Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › EGR klep defect
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 april 2005 om 09:02 #17289052
Nu heb ik van het weekend gezocht naar die EGR bij mijn Vectra 1.8 16V, maar ik kan hem niet vinden (zal wel dom zijn dat ik hem niet zie, maar goed).
Heeft er iemand een plaatje waar die zit ? Of kan dat beschrijven ? Ik wil hem afdoppen onder het motto beter voorkomen dan…..
27 april 2005 om 10:11 #17289053Let wel, jekan niet bijiedere motor de EGR afstoppen.
Bij bv bepaalde motoren wordt bij het deceleren, de egr klep 100% opengestuurd, hierna wordt het vacuum gemeten in het inlaatspruitstuk.
Zie het stuurapparaat geen vacuumverschil, zal er een defectmelding worden gezet.
Ook bij alle motoren met een MAF sensor in de aanzuigbuis, zal het mis gaan.
Gevolg, ook een foutcode.
Er is voor bepaalde type motoren wel een aangepaste software, voor het afstoppen van je EGR.
Dus advies van mijn kant uit, stop niet zomaar je EGR klep af, dit kan meer problemen veroorzaken dan je wenst.Mvg P
9 mei 2005 om 16:51 #17289054Oorspronkelijk gepost door blacklight
De operatiei s geslaagd en de patient is genezen ! Ik heb opeens een andere auto ! Dass ist jah toll supergeilklasse !Wat heb je voor motor erin liggen? De x16xe? ik laat het nl donderdag doen icm reinigen van de injectoren:)
10 mei 2005 om 16:09 #17289055Oorspronkelijk gepost door 5chaap2k
ik weet niet wat voor blok je hebt maar bij de x14xe en x16xe moet je het complete inlaatspruitstuk eraf halen (klotewerk) en de gasklep loshalen om erbij te komen.Honza, doet t om die reden alleen nog maar icm met powerboxinbouw omdat je net zoveel werk hebt.
ik heb er nu een mooi rood plaatje overheen zitten :thumbup
foto foto foto van dat rooie plaatje :D:D:D
12 mei 2005 om 16:09 #17289056Zo gister mijn auto weggebracht en vandaag weer gelukkig opgehaald van de garage.
Heb even met ome monteur gepraat. Hij was verrast hoe schoon de injectoren waren toen hij ze eruit haalde. De injector van cilinder 3 gaf iets andere waarden dan de rest vertelde hij mij. Nou hij heeft ze een nacht in de reinigingsweek gezet en vandaag ultrasoon gereinigd. Daarna heeft hij ze weer mooi erin gezet.
Verder heeft hij me nog het gasklephuis schoongemaakt, omdat dit helemaal was aangeslagen met kool (afkomstig van de egr). Als derde heb ik gevraagd de EGR te dichten. Dit heeft hij met een “propje” gedaan. Hierme, zo vertelde hij me, heeft hij hem mechanisch afgesloten waardoor de ECU niks ervan merkt. Tot nu toe nog geen meldingen gehad, maar de EGR is wel dicht Bij dit soort EGR kleppen kon hij het ook dichten met een soort propje en hoefde hij geen plaatje te gebruiken.
Ik merk iig wel dat hij iets ronder loopt, daarmee wil ik zeggen dat hij in de terugloop (gas loslaten) minder abrupt loopt. Verder is hij bij abrupt gas intrappen iets feller daar. Heeft zich dus geloond zou ik zeggen.
Van het prijskaartje moest ik al helemaal lachen, make my day!!!! Deze hele reparatie/schoonmaakbeurt kostte me letterlijke 62.06
11 januari 2006 om 17:24 #17289057Origineel gepost door phoenix
hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:
58 51 970suc 6!!!
Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz….
En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????
Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.
Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:wors12 januari 2006 om 15:30 #17289058Origineel gepost door Corsa_GSi
FF ter info
Er zit 2 jaar garantie op een EGR!!!!!!!!!!!!!!1 :vertagDaar kwam ik dus achter toen ik die van heb laten vervangen vorige week. :argue
Ik was dus 2 maanden te laat :argueEen een plaatje maken is niet moeilijk, je neemt een stuk plaat (beetje dik) en neemt een egr-pakking, deze leg je erop en je snijdt een stukje plaat in dezelfde vorm eruit. Vervolgens maak je een gat hierin om de zuiger/plunjer te kunnen laten bewegen. Zit erbij mij nu ook tussen, werkt perfecto :wors
Met dank aan de dealer (Dekker Krimpen) die het voor me gefixed heeft, zo blijft me nieuwe EGR tenminste echt nieuw. :wors
Servaas
Ik heb een plunjer die naar binnen trekt, dan hoef je toch geen gat te boren, dan kan er toch een dicht plaatje overheen???
13 januari 2006 om 19:53 #17289059Iemand toevallig ookal een X16XEL afgedopt??? Ik heb vernomen dat dit mogelijk niet samen ging met de software.
19 januari 2006 om 07:53 #17289060wordt je nox uitstoot dan nie te hoog, kweet nie of iemand daar iets om geeft:angel
19 januari 2006 om 14:00 #17289061X16XEL zou zelfde blok moeten zijn als X16XE, dus waarschijnlijk op dezelfde manier. :hmmz
En dat je uitstoot van iets hoger wordt, so what het scheelt nu 300 euro om de 2 jaar :vertag
Daar heb ik wel wat extra uitstoot voor over ;)
Een getuned blokkie stoot sowieso al veel meer uit :D19 januari 2006 om 17:58 #17289062Origineel gepost door Monza
Origineel gepost door phoenix
hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:
58 51 970suc 6!!!
Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz….
En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????
Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.
Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:worsIk weet niet of dat plaatje past van een meriva.
denkt t wel, de voet vand de egr is bijna altijd hetzelfde ongeveer.
Bij de X16sz / X16szr kun je zonder problemen de EGR afdoppen, deze zit op het inlaat tussen de motor en injectie huis, is dat zwarte ronde ding met die stekker erop.
Ik maak zelf de plaatjes altijd.
Ik heb bij de x16sz / x16szr nog nooit problemen gehad met het afdoppen mbt het oplichten van MM lampje.
evenals nog nooit problemen mbt afdoppen bij de vectra-B 2.5 v6 (x25xe)
Willem
21 januari 2006 om 15:42 #17289063loop ook met het idee om mijn egr af te doppen
bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).
ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).
gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.
heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.
dus heeft het zin bij een x25xe?22 januari 2006 om 12:32 #17289064Origineel gepost door corsasport
Iemand toevallig ookal een X16XEL afgedopt??? Ik heb vernomen dat dit mogelijk niet samen ging met de software.jeps ik heb hem dicht met een plaatje. dat plaatje zit op de z16se motor van de meriva.
ik heb hem nu ruim een jaar dicht en heb veel minder last van vervuiling. loopt nog steeds mooi en gallopeert niet. Ook de uitstoot voor apk is goed.
en ook het mm lampje brand niet natuurlijk moet je wel de stekker op de klep laten zitten anders gaat het wel fout.
maar dat ie naar het dichtmaken niet meer zou lopen of starten is grote lulkoek.
gr thijs
24 januari 2006 om 21:12 #17289065Origineel gepost door Monza
Origineel gepost door phoenix
hierbij nog ff het beloofde bestel nummer:
58 51 970suc 6!!!
Bij de opel dealer in dokkum (friesland) wisten ze nergens wat van (kon helemaal niet zijden ze (de EGR afkoppelen met een plaatje) dan zou de motor niet meer starten enz….
En het artikelnummer konden ze ook niet, maar bij Engelsma & wijnia in leeuwarden konden ze het artikelnummer wel alleen wisten ze niet het verhaal van afdoppen?????
Heb een astra X16iSZ 8v daar kan dat plaatje van de meriva toch ook tussen (heb een electrische egr zonder drukslangetje, hij zit gewoon op de inlaatspruitstuk.
