Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Een Tigra erbij in de Opel-familie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 oktober 2008 om 18:11 #17207847
Hey hoi, mijn Opel-familie is sinds vandaag uitgebreid met een blauwe Tigra king: 1.4 16v. (voor m’n vrouwtje)
We hebben heel wat Tigra’s bekeken en heb gezien/gemerkt dat je goed moet kijken wat je koopt.
Hij is natuurlijk niet nieuw en heeft zo ze ditjes & datjes..
Het eerste kleine probleempje is het starten.. hij slaat niet echt met volle overtuiging aan.. en stationair is ook niet helemaal zoals het hoort, rijdt wel prima.
Heeft dit misschien iets te maken met de wel-bekende egr ? of heeft er iemand ervaring met dit probleempje ?
Ik hoor het wel.. alvast bedankt :thumbupGr. Maurice
17 oktober 2008 om 18:42 #17431996Heey maurice.
Dit is een mooie originele tigra.
ben je handig??
zo ja:
Nodig:
– pakking tussen de 2 inlaat pakkingen
– Remmenreiniger
– dichte pakking EGR (evt zelf te knippen aan een plaat staal)doen:
> Demonteer het bovendeel inlaat:
– haal de Ecotec kap van de motor (2x imbus)
– maak de boutjes van het inlaat los
– draai de slangklem bij de gasklep los
– haal inlaat erafControleren:
– slang van gasklep naar inlaat
– pakking op lekkage> Demonteer Gasklep
– haal de kunstof pijp los van de gasklep
– draai de 4 bouten los
– haal de 2 koelslangetjes los van de gasklep en leg ze zo hoog mogenlijk
– haal de gaskabel los door het klipje los te nemen van de gashevel
– haal gasklep los> controleren en uitvoeren:
– demonteer stappenmotor
– reinig deze met remmenreiniger– haal EGR los en monteer Egr afdoppakking
monteer alles terug
nu de EGR is afgedopt kan het geneuren dat het motorstorings lampje regelmatig gaat banden, dit is echter zonder betekenis
Willem
17 oktober 2008 om 18:54 #17431997Mooi kleurtje leuke velgen ook :P
Dacht dat ik uniek was…..Op tigrafreaks staat een how-to voor die egr klep afdoppen, fotos van waar die zit en het bestelnummer van de pakking die je hiervoor nodig hebt.
Veel plezier met de tigra.
17 oktober 2008 om 19:12 #17431998origineel gepost door wim-v6
Heey maurice.Dit is een mooie originele tigra.
ben je handig??
doen:
> Demonteer het bovendeel inlaat:
– haal de Ecotec kap van de motor (2x imbus)
Ben héél handig ja king: koppakking van m’n Corsa was ook een eitje dus.. ;)
Die Ecotec-kap :hmmz ik miste al iets.. zit er niet meer op dus.. :(Heel erg bedankt voor de info :wors:thumbup
18 oktober 2008 om 17:29 #17431999Vandaag de olie + olie-fiter ververst.. de remblokken vervangen.. en de handremkabel opgespannen..
Die remblokken waren er wel aan toe :o (zoek de verschillen)
Die andere werkzaamheden (egr enzo) moet ik eerst pakkingen voor halen.. wordt vervolgt king:
18 oktober 2008 om 17:31 #17432000:o kannonuh!
Leuke Tieg trouwens, ik zie een project geboren:P
20 oktober 2008 om 17:56 #17432001origineel gepost door mbvectrav6
Het eerste kleine probleempje is het starten.. hij slaat niet echt met volle overtuiging aan.. en stationair is ook niet helemaal zoals het hoort, rijdt wel prima.Heb gemerkt dat het starten met een koude motor beter gaat als met een warme motor..
Juist als ie warm is slaat ie echt slecht aan.. kan dit nog door iets anders veroorzaakt worden of zoiets ??
Die egr en gasklep zal ik komend weekend mee bezig..
Gr. Maurice
20 oktober 2008 om 20:41 #17432002Tja tov mijn X16XE, die in 1 max 2 slagen aanslaat klopt dit niet nee.
controleer eerst eens de Gasklep en stappenmotor op vervuiling, en sluit gelijk de EGR af.
dit wil vaak helpen
controleer ook gelijk de bougies eens en de temp sensor.
Willem
21 oktober 2008 om 17:16 #17432003Heb de onderdelen besteld.. direct maar nieuwe bougies erbij.. zal komend weekend er mee bezig..
Welke temp. sensor bedoel je eigenlijk Willem, en hoe controleer ik die ? (vraag wel veel hè :angel)
Gr. Maurice
21 oktober 2008 om 22:15 #17432004Temp sensor die boven de stuurpompoelie zit.
dit is de sensor voor de motorcomputer.
weerstand meten:
20graden = +/- 2950 ohm
40graden = +/- 1450 ohm
70graden = +/- 0500 ohmWillem
22 oktober 2008 om 13:14 #17432005Originally posted by mbvectrav6
Vandaag de olie + olie-fiter ververst.. de remblokken vervangen.. en de handremkabel opgespannen..
Die remblokken waren er wel aan toe :o (zoek de verschillen):wtf
En dan monteer je nieuwe blokken op schijven die al zo te lijden hebben gehad….. dan had ik die ook maar gelijk vervangen. :vertag22 oktober 2008 om 21:31 #17432006origineel gepost door Corsa_GSi
Originally posted by mbvectrav6
Vandaag de olie + olie-fiter ververst.. de remblokken vervangen.. en de handremkabel opgespannen..
Die remblokken waren er wel aan toe :o (zoek de verschillen):wtf
En dan monteer je nieuwe blokken op schijven die al zo te lijden hebben gehad….. dan had ik die ook maar gelijk vervangen. :vertagNou, ik vond die schijven niet slecht.. was geen metaal op metaal of zo.. :agent
Heb de dikte nog op gemeten en de schijven waren nog zeker 18mm dik.. :P
Als de schijven niet goed meer waren had ik ze zeker vervangen ja :afro
24 oktober 2008 om 15:01 #17432007Hebben ff een (zgan) orgineel Opel matten-setje op de kop getikt :cool: en dat voor twintig euri’s incl. verzenden king:
1 november 2008 om 18:41 #17432008Vandaag bezig geweest met de egr- en gasklep.. was een leuk karwei-tje jah :P
Een paar foto-tjes gemaakt:
Koelvloeistof-tankje verwijderd, dus alle vloeistof er maar uit laten lopen (mocht ook wel eens :o)
Het gasklephuis eraf gehaald en schoongemaakt.. waar je allemaal lekker (NIET) bij kunt :swear was een beetje Vies :(
foto’s: voor & na
De egr-klep was tamelijk nieuw als je ‘t mij vraagt.. één van de boutjes was al geen torx meer :P
Ben er wel ff mee bezig geweest.. omdat je er zO GoéD bij kunt..
En nu is de km-tellerkabel nu gebroken aan de buitenkant :( jammer maar helaas, maken we wel weer king:
Maar het resultaat mag er wezen want Ze loopt wel weer heel mooi nu :thumbup
Zijn er trouwens nog dingen waar ik op moet letten als de koelvloeistof opnieuw gevuld wordt ??
ps. Bedankje richting Willem voor alle technische info :wors:wors
Gr. Maurice
5 november 2008 om 20:43 #17432009gewoon lekker warm laten draaien en temp in de gaten houden.
als de vin is aangeslagen dan kun je wel gaan rijden.
Willem
23 november 2008 om 17:14 #17432010Goed bezig iig.
Wordt dit een groot project of blijft ie zo? :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.