ECC (Climate Control) blaast op geen enkele stand

Forumindex Forums Modellen Corsa ECC (Climate Control) blaast op geen enkele stand

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    SvendeVries
    Deelnemer

Goedemiddag allen,

Toen ik vandaag wegreed met mijn Corsa wilde ik mijn ruiten ontwazemen, maar tot mijn verbazing gebeurde er niks toen ik op mijn ontwazemingsknop drukte. Ik heb online al gezocht en er wordt vaak verteld dat dit de kachelweerstand is, maar al deze video’s en fora zijn voor de ‘standaard’ airco, zonder climate control.

Ik heb een Corsa uit 2009 met Climate Control en kan hier dus ook geen eenvoudige weerstand vinden. Mijn vraag is hoe dit geregeld is, of ik de andere weerstand (waar zit deze?) kan doormeten en hoe ik bepaalde zaken kan uitsluiten. Ik heb al een connector doorgemeten op de vermoedelijke weerstand – met 3 stekkeraansluitingen – waarop een dikke rode en zwarte draad uitkwamen.

Op de rode draad staat bij stand 0, die handmatig kan worden gekozen, 10/11 Volt, en zodra ik op stand 1 t/m 7 ga valt dit Voltage richting de 4V, zie video: https://www.youtube.com/shorts/uTvQhYFw-Gc

Alvast bedankt voor de moeite!

Opeltje17
      Deelnemer

Lamp (H7 bijv)aansluiten op de kachelmotor dan de standen inschakelen, dan zou deze steeds feller moeten gaan branden naar gelang de stand die je inschakelt.

Kachelmotor wordt geregeld door een weerstand, meestal “fan speed regulator” genoemd o.i.d.

SvendeVries
        Deelnemer

Heb ondertussen wat gevonden, de kachelweerstand heb in gedemonteerd, en de connector die op de weerstand zit is helemaal doorgebrand.

Nu heb ik gezien dat er voor de airco-variant een herstelkitje is, is die er ook voor de ECC-variant? Zie foto’s.20231228_14352020231228_14354220231228_143210

SvendeVries
          Deelnemer

Update en oplossing:

Voor de mensen die dit probleem ook ervaren, bij mij was de kabel dus doorgebrand, dit blijkt een bekend probleem bij de normale airco-variant, maar heeft ook mij met ECC getroffen. Aangezien er geen reparatiesetje online te koop is heb ik de connectors schoongepoetst en hier een – geïsoleerde – connectorkous opgedaan. Mocht je deze oplossing ook kiezen, zorg er dan voor dat je een geïsoleerde gebruikt, de plus en min moeten niet in aanraking kunnen komen.

Ik heb de oude connector losgeknipt, de kabels gestript en deze in de kous vastgeklemt.

De ECC werkt weer perfect.

* Check naderhand na een 10 minuten de blazer aan hebben even of je warmte aan de kabel voelt, anders is er nog steeds een slechte verbinding. 20231228_152912
            <p style=”text-align: right;”></p>

Corsa_GSi
            Deelnemer

Bekend probleem bij de Corsa D met ECC (dit had die van me vader uit 2007 ook).
              De weerstand wil ook wel kapot gaan.

Dit alles komt omdat er geen rooster voor de kachelmotor zit en hierdoor komt die vol te zitten met bladeren en andere troep.
              Ik bouwde hem elk jaar uit en maakte hem schoon om de problemen te voorkomen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.