Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Easytronic schakelen gaat vreemd
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 augustus 2013 om 18:29 #17260157
Dag mensen allemaal,
6 maand geleden heb ik een opel astra 1.6 easytronic gekocht van 2009. Momenteel heeft deze 58000km
Maar sinds kort doet deze vreemd.
Als ik even gereden heb, dan verzet hij de versnellingen zeer brut.
Bv ik sta stil in een file. Voor mij vertrekken ze, ik laat mijn rem los en hij schiet naar voor zonder dat ik gas moet geven. Ook lijkt het soms dat hij wil stilvallen. Als hij dan naar 2de wil gaan dan gaat dit niet geleidelijk aan maar hij “snokt hem precies in 2de. Hij bokt bij het vertrekken om het zo te zeggen. Het gekke is dat dit weer verdwijnt devolgende dag.Hiernet voelde de motor wel zeer warm aan en de ventilator wou niet aanslaan (ofwel was de motor niet warm genoeg volgens de ventilator). Ik ben teruggereden met vensters open, verwarming op hoogste stand en ventilatie op hoogste stand. Naargelang we verder reden verdween het probleem. Is dit nu toeval of niet?
Maar ik heb bang om er nog mee te rijden, parkeren lukt bijna niet, daar hij precies plankgas achteruit of vooruit wil rijden.
Iemand een idee wat dit kan zijn???
22 augustus 2013 om 18:41 #18169004software updaten, koppeling inleren, parameters inleren
22 augustus 2013 om 18:56 #18169005Gewoon een stomme software fout denk je?
Het heeft dus niets met de temperatuur van de motor te maken? Want het probleem is er niet altijd …22 augustus 2013 om 19:12 #18169006Deze bakken moeten af en toe afgesteld worden..
en dat gebeurt normaal bij onderhoud bij een dealer..
Willem
22 augustus 2013 om 19:18 #18169007Ik heb er ook wel eens last van hoor dat ie in z’n achteruit klapt. Maar idd wat willem zegt hij wordt normaal bij de garage ook afgesteld
23 augustus 2013 om 17:30 #18169008idd, zoals nick GSI gezegd, eerst het opnieuw laten inleren bij de dealer, en uit laten lezen hoe de actuatoren reageren
24 augustus 2013 om 05:27 #18169009@suurtje wrote:
Ik heb er ook wel eens last van hoor dat ie in z’n achteruit klapt. Maar idd wat willem zegt hij wordt normaal bij de garage ook afgesteld
Dit gebeurt niet bij een Universele garage, daar zij daar de apparatuur niet voor zullen hebben..
Willem
24 augustus 2013 om 07:28 #18169010Easytronic is een handbal met schakelrobot als waren. Vaak moet deze worden afgesteld als dit soort problemen ontstaan. Helaas moet dit regelmatig herhaald worden als dit euvel eenmaal begint.
25 augustus 2013 om 07:06 #18169011Bedankt mensen voor jullie uitleg :wors
Ik ga een afspraak maken bij de dealer om dit euvel te laten oplossen. Iemand een idee wat dit kan kosten?
Je kan dit toevallig niet doen met de opcom :hmmzAls de wagen zo doet, is dit dan niet nadelig voor de koppeling? Of moet ik me hier geen zorgen om maken?
25 augustus 2013 om 08:35 #18169012Bij mijn plaatselijke garage had ik gevraagd of ze ook mijn easytronic af konden stellen en dat konden ze gewoon werd mij verteld toen
25 augustus 2013 om 08:51 #18169013de universele garage gaat er dan vaak mee naar de dealer toe… volgens mij gaat dit niet zonder dealer apparatuur..
25 augustus 2013 om 10:03 #18169014Klopt moet met de tech-2 gebeuren dan leren ze het juiste schakelmoment in.
25 augustus 2013 om 11:56 #18169015Dat zou dan wel kunnen ja idd de dealer it ook om de hoek vandaar
25 augustus 2013 om 12:00 #18169016Dit hoeft niet met de techt 2. Met een Hella tester of een Bosch uitleesprogramma gaat dat ook.
De betere universele garage heeft deze apparatuur. Je kunt tegenwoordig niet meer zonder namelijk.Je bent dus niet dealergebonden, gewoon vragen bij je plaatselijke garage of hun die tools hebben.
25 augustus 2013 om 12:08 #18169017Oke dacht dat het alleen met de tech-2 kon.
