Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › een groot probleem met opel corsa c 1.2 twinport
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 oktober 2015 om 20:32 #17273881
Hallo mensen ruud hier uit overijssel,ik was al een tijdje aan het piekeren over mijn auto en had de tijd nog niet gevonden op onderzoek uit te gaan,echter tot n week geleden begon alles wat in een stroom versnelling te raken.
Dit is nml het verhaal,1 week geleden had ik opeens water bij de koppeling liggen in de auto,ik had de koelvloeistof kort daarvoor nog bijgevuld na alles standaard te checken onder de kap.
ik moest iets bijvullen ok geen probleem,done.
toen ik water in de auto had liggen voelde ik letterlijk nattigheid,ik keek na de koelvloeistof en t vaatje was leeg,gelijk weer bijgevuld niks aan t handje starten ff naar de winkel en onderweg gelijk weer water op de mat,bij thuiskomst zat er nog in het vaatje maar was wel gezakt.
de maandag naar plaatselijke garage gegaan en die dacht dat het de kachelradiator was,zou n dure grap zijn om te laten maken afijn alles op peil gevuld en alles overdacht en toch maar eens naar de dealer,wrs 2 lekken zeiden ze de ene was een uitgang vd kabel in de auto bij de motorkap hengsel echter was dat niet koelvloeistof maar regen water afijn alles gecheckt en niks gevonden tot n kop test werd uitgevoerd,hun diagnose was dat de kop lek was,vertrokken met n hoop zorgen alles nageplozen en in niks geeen enkele spoor van wat zou kunnen duiden op n lek.
hoe dan ook toch naar huis zelfs nog n rit van 2 uur gemaakt onderweg meerdere stops gemaakt om alles te checken,alles was prima in orde opeens leek ik nergens meer last van te hebben.
afgelopen maandag,sta op t punt boodschappen te halen bepakt op naar de auto starten olie lampje brand,bijgevuld lampje uit ok rijden maar nog geen km verder rook uit de uitlaat en olie gelijk motor uit gezet,toch nog gestart en verder willen rijden en opeens begon t lampje vd bobine te knipperen na gestotter gelijk uit gezet en aan de kant gedrukt en toen lag ik er letterlijk en figuurlijk uit,plaatselijke garage gebeld en die heeft m opgehaald wrs is t blok kapot of lekke koppakking,maar nu lig ik eruit geen geld om m te laten maken geen geld om wat anders te halen.
auto is een 1.2 benzine twinport met n ketting aangedreven
van 2005 van rond de 180000 op de tellernog geen 1/2 jr geleden n nieuwe bobine en bougies op gezet omdat onder t rijden toen ook steeds de bobine lampje ging knipperen (is vervangen door de dealer)
echter heb ik sterk t idee dat dit n teken was,of niet??
wie weet raad.
de auto rijd niet meer starten slaat aan maar slaat dan ook gelijk weer af.
ben radeloos is de motor in de soep ? of valt er toch iets te redden ??
wie weet hier meer van ? :cry
16 oktober 2015 om 21:23 #18299248Welkom!
Heel verhaal, maar allereerst: het olielampje brand: dat is dus het olie DRUK lampje, je vult vervolgens olie bij. Hoeveel olie zat er in het blok toen je bij ging vullen en hoeveel heb je bijgevuld? (zat er namelijk na het bijvullen niet teveel in?)
Ten tweede was de nattigheid in het interieur nu regenwater of koelvloeistof? (koelvloeistof is een beetje vettig en ruikt enigzins zoet)
Ten derde een bobinelampje is er niet: je hebt een motormanagementlampje, als dat brandt dan kunnen er allerhande storingen zijn.
Ik zou de auto eens na laten kijken door iemand die er verstand van heeft en je niet het vel over de oren wil trekken.
Succes.16 oktober 2015 om 21:27 #18299249@midnight black wrote:
Welkom!
