166184Je bent er bijna. Die 4 torx bouten loshalen (foto 2) en gaskabel loshalen (rechts op foto 2). Dan gasklep huis naar voren halen en de 2 koelslangen loshalen.
Foto 3 is idd de egr dat zijn 2 bouten.
11 augustus 2013 om 17:17 #18166185Beurjean! Dank voor je hulp! Moet je nieuwe pakkingen gebruiken of kan je met de oude volstaan?
Zal morgen wel even langs de dealer wippen anders!11 augustus 2013 om 17:26 #18166186De kans is groot dat je de pakking van het gasklephuis sloopt. Alleen deze moet je dan vernieuwen.
En ff kijken of je de egr er zo afkrijgt. Anders is daar speciaal gereedschap voor.
Voor de zekerheid kan je nog een bak onder de auto zetten en het koelvloeistof opvangen.
Btw. je heb er ook veel te veel voor losgehaald. Inlaatspruitstuk, en vacuumslangen was al bijna voldoende geweest :hmmz
11 augustus 2013 om 17:31 #18166187Ja… daar kom ik nu ook achter… Maar het zat naar mijn idee allemaal zo verstopt dat ik eerst dacht om deel 2 van het inlaatspruitstuk voor het ‘gemak’ er ook maar af te halen… ahum!
Maar goed… je leert zo nog is wat!
Wat voor gereedschap heb je dan nodig om de EGR er af te krijgen? Neem aan met een torx schroevendraaier dat het wel moet lukken?Trouwens, kan je de gasklep ook schoonmaken zonder het geheel eraf te halen??
11 augustus 2013 om 18:05 #18166188Voor de egr moet je even kijken of je torx schroevendraaier wel lang genoeg is om er bij te komen.
Je kan je gasklephuis er beter helemaal afhalen. Je weet nu hoeveel werk het is, dan kun je het maar beter goed doen ook. :thumbup
Heb je verder problemen met de auto? Valt hij uit als je de koppeling intrapt of schommelt het toerental…
11 augustus 2013 om 18:13 #18166189Nee… de auto doet helemaal niets raars… alleen het motorlampje gaat branden als ik op de snelweg het gaspedaal los laat… Het enige is dat de auto wel veel olie verbruikt. Maar een jaar geleden heb ik de koppaking vervangen en het een en ander gevlakt. Zal daar wel mee te maken hebben.
Enige trouwens, nu je het vraagt, is dat de auto slecht schakelt (het is een automaat) als de auto koud is. Dan blijft hij lang in z’n een of twee rijden voordat hij doorschakelt… hierbij hort en stoot de auto dan ook even…Ik ga morgen met hernieuwde moed het klusje dan maar klaren! Raad je aan om koelvloeistof op te vangen en terug te gieten of gewoon nieuwe fles erin?
11 augustus 2013 om 18:30 #18166190Het soepel schakelen van een automaat is erg afhankelijk van andere auto-functies. Een vervuilde egr kan dus invloed hebben op het schakelen van de automaat bak.
Via de automaatbak kunnen ook foutcodes in motor ecu komen. Maar dan knippert het lampje van de S of de logo van de automaat meestal ook. Misschien kun je een keer het oliepeil van de automaat bak controleren.
Misschien is het verstandig om hem een keer uit te laten lezen, dan kan je meteen de foutcodes laten wissen.
Als ik jou was zou ik de koelvloeistofslangen zoveel mogelijk naar boven houden, er loopt niet heel veel uit.
11 augustus 2013 om 19:28 #18166191Dank voor de tip! Ik zal morgen is gaan kijken naar het oliepeil van de automaat!
13 augustus 2013 om 05:44 #18166192Goed… duurde even maar het gasklephuis is schoon! Vies klusje zeg!
De EGR heb ik er niet af kunnen halen, dat ding zit in een onmogelijke hoek… Ga daar volgende week weer is mee prutsen… wat een ellende! Maar wel een uitdagend klusje…
Voor nu een andere vraag: met welk aanhaalmoment moet ik mijn inlaatspruitstuk weer bevestigen? Zijn drie schroefjes aan bovenaan, tweetal in het midden en een tweetal voorop. Of gewoon handvast?
Alvast dank!
Bas13 augustus 2013 om 13:08 #18166193Egr van een x16xel, kun je het beste voor op je knieen op het motorblok gaan zitten, dan kan je daar aan de achterkant komen. Voeten net voor de grille, knieen op het inlaatspruitstuk, klaar.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.