EGR klep defect

Forumindex Forums Techniek Ecotec EGR klep defect

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 237)
  • Auteur
    Berichten
  • #17289102
    johvdijk79
      Lid sinds:
      21 July 2006

      Goed, de EGR gevonden onder de kap. Nog ff rondneuzen, en voelen of de slangetjes allemaal vrij zijn. Wat blijkt, hangt er eentje los. Zo’n klein dun rotding bijna over het hoofd gezien. Nog ff wachten met afdoppen dus. Eerst een paar dagen met slangetje vast rijden, hahaha.

      #17289103
      danny
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        dinge heb ik er ook uitgehad

        eerts x duurde het me 2 uur, nu binnen 20 minuten heb ik hem eruit !!!

        #17289104
        Mathieu
          Lid sinds:
          9 October 2004

          Ik heb de pakking van de meriva al een paar maand klaar liggen alleen nog nie de tijd gehad. Mijn oud collega werkt bij de opeldealer in het magazijn en hij kwam er zelf mee. Maar mijn egr wordt steeds slechter volgens mij maar mn lampje brand nog nie.

          #17289105
          CorsaGSIdriver
            Lid sinds:
            4 January 2005

            ik had op pagina 3 ergens vermeld dat ik geen problemen had met mijn EGR maar dat was een jaar terug , ondertussen heb ik dus ook de bekende egr problemen en bij uitlezen kwam hij idd naar voren zetten deze storing:thumbdown

            nu ga ik morgen de EGR klep afdoppen , ik heb op het werk een rvs plaatje gevonden van 3 mm dik welke ik er tussen ga zetten .

            inlaatspruitstuk gaat er toch af aangezien ik deze inwendig ook even schoon wil maken .

            de enige vraag die ik nu nog heb is de volgende :

            het gaat bij mij om een corsa b gsi uit 1995 met een X16XE motor , mijn vraag bij deze is de volgende , gaat bij deze klep de plunjer naar binnen of naar buiten ivm met gaatje in het plaatje voor de plunjer waar over gesproken werd door corsa_gsi ;)

            wie o wie zou mij daar zo spoedig mogelijk antwoord op kunnen geven ?

            #17289106
            jelmoer
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 September 2005

              Hij gaat naar binnen open.
              Gaat volgens mij na het dichten wel mm lampje branden.
              Bij mij tenminste wel en een kant en klaar plaatje is maar 10 euro.
              En andere EGR klep er aan hangen werkt ook niet want de
              Feedback is volledig weg.
              Ik kan er helemaal naast zitten maar bij mijn x16xe is dit tot nu toe wel het geval

              #17289107
              dido
                Lid sinds:
                15 January 2006

                Maar ik heb bij mijn tigra van ’98 de egr afgedopt met z’n plaatje van de dealer maar nu gaat het mm lampje steeds branden ? Voor de rest rijd die super maar hoe kom ik van dat lampje af (heb al laten uitlezen en het is een egr-fout)

                #17289108
                Mano-16v
                  Lid sinds:
                  25 May 2006

                  Dat lampje gaat niet uit! Sterker nog, hij zal er alleen maar kutter van gaan rijden.

                  Enigste goeie oplossing is, alles reinigen; gasklephuis, inlaatspruitstuk en dan weer een goede egr eraan hangen. Dan zal deze weer als een zonnetje rijden.

                  Als je he gasklephuis eraf haalt doe gelijk je koelvloeistof verversen. Werkt zoveel makkelijker en check je stotionair regelaar.

                  #17289109
                  jelmoer
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 September 2005

                    Origineel gepost door Mano-16v
                    Dat lampje gaat niet uit! Sterker nog, hij zal er alleen maar kutter van gaan rijden.

                    Enigste goeie oplossing is, alles reinigen; gasklephuis, inlaatspruitstuk en dan weer een goede egr eraan hangen. Dan zal deze weer als een zonnetje rijden.

                    Als je he gasklephuis eraf haalt doe gelijk je koelvloeistof verversen. Werkt zoveel makkelijker en check je stotionair regelaar.

                    Beste antwoord wat er is!!:thumbup
                    Allemaal ekutec!!

                    #17289110
                    masterchris50
                      Lid sinds:
                      15 December 2004

                      wie kan mij helpen met mijn kapotte EGR klep van mijn corsa 1.4 16v uit 98. uiteraard tegen een vergoeding, wel in omgeving rotterdam

                      mvg chris eland

                      #17289111
                      henkjan_80
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 December 2006

                        Bij de oude Ecotecs kun je de egr volgens mij probleemloos afdoppen bij sommigen gaat inderdaad het mm lampje branden maar waarom??? dat weet ik ook niet.
                        Ik dop ze af met een op maat gemaakt stuk kentekenplaat. Gaat gewoon goed.
                        De nieuwe motoren (Z motoren bijv. Z16XE) regelt de egr naar buiten toe dus deze kun je niet afdoppen. Als je handig bent kun je deze evt. wel foppen dan moet je kop wat het gat afdicht eraf zagen (spanning op de buitenste pootjes zetten dan komt ie naar buiten) en dan probreren iets op het plunjertje te lassen zodat ie een aanslag heeft bij het naar binnen gaan. Doe je dat niet dan gaat het lampje branden.