Heel verhaal, maar allereerst: het olielampje brand: dat is dus het olie DRUK lampje, je vult vervolgens olie bij. Hoeveel olie zat er in het blok toen je bij ging vullen en hoeveel heb je bijgevuld? (zat er namelijk na het bijvullen niet teveel in?)
Ten tweede was de nattigheid in het interieur nu regenwater of koelvloeistof? (koelvloeistof is een beetje vettig en ruikt enigzins zoet)
Ten derde een bobinelampje is er niet: je hebt een motormanagementlampje, als dat brandt dan kunnen er allerhande storingen zijn.
Ik zou de auto eens na laten kijken door iemand die er verstand van heeft en je niet het vel over de oren wil trekken.
Succes.dus kort samen gevat het te doen lijstje
1. olie niveau nalopen (is het niveau goed = olie druk sensor defect)
2. voelen met je hand of de vloeistof op je inerieur vettig is en zoet ruikt
3. auto uit laten lezen (zolang de ecu niet gereset is blijven de foutcodes opgeslagen)ik heb opcom ik kan de auto voor je uitlezen.. wellicht als er iemand in jouw buurt woont die opcom heeft kan die het voor je doen en eventueel advies geven wat je daarna kunt gaan doen
16 oktober 2015 om 21:33 #18299250Water bij de pedalen komt door de plastic afscherming bij de zekeringkast…deze kan je van boven losdraaien en vervangen.
Het schuim wat voor de afdichting zorgt, rot weg……dan krijg je regenwater op de vloer waardoor alles zeiknat raakt.Niet te lang mee wachten want het water komt nu ook je electronica binnen…..
Het koelvloeistof verhaal is even verder zoeken.
Afvullen en telkens controleren of het in het reservoir blijft.
Koppakkingen is te controleren met een co-test….
en het komt nog wel eens voor dat de waterpomp lekt.Niet gelijk grote zorgen maken, meestal valt alles reuze mee, alleen zijn sommige garagebedrijven meer op de centen gericht dan een klant eerlijk op weg helpen
16 oktober 2015 om 21:49 #18299251ehm antw op vraag 1 ik had onlangs gepeld stond in t midden vd peilstok iets bijgegoit tot ie op pijl was.
ook geen sporen van olievlekken onder de auto of bij het blok gehad.
toen het lampje maandag brande gelijk af gezet en olie erbij gepakt en gevult,wrs id wel teveel aangezien ik nog niet zolang geleden had bijgevult 3 weken geleden ongeveer.antw op vraag 2 blijkt geen lek van kvs maar de opvangbak onder de motorkap bij het rooster (vlakbij ruiten vloeistof , zit een zwarte vierkante box) daar verzamelt zich nog weleens blad en rommel na wat weg gegrabbelt te hebben niks meer nat bij de koppeling in de auto.
ik had nog nooit kvs geproeft :puke maar dat dus ff getest om vast te kunnenstellen of t water of kvs was t bleek dus water
antw 3 is een knipperent lampje op dashboard die n tojdje ook knipperde en constant ging branden en niet echt vooruit wilde (hield in) tis n oranje lampje wat knippert in de vorm van een vaatje ?
dus vandaar dat ik m bobine lampje noemde omdat die door de garage werdt gekoppeld aan de bobine (na uitlezen), in t opel boekje stond dat er dan vuil in brandstoffilter of water in je brandstof kon zitten.
maar volgens dealer dus bobine prijskaartje met nwe bobine 4 bougies en 1/2 uurtje katjeng 300 euro lichter (na 20% korting ook nog)
na laten kijken naar? en door wie, garage om de hoek zegt dat t koppakking is en zijn diagnose is blok naar de maan.
