Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › een heet hangijzer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2013 om 17:16 #17257542
Heb vandaag mijn remschijf rechts achter vervangen, was weer pielen :swear
Erop…. eraf…..de schijf wilde maar niet vrij lopen uiteindelijk met een houtbeitel het roest van de remklauwen tot op het zichtbare ijzer verwijderd, zodat het wiel wel rond wilde draaien, maar wel met enige zachte krachtinspanning. Ben daarop gaan rijden (uiteraard remleiding ontlucht en gecontroleerd of deze het wiel vasthield en losliet bij het indrukken van het rempedaal) en bij thuiskomst was het wiel en de schijf gloeiend heet geworden (zie foto) is dit wel normaal of moet de boel dan nog inslijten.
De zuigers waren volledig ingedrukt bij het verwijderen.
De foto is net na een kwartiertje rijden genomen.4 mei 2013 om 18:53 #18139937dus ze waren zo:
4 mei 2013 om 19:02 #18139938Hete remmen betekent dat de remblokken tegen de schijf blijven lopen wanneer je de rem los laat.
Meestal komt dat doordat de rubbers in de remklauw niet goed meer zijn. Ze trekken dan niet voldoende terug, waardoor er wat wrijving blijft bestaan en dan worden ze inderdaad kokend heet.4 mei 2013 om 19:24 #18139939@McKaamos wrote:
Hete remmen betekent dat de remblokken tegen de schijf blijven lopen wanneer je de rem los laat.
Meestal komt dat doordat de rubbers in de remklauw niet goed meer zijn. Ze trekken dan niet voldoende terug, waardoor er wat wrijving blijft bestaan en dan worden ze inderdaad kokend heet.Is hier nog wat aan te doen zonder de remklauw gelijk te vervangen? Of mag dit inslijten?
Indien de rubbers moeten worden vervangen, is er nu geen blijvende schade aan de schijf en remblokkenset?
Wacht even….de zuiger en rubbers waren in neutrale stand gelijk aan het ijzer van de remklauw, dus voldoende naar binnen getrokken…..als je langs de zuiger en de remklauw keek zag je dat er niets buiten het ijzer van de remklauw zat, daar waar de remblokken op moeten komen.
4 mei 2013 om 19:30 #18139940Als je schijven gloeiendheet zijn geworden zoals op johanhummer zijn foto, dan is het beste in ieder geval de remblokken te vervangen. Daar de oppervlakte van de blokken glazuurt.
Ik heb dit ooit met de voorschijven van mijn Corsa A gehad.
4 mei 2013 om 20:16 #18139941Zou te weinig remvloeistof ook de werking van het naar buiten drukken van de remzuiger kunnen beïnvloeden?
Het handremlampje verklikker lichtte ook af en toe op, dit gebeurt volgens andere ook door te weinig remvloeistof in het systeem, is dit zo?
4 mei 2013 om 20:22 #18139942Klauw vervangen!!! Als je remmen warm worden dan gaat de remvloeistof koken op den duur. Je krijgt gasbelletjes in je remvloeistof (gas/lucht = samendrukbaar). Met andere woorden, je hebt geen remmen meer!!! Fenomeen staat ook bekend als “Vapour Lock”. Ziekenhuis kosten liggen hoger dan het vervangen van een remklauw. Je kan er dus niet voor verongelukken.
4 mei 2013 om 20:26 #18139943@greg wrote:
Heb vandaag mijn remschijf rechts achter vervangen, was weer pielen :swear
Erop…. eraf…..de schijf wilde maar niet vrij lopen uiteindelijk met een houtbeitel het roest van de remklauwen tot op het zichtbare ijzer verwijderd, zodat het wiel wel rond wilde draaien, maar wel met enige zachte krachtinspanning. Ben daarop gaan rijden (uiteraard remleiding ontlucht en gecontroleerd of deze het wiel vasthield en losliet bij het indrukken van het rempedaal) en bij thuiskomst was het wiel en de schijf gloeiend heet geworden (zie foto) is dit wel normaal of moet de boel dan nog inslijten.
De zuigers waren volledig ingedrukt bij het verwijderen.
De foto is net na een kwartiertje rijden genomen.Ik neem aan dat je ook de remschiijf links achter hebt vervangen en de remblokken ook hebt vervangen.
In principe hoef je bij het wisselen van de schijven en blokken niet te ontluchten. Als de remschijf gloeiend heet is na een kwartier normaal rijden dan komen waarschijnlijk je blokken niet goed terug: controleer de zuiger, rubber ringen en de glijpennen van de remklauw.4 mei 2013 om 20:37 #18139944@midnight black wrote:
@greg wrote:
Ik neem aan dat je ook de remschiijf links achter hebt vervangen en de remblokken ook hebt vervangen.
In principe hoef je bij het wisselen van de schijven en blokken niet te ontluchten. Als de remschijf gloeiend heet is na een kwartier normaal rijden dan komen waarschijnlijk je blokken niet goed terug: controleer de zuiger, rubber ringen en de glijpennen van de remklauw.Nee, heb zo`n tijd zitten tobben met rechts dat ik links morgen wil gaan monteren.
