Forumindex › Forums › Modellen › Astra › ECU vervangen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2012 om 22:20 #17253015
Ik heb een probleem met mijn Opel Astra g bouwjaar 2004. Motorcode z16se, op gas LPI.
De koppaking was lek. Die is vervangen. De kop zelf is naar een revisiebedrijf gegaan, om te vlakken. Kleppen zijn vervangen. Er is 1 zuigerveer vervangen.
Bovenstaande is een korte samenvatting van werkzaamheden die in verschillende keren uitgevoerd zijn. Het was gewoon elke keer hopen dat het probleem opelost zou zijn. De lekkage is opgelost. Bougie op cilinder 4 zat onder de olie elke keer. Nu is dat allemaal verholpen.
Toch loopt de motor niet stabiel. De auto trilt op lage toeren. Soms wordt cilinder 4 helemaal uitgeschakeld, is wat mij verteld is door mijn monteur. Hij heeft discussies gehad met de revisie bedrijf, heeft hulp ingeschakeld van Opel specialisten. Opel specialisten geven aan dat het aan de ECU kan liggen. Mijn monteur heeft universele uitleesapparatuur, waar alleen een storing wordt vermeld cilinder 4.
Als je gaat rijden gaat na ongeveer 1 km motor-storinglampje knipperen. Als ik dan al rijdend de contact uitzet en daarna weer aan, knippert het niet meer en blijft het ook weg.
Nokkenassensor, bougiekabels, bougies, bobine, thermostaat zijn allemaal vervangen.
Nu is het moeilijk om aan een 2e hands ECU te komen. Als ik zeker weet dat het aan de ECU ligt, heb ik er een gevonden op 150 km afstand. Wat denken jullie? Kan het de ECU zijn die het probleem op cilinder 4 veroorzaakt?
21 november 2012 om 22:48 #18076558Bobine al eens vervangen??
Willem
21 november 2012 om 22:54 #18076559Ja hoor, ook die is al een keer vervangen. Geen 2e hands ofzo, een nieuwe bobine.
22 november 2012 om 00:31 #18076560wat voor foutcode heeft die opgeslagen ?
22 november 2012 om 07:19 #18076561Kan ook aan de ecu liggen, maar zou eerdere andere dingen controleren.
ECU vervagnen kan door een 2e hans ecu te zoeken welke is uitgeleerd en deze wee in te leren.
Of je zoekt een ecu, met de daarbij behorende transponder, imobiliser, en ecu.Verbruikt de auto veel olie of koelvloeistof? Boegies goed van kleur? Boegie toevallig vergeten te vervangen?
22 november 2012 om 08:15 #18076562De foutcode is gistern doo de monteur gewist.
Ik had hem voorgesteld om mbv de foutcode’s hulp te zoeken hier op het forum, maar was net te laat. Hij heeft ze gewist. LAter geprobeerd door wat flink gas te geven de storingslampje weer aan te laten springen, maar ws niet gelukt.
Vanochten weer naar het werk, van Den Bosch naar Eindhoven, en idd na een paar km begint het storings-lampje weer te knipperen. EVen contact uit en weer aan, terwijl ik aan het rijden ben, en het knipperen is weg.Ik zal roberen om vanavond langs de monteur te rijden, die hem nogmaals uitleest voor de precieze foutcode’s.
@ haasje17: geen koelvloeistof verbruik geconstateerd. Olie verbruik was altijd al hoog bij mijn Astra. Ik ben de 2e eigenaar, tik heb hem op 70.000 km gekocht, maar altijd wel ongeveer om de 4000 km 1 liter oliebijgevuld.
Of olievebruik nu na alles wat vervangen is (kleppen, koppaking, kop laten vlakken en er is 1 zuigerveer) weet ik niet. Ik rijdt er sinds gisteren mee. Revisie bedrijf in Den Bosch, mijn monteur en iemand van een opel sloop, niemand weet 100% zeker meer waar het dan nog aan kan liggen. Ze gokken gewoon op de ECU.
Is er iemand op deze forum die dezelfde auto heeft, waarvan de ECU even op mijn auto geplaatst kan worden, om te testen of het wel aan de ECU ligt? Tegen vergoeding uiteraard. Ik woon in noord-brabant, Den Bosch, maar wil er best wel een eindje voor rijden.
Bougies zijn trouwens ook vervangen. Het zijn speicale LPG bougies.
22 november 2012 om 08:18 #18076563okay ik weet niet of dit werkt maar trap je rempedaal in een je gas tegelijk en zet daarna je contact op aan
waar je km stand staat komt nu een code te voorschijn
ff onthouden en hier neerzetten22 november 2012 om 08:57 #18076564Als ik het gaspedaal en de rem tegelijk intrap en dan contact aanzet, gaat het onderhuidslampje even knipperen, maar daarna verdwijnt die weer.
