Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › ecu remap noodzakelijk bij 264graden nokkenas x16xe?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2011 om 11:44 #17243768
Hallo forumleden,
Ik had al een topic gestart in de rubriek Tigra, maar aangezien dit meer een technische (motorische) vraag is, leek het mij verstandiger om hier een topic te starten.
Allereerst zal ik me even voorstellen, Ik ben Dennis en in het bezit van een Opel Tigra-A.
Deze auto heb ik inmiddels 2.5 jaar en heeft in die tijd een aantal transformaties ondergaan, waaronder:
– Roest achterschermen verwijderd en hierover wielkastverbreders geplaatst
– Angel eye voor -en achterlichten
– 17 inch velgen 205 breed voor 215 achter et 35
– rondom verlaagd met schroefset
– Audio is onder handen genomen
– Crooke inlaatspruitstuk
– Spaghetti spruitstuk 4-2-1
– Sport katalysator
– Cold Air Intake
– Regelbare benzinedruk regelaar
– Dhr. Shrick nokkenassen 264 graden
– Dhr. Shrick stuggere klepveren
– ChiptuningZoals jullie boven kunnen lezen is er aan het blok ook het één en ander ‘verbeterd’. Echter zit ik met het volgende probleem..
Enige tijd geleden ben ik met mijn auto naar circuit zandvoort geweest. Helaas heeft mijn ‘oude’ blok toen de geest gegeven. Omdat ik nogal gehecht ben aan mijn auto heb ik ervoor gekozen een nieuw blok erin te zetten x16xe (motorswap). Een ombouw naar een 2.0 liter zag ik niet zo zitten, maar heb er toen voor gekozen om gelijk maar nieuwe nokkenassen en klepveren te monteren.Ik heb veel mooie verhalen gelezen (op dit forum) over 264 graden nokken. Echter wil mijn auto sindsdien niet meer stationair lopen! Ook het verbruik is asociaal hoog. Bij stationair ploft de uitlaat en ruiken de uitlaatgassen sterk naar benzine. Over het gehele toerengebied staat het mengsel te rijk. Ook het verlagen van de benzine druk heeft hier geen invloed op. Tot 2000 rpm schokt de auto in deellast daarboven is er niks aan de hand. In vollast trekt de auto echt lekker door, maar de achterliggers mogen hun mistlampen wel aan doen:P! Eén grote blauwe walm achtervolgt mijn auto. Eerst dacht ik dat het te maken had met een aantal sensors. Ik heb dan ook mijn temperatuur sensor en lamba (bosch) vervangen, zonder resultaat helaas.
Weten jullie toevallig wat er mis kan zijn?
Het remappen van een ecu bij deze assen schijnt niet persé noodzakelijk te zijn?
Heeft iemand misschien een ecu map in zijn/haar bezit met deze opstelling? Ik heb een eprom programmer gekocht om de ecu uit te lezen, maar hier kom ik niet echt uit. Ook niet met diverse softwareprogramma’s.Graag hoor ik van jullie.
Alvast bedankt (mede) leden,
Gr,
Dennis
PS Ik zal binnenkort een paar foto’s plaatsen:)
30 november 2011 om 12:04 #17948803Ik denk dat je nokkenassen niet goed staan dat ze één dand verkeerd staan waardoor je dat ploffen krijgt. Stationair lopen doen ze met deze assen zoiezo niet goed, hiervoor kun je het stationair toerental opschroeven. volgensmij kan dat bij deze motoren simpel door e gasklep verder open te zetten stationair.
30 november 2011 om 12:51 #17948804Oke. Enig idee of dit te maken heeft met de inlaat of uitlaat nokkenas of beiden? Staan ze dan te laat of te vroeg?
Gr,
30 november 2011 om 14:00 #17948805Met deze nokkenassen is stationair lopen WEL te doen, dit weet ik uit eigen ervaring!
Heb ervaring met een X16XE Mantzel spec en een X16XE Dbilas spec, beiden met veel vermogen (160+ pk).En als de boel niet op tijd staat (distributie), dan kan je deze problemen wel krijgen.
Ik zou hier ook niet mee door rijden, omdat je de boel weer kapot aan het rijden bent. Je kat is waarschijnlijk al overleden.Gebruik je trouwens de juiste bougies?