Eerder heb ik geschreven dat wanneer de auto op de krik staat en aan het wiel ging draaien dan ging het wel met een lichte inspanning rond.
Drukte ik het rempedaal in was er geen beweging in het wiel te krijgen liet ik hem weer los weer met een lichte inspanning rond.
Ik zelf had het idee dat het e.e.a een beetje moest inslijten, maar lees dus dat dat niet zo is.Heb zojuist nog even aan de schijf gevoeld (tis al donker) maar voel geen groeven of krassen in de schijf.
4 mei 2013 om 20:52 #18139945het is achter toch ?kun je hem met 1 vinger rond draaien het wiel? en je hebt nieuwe blokken gemonteerd , dus heb je de remzuiger terug gedrukt. hoe ging dat? makkelijk? of had je het idee dat ie vastzit
4 mei 2013 om 20:52 #18139946Vaak zijn in dit soort gevallen(zoals eerder geschreven) de glij pennen/bussen vast gerot in de klauw.
Even proberen eruit te tikken op schuren en weer met een beetje vet monteren en goed kijken of de rubber afdichtingen voor de glij pennen goed zijn zodat er geen vuil bij je net ingevette pennen komt.
En anders klauwen vervangen wat Goossens Bjorn ook al zei.
4 mei 2013 om 20:58 #18139947@johanhummer9 wrote:
het is achter toch ?kun je hem met 1 vinger rond draaien het wiel? en je hebt nieuwe blokken gemonteerd , dus heb je de remzuiger terug gedrukt. hoe ging dat? makkelijk? of had je het idee dat ie vastzit
Ha Johan…..klopt is achter kon hem niet met 1 vinger draaien, zeker niet, wel nieuwe blokken gemonteerd, remzuiger terug gedrukt tot voorbij het staal van de remklauw, verder gaat dus niet het plaatje van de remblok rust dus op het staal van de remklauw.
Wat ik niet getest heb zonder de remblokken is de rem indrukken, maar wel met de remblokken erop het wiel blokkeerde en ging bij het loslaten weer los
4 mei 2013 om 21:01 #18139936@Opeltje17 wrote:
Vaak zijn in dit soort gevallen(zoals eerder geschreven) de glij pennen/bussen vast gerot in de klauw.
Even proberen eruit te tikken op schuren en weer met een beetje vet monteren en goed kijken of de rubber afdichtingen voor de glij pennen goed zijn zodat er geen vuil bij je net ingevette pennen komt.
En anders klauwen vervangen wat Goossens Bjorn ook al zei.
Hoe kan het dan dat ik de remmen heb getest en het wiel werd geblokkeerd?
4 mei 2013 om 21:29 #18139948Als jij op het rempedaal trapt zal het wiel altijd blokkeren(zoveel kracht) ook met slechte glij pennen, en als jij je rem los laat kan het zijn dat hij de ene keer wel vrij loopt en de andere keer niet, enige wat je kan doen is wat ik in mijn vorige post beschreef.
Maar als dit lang aan blijf houden krijg je ”vapour lock” wat Goossens Bjorn ook al aan gaf en dat is erg schrikken onder het rijden kan ik je vertellen.
4 mei 2013 om 21:37 #18139949@Opeltje17 wrote:
Als jij op het rempedaal trapt zal het wiel altijd blokkeren(zoveel kracht) ook met slechte glij pennen, en als jij je rem los laat kan het zijn dat hij de ene keer wel vrij loopt en de andere keer niet, enige wat je kan doen is wat ik in mijn vorige post beschreef.
Maar als dit lang aan blijf houden krijg je ”vapour lock” wat Goossens Bjorn ook al aan gaf en dat is erg schrikken onder het rijden kan ik je vertellen.
Oke…. ga ik morgen maar beetpakken! Heb ik nog een vraag bij het losnemen van de oude remblokken lekte er ook remolie langs de zuigers., zou dit duiden op wat jij beschrijft?
Ik ben met een dun schroevendraaiertje langs de rubberen afdichting gegaan en daar zat behoorlijk wat vuil en zelfs roest Met perslucht alles schoongeblazen en daarna met brake cleaner alles ontvet.Kan ik naderhand gewoon testen of de zuiger in/uitkomt door op het rempedaal te drukken?
4 mei 2013 om 22:40 #18139950Remolie lekkage heeft in dit geval niks te maken met het vast zitten van de klauw, denk toch dat het een nieuw klauwtje wordt of een revisie setje even kijken hoe het met de prijs zit.
En nooit het rempedaal bedienen met een gedemonteerde remklauw(los van het zadel), anders kan het gebeuren dat de zuiger uit de klauw komt met als gevolg overal rem vloeistof en een kapot rubber of klauw.
4 mei 2013 om 23:52 #18139951Als de remklauw olie lekt moet je Em vervangen of reviseren.
En daarna rem olie bijvullen/ verversen.
Ging de klauw er makelijk op na dat je de nieuwe schijf en blokken gemonteerd hebt?
