Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › een kleinigheidje kan zomaar slecht aflopen! /wie wat waar??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2011 om 20:18 #17238977
ik wilde afgelopen maandag mn stappenmotor schoonmaken, en nu had ik geen beschikking tot een brug!
Dus ik moest thuis de auto hoog opkrikken om er van onderaf bij te komen.
Nu had ik de auto in de versnelling gezeten en op de handrem, zodat er niks kon gebeuren tevens stond hij op een garagekrik en assteun!moest helemaal veilig zijn dacht ik, echter had ik er helemaal niet aangedacht dat de stappenmotor best dicht bij de startmotor zit!
met het terugplaatsen van de stappenmotor kwam de slangenklem klem te zitten tussen de startmotor en het blok, met resultaat een vonkenregen door sluiting en vervolgens vlammen!!!
ik lag nog onder de auto en kon gelukkig de vlammen uitblazen en toen echt met alle snelheid die ik heb er onderuit gevlogen om de accupool los te gooien!!
en toen realiseerde ik me dat de klem best allebij de draden op de startmotor had kunnen raken, en omdat de auto in zn versnelling stond had ik het dan niet meer na kunnen vertellen!!!!
TREK HIER EEN LES UIT NET ALS IK EN KOPPEL ALTIJD DE ACCUPOOL LOS BIJ DIT SOORT WERKZAAMHEDEN!!
11 augustus 2011 om 22:00 #17893420Poeh! Jij hebt echt geluk gehad!
12 augustus 2011 om 07:36 #17893421:shock: :shock: :shock:
Da’s nog ernstiger dan mijn versie!! Ik hing met mijn kuif boven de net met remmenreiniger ingespoten inlaat en stappenmotor en toen ik besloot hem toch maar los te halen kwam de stappenmotor tussen de startmotor + en het onderblok.
dat ging zo van VONK en KNETTER en VLAM, remmenreiniger ontvlamde in de inlaat en het was zo veel dat het een bijna onzichtbare vlam gaf, maar na een paar seconden kwam het lucht/reiniger mengsel op explosief en kwam er een steekvlam en een geluid van FUUUT!! uit de inlaat. Ik hing er gelukkig nét niet meer boven met mijn hoofd!!
Maar goed, dat had hooguit een paar wenkbrauwen en een kuif gekost denk ik…
12 augustus 2011 om 09:01 #17893422AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zo dat is wel ff schrikken!
Gelukkig niks ergs gebeurd, maar ik haal altijd de accu los!
12 augustus 2011 om 10:19 #17893423DIng wil toch niet starten als je hem niet op contact hebt staan…dan slaat ie nooit aan.
Maar hoe komt het dat je ineens een brandje had dan? Remmenreiniger oid?
12 augustus 2011 om 13:18 #17893424je hebt 2 kadettjes, maar 1 leven.
ben zuinig op allen.
gelukkig niks ernstig.groeten.
12 augustus 2011 om 14:39 #17893425Bij mij waren de cilinders vol met benzine gelopen, even starten zonder bougies, en het motorruim en de garage stonden serieus in de fik. Was ook wel even schrikken!
12 augustus 2011 om 19:21 #17893426@Fearless wrote:
DIng wil toch niet starten als je hem niet op contact hebt staan…dan slaat ie nooit aan.
Maar hoe komt het dat je ineens een brandje had dan? Remmenreiniger oid?
hij start idd niet, maar als de startmotor draait en hij staat in de versnelling valt ie wel van de assteun!
dat is niet bevordelijk als je er onder ligt.ik had geen idee waar dat brandje vandaan kwam, maar dacht dat het iets van kabelband of rubber was oid!
ik koppel iig van nu af aan altijd de accu los!!
ik ben eigenlijk wel nieuwsschierig naar jullie verhalen!!
post gerust je eigen verhaal onder de noemer wie wat waar!!
ik ben zoals je hier boven lezen kan niet de enige! :vertag12 augustus 2011 om 20:32 #17893427Kom niet veel verder dan een Carburateurbrand bij een Alfa romeo – Alfa 33 – boxer 4C.
Ik was vergeten de stangetjes van de vlamdovers weer vast te zetten, die bleven dus open, en dat was, daaaaaggg nieuw filter element..en bij een kennis van me, die een backfire had met zijn oude 911 Targa waarvan de motorruimte is afgebrand toendertijd.
voorderest weinig spannends.
