Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › EDS tuning laten uitvoeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2011 om 19:42 #17239819
Afgelopen vrijdag was het zover, eindelijk naar EDS in Marl. Ik had geluk dat ik voor mijn werk in Duitsland zat en dus mooi op de terugweg naar huis erlangs kon rijden.
Ik had om ‘s middags de afspraak en liet mijn auto naar binnen rijden die toen heel goed aan de grond werd vastgezet met spankabels. Ik verwachtte dat ze eerst een run zouden doen om te kijken hoe mijn blok/auto functioneerde. Maar dat deden ze niet, die kerel hing er meteen zijn IPF-interface aan en, zo legde hij uit, las eerst de huidige software uit van de auto met de instellingen. Dit duurde 5 minuten.
Daarna ging hij met de interface terug naar zijn kantoor om even later weer ermee terug te komen. Hij had intussen de nieuwe software erin geladen en ging die nu overzetten op mijn auto. Dit duurde ruim 15 minuten.De jongen stapt uit doet mijn motorkap open en controleerd het oliepeil, haalt zijn interface weer eruit en loopt weer weg.
Dan komt die terug en zegt tegen me: “Meneer, we hebben een probleem. Uw olie-level is veel te hoog. Als ik nu een run doe lopen we het risico dat de bak zichzelf helemaal volzuigt met olie en dan hebben je een groot probleem. Dus het is uw besluit en risico nu, runnen of niet?”
Uiteraard check ik ook even zelf het olie-level en ja hoor, de beste man heeft gelijk. Veel te hoog niveau. In gedachten scheld ik me helemaal kapot op de opel-dealer. De auto heeft namelijk een grote beurt gehad 2 maanden terug en daarbij hebben ze schijnbaar simpelweg veel te veel olie in mijn bak gegooid. Omdat ik volgens de EDS-man een kans heb van 50/50 dat het verkeerd gaat (en hun het al een keer eerder fout hebben zien gaan) besluit ik de run niet uit te laten voeren. Ik mag wel nog een keer terugkomen en alsnog de run laten doen.Teleurgesteld in het ontbreken van mijn pk-grafiek, maar blij met de uitgevoerde tuning wil ik weer richting huis. Opeens zie ik bij het wegrijden dat het “service”-logo brand op mijn dashboard. Ik stap uit, loop weer terug en roep die kerel er weer bij met de uitleg over het logo. Met de Tech2 checkt hij de status en meld dat de auto tijdens het programmeren schijnbaar zijn configuratie is kwijtgeraakt. Een collega wordt erbij gehaald en doorloopt het menu verder. “Hmmm, hast du deine security code?” Ehm, nope die draag ik normaal niet bij me, die ligt thuis in een map. Ze geven me te kennen dat ze niets snappen van wat er is gebeurt en ook niet zeker zijn van hoe het op te lossen. Ze willen wel een poging wagen iets uit te proberen. Ze hebben namelijk een veel nieuwe software gebruikt dan er oorspronkelijk in zat en mogelijk kan mijn hardware daar niet mee overweg.
De hele riedel doen ze nog maar eens over. Hij gaat naar zijn kantoor, komt terug met de IPF, hangt hem erin en wachten maar… voor 15 minuten… Ik stond mezelf al helemaal op te vreten want straks werkt het allemaal niet meer en moet ik met een motorblok terugrijden wat getuned is maar door de errors in noodloop runt. Gelukkig is de stress voor niets want na de 2e programmeersessie meld hij me dat alles weer werkt.Omdat mijn olie-niveau veel te hoog is krijg ik te horen dat ik voorzichtig naar huis toe moet rijden. Niet teveel het gaspedaal snel intrappen en niet hoger dan 3000rpm komen.
Onderweg doe ik continue mijn best om daar aan te voldoen, wel moeilijk als je weet dat er opeens 40pk meer onder de motorkap zit :PHij rijd heerlijk en zodra ik bij de dealer ben geweest kan ik pas echt het verschil uitproberen. Toch merkte ik nu al heel goed dat hij nu ook in de lage toeren beter trekt, en ook gelijdelijker. Qua power is het een hele andere auto geworden :wors
24 juli 2011 om 19:56 #17902481Die EDS software is niet alleen leuk vanwege de pk’s maar vooral een genot vanwege het fijner lopen van de vec. Zo heb ik dat bij de mijne ook gehad. Heb ca 1,5 jaar met EDS software gereden en omdat ik de vec heb verkocht, deze software weer laten verwijderen. Daarna merk je pas het verschil tussen de originele en de EDS variant.
