ECU error reset & Diverse interface kastjes & Lambda 1.

Forumindex Forums Overige Op-Com ECU error reset & Diverse interface kastjes & Lambda 1.

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    rinus747
    Deelnemer

EVEN WAT ACHTERGROND

Ik had een originele Bosch Lambda 1 sensor en een P130 storing. Ik heb toen Lambda 1 vervangen door een universele Bosch, die ik met zo’n speciaal doorverbind blokje moest aansluiten op de oude steker.

Het motorlampje bleef maar branden. Ik begreep later dat de wagen opnieuw een leercyclus door moest om zich aan te passen op het gedrag van de nieuwe sensor, en dat ook de fout ge-reset moest worden.

Toen heb ik met mijn ELM327 bluetooth kastje en Torque software op mijn smartphone de P130 fout ge-reset. Het motor-storing-lampje ging acuut uit, maar de software bleef een “grijze fout aangeven”. Na een paar dagen ging het motor lampje weer aan!

Na wat lezen bleek dat ik direct na de reset de motor uit moest zetten om ook de ECU fout ge-reset te krijgen. Sommige sites zeiden ook dat ik een reset moest uitvoeren als de motor tot stilstand was gekomen. Beiden heb ik gedaan en de zogenaamde “grijze ECU fout” was weg. Toch ging na een aantal dagen het lampje weer branden.

De wagen loopt echt perfect, en ik ben intussen op en neer naar Italie geweest, en ook nog wel met caravan in de bergen. Maar het feit dat dat motor lampje na reset iedere keer aan blijft gaan irriteert mij enorm.

VRAGEN

Moet ik echt naar een garage voor een GOEDE reset?
      Of moet ik echt een OPCOM interface kopen voor een GOEDE reset? (Ipv mijn universele EML327-OBDII-bluetooth met Torque?)
      Of moet ik het in die richting helemaal niet zoeken, en maar weer opnieuw een goede nieuwe Lambda1 sensor er in zetten, maar ditmaal een met een voorgemonteerde steker? (Ik weet dat aansluitblokjes en universeel sensors wel eens problemen geven)

GROOTSTE EN VOR MIJ BELANGRIJKSTE VRAAG
      Kan ik mijn universele OBDII met EML327-bluetooth met het Torque programma zijn RESET wel vertrouwen? Of moet ik naar een garage voor een goede reset? Of eerst maar eens een andere interface aanschaffen dan dat universele ELM327 kastje, en welke?

Wie helpt?

liviu2004
      Deelnemer

Als je ecu reset, dan motor niet starten.

Motorprobleem is niet met lambdasonde.

rinus747
        Deelnemer

Dat ga ik gelijk eens proberen..thx

rinus747
          Deelnemer

Liviu…

Lampje is uit en foutmelding P130 (lambda 1) is weg. Eens kijken of het nu weg blijft.

Maakt het nog verschil of ik na het contact (nog net zonder start) de reset doe, en vervolgens:
            1) Doorstart met de sleutel
            2) Alles eerst weer uit zet

?

liviu2004
            Deelnemer

Maakt niet uit.

Wat is de waarde van fuel trim short time and fuel trim long time?

rinus747
              Deelnemer

Liviu

Short time staat op 0.0%
                Long time staat op 4.7%

Is er een link van die getallen naar bijvoorbeeld de staat van lambda1 of nieuwheid van het brandstoffilter? De fout P130 blijft trouwens regelmatig terugkomen na een paar korte ritjes van ettelijke kilometers, dus dat resetten lijkt niet permanent te helpen.

Heb je een idee wat het is?

Vriendelijke groeten Rinus

liviu2004
                Deelnemer

Wat is de waarde van lambda 1 and lambda 2 over 1 minute of so?

rinus747
                  Deelnemer

Liviu (en anderen)

Als de motor uit is staan beiden op 0.4, maar de sensoren zelf worden dan nog niet gebruikt. Het is een startwaarde.

Lambda 1 is na starten en een klein beetje rijden 0.4. Dat is de sensor waar de beschrijving van de P130 fout betrekking heeft.

Lambda 2 is 0.3, en loopt heel langzaam richting 0.4. Heel langzaam bewegend dus.

Zodra de motor warmer wordt gaat de regeling van open naar closed loop. Lambda 1 waarde gaat dan springerig veranderen als teken dat er sampletjes genomen wordt op random plaatsen in het hoogfrequent gemoduleerde signaal. De hoogste waarden liggen boven 0.8 en de laagste waarden onder 0.1 en zijn dus gespreid rondom de 0.4. De piek-piek waarde van het hoogfrequent signaal moet dus wel lekker groot zijn (meer dan 0.8-0.1, dus meer dan 0.7 pkpk).

In mijn ogen is dit ook hoe alles zich hoort te gedragen, maar het is mijn vak niet.

Is dit de informatie die je nodig hebt voor analyse Liviu?

liviu2004
                    Deelnemer

De waarden kijken normaal. Er moet een opname gedaan, tijdens het auto rijden.

[youtube:6qmic87l]http://www.youtube.com/watch?v=TBZkFh1P4hY[/youtube:6qmic87l]

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.