Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › E16SE afstellen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 oktober 2010 om 09:19 #17226960
Hallo, in mijn corsa a ligt een e16se motor. Ik ondervind de volgende problemen:
-stationair schommelt zo’n 100 toeren. dus zeg van 900 tot 1000 toeren.
-oppakken vanuit lage toeren voelt niet optimaal, kan vloeiender en sneller.
-stationair rijden in z’n 1 of 2 is praktisch onmogelijk, omdat door de schommeling in toeren de auto ook steeds harder gaat schokken.Voor wat ik heb begrepen heeft een e16se geen stappenmotor, deze kan ik in ieder geval niet vinden. Wel een stationair stelschroef op het gasklephuis, bij warme motor maakt het niet veel uit of ik deze nou rond de 800 of 1000 toeren afstel, voor mijn gevoel is de auto wat feller bij een stationair van 800 toeren, maar dit lijkt me vreemd omdat dit toch puur de stationairafstelling is en niet van invloed zou moeten zijn op half of vol gas?
Wat is hier het probleem? ik heb m’n gasklephuis en luchttoevoer al schoongemaakt maar dit haalt niets uit.
Moeten de injectoren schoongemaakt worden? Of moet ik het ergens anders zoeken?
11 oktober 2010 om 19:21 #17740944Hebben alle cilinders wel goeie compressie ?
Mijn ervaring met die motoren, Heb er 4 in onderdelen + 1 draaiend, dat als er 2 cilinders wat minder compressie hebben, hij ook gaat hobbelen, Zover ik weet heeft ook de e16SE een stappen motor, zit bij sommige op en bij anderen onder de inlaat
11 oktober 2010 om 20:02 #17740945hmm dan ga ik dat eens controleren, bedankt!
14 oktober 2010 om 20:01 #17740946origineel gepost door madmax1969
Hebben alle cilinders wel goeie compressie ?Mijn ervaring met die motoren, Heb er 4 in onderdelen + 1 draaiend, dat als er 2 cilinders wat minder compressie hebben, hij ook gaat hobbelen, Zover ik weet heeft ook de e16SE een stappen motor, zit bij sommige op en bij anderen onder de inlaat
De E16SE heeft in ALLE gevallen GEEN stappenmotor.
dat is de C16SEI, die heeft een stappenmotor, rechts van het inlaat hangen.
de E16SE heeft inderdaad enkel een stelschroef voor stationair.
Mogenlijke oorzaken niet lekker lopen:
– slechte / versleten ontsteking delen
– verkeerde afstelling ontsteking
– defecte koelvloeistof temp / motorolie temp sensor
– verkeerde koelvloeistof / motorolie temp sensor
– ernstig vervuilde gasklep.
– Valse lucht inlaat.
– gasklep schakelaar kapot of verkeerd type> Let op: er is verschil in sensoren tussen de E16SE-I en E16SE-II
E16SE-I: type zonder MM lampje:
– gasklep: schakelaar
– Koelvloeistof temperatuur sensor: schakelaar
– Olietemp: SchakelaarE16SE-II type met MM lampje:
– Gasklep: schakelaar (idem aan E16SE-I)
– Koelvloeistof sensor: traploze sensor (niet uitwisselbaar met type -I)
– Olietemp schakelaar: traploze sensor (niet uitwisselbaar met type-I)Let op, deze motoren lopen eigenlijk nooit strak 900 toeren.
deze schommelen altijd wel ietsje
mijne ging overigens als de Brandweer
foto’s E16SE (type-II / type met MM lampje):
zo zag mijn gasklep er vanbinnen uit:
en zo het inlaat:
niet zo gek dat ze niet lekker liep eigenlijk toen.
na schoonmaken had ik weer een fijn lopende E16SE
Willem
15 oktober 2010 om 16:50 #17740947Ben even bij de garage geweest voor een CO meting, was rond de 3%. Monteur heeft mn onsteking een stuk vroeger gezet, loopt nu al een stuk beter maar voornamelijk veel krachtiger. CO is nu ongeveer 1,5%. Hij zegt dat de ontsteking nog wel vroeger kan maar dan krijg je mogelijk last van klappen uit de uitlaat bij gas loslaten en gaat CO weer omhoog.
Gasklep heb ik ook schoongemaakt, nieuwe bougiekabel komt maandag binnen, net als nieuwe lucht aanzuigbuis. Geen idee of er nog aanpassingen aan het blok zijn gedaan, heeft zo’n 60k gelopen, hoort geen kleppen, nieuwe ontsteking, filters enz. Loopt met gemak 200 met std gsi velgen. En tot de 100 loop ik gelijk met een vectra 2.5 cdx automaat. daarna loopt ie rustig op me uit. Dus alles is redelijk gezond naar mijn idee, alleen stationair is niet perfect, maar heb gehoord dat dit vrij normaal is voor deze blokjes. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.