Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › ECC – automatisch geregelde airconditioning
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 30 mei 2023om 18:19 door stailow.
-
AuteurBerichten
-
22 juli 2014 om 19:00 #17267099
Vraag : Bij een Opel Zafira B (facelift 2008) en bij ingeschakelde airco
draait dan de koelventilator, deze voor de condensor, onmiddellijk mee of pas na enige tijd ?TXS
22 juli 2014 om 20:16 #18244007Dat is afhankelijk van een aantal dingen !
Hoe warm is het buiten ,hoe warm is de auto ,wat voor temperatuur heb je ingesteld voor het interieur ?
Op zich is het niet vreemd dat de ventilator bij de huidige buitentemperaturen gelijk of zeer kort na het inschakelen van de airco gaat draaien !
22 juli 2014 om 20:53 #18244008Dank, het is dus niet zo dat de koelfan moet draaien bij ingeschakelde airco ?
Dacht dat de koelfan onmiddellijk ging draaien bij ingeschakelde airco ook al is dit maar voor
korte duur !Gelezen op een airco-site
“”’Deze ventilator koelt de condensator. Hierdoor wordt het hete
gas omgezet naar vloeistof. Ook zorgt deze ventilator voor extra
koeling van de radiator welke zich net achter de condensator
bevindt. Als de ventilator niet goed of helemaal niet functioneert,
kan dit een negatieve invloed op de werking van het a/c systeem
hebben. Een goede doorstroming van de rijwind via de
condensator is essentieel. Een niet werkende ventilator zal hoge
drukken in het systeem veroorzaken.””Rekening houdend met bovenstaande tekst lijkt het me dus logisch dat deze koelfan
aan gaat wanneer men de airco gebruikt, ook al is dit maar even ? of niet ?Indien je ECC hebt in de wagen kan je bij gelegenheid is nakijken of je koelfan draait bij airco gebruik ?
Dank.23 juli 2014 om 09:13 #18244009ter info :
– Ja, de koelventilator schakelt ALTIJD in en stopt wanneer er voldoende rijwind is.Werking van de koelventilator afhankelijk van de druk van het koudemiddel en van de
rijsnelheid.
GMV = 1 Lage snelheid koelventilator
GMV = 2 Hoge snelheid koelventilator
GMV = 0 Koelventilator draait niet
De koelventilator wordt niet gebruikt als de auto sneller rijdt dan 70 km/u, behalve in zeldzame gevallen of als,
ondanks deze snelheid, de druk van het koudemiddel hoger is dan 23 bar (bijv.: rijdend achter een vrachtwagen).
Als de auto stilstaat wordt de koelventilator altijd ingeschakeld, op de lage snelheid als de druk van het
koudemiddel lager is dan 19 bar relatief, en op de hoge snelheid in het tegenovergestelde geval.
Tijdens het rijden draait de koelventilator niet of draait hij met de lage of de hoge snelheid, afhankelijk van de
rijsnelheid en van de druk van het koudemiddel bij de uitgang van de condensor.
Druk (bar relatief)Dus : slaat de koelventilator niet aan bij ingeschakelde airco en auto staat stil, dan is dit niet normaal.
De koelventilator wordt aangestuurd door de druk sensor, drukschakelaar.
(draait de koelventilator niet = te weinig druk , druksensor stuk , koelventilator weerstand ….. )Wie kan dit bevestigen ?
Dank23 juli 2014 om 20:51 #18244010Koelvinnen worden puur ingeschakeld op de airco druk, tenminste bij mijn vectra’s B.
Daarbij maakt het voor het systeem niet uit of ik hanbediende airco of ECC hebt.Snelheid speelt ook geen rol, dnelheidssignaal komt niet voor in het airco/ECC electrisch schema van mijn auto.
Mijn koelvinnen gaan niet direct draaien na inschakelen van de airco.
Dat duurt effe.Mijne draait altijd op snelheid 1 van de 3
Bijde koelvinnen tegelijk.verstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
23 juli 2014 om 21:21 #18244011Wim-V6,
Duidelijk en correct antwoord, top !http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=187&t=186122&p=2450815#
24 juli 2014 om 07:02 #18244012klopt. :thumb
25 juli 2014 om 20:11 #18244013Volledigheidshalve nog wat info : een technische nota die duidelijke uitleg geeft over de werking van de enerzijds de condensor-ventilator en anderzijds de motorkoeling-ventilator en de mogelijke fouten/problemen :
A cooling module located under the Passenger side guard is used to control the radiator fan, condenser fan and the
compressor clutch activation. This cooling module receives information from various areas such as the ignition switch, A/C
request signal, high side A/C system pressure, coolant temperature and engine RPM. From the information received the
module will operate the engine and condenser fans in four different mode types.
