Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › EGR-cheater gemonteerd, SAI verwijderd. OPHELOST!! (x14xe)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 juli 2016 om 19:39 #17277271
Hoi mensen,
Ik ben al lange tijd van plan de EGR af te doppen van mijn corsa x14xe.
Gevolg hiervan is dat er af en toe een motorstoringslampje gaat branden. Opzich niet erg, maar ik denk dat ik me daar op termijn aan ga irriteren.
Nu kwam ik dit tegen op ebay: een EGR-“cheater”.
http://m.ebay.com/itm/02-EGR-Cheater-Simulator-Opel-Vauxhall-X14XE-X16XEL-X16SZR-X16XE-X16SZR-Z16XE-/171079593944?nav=SEARCH” onclick=”window.open(this.href);return false;Voor iets minder geld staat hij er ook op zonder de pakking.
Is dit het dan?
De manier om van die rot EGR af te komen op een X14XE zonder MM-lampjes te krijgen?Ik ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met dit spul, of iemand die een beetje in de elektronica zit en kan verklaren of dit mogelijk is.
Bij voorbaat dank.
Bart5 juli 2016 om 20:21 #18322541kunt er beter een nieuwe opzetten ( of een goed werkende 2e handse)
http://www.gm-tuningparts.nl/product/opel-corsa-b-egr-klep-x12sz-x14sz-c14se-x14xe-x16xe-2/” onclick=”window.open(this.href);return false;
en dan een blind plaatje er tussen zodat gassen er niet doorheen kunnen
dan ben je er ook vanaf..
ik kan je zo niet zo snel zeggen of een cheater goed werkt op je x14xe..bij de diesels schijnen ze te werken..
5 juli 2016 om 20:27 #18322542Ik vind het nogal een duur onderdeeltje als ik de functie er toch van wil blokkeren. En bovendien heb je dan alsnog een MM-lampje af en toe omdat de egr geen luchtstroom meet.
5 juli 2016 om 20:50 #18322543Heb er bij mij een blindplaatje op zitten samen met een cheater. In het begin veel gehad dat de EGR veel met een foutcode naar voren kwam. Vorige eigenaar had het gemonteerd.
Na het goed aangesloten te hebben, wat inmiddels al een half jaar terug is, nooit meer een storingslampje gehad. :thumb
5 juli 2016 om 21:14 #18322544@basss27 wrote:
Heb er bij mij een blindplaatje op zitten samen met een cheater. In het begin veel gehad dat de EGR veel met een foutcode naar voren kwam. Vorige eigenaar had het gemonteerd.
Na het goed aangesloten te hebben, wat inmiddels al een half jaar terug is, nooit meer een storingslampje gehad. :thumb
Oke thanks!
Ik ga deze toch overwegen dan. Valt qua aansluiten wel mee, de handleiding staat op internet. Ik vind dit dan toch wat netter, dan met zo nu en dan een MM-lampje. Het is wat duurder, en praktisch nut heeft het niet. Maar ik hoef tegelijkertijd niet uit te leggen waarom er af en toe een lampje gaat branden als iemand mee rijdt.
5 juli 2016 om 21:28 #18322545lol.. gewoon zeggen : dat lampje brand om te laten zien dat het lampje werkt :P
5 juli 2016 om 21:50 #18322546Een Cheater doet hetzelfde als een EGR afdoppen.
De X14XE X16XE X16XEL controleert de EGR middels de stroming ervan.
Deze stroming is er niet en zal er nooit zijn, als de EGR afgedopt is of middels een Cheater is uitgeschakeld.
Ofwel inlaat onderdruk zal nooit overeen komen met die bohorend bij de Computer geregelde EGR klep stand.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
5 juli 2016 om 21:50 #18322547@wim-v6 wrote:
Een Cheater doet hetzelfde als een EGR afdoppen.
De X14XE X16XE X16XEL controleert de EGR middels de stroming ervan.
Deze stroming is er niet en zal er nooit zijn, als de EGR afgedopt is of middels een Cheater is uitgeschakeld.
Ofwel inlaat onderdruk zal nooit overeen komen met die bohorend bij de Computer geregelde EGR klep stand.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
dus met andere woorden.. gewoon een werkende EGR erop schroeven…
5 juli 2016 om 22:23 #18322548@wim-v6 wrote:
Een Cheater doet hetzelfde als een EGR afdoppen.
De X14XE X16XE X16XEL controleert de EGR middels de stroming ervan.
Deze stroming is er niet en zal er nooit zijn, als de EGR afgedopt is of middels een Cheater is uitgeschakeld.
Ofwel inlaat onderdruk zal nooit overeen komen met die bohorend bij de Computer geregelde EGR klep stand.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
De cheater bestaat uit een zogenaamde simulator die tussen de map de sensor en ECU, en naar de EGR-klep. Deze simulator simuleert dus de gegevens van de EGR-klep om de computer te laten denken dat alle luchtstromen kloppen:
Klinkt allemaal redelijk plausibel :jerry
Er zit ook een dichte pakking bij, dus het is juist de bedoeling om de EGR af te doppen, maar de computer te laten denken dat hij zijn functie nog volledig heeft.