toch zijn er verder geen enkele tekens geweest geen mayo sludge onder de dop of aan peilstok,geen rook voor die tijd uit de uitlaat ook niet bij kouwe motor , ook geen olie onder de auto of bij de uitlaat, ook geen rotte eier lucht of iets dergelijks , ook verder geen stijgende meters naar rooie zone of eerder brandend olie lampje , op het punt 3 verhaal na verder noooit geen druk verlies gehad ook geen rare kleur in kvs vaatje gehad (was altijd goed helder van kleur)
dus tjah :???:
16 oktober 2015 om 21:53 #18299252dan als dat motorstoringslampje aangaat.. of “het oranje lampje wat knippert in de vorm van een vaatje” uit laten lezen en hier de foutcodes melden.. de meeste van hier kunnen je dan zo zeggen wat er loos is zonder jouw auto gezien te hebben.. die kennen die foutcodes grotendeels en weten er de oplossing voor.. is gratis in vergelijking met de garage waar je 300 euro afgetikt hebt en dat het probleem nog steeds niet opgelost is…
16 oktober 2015 om 21:53 #18299253dan als dat motorstoringslampje aangaat.. of “het oranje lampje wat knippert in de vorm van een vaatje” uit laten lezen en hier de foutcodes melden.. de meeste van hier kunnen je dan zo zeggen wat er loos is zonder jouw auto gezien te hebben.. die kennen die foutcodes grotendeels en weten er de oplossing voor.. is gratis in vergelijking met de garage waar je 300 euro afgetikt hebt en dat het probleem nog steeds niet opgelost is…
16 oktober 2015 om 22:04 #18299254de auto rijd nu niet meer, zoals ik al zei starten slaat aan maar ook meteen weer af.
vorige week bij de dealer geweest mbt kvs en water bij koppeling en die hebben een co test gedaan,uitkomst was lekke koppakking
echter zoals ik beschreeef zijn er noooit rare dingen opgemerkt verder die zouden kunnen duiden op n lekke kop.
ik heb momenteel dus zowel geen 1000 euro liggen om de auto te laten fixen en weet ook niet hoe dingen zelf verder op te lossen, op de krik zetten alle olie eraf laten lopen nwe filter erin knallen en nwe olie erin gooien ?
hoe kan het dat de auto aan maar ook meteen weer afslaat? dat snap ik niet.
de rook die uit de uitlaat komt leek wit, garage om de hoek zei dat het kvs is wat hij via uitlaat eruit gooit.
en hoe erg is t voor t blok als de olie uit de uitlaat drupt en uitlaat/olie rookte na nog geen 1000 mtr rijden?
16 oktober 2015 om 22:13 #18299255@bart-gsi wrote:
dan als dat motorstoringslampje aangaat.. of “het oranje lampje wat knippert in de vorm van een vaatje” uit laten lezen en hier de foutcodes melden.. de meeste van hier kunnen je dan zo zeggen wat er loos is zonder jouw auto gezien te hebben.. die kennen die foutcodes grotendeels en weten er de oplossing voor.. is gratis in vergelijking met de garage waar je 300 euro afgetikt hebt en dat het probleem nog steeds niet opgelost is…
het probleem met knipperent en daarna constant gaan branden van dat zelfde lampje was na het uitlezen opgelost maar na de diagnose lekke kop op basis van co test en welgeteld net een week verder met nog geen 500 km verder zonder echt schokkende dingen (alleen zoals beschreven in 1e bericht) is de auto volledig uitgeschakeld en jah sinds t lampje vd olie brande en meteen olie bij heb gegooit (zonder erop te checken nog en wrs te veel erin te hebben zitten,rookte hij wit uit de uitlaat)
ik kan er niet mee rijden, kan m zelfs niet ergens heen brengen/ophalen om hem te laten uitlezen
kortom ben ten einde raad wat nu te doen.
