Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › ecu remap noodzakelijk bij 264graden nokkenas x16xe?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2011 om 13:56 #17948826
Als je het niet meer begrijpt, dan moet je het topic nog maar is geheel lezen. :wtf
De TS vraagt of ik nog de chips / ECU van mijn oude motor heb liggen.
En even voor de duidelijkheid de motor van de TS is niet van mij geweest, voordat hier weer verhalen gaan rondzingen!3 december 2011 om 15:04 #17948827Oke, dat wilde ik even weten.
4 december 2011 om 22:42 #17948828Hey jongens,
Sorry voor de late reactie. Gisteren heb ik geprobeerd om de distributiekap los te maken alleen lukt dit voor geen meter met een normale dopsleutel. Ik heb hiervoor een setje E torx moeten bestellen, om de kap los te krijgen.
Ik zal de bougiekabels ook eens controleren. De eerste cilinder is aan de distributiezijde? Dus ontstekingsvolgorde 1,3,2,4? Is het dan juist dat het nummertje op de DIS bobine overeen stemt met de cilinder en niet onstekingsplaats?
De motorombouw is gewoon bij een garagebedrijf gebeurd. Alleen hebben ze geen ervaring op gebied van tuning.
Hoop dat ik jullie v/d week meer kan vertellen..
4 december 2011 om 23:01 #17948829Ja oke, maar ongeachte tuning heeft dit niks met tuning temaken. Aangezien de motor met dezesetup vrijwel goed moet kunnen lopen op normale ecu. Zonder ploffen en dergelijke. Ik dacht dat de cilinders van links naar rechts zouden moeten zijn vooraf gezien 4 3 2 1 ook dus op de bobine. maar dat weet ik niet zeker dan zou ik dat moeten kijken bij mn eigen auto.
5 december 2011 om 08:35 #17948830Precies het enige wat ze misschien moeten aanpassen als extra is de brandstofdruk!
Voor de rest is het gewoon normaal standaard werk.
5 december 2011 om 11:08 #17948800Als ik het goed begrijp moeten de bougiekabels als volgt worden aangesloten:
Dis Bobine (aansluitingen van boven naar onder)
1 -> cilinder 1
2 -> cilinder 43 -> cilinder 2
4 -> cilinder 3
??Of moet 1 op cilinder 1, 2 op cilinder 2 enz.
5 december 2011 om 11:15 #17948831Nummers staan als het goed is op je bobine 1 t/m4 zover ik weet moeten deze ook van links naar recht van 1 t/m 4 op je cylinders.
Als je voor de auto staat is links cylinder vier en rechts cylinder 15 december 2011 om 12:46 #17948832Ik heb elders gelezen dat de ontstekingsvolgorde 1-3-4-2 is. Klopt het dan wel als ik de nummers op de bobine gebruik? Als ik mijn geplaatste foto bekijk, dan zou het maar zo kunnen dat de bougiekabels niet juist zijn geplaatst.
5 december 2011 om 14:49 #17948833Niet teveel lezen, volgorde is gewoon op de bobine aangegeven. Op de bobine staat als het goed is 1 t/m4.
Of soms staat er 1/4 4/1 2/3 3/2 ofziets dat wil zeggen dat je daarbij de 1ste of 4e aan moet sluiten. Nu staan er nummers op je kabels, dus stop deze op de juiste. En dan deze kabels op de juiste cilinder.Sta je voor de auto is het 4 3 2 1. En inderdaad onstekingsvolgorde klopt wel eerst worden de buitenste ontstoken en dan de binneste twee.
6 december 2011 om 15:46 #17948834Ik heb de kabels bekeken en de nummers op de bobine corresponderen met de cilinders.
Wat kan ik nog doen:
– bougiekabels doormeten?
– bougiekabels controleren op vonk?
– distributie controlerenGr,
6 december 2011 om 16:29 #17948835Draai je bougies er maar uit en controleer deze eens. Controleer kabels op vonk is vrij lastig wat je kunt doen is steeds 1 van de kabels lostrekken en kijken of hij slechter gaat lopen. Gaat die niet slechter lopen vonkt deze niet of niet goed gaat die slechter lopen is deze kabel + bogie goed, maar kijk wel uit. Met stroom die overspringt.. doe dit zeker niet als je zwak hart hebt
6 december 2011 om 16:30 #17948836Oja, mischien is je bobine zelf wel stuk.
8 december 2011 om 11:49 #17948837Ik zal van het weekend er mee aan de slag gaan..
27 december 2011 om 09:26 #17948838En hoe staat het hiermee?
31 januari 2012 om 13:45 #17948839Goedemiddag,
Allereerst mijn oprechte excuses voor de zeer late reactie. Helaas door omstandigheden. Ik ben met de auto nog niet verder gegaan. Ik hoorde wel van de garagehouder dat de elektroden afstand van de bougies op 0.65mm zijn afgesteld. Is dit niet wat weinig?
Gr,31 januari 2012 om 16:51 #17948840Volgensmij laat jij je steeds een oor aan naajen bij die garage. En met allerlij nuttelose info de deur uit gaan.