                        En ik weet of het al behandeld is: De functie van je egr is een verlaging van het brandstofverbruik (alleen bij benzine motoren!). Doordat de egr opengezet wordt moet de gasklep verder open om genoeg zuurstof aan te voeren. Hoe verder de gasklep opent hoe minder pompverliezen er zijn hoe gunstiger het brandstofverbruik (lees hoe groter het rendement, daarom heeft een diesel ook een hoog rendement (geen gasklep))

                        #17289112
                        jsgsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 July 2004

                          @henkjan_80

                          De functie van de EGR is gewoon de verbrandingstemparatuur omlaag brengen door zuurstofarme lucht (uitlaatgas) terug te voeren de cilinder in hierdoor gaat de verbrandingstemparatuur omlaag waardoor de NOx uitstoot (stikstofoxide) verlaagd wordt.

                          Het brandstofverbruik gaat juist omlaag als je de EGR afsluit.

                          #17289113
                          henkjan_80
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2006

                            jsgsi: Je hebt gelijk voor wat betreft dieselmotoren. Omdat die met hogere drukken werken krijg je NOx uitstoot wat ze inderdaad willen voorkomen.
                            Het verhaal wat ik er neer heb gezet over lager brandstofverbruik is de theorie. Of het in de praktijk zo werkt weet ik niet (niet echt mee bezig geweest) ‘k heb de egr’s zelf regelmatig afgedopt (beroepsmatig) idd omdat die dingen slecht liepen e.d.

                            Wat Mano 16v zei over software aanpassen e.d.: Dat kwam voor bij de Meriva’s. Daar kon je het motorstuurapparaat programmeren zonder EGR. Deze bleef dan wel zitten maar je trok de stekker eraf. Het brandstofverbruik daalde daardoor nog wel aardig hoorde ik van diverse klanten (van 1:10 naar 1:12) dus dan zou je gelijk hebben, jsgsi.
                            De auto’s die nieuw van de fabriek kwamen, waren idd voorzien van een plaatje ipv een egr klep

                            #17289114
                            jaccomega
                              Lid sinds:
                              10 January 2006

                              heb gisteren m`n egr klep afgesloten!!hoop dat ik merk aan m`n brandstofverbruik,want die is de laatste tijd nog al opgelopen!
                              of zou het ook aan m`n open luchtfilter kunnen liggen dat hij nogal veel gebruikt?
                              ik heb een omega 2.5 v6

                              greetz jacco

                              #17289115
                              Mano-16v
                                Lid sinds:
                                25 May 2006

                                Sommige auto’s gaan idd meer verbruiken als er een open filter op zit, misschien kan je proberen je comp. te resetten zodat deze op de nieuwe waardes kan reageren.(als dat al helpt….)

                                Maar misschien ligt het aan je rechtervoet omdat je het aanzuiggeluid toch wel onbewust gaaf vind. :hmmz

                                #17289116
                                jaccomega
                                  Lid sinds:
                                  10 January 2006

                                  hoe kan je die resetten?:hmmz
                                  ik heb ook wel best zware voet ,maar hij is ineens nogal veel gaan gebruike!!:o
                                  en dan moet ik op den duur een paar biertjes minder gaan drinken in het weekend:cry:cry omdat m`n omega zo graag een slokje lust!:P:P

                                  #17289117
                                  Mano-16v
                                    Lid sinds:
                                    25 May 2006

                                    Meestal is een 15minuten de accupolen los al voldoende, echter als het verbruik explosief is gestegen kan het geen kwaad om em uit te laten lezen….welicht een verkeerd werkende lambda….geen zwarte rook? of zwarte vlekjes achterop je bumpert?

                                    #17289118
                                    jaccomega
                                      Lid sinds:
                                      10 January 2006

                                      ga ik dat eens proberen,hoop dat het helpt!
                                      voor de rest geen zwarte rook ofzo!

                                      #17289119
                                      CorsaGSIdriver
                                        Lid sinds:
                                        4 January 2005

                                        nou heb ik een tijdje terug bij mijn auto een corsa B gsi uit 1995 met een X16XE ecotec blok de EGR klep afgesloten met een plaatje zoals hier uitgelegd is .

                                        Maar ,…..