16 oktober 2015 om 22:20 #18299256misschien een idee om de olie er helemaal uit te laten lopen in een lekbak en dan de olie filter te vervangen en de juiste hoeveelheid nieuwe olie er terug in te doen??
je kunt ook iemand van hier vragen om je mee te helpen met de koppakking als deze kapot is
iemand die met jouw de kop eraf kan halen en erop en de ketting eraf en erop kan leggen.. het vlakken van de kop indien nodig kun je bij een revisie bedrijf laten doen…dit zijn volgens mij de delen die je nodig hebt.. als ik iets mis kan een ander het aanvullen maar dan raak je de 500 euro niet eens…
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/koppakking-opel-agila-astra-corsa-meriva-tigra-z1.html” onclick=”window.open(this.href);return false; koppakking
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/kopbout-m8x119-opel-agila-astra-corsa-meriva-tigr.html” onclick=”window.open(this.href);return false; kopbouten 12x ( deze zijn rekbouten dus single use only)
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/distributiekettingset-opel-agila-astra-corsa-meri.html” onclick=”window.open(this.href);return false; complete distributie ketting set16 oktober 2015 om 22:30 #18299257ok, en een radiateur en waterpomp ook vervangen ?
en wat als t niet alleen bij n lekke pakking is maar miss zelfs n gat in de cillindrrs/zuigers?
al met al ben ik huiverig door de ellende die ik heb gezien en heb gehoord van de garage om de hoek en de dealer.maar hoe kan het dat de auto aanslaat , 1 x rondgaat en weer afslaat dan?
want dat snap ik niet, is dat n beveiliging?16 oktober 2015 om 22:40 #18299258ok, en een radiateur en waterpomp ook vervangen ?
nee de radiateur is niet nodig tenzij daar een lek in zit..
waterpomp ook niet.. die zal nog wel goed zijn…en wat als t niet alleen bij n lekke pakking is maar miss zelfs n gat in de cillindrrs/zuigers?
als je een kapotte zuiger hebt dan heb je ook geen compressie.. dat zou je na kunnen laten meten door een compressie test uit te laten voeren… dat is veel effectiever dan een co meting via de uitlaatal met al ben ik huiverig door de ellende die ik heb gezien en heb gehoord van de garage om de hoek en de dealer.
ieder garage bedrijf is verschillend en als je het niet vertrouwd dan ben je vrij om naar een andere te gaan..
mensen hier op het forum kunnen/willen je ook best helpen met de problemen van je corsamaar hoe kan het dat de auto aanslaat , 1 x rondgaat en weer afslaat dan?
want dat snap ik niet, is dat n beveiliging?
dat kan verschillende oorzaken hebben , een defecte sensor, een defecte ECU die de ontsteking niet aanstuurt en zo zullen er meer zijn…
als je een startonderbreker/chip in je sleutel hebt dan zal je motor niet aanslaan omdat die de ontsteking uitschakeld als die niet meer werkt
maar het makkelijkste hiervan is om dat dus uit te laten lezen… je immobiliser kan ook problemen geven.. je benzine pomp kan de geest geven..
daarom het kan verschillende oorzaken hebben16 oktober 2015 om 22:54 #18299259co test is dus geen compressietest , de test die is gedaan door de dealer is n test met eerst n handpomp mer bar meter de kvs reservoir op druk zetten om te kijken of er ergens vloeistof lekte, dat werd niet geconstateerd en toen is er een test met een glazen blokje die 2 kamers had gevult met blauwe vloeistof welke binnen een paar x flink gas in trappen van kleur verschoot naar wat groenig leek het wel.
conclusie op basis van dat laatste was lekke koppakking.
ik zal dus in elk geval de olie eraf moeten laten lopen filter vervangen opnieuw vullen , ben n echte noob op dit soort vlakken.
en dus iemand zien te vinden die de boel kan meten/uitlezen mbt ecu en andere genoemde punten
16 oktober 2015 om 22:59 #18299260Wat fearless bedoeld met een CO test heeft niks met de uitlaat te maken maar met de hoeveelheid CO in je koelsysteem, dat kan je testen met een CO tester
Maar laat er eerst maar eens een knappe garage naar kijken!!