Greetz Roel met een C, wachtend op m’n I
24 juli 2011 om 19:59 #17902482Op zich mazzel dat ze naar de olie kijken, voor hetzelfde geld knalt wel het zooitje uit elkaar. EDS kan er dan niks aan doen, en aangezien je op dat moment ook niet geweten had dat de olie te hoog was, had je bij de opeldealer ook dood gelopen. Wel een stomme fout, trouwens.
Maar 40 pk erbij is serieuse shit, veel plezier ermee. :wors :wors
Ik wil zelf als ik over 3 jaar een insignia turbo koop ook bijna meteen naar EDS…..lijkt me erg lekker
24 juli 2011 om 20:18 #17902483Ze checken je olie altijd bij EDS !
Heerlijk die extra pk’s en het soepeler lopen/rijden van de motor/auto.Ik zou niet meer zonder kunnen !!
Ik zou wel ff terug gaan voor de Dynorun.
Je gokt nl. dat je er nu 40pk bij hebt, maar misschien heb je er wel veel meer bij… of te veel.
Bij mij was de eerste run 222pk (!) , dus hebben ze hem iets teruggeschroefd naar 212pk’s (!) gewoon .. voor de veiligheid !Overtollige olie er uit .. en genieten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
24 juli 2011 om 20:29 #17902484@Lamborghini wrote:
Als ik nu een run doe lopen we het risico dat de bak zichzelf helemaal volzuigt met olie en dan hebben je een groot probleem.
Heb ik al eerder gezegd: olie-peilen blijft een probleem bij Opel :thumbdown
De peilstok zegt wat anders dan de VOD/gebruiksaanwijzing.Als je na het olieverversen bij de VOD gewoon normaal volgas kunt rijden, kun je ook gewoon de testrun laten doen.
24 juli 2011 om 21:24 #17902485@Henkieo wrote:
@Lamborghini wrote:
Als ik nu een run doe lopen we het risico dat de bak zichzelf helemaal volzuigt met olie en dan hebben je een groot probleem.
Als je na het olieverversen bij de VOD gewoon normaal volgas kunt rijden, kun je ook gewoon de testrun laten doen.
En daar geef JIJ garantie op?
25 juli 2011 om 12:37 #17902486Net bij de dealer geweest, er zat inderdaad teveel olie in, ongeveer een 0,5 liter.
Men vertelde mij dat ze voor de zekerheid die 0,5 liter hebben afgetapt. Schade is volgens hun niet ontstaan omdat het niet een liter of meer teveel was (en diesels schijnen wel wat aan te kunnen). Blijft natuurlijk wel oerstom van de dealer om er bij de beurt teveel in te gooien.25 juli 2011 om 18:42 #17902487Ik heb er al eens over gedacht, en na dit verhaal gelezen te hebben vraag ik me af of het niet verstandig is om even bij de dealer langs te gaan en de laatste versie software te laten installeren voordat ik naar EDS ga.
26 juli 2011 om 15:45 #17902488@yzf1kr wrote:
Ik heb er al eens over gedacht, en na dit verhaal gelezen te hebben vraag ik me af of het niet verstandig is om even bij de dealer langs te gaan en de laatste versie software te laten installeren voordat ik naar EDS ga.
Heb ik in elk geval wel gedaan vorig jaar, niet bewust omdat ik er eigenlijk heen ging vanwege een kapotte EGR. Dealer heeft toen gelijk het DPF geregenereerd en nieuwe software er in gezet.
EDS heeft bij de software versie gecontroleerd voordat ze gingen chippen. Verbaasd me dat het bij de topic starter mis is gegaan.
26 juli 2011 om 16:05 #17902489@Erwin wrote:
EDS heeft bij de software versie gecontroleerd voordat ze gingen chippen. Verbaasd me dat het bij de topic starter mis is gegaan.
Bij mij hebben ze ook de huidige (oude) versie gecontroleerd, en geconstateerd dat het een hele oude versie was. Vervolgens had hij de allernieuwste versie + EDS aanpassing erin gezet maar die bleek te nieuw te zijn. Dus nu heeft hij er een “tussen”-versie ingezet en die bleek wel goed te gaan.
Maar het was meer gokken dan dat ze wisten wat ze deden en dat verbaasde me enorm.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.