Bij een Mantzel Powerbox moet je andere bougies gebruiken, en aangezien de Crooke hiervan een kopie is, zou ik het advies van Mantzel overnemen.Wat voor programma heb je in de ECU?
Standaard chip programma of is deze voor jouw auto geschreven met rollenbank tests?
Aangepaste X14XE met de nokkenassen en de ingesteld brandstofdruk?Wat voor drukregelaar heb je, want 3,2 bar druk is meestal voldoende voor deze setup.
30 november 2011 om 14:33 #17948806De auto is getuned bij crooke tuning zelf. Daar heb ik het volgende aan laten passen:
– crookebox
– spaghetti spruitstuk
– sportkat 100cel (meen ik)
– andere bougies (kouder?)
Dit in combinatie met chiptuning, dit is gebeurd bij unlimited tuning in Amersfoort. Hiervan heb ik ook een uitdraai gehad (130pk). Uitdraai staat overigens ook op hun website http://www.unlimitedtuning.nl/fotovideo.html” onclick=”window.open(this.href);return false; onder het kopje ‘uitdraai dyno’ en dan halverwege de lijst staat de tigra 1.6.De benzinedrukregelaar, CAI, nokkenassen en klepveren zijn dus na die tijd geplaatst. De auto loopt zowel op originele chip alsmede nieuwe chip even slecht stationair. De benzinedruk regelaar heeft overigens 2 drukmembramen.
De nokkenassen en klepveren zijn volgens de garagehouder juist geplaatst?? Waarschijnlijk klopt dit dus niet? De auto is wel door de apk gekomen dmv benzinedruk op 0.5 bar te zetten en een vacuum lek te maken in het spruitstuk (toen liep hij overigens wel stationair, maar liep voor geen meter natuurlijk). CO was anders veel te hoog!
Ik heb her en der gelezen dat een lek in het uitlaatspruitstuk ook een oorzaak kan zijn? Dat de lambasonde de verkeerde waarden doorgeeft aan de ecu, waardoor er meer ingespoten wordt?
Gr,
30 november 2011 om 14:44 #17948807Ik zou je originele brandstofdrukregelaar maar eens terug steken en 0.5 bar is voglensmij erg weinig voor deze setup. Zet deze maar eens op 2.5 3 bar.
30 november 2011 om 15:02 #17948808Die 0.5 was alleen bij de apk. Nu staat hij op een normale druk;).
1 december 2011 om 09:50 #17948809Volgens mij heb ik de originele drukregelaar niet meer, maar de drukregelaar is ook niet stuk..
1 december 2011 om 09:57 #17948810Staat deze dan niet gewoon veel te hoog? zet hem is op 2.5 bar.. En kijk eens of je distributie nog goed is? Optijd staat. Denk dat je dan een heel eind bent.
1 december 2011 om 10:14 #17948811Hoe kan ik dat het makkelijkst doen?
1 december 2011 om 11:25 #17948812Kap eraf riem bekijken? Ziet deze er nog goed uit? Dan even met de hand de motor rechtsom draaien todat de markeringen overeenkomen op de wielen met die van het motorblok, staat er een niet goed dan is je riem een tand verschoven. En dus staat er iets niet goed. Mischien is de riem ernstig beschadigd of dergelijke.
1 december 2011 om 11:26 #17948813Hierbij wat foto’s king:
1 december 2011 om 12:22 #17948814Bedankt!
Ik zal het binnenkort even controleren:)
1 december 2011 om 23:55 #17948815Ik heb trouwens nog c20xe injectoren liggen en een groep N uitlaat systeem, gaat me dit veel extra vermogen geven? Of is het niet benoemenswaardig? Ook lees ik het één en ander over het vergroten van de gasklep, heeft dit echt wel nut? over hoeveel pk praten we dan en wat veranderd er aan de vermogens/koppel kromme?
Ik heb nl. geen zin om aangehouden te worden door oom agent, omdat de auto veel herrie maakt..
2 december 2011 om 06:04 #17948816Een andere uitlaat zal je niet zo heel veel vermogen extra geven. C20XE injectoren zou ik voorlopig nog niet aan beginnen, zorg eerst maar eens dat deze weer goed loopt. Zal ook niet veel vermogen extra geven omdat volgensmij de injectoren kwa grote niet heel veel verschil maken met de orginele van de x16xe. Kwa pks veranderen beide vrij weinig. tot bijna niets. Wel zul je merken dat het mooier geluid geeft en indien je nog geen katvervanger hebt zal het klein beetje vermogen verschil maken maar das dan maar heel weinig.
