Een Tigra erbij in de Opel-familie

Forumindex Forums Modellen Tigra Een Tigra erbij in de Opel-familie

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207847
    mbvectrav6
      Lid sinds:
      29 January 2008

      Hey hoi, mijn Opel-familie is sinds vandaag uitgebreid met een blauwe Tigra king: 1.4 16v. (voor m’n vrouwtje)


      We hebben heel wat Tigra’s bekeken en heb gezien/gemerkt dat je goed moet kijken wat je koopt.
      Hij is natuurlijk niet nieuw en heeft zo ze ditjes & datjes..
      Het eerste kleine probleempje is het starten.. hij slaat niet echt met volle overtuiging aan.. en stationair is ook niet helemaal zoals het hoort, rijdt wel prima.
      Heeft dit misschien iets te maken met de wel-bekende egr ? of heeft er iemand ervaring met dit probleempje ?
      Ik hoor het wel.. alvast bedankt :thumbup

      Gr. Maurice

      #17431996
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Heey maurice.

        Dit is een mooie originele tigra.

        ben je handig??

        zo ja:

        Nodig:

        – pakking tussen de 2 inlaat pakkingen
        – Remmenreiniger
        – dichte pakking EGR (evt zelf te knippen aan een plaat staal)

        doen:

        > Demonteer het bovendeel inlaat:

        – haal de Ecotec kap van de motor (2x imbus)
        – maak de boutjes van het inlaat los
        – draai de slangklem bij de gasklep los
        – haal inlaat eraf

        Controleren:

        – slang van gasklep naar inlaat
        – pakking op lekkage

        > Demonteer Gasklep

        – haal de kunstof pijp los van de gasklep
        – draai de 4 bouten los
        – haal de 2 koelslangetjes los van de gasklep en leg ze zo hoog mogenlijk
        – haal de gaskabel los door het klipje los te nemen van de gashevel
        – haal gasklep los

        > controleren en uitvoeren:

        – demonteer stappenmotor
        – reinig deze met remmenreiniger

        – haal EGR los en monteer Egr afdoppakking

        monteer alles terug

        nu de EGR is afgedopt kan het geneuren dat het motorstorings lampje regelmatig gaat banden, dit is echter zonder betekenis

        Willem

        #17431997
        uknowme
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 June 2006

          Mooi kleurtje leuke velgen ook :P
          Dacht dat ik uniek was…..

          Op tigrafreaks staat een how-to voor die egr klep afdoppen, fotos van waar die zit en het bestelnummer van de pakking die je hiervoor nodig hebt.

          Veel plezier met de tigra.

          #17431998
          mbvectrav6
            Lid sinds:
            29 January 2008

            origineel gepost door wim-v6
            Heey maurice.

            Dit is een mooie originele tigra.

            ben je handig??

            doen:

            > Demonteer het bovendeel inlaat:

            – haal de Ecotec kap van de motor (2x imbus)

            Ben héél handig ja king: koppakking van m’n Corsa was ook een eitje dus.. ;)
            Die Ecotec-kap :hmmz ik miste al iets.. zit er niet meer op dus.. :(

            Heel erg bedankt voor de info :wors:thumbup

            #17431999
            mbvectrav6
              Lid sinds:
              29 January 2008

              Vandaag de olie + olie-fiter ververst.. de remblokken vervangen.. en de handremkabel opgespannen..
              Die remblokken waren er wel aan toe :o (zoek de verschillen)



              Die andere werkzaamheden (egr enzo) moet ik eerst pakkingen voor halen.. wordt vervolgt king:

              #17432000
              lady_M_online
                Lid sinds:
                1 October 2007

                :o kannonuh!

                Leuke Tieg trouwens, ik zie een project geboren:P

                #17432001
                mbvectrav6
                  Lid sinds:
                  29 January 2008

                  origineel gepost door mbvectrav6
                  Het eerste kleine probleempje is het starten.. hij slaat niet echt met volle overtuiging aan.. en stationair is ook niet helemaal zoals het hoort, rijdt wel prima.

                  Heb gemerkt dat het starten met een koude motor beter gaat als met een warme motor..

                  Juist als ie warm is slaat ie echt slecht aan.. kan dit nog door iets anders veroorzaakt worden of zoiets ??

