ECU verschil

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) ECU verschil

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238652
    Febe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2004

      Van mijn C20XE met M2.5 ging vorig jaar de ECU stuk. Helaas pindakaas…
      De defekte FP-ECU heb ik toen vervangen door een GY (van een Calibra?).
      Werkt allemaal prima, dus probleem opgelost.

      Nu hoor ik dat een FP is gemaakt voor een raildruk van 2.5 Bar en een GY voor 3.0 Bar
      Wat betekent dit nu voor mij, geeft een GY geen problemen met een drukregelaar van 2.5?
      Er wordt nu misschien met te weinig druk ingespoten?
      En wat zou daar dan het gevolg kunnen zijn, te arm mengsel? (risico’s?)
      Zomaar wat gedachten. Zoals ik al zei, het werkt allemaal prima, maar toch houdt het me bezig…
      Wie weet het?

      #17890108
      GSI Racer
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 June 2009

        ik denk dat het geen probleem geeft.
        je druk wordt namelijk mechanisch geregeld door de drukregelaar. dit kan een 2,5 of een 3 bar zijn.
        M2.5 heeft orgineel een 2,5bar drukregelaar ;)

        ik zou me geen zorgen maken.
        als hij te arm zou lopen was hij al lang stuk ;)

        #17890109
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          En wat als er net een ander programma in die ECU staat en er andere injectoren bij horen??

          #17890110
          GSI Racer
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 June 2009

            volgens mij lopen deze 2 ECU’s op dezelfde injectoren
            beige kleur

            #17890111
            Mr. Bone
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 September 2009

              @ Febe; Je heb een 3 bar regelaar nodig.
              Een 3 bar ECU met een 2,5 drukregelaar gaat niet goed, andersom wel.

              @ GSI racer; Een Calibra met een GY ECU is ook een M2.5 maar heeft ook een 3 bar regelaar.

              #17890112
              Miruni
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 February 2007

                In een GY computer zijn de brandstofmappen veel lager ingeprogrammeerd dan bij een FP computer.
                Deellast zal de lambda-sonde de boel een eind bijregelen totdat hij zijn max. regelbereik bereikt.
                Vollast loopt hij gewoon te arm en heb je vermogensverlies.
                De meeste lopen trouwens vollast iets te arm omdat de Luchtmassameters door de jaren steeds
                slechter worden ;-).

                Dus je moet de drukregelaar naar 3 bar tikken!

                #17890113
                Mr. Bone
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 September 2009

                  @Miruni wrote:

                  De meeste lopen trouwens vollast iets te arm omdat de Luchtmassameters door de jaren steeds
                  slechter worden ;-).

                  Zou je dit weer op kunnen vangen door iets aan het CO schroefje te draaien in de LMM? Mits deze aanwezig is dan.

                  #17890114
                  Miruni
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 February 2007

                    Das een goeie. Dat heb ik nooit geprobeerd.
                    Of hij dat over het hele bereik doet vraag ik me af.
                    Ik zal het eens een keer proberen wanneer ik weer bij de testbank ben.

                    #17890115
                    Mr. Bone
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 September 2009

                      Ben benieuwd naar je bevindingen op de testbank.

                      #17890116
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Aan dat schroefje draaien schijnt er alleen maar voor te zorgen dat het nooit meer lekker loopt heb ik van een ‘vrij ervaren’ tuner gehoord… Laat ik het zo zeggen diegene bouwt die motoren, dus ik denk wel dat dit advies betrouwbaar is.

                        Als je een nieuwere luchtmassameter zoekt, zijn nog zat volvo’s op de sloop te vinden met de zelfde LMM.

                        #17890117
                        Peter_89
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          19 August 2006

                          Niet aan dat schroefje draaien. heb wel vaker gehoord dat dat niet best is..

                          #17890118
                          Mr. Bone
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 September 2009

                            Het enigste wat je met dat schroefje doet, is je CO afstellen.
                            Als dat goed is hoef je er niet aan te draaien nee, maar heb het toch al een keer een XE gehad die veel te rijk liep. En heb toen met dat schroefje en de tech 1 erbij, CO toch netjes terug geschroeft. Auto liep 10x beter. Maar idd als je geen tech 1 heb, moet je niet zomaar aan die schroef gaan lopen draaien. Want dan maak je het 9 van de 10 keer erger. Het is geen stationair schroef op een carb van een brommertje ofzo, :D

                            #17890119
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Nee dat weten we, maar dat schroefje heeft enkel en alleen zin als je geen lambda gebruikt. Anders regelt het gewoon weer bij en zul je toch echt even op de rollenbank moeten voor een remap. Als het ook om een vervuiling gaat van de LMM vraag ik me af of je met dat schroefje een lineaire afregeling gaat doen, ben bang dat het al gauw ergens in het toerental mis gaat…

                              Misschien zijn we gewoon te bang…

                              #17890120
                              remo 07
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                2 May 2010

                                Zeer nuttige info!!! :thumb Zat met hetzelfde probleem.

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.