Als er gm bogies of nkg boegies in zitten is het prima. En je kunt wel vanalles en nog wat vervangen maar lijkt me sterk dat het aan de afstand van de elctrode ligt. Mischien wel aan je bougies, maar niet daardoor.Monteer gewoon goede nkg bougies of gm. Eigenlijk alles orgineel + je aanpassingen dan zou die prima moeten draaien.
2 februari 2012 om 11:57 #17948841Ik ga binnenkort eerst wat dingen proberen uit te sluiten.
Als het minder koud is eerst de timing van de distributie controleren. Bougiekabels kan ik evt doormeten op weerstand. Bougie’s eruit halen en deze controleren. Ecu uitlezen dmv paperclip methode. Verder nog iets..?4 februari 2012 om 10:36 #17948842Haal gewoon een setje NGK bougies voor een standaard X16XE motor en draai die erin, weet je zeker dat die het niet zijn.
Kost ook maar 15 euro of zo.20 februari 2012 om 08:31 #17948843Goedemorgen,
Van het weekend ben ik bezig geweest met het controleren van de timing. De nokkenassen staan sowieso goed (markeringen precies horizontaal).
Echter om de krukas markering te controleren moet de poelie hiervan losgehaald worden. Dit zal toch echt even op een brug gedaan moeten worden. Of is de kans zeer klein dat hij daar niet op tijd staat? De nokkenastandwiel telt 46 tandjes -> dus krukas 23 tandjes. als deze 1 tand is verschoven betekent dit in ruim 15 graden van tijd (zowel inlaat als uitlaat?), lijkt me sterk dat de motor dan nog loopt?
Gr,
Dennis
24 februari 2012 om 23:02 #17948844op 1 tand verkeert kan de motor wel degelijk nog lopen, loopt die wel niet netjes maar hij loopt
8 maart 2012 om 21:47 #17948799Update:
Van de week heb ik de ecu uitgelezen door middel van een paperclip. Tot mijn verbazing kwamen er aardig wat foutmeldingen uitrollen. Nl. het volgende:
Code
13 Lambasensor (is paar maanden geleden vervangen)
17 Klopsensor (staat misschien te strak aangedraaid?)
24 Snelheids sensor (auto staat stil?)
29 Brandstofpomp relais
34 Mapsensor (Inmiddels vervangen)
35 Stappenmotor (is al een paar keer gereinigd zonder resultaat, heeft het ook altijd gedaan)
71 Luchtinlaat Tempartuursensor (3340 ohm bij 10 graden, inmiddels vervangen ivm afwijkende waarde)
84 4e Injector
85 5e Injector (WTF?) :wtf
93 Motor stuur apparaatWat jullie wel kunnen begrijpen is dat ik dacht: wanneer komt er een einde aan al die knippercodes :shock:
Injectoren heb ik los gehaald en gereinigd in een ultrasoon apparaat, deze moeten nog terug geplaatst worden.
Ook heb ik diverse metingen verricht en vervangen/aangepast;
– Massa controleren op diverse onderdelen (injectors)
– Stekkerverbindingen doorgemeten van de injectoren (bij starten gaven ze allen stroom)
– Tijdelijk een extra massa aangelegd (startkabel vanaf – accu naar motorblok)
– Benzine filter vervangen
– Uitlaat Spruitstuk was niet luchtdicht (is aangedraaid en nu weer perfect, was een koppelstuk na de lamba sonde, heeft echter niet geholpen:()
– Bougies bekeken (waren pikzwart /roet)
– Nieuwe bougiekabelsInmiddels zat aan gedaan maar tot op heden geen resultaat. Auto bokte wel rond de 1800 rpm, met minimaal gas! Mogelijkheid bobine stuk? Auto trekt verder echt goed op. Geen inhouden of iets!
Wat betreft de rookwolk uitlaat. De kleur is wittig/blauw. Heb op diverse forums gelezen dat dit ook verbrande olie kan zijn. Misschien combinatie van teveel brandstof en olie verbruik? In ieder geval verzuipt de motor nog steeds!
Wordt verder niet echt wijs uit al die codes, dit kan toch niet allemaal een samenhang hebben??
Help! :cry
8 maart 2012 om 21:56 #17948797Als ie zwart rook toch miss een motortemp sensor
Kan je niet een ecu lenen wisselen met iemand van hier. Kijke. Of er dan minder fouten in staan.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
9 maart 2012 om 07:48 #17948796Gaat maar op zoek naar een andere ECU, deze is hoogstwaarschijnlijk overleden.
Op het einde van mijn X16XE tijd had ik ook zoveel rare foutmeldingen (auto liep wel nog gewoon).
Ook ik had onder andere code 93 er in staan.9 maart 2012 om 10:45 #17948801Goedemorgen,
kiyamizio; Ik heb geen zwarte rook maar juist blauwig met een sterke benzinegeur.
De ecu die er nu in zit is al een vervanger. Daarvoor waren de problemen er ook al:(. Tenzij beide ecu’s toevallig stuk zijn..
Enige wat ik nog kon bedenken is dat er een lekkende injector kon zijn. Maar dan zouden de overige bougie’s wel goed zijn? Of alle injectoren lekken?
Wat kan het bokken veroorzaken in de lage toeren?
Gr,
9 maart 2012 om 11:41 #17948798Bokken lage toeren ontsteking of vacuumlek.
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.