Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › ECU verschil
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 maart 2012 om 14:51 #17238652
Van mijn C20XE met M2.5 ging vorig jaar de ECU stuk. Helaas pindakaas…
De defekte FP-ECU heb ik toen vervangen door een GY (van een Calibra?).
Werkt allemaal prima, dus probleem opgelost.Nu hoor ik dat een FP is gemaakt voor een raildruk van 2.5 Bar en een GY voor 3.0 Bar
Wat betekent dit nu voor mij, geeft een GY geen problemen met een drukregelaar van 2.5?
Er wordt nu misschien met te weinig druk ingespoten?
En wat zou daar dan het gevolg kunnen zijn, te arm mengsel? (risico’s?)
Zomaar wat gedachten. Zoals ik al zei, het werkt allemaal prima, maar toch houdt het me bezig…
Wie weet het?30 maart 2012 om 18:10 #17890108ik denk dat het geen probleem geeft.
je druk wordt namelijk mechanisch geregeld door de drukregelaar. dit kan een 2,5 of een 3 bar zijn.
M2.5 heeft orgineel een 2,5bar drukregelaar ;)ik zou me geen zorgen maken.
als hij te arm zou lopen was hij al lang stuk ;)31 maart 2012 om 15:32 #17890109En wat als er net een ander programma in die ECU staat en er andere injectoren bij horen??
31 maart 2012 om 22:07 #17890110volgens mij lopen deze 2 ECU’s op dezelfde injectoren
beige kleur1 april 2012 om 07:31 #17890111@ Febe; Je heb een 3 bar regelaar nodig.
Een 3 bar ECU met een 2,5 drukregelaar gaat niet goed, andersom wel.@ GSI racer; Een Calibra met een GY ECU is ook een M2.5 maar heeft ook een 3 bar regelaar.
1 april 2012 om 14:50 #17890112In een GY computer zijn de brandstofmappen veel lager ingeprogrammeerd dan bij een FP computer.
Deellast zal de lambda-sonde de boel een eind bijregelen totdat hij zijn max. regelbereik bereikt.
Vollast loopt hij gewoon te arm en heb je vermogensverlies.
De meeste lopen trouwens vollast iets te arm omdat de Luchtmassameters door de jaren steeds
slechter worden ;-).Dus je moet de drukregelaar naar 3 bar tikken!
2 april 2012 om 05:26 #17890113@Miruni wrote:
De meeste lopen trouwens vollast iets te arm omdat de Luchtmassameters door de jaren steeds
slechter worden ;-).Zou je dit weer op kunnen vangen door iets aan het CO schroefje te draaien in de LMM? Mits deze aanwezig is dan.
2 april 2012 om 14:52 #17890114Das een goeie. Dat heb ik nooit geprobeerd.
Of hij dat over het hele bereik doet vraag ik me af.
Ik zal het eens een keer proberen wanneer ik weer bij de testbank ben.2 april 2012 om 19:37 #17890115Ben benieuwd naar je bevindingen op de testbank.
2 april 2012 om 20:06 #17890116Aan dat schroefje draaien schijnt er alleen maar voor te zorgen dat het nooit meer lekker loopt heb ik van een ‘vrij ervaren’ tuner gehoord… Laat ik het zo zeggen diegene bouwt die motoren, dus ik denk wel dat dit advies betrouwbaar is.
Als je een nieuwere luchtmassameter zoekt, zijn nog zat volvo’s op de sloop te vinden met de zelfde LMM.
2 april 2012 om 20:26 #17890117Niet aan dat schroefje draaien. heb wel vaker gehoord dat dat niet best is..
3 april 2012 om 05:22 #17890118Het enigste wat je met dat schroefje doet, is je CO afstellen.
Als dat goed is hoef je er niet aan te draaien nee, maar heb het toch al een keer een XE gehad die veel te rijk liep. En heb toen met dat schroefje en de tech 1 erbij, CO toch netjes terug geschroeft. Auto liep 10x beter. Maar idd als je geen tech 1 heb, moet je niet zomaar aan die schroef gaan lopen draaien. Want dan maak je het 9 van de 10 keer erger. Het is geen stationair schroef op een carb van een brommertje ofzo, :D3 april 2012 om 08:12 #17890119Nee dat weten we, maar dat schroefje heeft enkel en alleen zin als je geen lambda gebruikt. Anders regelt het gewoon weer bij en zul je toch echt even op de rollenbank moeten voor een remap. Als het ook om een vervuiling gaat van de LMM vraag ik me af of je met dat schroefje een lineaire afregeling gaat doen, ben bang dat het al gauw ergens in het toerental mis gaat…
Misschien zijn we gewoon te bang…
27 juli 2013 om 20:41 #17890120Zeer nuttige info!!! :thumb Zat met hetzelfde probleem.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.