Een Zafira met vakantie pech

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Een Zafira met vakantie pech

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276472
    redbad
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 November 2007

      2weken geleden is van onze zafira a z18xe de distributie riem,waterpomp en multiriem vervangen.
      Motor liep als een zonnetje.

      Afgelopen zondag op vakantie richting denemarken. Op 106km voor de Deense grens met volgens het MID nog +/- 155km in de tank nog in duisland Super getankt(staat op de bon).

      Net over de deense grens na een kwartiertje afkoelen wat olie gevuld(5w40) want die melding had ik inmiddels een paar keer weggedrukt.

      Vervolgens schiet na ongeveer 216km na het tanken de auto op de lange rechte deense heuvelwegen uit de cruise control. Hort en stoot een keer en rijd zonder problemen verder. Dit gebeurd later nog een keertje, maar we bereiken verder zonder problemen onze bestemming in de omgeving ringkøbing.

      Een dag later beginnen de problemen. Zonder problemen gestart en op pad. Maar als we na een uurtje weer in de auto stappen start hij moeilijk en gaat in noodloop. Omdat we naar het ziekenhuis moeten(het zit inderdaad allemaal niet mee) vervolgens +/- 90km in noodloop gereden met tussendoor een keertje starten, wat weer moeite kost.

      Dag later. Start nog steeds moeilijk, alleen met vol gas. Niet meer in noodloop, maar nu met uitlaatgasverklikkerlicht. Bij optrekken voel je de trekkracht wat varieren. Omdat het met de ziekenhuis patient inmiddels gelukkig wat beter gaat morgen tijd om naar de opel garage.

      LMM is vorigjaar vervangen.
      Heb mijn opcom helaas vergeten mee te nemen.
      Vind het wel wat raar, maar zou het aan de getankte benzine kunnen liggen. Als je het wat na rekent begonnen de problemen voor mijn gevoel bij het moment dat de cruise contol afviel en de motor na een hort en stoot weer verder liep. Dat was een km of 25 tot 40 na het moment dat onze nederlandse euro95 echt op was. (Weet niet hoe brandstof zich vermengd bij het tanken)

      Iemand nog andere iedeen of adviezen waar ik morgen bij de opel garage wat aan kan hebben?

      Alvast heel hartelijk bedankt.
      Mvg Anne

      Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

      #18317992
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Kom je alleen achter met uitlezen.

        verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

        #18317993
        redbad
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 November 2007

          Nu wordt onze auto normaal voornamelijk voor ritjes van een km of 6 heen en 6 terug. En de brandstof tank wordt regelmatig vrijwel leeg gereden( tot het rode lampje). Zou het brandstof filter er wat mee te maken kunnen hebben?

          Hij start alleen vol gas, maar loop stationair prima.

          Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

          #18317994
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Ik weet niet of deze een EGR heeft??.

            Dat is bij de Z18XE zo dat de een hem wel heeft en de ander niet..
            Vraag me niet waarom..

            Maar deze kan door de lange rit veel loskomende koolaanslag voor zijn kiezen gekregen hebben waardoor deze nu vast zit.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18317995
            ErikB
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 October 2004

              Katalysator on its way out ?
              Heb je de motorkap even open gedaan om eventuele eigenaardigheden te kunnen opmerken.
              Als de katalysator stuk gaat en blokkerend werkt, dan loopt de temperatuur daar hoog op.

              #18317996
              redbad
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 November 2007

                Vandaag is bij de garage in Ringkøbing de auto uitgelezen en de rpm sensor vervangen. Hij is weer storingsvrij. Kreeg hem vanochtend niet meer niet meer draaiend. Dus is hij opgehaald :( Bedankt voor de adviezen.

                Verstuurd vanaf mijn P9000 met Tapatalk

                #18317997
                dutch
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  13 July 2005

                  Vrijkomende rommel doordat het blok een keer echt goed warm werd gereden is zeker niet onmogelijk. Er kan bij veel korte ritjes ook water in de olie komen dat verdampt als de motor een keer echt op temperatuur komt. Dat kan de reden zijn dat je oliepeil wat gezakt is, niet omdat er olie verdween maar omdat het nu weer olie-zonder-water is. In extreme gevallen ziet de olie er dan uit als een soort mayonaisse (foto gepikt van vw forum)

                  In Duitsland heb je verder
                  Benzin (92 octaan, zie je minder en minder de laatste jaren)
                  Super (95 octaan, onze euro95)
                  Superplus (98 octaan, wat wij altijd super noemen)

                  Overigens kan het geen kwaad om 98 octaan in een auto te gooien die op 92 ook prima loopt, andersom is vaak een minder goed idee (pingelen). Kortom, de kans dat het aan de brandstof ligt is niet zo heel groot.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.