Graag jullie advie & bedankt voor de tip:wors:worsIk heb bij mijn Vectra x16sz de EGR afgesloten naar aanleiding van dit topic, dankzij het plaatje dat Phoenix eerdr in dit topic noemt met bestelnummer,
Bij opel vullings in oirschot besteld, die kerel daar had nog nooit van het plaatje gehoord, maar toch besteld voor me.
Paste perfect!Ik heb gewoon wat langere bouten gebruikt (zoveel langer als het plaatje hoog is) en zo de egr gewoon terug geplaatst met stekkertje er op.. rijd er nu ong. een half jaar al zo mee, en is er ook gewoon mee goed gekeurd,
en waar het om ging, het storingslampje is nooit meer aangegaan en ook geen haperingen dus ik vind het wel best zo..
13 maart 2006 om 15:28 #17289066is dit dezelfde EGR klep zoals bij VW op de TDI motoren zit? die wordt hier op het werk wel veelvuldig bij de leasebakken afgeblind met een home made blindplaatje. EGR staat hierbij voor Exhaust Gas Recirculation klep en hij gooit dus eigenlijk bij vollast uitlaatgassen terug in het inlaatspruitstuk, waardoor de motor “geremd” wordt en de cilinders niet volledig met verse zuurstof en brandstof gevuld worden. op zo n TDI scheelt het ongeveer 10 pk schijnt. het zit erop omdat bij de typegoedkeuring van een motorblok bepaalde waarden behaald moeten worden die later bij de APK nooit meer bekeken worden.
zit dit ook op een ecotec 2.2 16V?
26 maart 2006 om 11:07 #17289067Origineel gepost door vectra 24V
loop ook met het idee om mijn egr af te doppen
bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).
ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).
gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.
heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.
dus heeft het zin bij een x25xe?die dealer mag dan wel eens terug op curcus.
de egr word nl maar tot 80% van het motor vermogen aangestuurt, daarboven is ie gewoon dicht.
9 april 2006 om 09:29 #17289068Kan bij een Corsa 1.4 16v uit 2002 ook de EGR dichtgemaakt worden met een plaatje?
B.v.d.
BTM
10 april 2006 om 16:55 #17289069Origineel gepost door miraltje
Origineel gepost door vectra 24V
loop ook met het idee om mijn egr af te doppen
bij de dealer zeiden ze dat de temperatuur omhoog gaat en er gaten in je zuigers kunnen branden;).
ik geloof ze niet echt hierin maar was volgens hun zo bij zwaardere motoren als je flink gasgeeft(als de klep dicht is;)).
gaat om een x25xe en volgens mij zit de egr bovenop bij de achterste rij cilinders en is volgens mij makkelijk zelf iets tussen te fixen.
heb er geen problemen mee maar als hij er soepeler door gaat lopen wil ik het wel proberen mits er geen schade optreed natuurlijk heb best een zware rechtervoet:D.
dus heeft het zin bij een x25xe?die dealer mag dan wel eens terug op curcus.
de egr word nl maar tot 80% van het motor vermogen aangestuurt, daarboven is ie gewoon dicht.
ja dat dacht ik dus ook, geloofde er ook geen snars van.
was btw bij vriens in breda, ze staan volgens mij wel goed bekend.
maar ik ben wel benieuwd of hij echt soepeler gaat lopen als ik hem afdop. heb er nog nooit problemen mee gehad en ben dus nog wat afwachtend, maar is volgens mij makkenlijk zelf te doen op een x25xe, kan eventueel ook zelf een passend plaatje maken.
greetz vectra 24v12 april 2006 om 08:42 #17289070Kom net terug uit Bergen op Zoom… rijdt de rotonde op bij de Super de Boer in Roosendaal, gaat mijn accu lampje branden en mijn olie kannetje (lampje) mijn toerenteller zakt, dus ik zet de radio uit… trap de gas in… Geen reactie, dus ik opnieuw starten, niet starten.. nog paar keer proberen, ja toen liep tie weer…. iemand een idee wat het kan zijn, dacht zelf aan de nokkenas positiesensor….. Kan dat schokken ook verklaren, mijn pa heeft dit met zijn Vectra X20XEV ook gehad.