The cooling module has a internal diagnostic system that will turn on the instrument panel A/C / radiator warning lamp if a
problem is detected. An “emergency fan activation mode” is also used in the case of an issue with the module or sensors. An
appropriate scan tool can be used to read and clear any DTC’s relating to this module.
The major issue with the cooling module is moisture entry owing to the location under the guard. The moisture will cause
internal damage to the module and the fans will operate in “emergency fan activation” mode.A cooling module located under the Passenger side guard is used to control the radiator fan, condenser fan and the
compressor clutch activation. This cooling module receives information from various areas such as the ignition switch, A/C
request signal, high side A/C system pressure, coolant temperature and engine RPM. From the information received the
module will operate the engine and condenser fans in four different mode types.
The cooling module has a internal diagnostic system that will turn on the instrument panel A/C / radiator warning lamp if a
problem is detected. An “emergency fan activation mode” is also used in the case of an issue with the module or sensors. An
appropriate scan tool can be used to read and clear any DTC’s relating to this module.
The major issue with the cooling module is moisture entry owing to the location under the guard. The moisture will cause
internal damage to the module and the fans will operate in “emergency fan activation” mode.ASTRA / ZAFIRA COOLING FAN ISSUES
Cooling Fans Stay On—Both or one fan stay on after ignition is turned off. Water in cooling module. Fans
come on even when engine is cold, faulty A/C pressure transducer.
Missing Cooling Fan Speeds—Check resistor pack on the radiator fan. Possible broken resistance wire.
Fans Not Operating—Relay fault, highest fan speed Black relay (DTC P1481) in engine bay and low and
medium speeds White relays (P1482 / P1483). 40 amp fuse in engine bay. Fuse 11 in fuse box. Faulty ECU,
no earth circuit for relay. Faulty ignition switch or A/C switch.Dash warning lamp to indicate cooling fan fault.
FAN ACTIVATION AND CUT OFF VIA TEMPERATURE AND A/C PRESSURE
FAN SPEED ACTIVATION VIA COOLANT TEMPERATURE
FAN ON OFF
NO FAN OPERATION LESS THAN 100°C
SPEED 1-BOTH FANS IN SERIES 100°C LESS THAN 95°C
SPEED 2-BOTH FANS IN PARALLEL VIA RESISTORS GREATER THAN 105°C LESS THAN 105°C
SPEED 3-CONDENSER FAN HAS BATTERY VOLTAGE.
RADIATOR FAN VIA RESISTOR
N/A N/A
SPEED 4-BOTH FANS IN PARALLEL HAVE BATTERY VOLTAGE
GREATER THAN 110°C LESS THAN 105°C
FAN SPEED ACTIVATION VIA A/C PRESSURE (IN kPa)
FAN ON OFF
SPEED-1 BOTH FANS IN SERIES GREATER THAN 1200 LESS THAN 900
SPEED-2 BOTH FANS IN PARALLEL VIA RESISTORS GREATER THAN 1700 LESS THAN 1400
SPEED 3-CONDENSER FAN HAS BATTERY VOLTAGE.
RADIATOR FAN VIA RESISTOR
GREATER THAN 2100 LESS THAN 1800
SPEED-4 BOTH FANS IN PARALLEL HAVE BATTERY GREATER THAN 3000 LESS THAN 2300A/C COMPRESSOR ACTIVATION DESCRIPTION
When the A/C Switch is activated battery voltage is sent to the SIMTEC module (engine ECU) terminal A11. The
A/C compressor is commanded ON, the engine idle speed is then increased to compensate for the extra load of
the compressor activation. The SIMTEC module switches, terminal A51 to zero volts, this signal is then applied
to the cooling module which inturn activates the compressor clutch. The cooling fan is also activated on low
speed until a temperature or pressure increase occurs.A/C COMPRESSOR ACTIVATION ISSUES
Faulty pressure transducer.
Compressor magnetic coil open circuit.
Faulty compressor clutch relay.
Cooling module faulty.
Refrigerant quantity not to specification.
Engine idle too low, below 600 rpm.
Faulty coolant temperature switch.
Condenser fan not operating.
Restriction or blockage in A/C system circuit.
Engine overheating through faulty thermostat, radiator or coolant leak.30 mei 2023 om 18:19 #18532453dag iedereen
ik heb onlangs een probleem met mijn airco onder vonden als ik mijn airco wil gebruiken op stand 1,2en 3 dan blaast hij wel lucht maar wilt mijn airco lampje niet blijven branden en krijg ik ook geen koude lucht zet ik hem op stand 4 dan wilt hij niet blazen maar gaat het lampje wel aan?
iemand die mij zou kunne helpen?
alvast bedankt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.