Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › ecotec 2,5 v6 motor tuning
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2014 om 19:00 #18207797
@richardy wrote:
mijn wens is liefst rond de 500/600 pk uit te komen en als het lukt om meer er uit te gaan halen is het altijd mooi meegenomen,
kwa motor type ga ik waarschijnlijk toch de overstap maken naar een 3L blok V6 met turbo van de saab 9-5.
zodat het me het uitboren al scheeld.nu aan het uitzoeken welke aanpassingen er precies gebeuren moet om dit blok er in te zetten en hoe het zit met de ruimte om daar weer grootere turbo’s op te zetten..
iemand misschien sugesties waar ik deze info het beste kan vinden???
Kijk anders even in dit topic of stuur Drakos een berichtje..
viewtopic.php?f=7&t=177858
:thumbup15 januari 2014 om 22:13 #18207798@Ray2712 wrote:
@Corsa_GSi wrote:
Saab blok = Opel blok wat betreft de V6.
3.0 V6 van Saab 9-5 (B308E) heeft een turbo, de Opel V6’en van die generatie niet.
Kale blok is verder wel hetzelfde als je dat bedoelt.Blok is intern anders, die van opel hebben 15bar compressie, verhouding 1:11,5 dacht ik uit mijn hoofd.
Die van saab is 12a13bar compressie (verhouding 1:10,5)
Als je geblazen wil rijden is dat eigenlijk een betete basis.
Let er wel op dat deze motoren totaal niet berekend zijn op iets wataar lijkt op een turbo.
De turbo op de saab motor (unieke set up, daar op slechts 1 bank een turbo zit) levert max 0,3bar over druk.
De saab heeft dan.ook minder vermogen dan de opel motor, en slechts 10Nm meer.
Grootste verschil zit m in de souplesse van deze motor.Als je goed rond gelezen hebt is deze motor niet heel geschikt voor hoge drukken, dit schijnt te komen door zijn blokhoek van 54graden.
Belasting op de krukas is dan niet ideaal.Ik heb zelf de 3.0 V6 laag Compressie motor (ala saab) in de Vectra-B liggen met de oeriginele set-up zoals ze in de b ligt.
Alles origineel vectra-B.
Deze heeft na motormanage ment optimalisatie de volgende waarden:
Vermogen: 225pk bij 5750 toeren
Koppel 280Nm +/- bij 2500 tot 5500 tpm.
Koppel bij 1000tpm: 200Nm.Ik heb hier een transmissie aanhangen van een Vectra-B 2.0 DTi omdat de motor bovenin toeren juist niks doet
Heerlijk Comfortabel zoeven, Altijd kracht voorhanden!!.
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
15 januari 2014 om 22:28 #18207799Met genoeg geld is natuurlijk alles mogelijk maar om uit een 3.0L V6 500/600pk te persen moet je toch wreed je best doen en ga je een lege portemonee aan overhouden denk ik dan toch hoor :)
16 januari 2014 om 11:46 #18207800@wim-v6 wrote:
@Ray2712 wrote:
Corsa_GSi wrote:Saab blok = Opel blok wat betreft de V6.3.0 V6 van Saab 9-5 (B308E) heeft een turbo, de Opel V6’en van die generatie niet.
Kale blok is verder wel hetzelfde als je dat bedoelt.Blok is intern anders, die van opel hebben 15bar compressie, verhouding 1:11,5 dacht ik uit mijn hoofd.
Die van saab is 12a13bar compressie (verhouding 1:10,5)
Als je geblazen wil rijden is dat eigenlijk een betete basis.
Let er wel op dat deze motoren totaal niet berekend zijn op iets wataar lijkt op een turbo.
De turbo op de saab motor (unieke set up, daar op slechts 1 bank een turbo zit) levert max 0,3bar over druk.
De saab heeft dan.ook minder vermogen dan de opel motor, en slechts 10Nm meer.