Iemand een idee.. Dacht zelf de EGR, maar nu tie ook uitvalt, heb ik zo mijn bedenkingen.. Oja MM lampje gaat NIET..! Branden.
12 april 2006 om 12:05 #17289071De EGR is dus sterk vervuld.. en de LFR klep..? Iemand dat ooit weleens schoongemaakt..?
12 april 2006 om 16:10 #17289072Zie topic bij tigra forum… EGR vervangen
Lfr ga ik vant weekend doen.
Wel vreemd dat je allemaal lampjes krijgt die er niks mee te maken hebben, als egr is zal eerder storingslampje gaan branden.
13 april 2006 om 10:03 #17289073Origineel gepost door BTM
Kan bij een Corsa 1.4 16v uit 2002 ook de EGR dichtgemaakt worden met een plaatje?B.v.d.
BTM
Niemand???
14 april 2006 om 14:10 #17289074Origineel gepost door custom
De EGR is dus sterk vervuld.. en de LFR klep..? Iemand dat ooit weleens schoongemaakt..?Heb op dit moment ongeveer hetzelfde met de Vec 2.0 16v van mn vriendin. Mijn ervaring is dat zowel bij een kapotte nokkenassensor of krukassensor de motor nog wel loopt (dan moet de andere sensor nog wel goed zijn). Alleen houdt hij even in (best heftig toen in in Duitsland 200 reed kopte ik zowat de voorruit eruit) en dan gaan het lampje aan. Dit lampje gaat pas uit bij opnieuw starten. Opnieuw starten wil wel een heel lang duren.
Bij een vervuilde stationairregeling loopt de motor onregelmatig stationair, soms zelfs afslaan. Vooral bij het intrappen van het gas en dan loslaten of bij het intrappen van de koppeling bij remmen bijvoorbeeld. Hij slaat dan net niet af en schommelt even in toeren. Gewoon ff schoonmaken en doet het weer prima.
Maar nu slaat hij zomaar af als hij stationair loopt. Dan loopt hij even stationair (bijvoorbeeld 10 seconden) en dan slaat hij zonder pruttelen of stoten uit. De toeren zakken gewoon naar nul. Er zijn geen storingen opgeslagen in het MM, dus ik verdenk eigenlijk de EGR-klep. Deze schoongemaakt en ook de stationairregeling en ik krijg m nu niet meer afgeslagen. Maar mn collega adviseerde de EGR af te sluiten, dus toch maar ff een plaatje maken denk ik. RVS 1 of 2 mm moet toch prima zijn of ALU 2 mm?
Toch :swear met een auto met nog maar 80000 op de teller!!
17 april 2006 om 20:49 #17289075Origineel gepost door custom
De EGR is dus sterk vervuld.. en de LFR klep..? Iemand dat ooit weleens schoongemaakt..?jawel,want nieuw kost ie 140 eurotjes.
zit als je voor de auto staat links aan het gasklep huis onder de gasklep positie sensor.
als je hem gaat schoonmaken, moet je gelijk het gasklep huis ook meenemen, dat is 1 vieze drap.
1 mei 2006 om 17:56 #17289076Beste mannen, voor jullie allen foto’s van het EGR plaatje dat ik heb gemaakt voor de Vec x20xev:
Allereerst het plaatje van 1 mm RVS dat ik heb gemaakt op basis van de pakking. De twee gaten zijn afgedicht, want in dit geval gaat de plunjer naar binnen.
Hier de EGR klep met hiertussen onderop het de pakking en hierbovenop het plaatje:
Gebruik geen Alu dames en heren, er is kans dat het hete uitlaatgas het alu laat smelten. Het druppelt dan zo je kop in. Succes!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.