EGR al afgedopt?

Forumindex Forums Modellen Astra EGR al afgedopt?

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255282
    Roberts
      Lid sinds:
      25 November 2012

      Ik heb vandaag mijn EGR eens aan een nadere inspectie onderworpen en daar vallen me 2 dingen op.

      – Het ding lijkt veel ouder dan de rest van de motor, alsof deze al eens vervangen is.
      – Er zit een metalen plaatje tussen waar een pijl op staat.

      Zie foto’s, kan ik hier concluderen dat mijn EGR al is afgedopt?
      Wil hem wel losschroeven maar als het niet nodig is en iemand herkent het metalen plaatje dan graag! :D

      Bij voorbaat dank!

      #18105469
      DarkNL08
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 March 2010

        Dat metalen plaatje is een pakking, volgens mij is het niet te zeggen of hij wel of niet afgedopt is.
        Die pakkingen zien er (zeker indien gemonteerd) gewoon hetzelfde uit…

        Even losdraaien, weet je het zeker! 5 min. werk…

        #18105470
        HarrieAstra
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 October 2012

          Idd, zoals gezegd. 2 imbusjes en je weet het!
          Was minder werk geweest als het berichtje hier posten!

          Ik heb overigens mijn ‘eigen’ pakking gemaakt voor de EGR, zodat de plunjer nog wel op en neer kan.
          Andere gat heb ik dicht gelaten. Geen storingen of brandende MM lampjes!

          #18105471
          Roberts
            Lid sinds:
            25 November 2012

            Oke goed plan,..
            Kan ik die metalen pakking gewoon pakking hergebruiken of moet ik een nieuwe halen?

            #18105472
            Opeltje17
            Deelnemer
              Lid sinds:
              18 January 2012

              Kan je gewoon hergebruiken mits je hem niet stuk maakt.

              #18105473
              Martijn17
                Lid sinds:
                16 January 2013

                heb een vraagje
                wat doet die EGR ?
                En waarom afdopen?

                #18105474
                DarkNL08
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 March 2010

                  EGR klep zorgt ervoor dat uitlaatgas (wat nog onverbrande brandstof bevat) weer wordt “ingespoten”.. Efficienter dus.
                  Maar de klep kan blijven hangen, daardoor MM-lampje (storing) geven..

                  Afdoppen kan alleen als de EGR het juist prima doet. Je kan hem dan met een dichte pakking ‘blokkeren’, je stelt hem in feite buiten werking. Maar omdat hij prima werkte op het moment van afdoppen zul je geen MM-lampje meer krijgen.

                  Afdoppen wordt dan tenslotte gedaan om in toekomst kloterij met de EGR te voorkomen.

                  #18105475
                  Roberts
                    Lid sinds:
                    25 November 2012

                    Toch nog een beetje huiverig om EGR los te schroeven aangezien auto nu loopt als een trein.
                    Wat zijn de voordelen? Minder brandstofverbruik? Betere respons op gaspedaal?
                    Ik heb iig geen storing en het werkt allemaal perfect zo, toch schijnt het beter te zijn ding te verwijderen of af te sluiten,..
                    Hoe zit dat met rijden op LPG? Ik laat een prins vsi2 systeem eind deze maand inbouwen, moet ik die EGR vóór die tijd verwijderd hebben? wat is slim? Ik lees zoveel verschillende dingen over het afsluiten van de EGR, ook dat de brandstoftoevoer door de ecu dan ontregeld raakt en eea opnieuw geprogrammeerd moet worden? http://www.verboom.net/info/speedster/20070729/index.html
                    Ik heb zoiets van if it ain’t broken don’t fix it? Maar als het voordeel oplevert wil ik het wel ‘broken’ maken :)
                    Wat moet ik nou doen met dat ding? Door teveel aan info heb ik geen idee meer wat wijsheid is.

                    Bij voorbaat dank voor goede raad.

                    #18105476
                    xladage
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 July 2008

                      Het afdoppen is per motor-type verschillend.
                      Sommigen kan je gewoon zonder problemen afdoppen. Sommigen moet gereset worden, sommige kan je niet afdoppen, of moeten uit de computer geschreven worden.
                      Er is dus niet zoiets als “EGR afdoppen” in het algemeen.

                      De EGR zorgt zoals gezegd dat uitlaatgassen (deels) opnieuw het verbrandingssysteem worden ingestuurd. Dit gebeurt alleen bij lagere toeren (op de snelweg staat de EGR dicht).
                      Omdat deze uitlaatgassen verbrandingsresten bevatten vervuilt de motor. De EGR zelf, maar eingenlijk het hele inlaatsysteem vervuilt hierdoor, er komt een zwarte aangekoekte laag te zitten.
                      Daarnaast zorgt het er voor dat de EGR klep op een gegeven moment niet meer goed kan bewegen of sluiten.

                      De vervuiling en mogelijk vermogen verlies wat gepaard gaat met het niet goed sluiten van de EGR klep is de reden waarom je er vanaf wil.
                      Als je EGR probleemloos afgedopt kan worden zou ik het je altijd aanraden. je auto gaat er nooit slechter van rijden, hooguit beter (of je merkt er niks aan).

                      Overigens is het slechter rijden door de EGR per auto verschillend. Sommige mensen hebben na 10.00km al een vervuild systeem waardoor de auto niet lekker rijdt, sommigen hebben na 100.000 km nog nergens last van.

                      #18105477
                      DarkNL08
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 March 2010

                        :thumb :thumb

                        #18105478
                        RISL
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          24 January 2011

                          Heren, er staat ook een how-to over het schoonmaken/afdoppen in de how-to sectie > viercilinder benzinemotoren.

                          #18105479
                          slopelrijder
                            Lid sinds:
                            3 April 2011

                            vraag…..ik heb bij 120.00 al een keer de egr vervangen ivm continu storingen…..( y 2.0 dth )

                            nu begint het mmlampje weer te branden en hij houdt in….( noodloop?)
                            voor mijn gevoel hetzelfde als toen….
                            kan ik het bij mijn diesel ook “zomaar” afdoppen???
                            ( astra G station 2004 y2.0 dth automaat…245.000 op de teller)

                            wel heb ik 3 weken terug de oliedruksensor vervangen…..deze lekte, en moet ik de thermostaat ook vervangen…of…..als ik de thermostaat vervang, zal de egr dan weer “normaal”gaan werken…..
                            ik rij wel regelmatig ook lange stukken…..en dan ook best op toeren!

                            gaarne een antwoord / hulp!!! / tips adviezen etc.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.