Dus niet echt veel wijzer. Geen code oid.22 november 2012 om 09:01 #18076565schiet ook niet op dus
Nou ja dan maar ff uitlezen22 november 2012 om 09:45 #18076566Hier en daar lees ik dat door een kapotte temperatuursensor of iets aan de bedrading van deze sensor, de brandstoftoever in de war kan brengen.
kan het misschien aan deze sensor liggen dat op 1 cilinderde inspuiting ontregeld wordt?
22 november 2012 om 11:32 #18076567krukassensor is die ook vervangen.
De impulsgever krukas of ook wel genoemd de krukassensor meet het motortoerental en de positie van de krukas. Uit deze waarden meet de ECU het moment van de inspuit en ontstekingsimpuls.
Mogelijke storingsoorzaken:
– Contactproblemen
– Interne kortsluitingen
– Draadbreuk
– Kortsluiting in draden
– Vervuiling door metaalslijpsel
– Mechanische beschadigingen van het sensorwielDe storing kan als volgt merkbaar worden:
– Stilstand van de motor
– Afslaan van de motor
– Motorcontrolelampje licht op
– Opslaan van een foutcode
Indien één van bovenstaande signalen zich voordoen, raden wij u aan onderstaande acties te verrichten:
– Elektrische aansluitingen van sensorkabels, stekker en sensor controleren (aansluiting, breuk en corrosie)
– Reinigen van het sensorpunt
– Uitlezen van het storingsgeheugen
– Sensor op beschadiging controleren
– Signaal meten met oscilloscoop26 november 2012 om 08:39 #18076568Beste Blue-Dragon. De Krukkenassensor is niet vervangen.
Ik heb het voorgesteld aan mijn monteur maar die zegt dat als er iets met de krukenassensor aan de hand zou zijn, dat het probleem in de ontsteking niet alleen zou voordoen op enkel cilinder 4.Het speelt echt op alleen nr 4. Als je hem utleest geeft hij ook alleen maar fouten aan op deze cilinder.
1) De foutcode’s waren gewist, ik heb nu weer een constant brandende storing lampje, ik denk dat als wij deze nu weer uitlezen, dat ik de foutcodes hier wel kan opnoemen.
2) Een andere vraag van mij, kan er iets mis zijn met de temp sensor? Ik lees dat als de temp sensor niet in orde is dat je motor dan ook raar kan doen. De aturo trilt, motor loopt bij mij dus niet lekker op het moment door die klote probleem op cilinder 4.
3) Een andere vraag, men leest mijn auto uit met universele uitleessoftware. Het is geen opeldealer. Mijn monteur is ook een beetje radeloos. Hij geeft nu aan dat de ECU stuk kan zijn. Mijn vraag aan jullie, als de ECU stuk is waardoor het onsteken op cilinder 4 niet goed is, moet hij dan ook niet tijdens het uitlezen een melding geven over de ECU? Ik heb geen zin om nu een paar honderd euro aan de ECU uit te geven, terwijl het daar niet aan ligt.
Iedereen bedankt voor het reageren!!
26 november 2012 om 09:32 #18076569De Foutcode’s zijn P0300 en P0304.
In het engels:
P0304 (?) Cylinder 4 Misfire Detected26 november 2012 om 11:24 #18076570Ben ook even aan het zoeken gegaan , wat ik ook veel lees over de bobinebrug welke merken wel en niet goed zijn.
Ze hebben het over dat die van Bosch de beste is.Welk merk hebben ze er bij jou ingezet?
Je zou ook is bij een Opel garage langs kunnen gaan en vragen of zij hem is voor je willen uitlezen.
En met de info die je al hebt gedaan om het probleem te verhelpen , of hun misschien weten wat de oorzaak kan zijn.26 november 2012 om 11:52 #18076571Kan ook een heel simpel vacuum lekje zijn, Een versleten injector rubber kan al de oorzaak zijn
26 november 2012 om 13:27 #18076572Staat bij de Opel garage.
Ze zijn hem aan het uitlezen, ik ga hem straks ophalen.26 november 2012 om 16:13 #18076573Bij de Opel dealer in Den Bosch uit laten lezen.
P0300 en P0304, maar dat ik had ik zelf ook al uitgevonden door het gaspedaal truukje in de auto en dan het knipperen van het onderhoud lampje tellen. Voor diegene die het niest wisten, best grappig dat je dus zomaar je auto op storingscodes kan uitlezen op die manier. VErvolgens op internet zoeken naar wat ze betekenen.Maar goed.. De opel dealer heeft behalve het uitlezen een compressie test gedaan, resultaat was goed. Bougiekabels omgewisseld, maar nog steeds storing op cilinder 4, dus ligt het ook niet aan de bougie kabels. Ook de bougie is nagekeken, die is ook goed.