Grootste verschil zit m in de souplesse van deze motor.Als je goed rond gelezen hebt is deze motor niet heel geschikt voor hoge drukken, dit schijnt te komen door zijn blokhoek van 54graden.
Belasting op de krukas is dan niet ideaal.Ik heb zelf de 3.0 V6 laag Compressie motor (ala saab) in de Vectra-B liggen met de oeriginele set-up zoals ze in de b ligt.
Alles origineel vectra-B.
Deze heeft na motormanage ment optimalisatie de volgende waarden:
Vermogen: 225pk bij 5750 toeren
Koppel 280Nm +/- bij 2500 tot 5500 tpm.
Koppel bij 1000tpm: 200Nm.Ik heb hier een transmissie aanhangen van een Vectra-B 2.0 DTi omdat de motor bovenin toeren juist niks doet
Heerlijk Comfortabel zoeven, Altijd kracht voorhanden!!.
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Interessante info Willem, zover ben ik er nooit ingedoken. Maar is het niet zo dat het verschil in compressieverhouding alleen ligt aan verbrandingsruimte in de cilinderkoppen, zuigers, drijfstangen en eventueel krukas, en dat het kale onderblok alsnog hetzelfde is?
16 januari 2014 om 16:23 #18207801500 pk dan heb je serieus spul nodig, ik zou een kijken in autocross forum’s.
In de cross, autospeedway worden alle draaiende delen aangepast, maar opel motoren en dan zeker de v6,en zijn niet heel gangbaar in de cross wereld. Emming en jansen tuning in goor hebben in de cross en autospeedway nog Opel motoren rijden.
16 januari 2014 om 16:42 #18207802@Ray2712 wrote:
@wim-v6 wrote:
Ray2712 wrote:Corsa_GSi wrote:Saab blok = Opel blok wat betreft de V6.3.0 V6 van Saab 9-5 (B308E) heeft een turbo, de Opel V6’en van die generatie niet.
Kale blok is verder wel hetzelfde als je dat bedoelt.Blok is intern anders, die van opel hebben 15bar compressie, verhouding 1:11,5 dacht ik uit mijn hoofd.
Die van saab is 12a13bar compressie (verhouding 1:10,5)
Als je geblazen wil rijden is dat eigenlijk een betete basis.
Let er wel op dat deze motoren totaal niet berekend zijn op iets wataar lijkt op een turbo.
De turbo op de saab motor (unieke set up, daar op slechts 1 bank een turbo zit) levert max 0,3bar over druk.
De saab heeft dan.ook minder vermogen dan de opel motor, en slechts 10Nm meer.
Grootste verschil zit m in de souplesse van deze motor.Als je goed rond gelezen hebt is deze motor niet heel geschikt voor hoge drukken, dit schijnt te komen door zijn blokhoek van 54graden.
Belasting op de krukas is dan niet ideaal.Ik heb zelf de 3.0 V6 laag Compressie motor (ala saab) in de Vectra-B liggen met de oeriginele set-up zoals ze in de b ligt.
Alles origineel vectra-B.
Deze heeft na motormanage ment optimalisatie de volgende waarden:
Vermogen: 225pk bij 5750 toeren
Koppel 280Nm +/- bij 2500 tot 5500 tpm.
Koppel bij 1000tpm: 200Nm.Ik heb hier een transmissie aanhangen van een Vectra-B 2.0 DTi omdat de motor bovenin toeren juist niks doet
Heerlijk Comfortabel zoeven, Altijd kracht voorhanden!!.
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
Interessante info Willem, zover ben ik er nooit ingedoken. Maar is het niet zo dat het verschil in compressieverhouding alleen ligt aan verbrandingsruimte in de cilinderkoppen, zuigers, drijfstangen en eventueel krukas, en dat het kale onderblok alsnog hetzelfde is?
Onderblok zal ook gelijk zijn, maar als je een mooie drasiende basis kan vinden is dat nog lekkerder natuurlijk.