                                        als ik nu op de snelweg of op een 80 kilometer weg rijd en ik rijd gewoon rustig is er niks aan de hand , maar trap ik tussendoor het gas even in voor een inhaal manouvre of iets dergelijks , dan gaat zodra als ik het gas dan loslaat het motormanagment lampje branden :hmmz

                                        ik ben hiermee naar de garage geweest en heb em uit laten lezen en er komt wederom EGR klep uit rollen :hmmz

                                        Nu vraag ik mij af wat ik verkeerd heb gedaan , ik heb een volledig dicht plaatje er tussen gezet , zit hier misschien de fout ??? want begin nu aan mezelf te twijfelen of er nu wel of niet een gaatje in het plaatje moest voor de plunjer :hmmz

                                        Het verbruik is de afgelopen tijd ook erg gestegen , bij normaal gebruik 1 op 9 bij beetje sportief rijden 1 op 6 tot 1 op 7 :o

                                        kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn , ik heb gehoord dat de meeste ecotec blokjes bij 150.000 kilometer snel minder worden , en ik zit nu op 153.000 kilometer , dus ik hoop niet dat ik aan de beurt ben :thumbdown

                                        niemand die mij verder kan helpen ????

                                        wat mij wel opgevallen is , ik rijd nu 2 dagen met een uitlaat die in een scheiding ligt .

                                        de voorpijp en de tussenpijp liggen uit elkaar en mijn auto maakt dus een pokke herrie , maar in deze 2 dagen rond gereden te hebben met een lekke uitlaat , heb ik mijnmotormanagmentlampje niet meer gezien :hmmz

                                        iemand hier misschien een verklaring voor ????

                                        #17289120
                                        bramm
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          22 September 2005

                                          ik rijd met mn x20xev normaal nog 1 op 10, alleen sinds een tijdje stottert de auto ff en loopt ie af en toe beroerd, ben bang dat ik nu ook de lul ben met mn ErGeR klep

                                          #17289121
                                          CorsaGSIdriver
                                            Lid sinds:
                                            4 January 2005

                                            wat mij wel opgevallen is , ik rijd nu 2 dagen met een uitlaat die in een scheiding ligt .

                                            de voorpijp en de tussenpijp liggen uit elkaar en mijn auto maakt dus een pokke herrie , maar in deze 2 dagen rond gereden te hebben met een lekke uitlaat , heb ik mijnmotormanagmentlampje niet meer gezien

                                            iemand hier misschien een verklaring voor ????

                                            #17289122
                                            sw16v
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 July 2004

                                              is jou lambda sensor niet stuk? aangezien jou verbruik ook!
                                              lambda hoeft geen foutcode te geven..

                                              #17289123
                                              CorsaGSIdriver
                                                Lid sinds:
                                                4 January 2005

                                                maar het plaatje is wel goed dan ??

                                                een volledig dicht plaatje , want de 1 zegt hij moet helemaal dicht en de ander zegt dat er in het afdop plaatje een gat bij de plunjer moet , ik wil graag weten hoe en wat want na de zomer gaat het blok uit de auto om gereviseerd te worden , dus dan kan ik overal goed bij :D

                                                lambda sonde kan ik natuurlijk eens proberen te vervangen , maar ik vind het zo vreemd dat bij uitlezen telkens de EGR naar voren komt :hmmz lambda en EGR zitten toch een heel end uit elkaar , hoe moet ik die link dan zien ????

                                                #17289124
                                                Thunder
                                                  Lid sinds:
                                                  8 January 2007

                                                  voor zover ik het begrepen heb geeft lambdasonde nauwelijks een mm-lampje, dus dat zal het wel niet zijn.

                                                  Heb verder ook al dik een jaar het probleem van een oplichtend mm-lampje als ik het gas indouw. Bijna altijd rond de 5000rpm grens springt die dan aan. Verder geen enkel probleem merkbaar, trekt nog steeds goed door en alles en meestal gaat na een tijdje lampje ook weer gewoon uit (en weer aan en weer uit) Stil staan voor stoplicht of file gaat ook altijd weer lampje uit.

                                                  Zou dat idd toch de egr kunnen zijn? en is die voor een Z14XEP ook te dichten / te omzeilen?

                                                  #17289125
                                                  NOVA-1.2
                                                    Lid sinds:
                                                    1 July 2004

                                                    Ik heb bij de dealer een plaatje gehaald om hem af te doppen. Hoewel ik hier lees dat dat plaatje een aantal mm dik moet zijn, is mijn plaatje nog geen mm dik…????
                                                    Hebben ze mij een verkeerd plaatje meegegeven?

                                                    #17289126
                                                    NOHAN
                                                      Lid sinds:
                                                      11 May 2007

                                                      Het grote EGR Topic….:cry

                                                      Bij het optrekken bij het stoplicht wil mijn Astra G Sport Station van 1998 wel eens ongelooflijk inhouden, zeg maar bokken. Dit is dan zo erg en onverwacht dat je bijna op het puntje van de stoel zit als hij dit doet.
                                                      Als ik op tijd de koppeling intrap kan ik daarna verder rijden.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 237)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.