16 oktober 2015 om 23:01 #18299261wat is de auto in deze conditie waard,wat is een reeel bedrag mocht ik m weg doen eigenlijk,ik weet rijdend is allezins beter maargoed ben ff alle mogelijkheden aan het overdenken
16 oktober 2015 om 23:01 #18299262kan iemand van het forum vragen…
compressie meten kunnen ze bij elke garage… dan halen ze de 4 bougies eruit en stoppen ze een plug met een meterje eraan in de gaten van de bougie of ze hebben een digitale en dan wordt de motor met de startmotor rond geslingert en meten ze de compressie
stel als voorbeeld je compressie moet 10 bar zijn en cilinder 1,2 en 3 hebben 10 bar en cilinder 4 heeft 7 bar ( of lager) dan heeft cilinder 4 het lek…
als je motor koelvloeistof verbruikt dan grote kans op de koppakking en als je motor olie verbrand dan is de kans dat je zuigerveren kapot zijn ( 2 a 3 ringen die om iedere zuiger heen zitten die de olie onder uit de motor uit de verbrandingskamer houden)16 oktober 2015 om 23:11 #18299263ik heb 2 garages ernaar laten kijken te weten de dealer opel zelf waar ook onlangs n nieuwe bobine en bougies zijn geplaats voor dikke 300 ballen.
2e garage om de hoek die de auto heeft opgehaald op zijn erf heeft gezet en vervolgens gekeken naar zijn tekens en op basis daarvan constateerd of zegd dat de koppakking stuk is/kop en in t ergste geval op basis van rook en olie uit uitlaat dat t blok naar ze grootjes is.
bij de dealer heb ik verlden week 5 tientjes betaald om te horen kop stuk, afgelopen maandag moest ik bij garage om de hoek 5 tientjes dokken voor ophalen en bevestiging? dat de koppakking of motor naar de maan is. en de auto van pech punt naar zijn garage en naar mijn huis te brengen 10 km hemelsbreed
ondertussen staat de auto nu dus bij mijn huis op de stoep totaal onbruikbaar en geld kosten heeft ie mij in nog geen half jaar tijd 400 euro lichter en id waar gaat dit dan stoppen das wel wat ik nu denk
kan n kop zonder echt n duidelijke signalen zoals overal te lezen is toch t ineens begeven ?
16 oktober 2015 om 23:16 #18299264om een cilinderkop kapot te krijgen moet je best lomp rijden wil je die kapot krijgen… ik ga er niet van uit dat dat bij jouw het geval is…
vaak gaan koppen kapot door het verkeerd uitzetten van de motor.. dus met een koude motor flink gassen…
en aan de km-stand te zien schat ik de kans zeer klein dat je kop kapot is.. eerder de koppakking i.v.m. de koeling of de zuigerveren met het olieverbruik.. klepseals is ook een optie dan krijg je met stilstand na ongeveer 1 minuut een grijze/blauwe rookwolk achter je auto… en gaat je olie verbruik ook erg snel omhoog…16 oktober 2015 om 23:28 #18299265id dat laatste van binnen een minuut witte/blauwe rook uit de uitlaat klinkt al duidelijke herkenning.
de auto is al geruime tijd in mijn bezit en word keurig mee gereden dus netjes warm rijden en dan nog steeds gewoon normaal conform de regels op snelheid rijden.
16 oktober 2015 om 23:33 #18299266ok.. dat verschijnsel komt vaker voor dat klepseals kapot zijn en dat de garage roept dat de kop kapot is… alleen wordt je koelvloeistof probleempje een verhaal apart..
klepseals zijn goedkoop.. alleen je zult er hulp bij nodig hebben om ze erin te zetten omdat de distributieketting eraf moet en de nokkenas(sen) eruit en de kop kan blijven zitten
dit zal je aanzienlijk in kosten schelen…
mocht het nodig zijn kun je ook een nieuwe distributie ketting erop leggen dit is overgens wel iets anders dan een distributie riem.. dus als je niet veel ervaring hebt raad ik je aan om het met iemand van dit forum samen te doen… scheelt je veel in de kosten vergeleken met een garage16 oktober 2015 om 23:42 #18299267koelvloeistof liep niet meer weg nadat de koppakking test was gedaan door de garage dus wellicht dat dit lucht in het systeem is geweest anders heb ik er geen verklaring voor ook.