5 juli 2016 om 22:45 #18322549nouja wat wim-v6 bedoeld is dat een cheater geen flow kan waarnemen… dus als de waardes niet kloppen van de cheater die de ECU zou moeten ontvangen dan ga je alsnog problemen krijgen
6 juli 2016 om 09:21 #18322550Rij al een jaar rond met een cheater en blindplaatje op een X16XEL en nog nooit een lampje of storingscode gezien. Prima oplossing en niet meer dan een half uurtje werk om het er netjes op te zetten.
Belangrijk om te weten is ook dat de cheater niet alleen via de EGR stekker met de ECU praat, maar je ook je signaal van je MAP sensor dient om te lussen via dit ding (1 draadje, zoals in het schema hierboven). Daarmee ondervangt de cheater het probleem wat Wim V6 hierboven omschrijft, waarbij de inlaatdruk niet overeenkomt met de flow van de EGR.
Overigens is mijn blok in grote lijnen gelijk aan de X14XE (ook Multec-S) dus het zou mij verbazen als het bij een X14XE wel problemen op zou leveren
6 juli 2016 om 10:54 #18322551Oke, tot dusver 2 mensen die dit systeem gebruiken, en geen last meer hebben van MM-lampjes. Super!
Ik ga dit toch maar bestellen en inbouwen komende week.
Bedankt voor de reacties:)6 juli 2016 om 13:00 #18322552De cheater neemt ook de Map sensor in de Maling lees ik, dan ga je je afstelling van de ontsteking en inspuiting dus afstellen op een werkende EGR, terwijl deze er niet is.
Dat kan leiden tot een te arm mengsel (te warme verbranding).
Zal in 99 van de 100 gevallen goed gaan.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
6 juli 2016 om 14:01 #18322553Nog best een hoop geld voor zo’n kastje.
Ben benieuwd of het bij de TS gaat werken, misschien overweeg ik het dan ook wel voor de Astra.6 juli 2016 om 17:50 #18322554@wim-v6 wrote:
De cheater neemt ook de Map sensor in de Maling lees ik, dan ga je je afstelling van de ontsteking en inspuiting dus afstellen op een werkende EGR, terwijl deze er niet is.
Dat kan leiden tot een te arm mengsel (te warme verbranding).
Zal in 99 van de 100 gevallen goed gaan.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Zou de lambdasonde waardes een te arme mengsel niet moeten voorkomen?
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
6 juli 2016 om 19:16 #18322555Ik heb hem besteld. Met het vlakke plaatje erbij.
Ja inderdaad vrij prijzig. 42 euro heb ik betaald. Maarja als ik op deze manier de EGR kan omzeilen én ervoor kan zorgen dat er geen MM-lampje brandt ben ik tevreden:)7 juli 2016 om 13:00 #18322557@wim-v6 wrote:
De cheater neemt ook de Map sensor in de Maling lees ik, dan ga je je afstelling van de ontsteking en inspuiting dus afstellen op een werkende EGR, terwijl deze er niet is.
Dat kan leiden tot een te arm mengsel (te warme verbranding).
Zal in 99 van de 100 gevallen goed gaan.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-miniNaar je ervaring met de vet gemaakt opmerkingen van WimV6 ben ik helemaal benieuwd, omdat ik op mijn auto met LPG rijdt en dat verbrandt al anders natuurlijk :hmmz
9 juli 2016 om 07:58 #18322556Ik ben benieuwd of het je bevalt Bart.
9 juli 2016 om 10:31 #18322558Ik ben zelf ook benieuwd ja. Maandag of dindsdag komt het zootje binnen. Als het even lukt dinsdag ook inbouwen.
Ik wil gelijk kijken of ik de secundaire luchtpomp weg kan krijgen.9 juli 2016 om 11:42 #18322559Die kan weg.. Is met de apk niet vereist…
9 juli 2016 om 12:16 #18322560@bart-gsi wrote:
Die kan weg.. Is met de apk niet vereist…
Daarom inderdaad. Alleen wat ik allemaal loskan halen en wat ik af moet doppen moet ik even goed uitzoeken. Heb op het forum al wat dingen gevonden.
Kan natuurlijk ook gewoon de stekker loshalen.9 juli 2016 om 12:27 #18322561Gewoon alles eraf trekken scheelt weer gewicht
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
9 juli 2016 om 12:52 #18322562@ivartje wrote:
Gewoon alles eraf trekken scheelt weer gewicht
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
Oke ik dwaal hiermee een beetje af van het originele topic, maar ik heb even wat foto’s gemaakt aangaande de secundaire luchtpomp.
Die 2 bouten losnemen om de hele pomp te verwijderen ga ik vanuit? Maar dan de volgende dingen..
Dat potje, die kan er denk ik af, als deze vervolgens afgedopt wordt, maar die de rest op de onderste afbeelding. Kan dat allemaal eraf en afgedopt worden?9 juli 2016 om 13:58 #18322563idd kan er allemaal af..
in het gat van het spruitstuk een tap draaien en een korte bout erin doen..
weet alleen niet als je de pomp afkoppelt of je een MML krijgt…
er zitten dacht ik 2 stekkers aan..9 juli 2016 om 14:03 #18322564Haha laat ik dat nou juist niet willen. Om die reden ook de omslachtige oplossing voor de egr.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.