2 december 2011 om 09:02 #17948817Standaard injectoren zijn voldoende, met andere injectoren moet ook de chip opnieuw geschreven geworden.
2 december 2011 om 12:49 #17948818Nog even een vraag over het controleren van de timing. Dien ik alleen de markeringen te checken bij de nokkenastandwielen? Of ook bij de krukaspoelie?
Gr,
2 december 2011 om 13:56 #17948819De standaard brandstofdruk van een x16xe is 3 bar!!
De powerboostvalve die jij er op hebt zitten, die verhoogt bij volgas de druk al met 0.7 bar.
Zorg eerst dat je auto technisch in orde is en laat hem daarna opnieuw afstellen (chip en brandstofdruk).
Het plaatsen van C20XE injectoren is niet nodig, zelfs volledig overbodig met deze setup.
Een beter flowende uitlaat is altijd goed, groep N is al een verbetering tov standaard. Een groep A is daar en tegen weer beter dan groep N.Met deze setup (ongeveer gelijk), dan moet je de 150pk kunnen aantikken.
2 december 2011 om 14:05 #17948820De auto is al eens afgesteld, pas je setup aan zoals die is afgesteld en kijk dan of alles goed loopt.
Distributie dien je te controleren bij de nokkenastandwielen en het krukastandwiel. Staan een van de drie niet goed dan moet je je distributie maar eens op tijd laten zetten.2 december 2011 om 15:49 #17948802Corsa gsi,
Heb je toevallig geen ecu liggen (aangepast) met deze setup? Misschien dat we iets kunnen regelen met het kopieren van een eprom? Heb nl. een eprom programmer..
Ben erg benieuwd hoe hij loopt als daadwerkelijk de distributieriem niet goed staat! Van dat geplof wordt je echt doodziek. 2 Blokken verderop hoor je mijn auto al nl.
Echt een wonder dat ik nog niet aangehouden ben..
Gr,
2 december 2011 om 15:58 #17948821Gewoon orginele ecu moet alles ook op draaien zonder geplof. Dua ga er maar vanauit dat er iets mis is met je bobine bougies, boegiekabels of distributie timing.
Hoe en wanner is dat geplof eigenlijk begonnen?
2 december 2011 om 21:37 #17948822De nokkenassen zijn gelijk met de nieuwe motor gemonteerd incl. nieuwe distributieset. Dus gelijk bij het starten van de auto na montage ontstonden de problemen.
Alle delen van het oude blok zijn overgezet naar het nieuwe blok. Oude blok had +/- 220.000km gelopen, dit blok ongeveer 129.000km (echte kilometers).
Alleen toen ik begon over de distributietiming zeiden ze volmondig dat het hier niet aan kon liggen. Vandaar dat ik eerst zelf wat sensors heb vervangen.
Men heeft ook op vacuum lekken gecontroleerd, stappenmotor nagekeken, map sensor verwisseld met een ander exemplaar maar dat hielp allemaal niet.
Bobine en bougiekabels waren voorheen gewoon goed.
Dus grote kans dat het daadwerkelijk aan de timing ligt (hopen dat het droog blijft v/h weekend, dan controleer ik het..)?
3 december 2011 om 11:04 #17948823Controleer de volgorde van je bougiekabels eens.
3 december 2011 om 12:32 #17948824Die chips van mij zijn allang weer verkocht, rijdt (nu ja reed) inmiddels met LET erin (nieuwe in aanbouw).
Maar goed wie heeft de boel over- en ingebouwd?
Neem aan dat je daar wel garantie op krijgt!
Dit klinkt echt als distributie niet op tijd of bougiekabels verkeerd aangesloten.3 december 2011 om 13:20 #17948825@Corsa_GSi wrote:
Die chips van mij zijn allang weer verkocht, rijdt (nu ja reed) inmiddels met LET erin (nieuwe in aanbouw).
Maar goed wie heeft de boel over- en ingebouwd?
Neem aan dat je daar wel garantie op krijgt!
Dit klinkt echt als distributie niet op tijd of bougiekabels verkeerd aangesloten.Ik begrijp het even niet helemaal, maar welke chips?? En is deze motor exmotor van jou?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.