En heb je linker kant ook vervangen?groeten Luke
5 mei 2013 om 17:02 #18139952@Opeltje17 wrote:
Remolie lekkage heeft in dit geval niks te maken met het vast zitten van de klauw, denk toch dat het een nieuw klauwtje wordt of een revisie setje even kijken hoe het met de prijs zit.
En nooit het rempedaal bedienen met een gedemonteerde remklauw(los van het zadel), anders kan het gebeuren dat de zuiger uit de klauw komt met als gevolg overal rem vloeistof en een kapot rubber of klauw.
Remolie lekken kan zeker er mee te maken hebben. Als de olie langs de rubbers kan komen, zijn de zuigers mogelijk niet 100% glad (dat is echt vereist, gepolijst glad). Daardoor verdwijnt de druk achter de rubbers, en die druk (en het wegvallen er van) hebben ze nodig om de zuiger terug te trekken.
Zodra je de rem intrapt, rolt het rubber ietsjes om en daar moet druk achter blijven staan.
Waneer je de rem los laat, valt de druk weg en rolt het rubber weer terug. Daarbij neemt het de zuiger ook mee terug.
Als de druk tijdens het remmen weg kan, kan het rubber ook terugrollen en gaat de zuiger dus niet meer terug als je de rem los laat.Oh, en als het onduidelijk mocht zijn: ik bedoel niet het buitenste stofkap rubber, maar de rubber ring die de afdichting tussen klauw en zuiger doet.
Ik zeg: revisiesetje halen en de glijpennen netjes maken om mee te starten.
5 mei 2013 om 17:49 #18139953- Heren even alles rectificeren
- 1. Het lekken van de remolie (alleen tijdens demontage) lijkt me niet vreemd daar het een dubbele zuiger betreft en bij het demonteren gaan de delen remklauwen los van elkaar met daarin een gaatje van de overgang voorste klauw naar achterste
- 2. De zuigers heb ik ver genoeg naar binnen kunnen drukken als je langs de remklauw keek zag je dat het rubber en de zuiger onder het metaal van de remklauw kwam te vallen waar de remblokken komen te zitten
- 3. Bij het monteren van de remschijf en blokken zat alles toch klem, ondanks dat de zuigers ver genoeg terug waren geduwd
- 4. Dit zou volgens mij ook kunnen betekenen dat de remblokken misschien wel iets te dik zijn
- 5. De remset welke ik gister heb vervangen kon ik vanmorgen met één vinger een draai geven zonder dat er ook maar iets aanliep (na 15min. rijden)
- 7. Het indrukken van het rempedaal functioneerd ook normaal indrukken is wiel vast los is wiel los
- 8. Als ik nu, zoals jullie aangeven de remklauwen ga vervangen waarom zou dit dan ook niet aanlopen, de zuigers waren immers helemaal naar binnen gedrukt
- 9. Bij het vastzetten van de remklauw op de laatste slag (10e mm) begint de ellende dan loopt alles vast
- 10. Beetje eigenwijs misschien, maar wil mezelf ervan overtuigen dat het echt de remklauw is die de boosdoener is
5 mei 2013 om 17:55 #18139954ja dat is ook een manier van remblokken vervangen.
vrijwel zeker zijn je remzuigers vuil.
wat al eerder gezegd is revisie setje halen en de zuigers goed schoonmaken5 mei 2013 om 17:58 #18139955Volgens mij hoeft de klauw niet uit elkaar om de schijf te vervangen.
En je zij dat na het monter al stroef ging dan kunnen de blokken te dik zijn.
Is het origineel of namaak.groeten Luke
5 mei 2013 om 18:14 #18139956@lukelaaf wrote:
Volgens mij hoeft de klauw niet uit elkaar om de schijf te vervangen.
En je zij dat na het monter al stroef ging dan kunnen de blokken te dik zijn.
Is het origineel of namaak.groeten Luke
Hoi Luke , bedankt voor het meedenken……hoe bedoel je dat de remklauw niet uit elkaar hoeft? De voorste remklauwhelft zit toch voor de remschijf???
Ik vermoed ook dat de blokken wat dik zijn maar het gaat hier om 10 de mm`s. Dus waar doe ik goed aan remklauw vervangen of toch andere remblokken?
http://gm-tuningparts.nl/shop/product/3592/opel-vectra-b-rempakket-5-gaats-achterzijde-286×10
5 mei 2013 om 18:19 #18139957aan de achterkant van je wiellager zitten 2 bouten.
als je die los haalt kun je de remklauw aan de kant hangen5 mei 2013 om 18:19 #18139958Als je op de foto kijkt zie je vlak bij de rem schoenen 2 bolletjes dan zijn bouten waarmee je de hele klauw er afhaalt.
Volgens mij zitten er ook pinnen door de blokken heen aan de bovenkant die moeten goed schoon zijn en de zijkant van de blokken invetten samen met die pinnen.Als de pinnen er uitzijn kan je de blokken er zo tussenuit halen
Waar kom je vandaan? Als het in de buurt is kan ik wel een keer komen kijken
groeten Luke5 mei 2013 om 18:25 #18139959 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.