EGR, gashuis met stappenmoter schoonmaklen

Forumindex Forums Modellen Tigra EGR, gashuis met stappenmoter schoonmaklen

• Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    720511650

Ik wil a.s. woensdag m`n EGR, gashuis en stappenmotor schoon gaan maken. Een aantal dingen vallen mij op de laatste tijd aan m`n tigra, die in dit forum af vaker omschreven zijn.

– olie lamplampje flikkerd af en toe.
      – de motor is al twee keer afgeslagen bij het remmen.
      – hij loopt wat onregelmatig stationair.
      – had gisteren zomaar even een verhoogd toerental.
      – houd af en toe in (lijkt wel smoren) als ik mijn snelheid wil verhogen (van 100 naar 120).
      – mm-lampje brand maar nu ook af en toe m`n ABS-lampje.

Ik heb `t forum af afgespeurd en heb al heel wat antwoorden op mijn vragen maar voor de zekerheid stel ik er hier nog een paar………

– Hoe lang duurt het ongeveer (dan weet ik of ik er `s morgens al aan moet beginnen om `s avond klaar te zijn).
      – heb ik nog iets nodig voordat ik eraan begin (nieuwe pakkingen, rubbers e.d.)
      – moet er nog iets worden afgesteld als alles weer in elkaar zit.
      – waar kan ik alles het beste mee schoonmaken (WD-40, remmenreiniger e.d, kan ik onder water met een brillo-ponsje schoonmaken)
      – hoe weet ik of de stappenmotor goed werkt (ik dacht gezezen te hebben dat er in principe geen beweegbare onderdelen aan zitten).

Kaneda
      Deelnemer

de stappen motor zit in het gasklephuis;)
        de is als het ware een omloopkanaaltje waar een soort afsluitertje in zit waardoor de motor iets smoort
        je ziet het heel snel als je voor het stop licht staat, toerental zal steeds op en neer gaan1500 tot 1000rpms
        egr is lastig
        koop dan gelijk een dicht plaatje zodat je hem afdopt zodat je hem nooit meer schoon/problemen mee krijgt
        dit is een redelijk lastig klusje om dat hij tegen schutbord en motor in zit tussen cilincer 1 2n 2 in zit
        via koelvloeistof tank te verwijderden kun je er net niet lekker bij;)

Kaneda
        Deelnemer

NR 5^

720511650

Ik denk dat ik er maar lekker op tijd mee begin. Ik heb verder weinig te doen dus neem er maar de tijd voor. Eerst nog even kijken of ze bij de Opel-garage zo`n dichte pakking verkopen.

Ik had al eerder gelezen dat het vloeistofreservoir in de weg zit, dus die haal ik ook maar helemaal weg.

Kaneda
            Deelnemer

je kunt hem aan de kant duwen
              voor een eerste keer zou ik een drupje locktide of kit op egr + pakking doen
              ik mag namelijk niet meer in een straat komen in wommels(frl)

het :swear :argue :fy1 :thumbdown :cry werd de buurt wat te veel toen ik de egr verving

DeMeistah
              Deelnemer

@Kaneda wrote:

je kunt hem aan de kant duwen
                voor een eerste keer zou ik een drupje locktide of kit op egr + pakking doen
                ik mag namelijk niet meer in een straat komen in wommels(frl)

het :swear :argue :fy1 :thumbdown :cry werd de buurt wat te veel toen ik de egr verving

hahaha ooooh ik weet PRECIES waar je het over hebt :jerry

maar je moet die hele buis van onder (meest simpele naam ben em ff kwijt :angel ) eraf halen en je kvs tankje eraf of opzij duwen, dan moet je er met een paar slangenbewegingen bij kunnen

720511650

Toch stiekem wel een :fy1 werk.

Maar nu weer alles eenmaal op z`n plek zit rijd ie weer als een trein. Ook m`n mm-lampje is ervan uit gegaan. Dat ik een bult met smeerboel aan zou treffen maar dit sloeg wel alles (zie de fotokes)

Gasklephuis zat bijna dicht.

Omdat alles toch weg was kon ik idd redelijk goed bij de EGR, die dus ook maar eraf gepeutert. Ook deze zat redelijk vol zwarte prut en de plunjer zat helemaat vast.

Ook de stappenmotor aan m`n gasklephuis eraf gehaald. Ook deze zat redelijk vol zwarte zooi.

Op het einde van het verhaal zagen mijn handen er net zo uit maar hij rijd weer zoals het hoort.

Kaneda
                  Deelnemer

ooooh dat gasklep huis das wel heel triest

hij rijd denk ik nu tien x beter!

gertjuh1968

zo hey……….dit had ik niet verwachtdat het zo smerig kon zijn.
                      maar goed het rijd weer super !
                      :thumb

Dominic

die was best aan een schoonmaakbeurd toe zeg ;) haha

zit er trouwens een pakking tussen de gasklep oid die vervangen moet
                        worden?

720511650

Tussen het gasklephuis en de bevestigingssteun zat een papieren pakking. Op zich kwam alles goed los en bleef de pakking heel. Ik heb `m wel met wat vloeibare pakking teruggezet.

utregone

Zo dat ziet er vies uit zeg

Kan je misschien een how to maken van wat je gedaan hebt?

720511650

Ja hoor geen probleem…………….. ik zat er wel even de tijd voor moeten nemen. Ik heb alleen niet veel foto`s genaakt tijdens het sleutelen.

utregone

Oh dat zou top zijn!
                                Ik wil de boel ook gaan schoon maken, maar moet dan wel ff weten hoe ik het moet aanpakken en welk gereedschap ik nodig heb. Ik zie je how to graag tegemoet!

720511650

Je heb op zich niet veel of speciaal gereedschap nodig.
                                  Wat je wel nodig hebt is veel zin en geen haast (ik had wel pen en papier nodig om op te schrijven waar ik alle slangen en stekkers van los had gehaald :vertag , maar dat zal wel aan m`n geheugen liggen. Op het einde van het verhaal hield ik 1 slang over waarvan ik niet meer wist waar die thuis hoorde :hmmz .)

Al ie klaar is laat ik het hier weten……heb er eigenlijk nog weinig tijd voor gehad, ben al wel een eindje op weg…ik maak `m in Word en plak de tekst (hoop ik)

utregone

Haha, ondertussen deontbrekende slang gevonden hoop ik?

Zou top zijn als je dat zou willen maken. Ik kan mijn tigra in mijn garage kwijt dus ff een weekend inplannen en dan moet het hopelijk wel lukken :)

utregone

Kan iemand op bovenstaande misschien helpen?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.