+
Daarna zijn ze natuurlijk gestopt, voor meer onderzoek hebben ze meer tijd nodig, dus moet er meer afgerekend worden. Ik was al blij dat het bovenstaande allemaal gedaan hebben voor de prijs van 40 euro.Of het de ECU is kunnen ze dus niet met zekerheid zeggen. Toch ga ik het proberen. Ik heb een 2e hands ECU gevonden. Die is netjes eerst leeggemaakt. Het leegmaken (zeg maar formatteren) moet gebeuren terwijl deze nog op de (vorige) auto gemonteerd was. Ik rijd met deze ECU naar de Opel Garage, die kunnen namelijk mbv mijn security code, deze niewe ecu programmeren op maat voor mijn auto, nu weer mbv mijn security code.
Een hele gedoe dus. 1100 ben ik kwijt aan reparatie van de motor. Ecu gaat mij 300 kosten 2e hands. programmeren e.d. rond de 100.
Ik laat het resultaat wel weten.
26 november 2012 om 16:29 #18076574Pff is zeker een heel gedoe , maar ja je moet wat , hopen dat straks die andere ecu al je problemen doen verhelpen.
Over het leegmaken van een ecu en het later na inleren wist ik.Wat je ook had kunnen doen is een complete set zien te vinden,
Dus ECU de transponders uit de sleutels en de immobiliser die om het contactslot zit, dan had je dat misschien wel zelf kunnen monteren. Dan hoef je niks in te laten leren bij de garage , en kon je de motor ook weer starten en kunnen rijden.26 november 2012 om 16:29 #18076575Zet de kabels dan omgekeerd erop dan zou er bij uitlezen dus uit moeten komen cylinder 1. Als er dan 4 uitkomt. Is de bougie niet goed of toch iets mis met die cilinder dus niet goed gereviseerd. Wisseld het dan dan zou het zomaar kunnen dat toch je bobine niet goed is.
Ik denk niet dat het een ecu probleem is. Dan zou ik eerder verwachten dat 1 ook problemen heeft.
5 december 2012 om 19:23 #18076576ECU vervangen, maar auto loopt nog steeds op 3 cilinders.
Oude ECU er weer in laten zetten, de andere leeglaten maken in de hoop dat ik hem kan doorverkopen via markplaats, ik heb er namelijk 300 euro voor betaald en nu zit ik er mee.
Opel monteur geeft aan dat als de revisie goed gedaan is en alles aan de bovenkant vervangen (bougies, bougiekabels, bobine, nokkenassensor) dat het dan nog alleen een scheurtje in het onderblok kan zijn. Dat kan blijkbaar niet gemaakt worden, dan moet er een nieuwe blok in. Dus alle moeite en geld om eea te reviseren mooi weggegooid geld.
Ik heb nog even gekeken of de bougie nr 4 wel goed vonkt. Vergeleken met andere bougies vonkt hij niet of nauwelijks.
Ik ben bang dat het toch gewoon iets simpels is. Bobine is nieuw, maar wel een goedkope merk. Kan het toch zijn dat de bobine niet goed is?5 december 2012 om 21:05 #18076577ik weet niet waar je vandaan komt , maar ik heb hier nog een goede bobine liggen, je mag hem wel is proberen hoor als je wilt
5 december 2012 om 21:51 #18076578Is het probleem zowel op gas als benzine. Want anders zou de injectorvstuk kunnen zijn.
21 december 2012 om 14:20 #18076579Beste Danny, Ik woon in Den Bosch.
Vandaag brengt als het goed is iemand mij een gebruikte bobine uit de sloop.
Die ga ik zo en zo proberen.Wat ik al wel getest heb is het volgende:
nr 4 vonkt niet. Om uit te sluiten dat het de bougiekabel is, heb ik dezelfde kabel op een andere uitgang op de bobineblok geplugged. Op nr 3. Dan vonkt deze wel.
Er is dus iets mis met uitgang nr 4 op de bobine blok.Nr 2 en 3 vonken prima. Alleen nr 1 iets minder. Nr 4 dus helemaal niet.
Een andere test:
Als ik nr 1 t/m 3 uit de cilinderkop trek terwijl mijn auto stationair draait, merk je dit meteen aan de motor. Je hoort dat de motor dan moeite heeft. Stop je hem terug, loopt hij weer goed.
Ditzelfde effect heb ik niet op cilinder 4. Uiteraard stop ik dan een kabel die wel vonkt in de opening van cilinder 4, de motor reageert daar niet op. Ook niet als je hem er weer uithaalt.Dus behalve dat de bobine stuk is waardoor nr 4 niet vonkt, is er toch iets anders aan de hand. Ik ga vanavond een andere bobine proberen met een nieuwe bougie op nr 4. Deze bougie heeft het namelijk zwaar te verduren gehad, omdat een tijd lang olie lekte op cilinder 4. Hij is ook helemaal zwart geworden.
Hopen dat het de bobine is icm bougie. Ik zou het raar vinden, want de bobine is 6 weken oud.
Ik laat het wel weten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.