Willem
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
16 januari 2014 om 16:48 #18207803oke!!! dankje remutr, ga ik daar is even kijken om een afspraakje te maken dat is hier in de buurt.. die zullen mij zeker goed op weg kunnen helpen hiermee… update komt dan zeker.. nieuwe info is altijd nog welkom.. :wors
16 januari 2014 om 18:15 #18207804alleen hoe pas je de aandrijving en je versnellingsbak aan, in de cross gaat er nog wel eens een homokineet kapot, dat wil je met je prive auto niet hebben.
In de cross rijden ze met vw busbakken en de v8 en bij de stockcar formule 1 ford bakken beide gaan niet 123 in de Opel passen.
16 januari 2014 om 18:22 #18207805Rijden de meeste in de rallycross niet in zwaar verbouwde 2.0 motoren? :hmmz
16 januari 2014 om 18:35 #18207806klopt de 1.6 en de 2.0 zijn in de sprinter en standaard klasse het meest gebruikt. Alleen opel en vw worden bijna niet meer gebruikt omdat de 1.6 vrijwel niet meer dan 200 pk kan leveren en een 2.0 rond de 260 pk. De japaners hebben met de s2000 al een motor die zonder tuning als tegen de 260 pk aan zit.
in de superklasse ben je vrij in motor gebruik, en helaas is dat bijna geen Opel.
Op Venray zag ik alleen een hotrod rijden van een duitser met een 2.0 vauxhall blok erin, dat liep wel als een komeet, was door emming tuning onderhanden genomen
16 januari 2014 om 20:04 #18207807Rond de 260 is wat weinig denk ik. DBilas levert al een turbo die je motor opvoert tot 245 pk voor een X20XEV :hmmz
Maar uiteindelijk zie je bijvoorbeeld ook die Golf (ook een 2.0 16v) met 1150 pk dus het zal wel mogelijk zijn maar of het veilig is…? Je assen zijn hier ook niet op berekend wat leid tot een bijna onbestuurbare wagen[youtube:4uun1g56]http://www.youtube.com/watch?v=dElFiQcLsp8[/youtube:4uun1g56]
[youtube:4uun1g56]http://www.youtube.com/watch?v=xofMe_goaYs[/youtube:4uun1g56]
Grtz Seth
16 januari 2014 om 20:17 #18207808Saab met turbo gewoon minder vermogen?
beefje terug gevoert?ben benieuwd of bi turbo mogelijk is. Wel erg dik.
of en hoe de rdw gaat doen…..17 januari 2014 om 08:06 #18207809Zijn beide wel leuk om sprintjes mee te rijden.
In de autocross, autospeedway mag je geen turbo gebruiken enkel de mechanische delen mag je onderhanden nemen. Collega had een 1.6 ford zetec met andere krukas, nokkenas, zuigerstangen, zuigers, kleppen, klepstelen en dan een dta computer erop en de kwam op 203 pk. Zijn s2000 die hij nu nog heeft zit met dta en alleen een aanpassing aan de nokkenas als 284 pk.
17 januari 2014 om 20:31 #18207810@robert_corsa wrote:
Saab met turbo gewoon minder vermogen?
beefje terug gevoert?Nee, de 211pk die hier behaald word is met een HOOG Compressie 3.0 V6 motor.
de 3.0 V6 in de Saab is een Laag Compressie motor, met hele andere Set-Up.wat is er anders:
– Inlaat traject Compleet
– Uitlaat Voorste bank (hangt de turbo aan
– Nokkenassen
– Zuigers
– Cilinderkoppen
– Brandstof systeem
– Inspuitsysteem (vrij programeerbare SAAB Trionic 7)Doel van SAAB was vooral op Comfort af te stellen, Veel trekkracht in alle toerentallen.
Best kans als je deze in bijvoorbeeld een Omega lepelt, dat ie nog Vlotter is als de 211pk versie van OPEL ook.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.