25 augustus 2013 om 12:09 #18169018Mijn plaatselijke garage gebruikt idd uitleesapparatuur van Bosch
25 augustus 2013 om 17:14 #18169019@Fearless wrote:
Dit hoeft niet met de techt 2. Met een Hella tester of een Bosch uitleesprogramma gaat dat ook.
De betere universele garage heeft deze apparatuur. Je kunt tegenwoordig niet meer zonder namelijk.Je bent dus niet dealergebonden, gewoon vragen bij je plaatselijke garage of hun die tools hebben.
Je vergeet de Kennis, en vooral de GOEDE zin om het uit te voeren…
Dat is denk ik wat nog het meest ontbreekt bij Veel Garagebedrijven, snel geld verdienen, beetje service kan er niet al te vaak meer vanaf.Het is al Erg genoeg dat je er om moet vragen, dit hoort bij een normale Service van dit type auto..
– Geld ook voor Zat dealer bedrijven –
Hoop dat het gauw goed opgelost is.
Willem
25 augustus 2013 om 21:30 #18169020de meeste bedrijven hebben geen kennis om dit goed af te stellen.
mijn vader, rijd noodgedwongen automaat. De vol automaten zijn over het algemeen royaler in gebruik vandaar dat ze hebben gekozen voor de semi automaat.
Toch geregeld problemen met de bak. met koude start veel lawaai met schakelen. Of zelfs niet meer willen schakelen, dealers die de boel niet fatsoenlijk kunnen afstellen etc.
volgende auto’s gehad:
Citroen c1
Corsa C
Fiat panda
Suzuki altomeerdere auto’s waren nieuw gekocht, of enkele jaren oud.
nu toch een vol automaat gekocht om van alle ellende af te zijn.
Een Astra J 1.6 16v.26 augustus 2013 om 05:25 #18169021Het afstellen gebeurt met een tester, bij de dealer is dat de tech2. Het afstellen doet de tech2, de parameters die dan ingeleerd worden kunnen door de monteur niet gewijzigd worden. Het enige wat de monteur mag doen is de aanwijzingen op de tester opvolgen.
bij ons word er bij de grote beurt altijd de koppelingsvloeistof ververst en opnieuw ingeleerd. De parameters voor de versnellingen mogen alleen opnieuw ingeleerd worden als er klachten zijn, anders kan het alleen maar problemen opleveren
26 augustus 2013 om 06:43 #18169022Morgen mag ik langsgaan bij de erkende opel garage/dealer. Deze zal dan een diagnose uitvoeren en mij zeggen wat het probleem is en hoeveel dit zal kosten :thumb
28 augustus 2013 om 06:52 #18169023131€ btw incl.
Software was al up to date, versnellingsbak is opnieuw ingeleerd. Hopen dat het probleem nu uitblijft, want dit was doodseng in de file !
31 augustus 2013 om 08:27 #18169024Het probleem is dus niet verholpen :(
Gisteren viel hij zelfs stil toen ik na het rode licht wou vertrekken.
Wat kan het probleem nog zijn? Vuil in de benzine filter? Het was net hetzelfde alsof je met een manueel je koppeling laat opkomen zonder gas bij te geven. In de file net hetzelfde hij hopt en kan hem nog maar net herpakken. Soms gaat het lampje van de batterij even oplichten (fractie van een seconde) en dan “herpakt” hij zich net op tijd en schiet vooruit (computer probeert gas bij te geven, maar het komt niet toe? computer geeft steeds meer gas en plots komt alles toe en schiet hij nog net op tijd vooruit, maar dan veel te snel en brut vooruit dus? Kan mijn gezever kloppen of zit ik verkeerd?)
31 augustus 2013 om 12:53 #18169025Puur afstelling, of koppeling
31 augustus 2013 om 13:33 #18169026Bak nogsteeds niet goed afgesteld. Heel eerlijk ik zou hem de deur uit doen en een volautomaat kopen. De semi automaatbakken als je daar eenmaal problemen mee krijgt blijft het een gedoe. Todat je hem ombouwt tot manueel.
Of je moet een specialist vinden die je kan verzekeren dat zij het oplossen.
31 augustus 2013 om 18:54 #18169027voorste schakelrobot laten reviseren..
kan bij bba reman dan is ie weer nieuw.
en met op-com kan je hem resetten en opnieuw alles aanleren,programmeren
gr michel -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.