Willem
13 augustus 2011 om 18:02 #17893419AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nog zoiets stoms paar jaar geleden:
Een nieuw achterscherm in een oude Astra lassen en vervolgens vliegt het dempingsmateriaal erachter in de fik…
Gelukkig nog net uit kunnen krijgen..15 augustus 2011 om 18:07 #17893428jij bent een mazzelaar :shock:
enige wat ik eens mee gemaakt heb:
Bij een Fiat. ff kijken of de bougies vonken.
bougies mooi boven op de inlaat gelegt, maar ook boven het bougie gat.
motor liep op gas. lekker licht ontvlambaar dus.
collega starten, ook dikke steekvlam.
stond er met de neus op, maar gelukkig goed afgelopen.
ff schrikken. in de pauze kun je er weer om lachen :jerry18 augustus 2011 om 18:49 #17893429kale motorruimte nog kaler maken met een slijptol.
Helaas vergeten dat ik een ander stuk net had schoongemaakt met best veel remmenreiniger.
Ik de put lag ook nog wat van dat spul.Resultaat, vlammen in de put, motorruimte in de hens, en vlammen tot aan het plafond..
Toch maar ff een blusser gepakt.Toen kon ik de hele auto kaal trekken ;(
En opnieuw van binnen spuiten.Buitenkant heeft het gelukkig overleefd.
Met max ook wel vaker kleine brandjes gehad, in zowel mijn werkplaatst als in zijn werkplaats.
Soms gaat er wat mis.. Nooit ernstig gelukkig, brandblusser in de buurt hebben is met het betere las en slijpwerk wel een aanrader hahaha
:thumb6 mei 2012 om 22:51 #17893430Geen brand, wel iets ontzettend doms:
Corsa op de brug, onder de voorkant bokken, en de wielen er afhalen.
Is altijd handig om (als de wielen nog niet in de lucht hangen) de eerste slag aan de bouten te geven,
dus ik geef een kameraad die niks te doen had de opdracht om even de achterwielen een klein stukje los te draaien.
….
Flikkert ineens die auto rechtsachter een stuk naar beneden…
je raad het al: had die hampel alle bouten er uit gehaald en dan is 1 beweging genoeg om het wiel er onder weg te krijgen.
Snel uit een andere (toevallig ook nog) corsa een nood-krikje gepakt en het achterwiel er weer onder gezet.
Dat probleem opgelost.
….
Alle wielen er verder veilig onder, en die kameraad zou de wielen wel even natrekken, nouja, prima :thumbup
Dus hij is klaar, auto naar buiten.
Ik vroeg nog aan hem: wielen nagetrokken?
Hij: ja!
Ik: hoeveel nm?
Hij: deze is voor alle velgen.
Ik: okee (ik denk, die jongen niet volledig de grond in trappen, er waren meer mensen bij)dus ik denk, zo om de hoek maar ff natrekken met de nood moersleutel.
ben ik dat zelf (dom, dom, dom) vergeten om dat direct te doen.
en ja hoor: we zijn nog geen 10 km verder en die auto begint te trillen als de malle…Ik en m’n broer alle wielen bij langs,
Elk wiel had minimaal 1 bout die je zo 1 slag verder kon draaien, ongelofelijk.
Dus alles goed vast gezet, en de reis vervolgd, niks meer vernomen.
Maar je schrikt je hardstikke dood, en die vent mag alleen nog maar meerijden en niks meer doen aan die auto’s van ons :jerry9 mei 2012 om 16:47 #17893431Wel een oud topic… Maargoed, als je auto op de steunen staat met de voorwielen van de grond, dan gebeurd er toch niks, ook al was je startmotor gaan draaien?
9 mei 2012 om 16:50 #17893432@patrick v voorn wrote:
@Fearless wrote:
DIng wil toch niet starten als je hem niet op contact hebt staan…dan slaat ie nooit aan.
Maar hoe komt het dat je ineens een brandje had dan? Remmenreiniger oid?
hij start idd niet, maar als de startmotor draait en hij staat in de versnelling valt ie wel van de assteun!
dat is niet bevordelijk als je er onder ligt.9 mei 2012 om 18:45 #17893433@*Jurgen* wrote:
Wel een oud topic… Maargoed, als je auto op de steunen staat met de voorwielen van de grond, dan gebeurd er toch niks, ook al was je startmotor gaan draaien?
5 juli 2012 om 21:06 #17893434Leg ook altijd wat voor je wielen tegen eventueel wegrollen en gedemonteerde banden onder je kokerbalk.
Zo overleef je t als de boel verschuift.10 juli 2012 om 18:03 #17893435Heb de auto al zo vaak gestart in versnelling met maar 1 voorwiel in de lucht.
Zolang je geen sper hebt beweegt er niks.Maar voor de rest moet je natuurlijk wel veilig werken en de accu ontkoppelen :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.