                  Die egr en gasklep zal ik komend weekend mee bezig..

                  Gr. Maurice

                  #17432002
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Tja tov mijn X16XE, die in 1 max 2 slagen aanslaat klopt dit niet nee.

                    controleer eerst eens de Gasklep en stappenmotor op vervuiling, en sluit gelijk de EGR af.

                    dit wil vaak helpen

                    controleer ook gelijk de bougies eens en de temp sensor.

                    Willem

                    #17432003
                    mbvectrav6
                      Lid sinds:
                      29 January 2008

                      Heb de onderdelen besteld.. direct maar nieuwe bougies erbij.. zal komend weekend er mee bezig..

                      Welke temp. sensor bedoel je eigenlijk Willem, en hoe controleer ik die ? (vraag wel veel hè :angel)

                      Gr. Maurice

                      #17432004
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Temp sensor die boven de stuurpompoelie zit.

                        dit is de sensor voor de motorcomputer.

                        weerstand meten:

                        20graden = +/- 2950 ohm
                        40graden = +/- 1450 ohm
                        70graden = +/- 0500 ohm

                        Willem

                        #17432005
                        Corsa_GSi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Originally posted by mbvectrav6
                          Vandaag de olie + olie-fiter ververst.. de remblokken vervangen.. en de handremkabel opgespannen..
                          Die remblokken waren er wel aan toe :o (zoek de verschillen)

                          :wtf
                          En dan monteer je nieuwe blokken op schijven die al zo te lijden hebben gehad….. dan had ik die ook maar gelijk vervangen. :vertag

                          #17432006
                          mbvectrav6
                            Lid sinds:
                            29 January 2008

                            origineel gepost door Corsa_GSi

                            Originally posted by mbvectrav6
                            Vandaag de olie + olie-fiter ververst.. de remblokken vervangen.. en de handremkabel opgespannen..
                            Die remblokken waren er wel aan toe :o (zoek de verschillen)

                            :wtf
                            En dan monteer je nieuwe blokken op schijven die al zo te lijden hebben gehad….. dan had ik die ook maar gelijk vervangen. :vertag

                            Nou, ik vond die schijven niet slecht.. was geen metaal op metaal of zo.. :agent

                            Heb de dikte nog op gemeten en de schijven waren nog zeker 18mm dik.. :P

                            Als de schijven niet goed meer waren had ik ze zeker vervangen ja :afro

                            #17432007
                            mbvectrav6
                              Lid sinds:
                              29 January 2008

                              Hebben ff een (zgan) orgineel Opel matten-setje op de kop getikt :cool: en dat voor twintig euri’s incl. verzenden king:

                              #17432008
                              mbvectrav6
                                Lid sinds:
                                29 January 2008

                                Vandaag bezig geweest met de egr- en gasklep.. was een leuk karwei-tje jah :P

                                Een paar foto-tjes gemaakt:

                                Koelvloeistof-tankje verwijderd, dus alle vloeistof er maar uit laten lopen (mocht ook wel eens :o)

                                Het gasklephuis eraf gehaald en schoongemaakt.. waar je allemaal lekker (NIET) bij kunt :swear was een beetje Vies :(
                                foto’s: voor & na


                                De egr-klep was tamelijk nieuw als je ‘t mij vraagt.. één van de boutjes was al geen torx meer :P

                                Ben er wel ff mee bezig geweest.. omdat je er zO GoéD bij kunt..

                                En nu is de km-tellerkabel nu gebroken aan de buitenkant :( jammer maar helaas, maken we wel weer king:

                                Maar het resultaat mag er wezen want Ze loopt wel weer heel mooi nu :thumbup

                                Zijn er trouwens nog dingen waar ik op moet letten als de koelvloeistof opnieuw gevuld wordt ??

                                ps. Bedankje richting Willem voor alle technische info :wors:wors

                                Gr. Maurice

                                #17432009
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  gewoon lekker warm laten draaien en temp in de gaten houden.

                                  als de vin is aangeslagen dan kun je wel gaan rijden.

                                  Willem

                                  #17432010
                                  Sandra
                                    Lid sinds:
                                    25 August 2004

                                    Goed bezig iig.

                                    Wordt dit een groot project of blijft ie zo? :)

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.