maar verkleurd in zon geval bij een lekke koppakking test t vloeistof dan ook als t euvel in de klepseals zit ?
maargoed met klepseals alleen zal de motor niet aanslaan vrees ik :hmmz
16 oktober 2015 om 23:55 #18299268Als klepseals kapot gaan komt er aleen olie door dat boven in de kop rond geslingert wordt door de nokkenas(sen) koelvloeistof zal hiermee niet verkleuren
Om een motor aan te laten slaan heb je 3 dingen/factoren nodig.. Benzine,lucht en een vonk.. Lucht heb je standaard als je de gasklep open doet.. Dus dan blijft alleen de benzine en de vonk over.. De vonk wordt volgens mij via de ecu gestuurd en je benzine is een injectie die ook ecu gestuurd is om je injectoren aan te sturen..
Je hebt een brandstofrail waar je benzine van de toevoer vanaf de tank langs het schutboard omhoogkomt en naar je injectoren gaat.. Daaroo zit een zwart soort ventiel.. Wat je daar kan controleren als je contact uit staat is je brandstof druk… Als je het zwarte dopje eraf haalt kun je voorzichtig met een schroevendraaier het pinnetje in het midden indrukken.. NIET ERBOVEN GAAN HANGEN want als je dat ventiel indruk hoort er benzine uit te spuiten… Als dit niet het geval is werkt je benzine pomp niet… De ontsteking is uit te lezen met opcom (uitlees software) oo de werking van de injectoren en bobine17 oktober 2015 om 00:08 #18299269ok, heel technisch verhaal :vertag :D
bedoel je de kvs in mijn reservoir of de vloeistof die er is gebruikt tijdens de koppakkingtest bij de dealer dmv zon glazen vierkanten blok die 2 apparte kamers hadden en beide met n blauwe vloeistof tot de helft werden gevuld en op de kvs reservoir werd gezet en met ingetrapte gaspedaal t blok op toeren intrapte
dus wat bedoel jij?
17 oktober 2015 om 00:18 #18299270Wat jij bedoeld is niet waar ik het over heb..
Als je klepseals kapot gaan loopt wanneer de klep open gaat met en inlaat slag van de motor olie uit de cilinderkop in de verbrandingskamer van de motor.. Hier kan nooit koelvloeistof doorheen komen
Op het verhaal van dat je motor niet aanslaat: om een motor te kunnen laten draaien heb je benzine , lucht en de ontsteking nodig.. Lucht krijgt je motor d.m.v. de gasklep benzine via de injectoren en de ontsteking via je bobine die door de ecu gestuurt wordt
Om te weten te komen of je motor benzine krijgt zit er op je motor een brandstofrail waar benzine op druk in zit die dan via de injectoren je motor ingaat..
Omer achter te komen of je motor benzine krijgt zit er een zwart ventiel achtig dopje op je rail… Als je die eraf draait zieje een puntje in het midden uitsteken.. Die moet je indrukken.. Als er geen benzine uit spuit heb je geen benzinendruk en doet je pomp het dus niet…dat kan een reden zijn dat je motor niet aanslaat…17 oktober 2015 om 08:41 #18299271@Ruco wrote:
wat is de auto in deze conditie waard,wat is een reeel bedrag mocht ik m weg doen eigenlijk,ik weet rijdend is allezins beter maargoed ben ff alle mogelijkheden aan het overdenken
je verhaal is duidelijk echter omdat ik zelf geen verstand van dit soort dingen heb wil ik niet gaan lopen prutsen aan de auto en wellicht ongewild nog (meer) schade aanbrengen.
dus ben aan t overwegen de auto in de verkoop te zetten.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.